Varför så svårt att sälja häst?

Men återigen, en sådan som jag är HOBBYRYTTARE!
Jag har ju MAX en ridbar häst, kanske inte ens det!
Och har jag bara en unghäst, har jag ju ingen häst att rida, och har ju därigenom tid att titta till min unghäst!
 
Och har jag bara en unghäst, har jag ju ingen häst att rida, och har ju därigenom tid att titta till min unghäst!
Jo men det är ju du det, andra människor de vill ju RIDA. Det är därför som de skaffar häst. De mäter hästens värde i antal RID-timmar den kan producera. Att du kan vilja köpa en unghäst, det gör inte så stor skillnad för alla de unhästar som inte blir köpta av dig. Din inställning är mycket ovanlig.
 
Nu ska jag vara tjatig! ;)
Men om jag köper den lovande unghästen, som "färdig" skulle den bli alldels för dyr för mig, så känns det ju som om "väntetiden" är väl värd att ha!

För om jag PROMPT måste rida hela tiden, så måste jag ju skaffa en häst med MKT lägre kapacitet än jag vill ha!

Visst, jag får rida hela tiden, men inte på den nivå jag vill!

Men du har rätt, jag ser ofta att jag som ser VÄNTA som att "spara för framtiden" när det gäller hästar, är i minoritet!
Men jag kan när jag väntat klart, glädja mig åt många fler år än de som inte tar "väntetiden"! Med SAMMA häst! :D

Tänk att inte fler uppskattar att ha hästen från det den är liten! Det är ju så KUL att se hur den lär sig, att utveckla hästen SJÄLV, och sedan vara stolt när man ser vad den lärt sig!

Jag blir så stolt när jag i dressyrkritiker för min
93:a (köpte honom -94) läser "fantastisk häst", "otrolig utstrålning" och sådana saker! Eller när jag fick höra omdömet i kvalitetstävlans löshoppning "samarbetsvilja god, framåtbjudning god, lugn, avspänd..." osv.
Och jag visste det var JAG som förvaltat alla hans fina kvaliteer så att andra också tyckte jag hade en fin häst! :love:
FINNS det ngt bättre än det med hästägandet?!
 
Tjata på du, det är en intressant diskussion.

De flesta människor vill PROMPT rida hela tiden. Jag brukar kalla dem "Ridkåta". De har inte det tålamod som krävs för att investera i "sedan en annan gång" de vill ha allt NU, Pronto!

Man känner lätt igen dem på uttalanden som "Jag vill ha hästen på prov några månader, för att se om vi fungerar ihop" eller "Det beror på att jag har en så dålig häst att jag inte vinner några tävlingar". Visst känner du igen dem?

Jag håller med dig, jag tänker också så. Men jag har fött upp och sålt hästar tidigare, och då så träffade jag de där alldeles vanliga hästköparna. Och tro mig, de är INTE beredda att ta en massa besvär för att få hästen att gå bra. De vill ha färdiga saker att flytåka på.

Hälsningar från en som helst rider egna uppfödningar i andra led. Och då så har man ju verkligen börjat från början.
 
Japp, och har hästen varit halt i mer än tre månader så vill de få den utdömd.
 
Men man kan lösa problemet på andra sätt. Se till att ha många hästar så har du både unghästar och ridhästar samtidigt!

På något sätt verkar man skaffa fler och fler..... :angel:
 
Nej, man skall akta sig för ridhästar. Det tar bara en massa tid att rida, och jobbigt är det också. Unghästar och dräktiga eller digivande ston, de kan man ha bara för att titta på utan att få dåligt samvete. Så därför betäcker man alla sina ston och gården blir knökfull av hästar. Och så plötsligt har man massor av ridhästar när dessa unghästar har blivit vuxna. Och det är då som enda räddningen kan vara att starta Tur-ridning.

Och så är cirkeln sluten och man är tvungen att rida igen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 567
Hästmänniskan Jag har fått ett kan man tycka angenämt "problem". Hur som helst så har jag en tvåårsvalack med i mina ögon en mycket god stam för den...
Svar
10
· Visningar
1 231
Senast: rebus
·
Hästmänniskan Jag är (tyvärr) i häst köpar tagen och undrar lite hur ni gör när ni ffa. tänkt sälja en häst?? :smirk: Jag har annonserat själv...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 290
Senast: tazza
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp