Bukefalos 28 år!

Varför trivs inte min fredskalla?

S

susekl

Jag tycker jag har gjort allt rätt med min fredskalla, följt skötselråden och ställt den på ett bra ställe. Den får svag näring varannan vecka, står ljust men inte i direkt sol och står inte i drag, låter den nästan torka ut mellan vattningarna. Så varför dör den ändå är frågan? Är det så att jag bara helt enkelt har hopplöst dåliga gröna fingrar och inte kan få nån växt att trivas:confused: Den här skulle ju vara lättskött ju. Jag vill ju också ha fina blommor i mitt hem. Den har börjat bli brun på bladen och vissa blommor har bara totaldött ett litet tag efter blomning. Det enda som nånsin växt bra hos mig är en kaktus. Är det det enda jag klarar av att sköta tro.
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

hmm, mina fredskallor står en bit in i rummet, 2 i ett hörn - får aldrig näring och vattnar lite hur som men låter dem aldrig torka ut, då dör dem. Annars kan jag rekommendera garderobsblomma, den klarar allt...nästan.. har lyckats döda 2 sådana också iof :D
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

Fredskallor ska misskötas, mina får vatten först när de börjar sloka en aning, vissna blad klipper jag bort.
Näring - nja, kanske någon gång om året.
Mina kallor är säkert 10 år och någon har varit platt av uttorkning - glömd bakom en gardin.
Min kompis är ännu värre - hennes kallor är mer eller mindre konstant platta - dom är av en grövre sort än mina men blir fina då hon kommer på att hon kanske skulle vattna dom.
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

Fredskallor ska misskötas, mina får vatten först när de börjar sloka en aning, vissna blad klipper jag bort.
Näring - nja, kanske någon gång om året.

Samma här, man ser ju på dom att dom är törstiga först när bladen ligger på bordet och då vattnar jag så dom står i vatten några dagar för då tar det tid innan jag behöver vattna igen:angel: Mina kallor är flera år gamla och dom torteras regelbundet, ömsom dränkning ömsom torka, ljus får inte alla heller och absolut ingen näring. Dom blommar duktigt ändå och ser trevliga ut igen redan en timme efter vattning.:D
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

som sagt, fredskallor är svåra att ta död på... vatten och lite sol, en dusch då och då borde få dem att trivas, näring... brukar byta jord årligen....men inte mer...
mion stortrivs
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

Min fredskallor står en bit in i rummet samt i ett mörkt fönster (inget direkt solljus), får aldrig näring, vatten i gång i veckan. De har överlevt i en herrans massa år och blommar emellanåt.
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

Fredskallor som är så tacksamma?! Min växer snart ur fönstret (norrläge) och får vatten när bladen slokar. Då dränker jag hela krukan i diskhon några timmar. Näring när jag kommer i håg eller samvetet säger till.

"Lillebror" är än värre; söderfönster och vatten då bladen når fönsterbrädan. Max. Och hans blommar hela tiden - dom tror nog att dom ska dö snart ... ;)
 
Sv: Varför trivs inte min fredskalla?

Till skillnad från de andra här så vattnar jag min fredskalla väldigt rikligt. Försöker att alltid hålla den fuktig. Tycker den ser så hemsk ut när den slokar, även om den repar sig snabbt. Fredskallan är ju en träskväxt vilket innebär att den klarar att stå i vatten utan att drunkna som andra växter gör. Näring ger jag aldrig. Ibland har mina stått i något fönster, ibland längre in i rummet, de har alltid varit fina. Fick en av en kompis nyligen som var rätt ful, men med mycket vatten så har den repat sig väldigt bra och till och med börjat blomma :)
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 902
Senast: Sedna
·
Trädgård & Växter Man har gott om tid att fundera när man är i karantän... Jag har alltid ansett mig ha gröna fingrar. Mina krukväxter är frodiga och...
Svar
11
· Visningar
1 125
Trädgård & Växter Jahaja. Jag har för första gången i mitt liv blivit med trädgård. Jag har inte gröna fingrar. Inte ett enda grönt finger! De är...
Svar
7
· Visningar
1 838
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp