Varför vill hon inte in från hagen??

M

Mackedonken

Hej, jag har haft min ponny snart i 3 år nu och hon är jättesvår att fånga just i sommarhagen. Första sommaren jag hade henne fick jag 'valla' henne nästan varje dag för att få in henne, den här sommaren så verkade detta beteende försvunnit helt tills för ungefär 3 veckor sen, då började hon springa ifrån när det var andra förutom jag som hämtade henne, men när jag åkte ut för att hämta in henne istället då så gick det alldeles utmärkt.
För 1 vecka sen skulle en tjej i stallet försöka ta in henne igen och se hur det gick. När hon då sprang iväg från henne så tog hon in alla de andra hästarna från hagen och lämnade min ponny kvar ensam tills jag hade hunnit ut för att hämta in henne. När jag kom dit så var hon väldigt stressad och gnäggade hela tiden. Jag gick då fram som vanligt för att klappa henne på halsen, hade gömt grimmskaftet under tröjan. Då stod hon och väntade på mig men när jag tog upp handen blev hon jätterädd och kastade sig bakåt.
Hela kvällen(och natten) försökte jag och de andra från stallet med alla knep som finns att fånga in henne, men hon ville inte. Så hon fick stå ute ensam i hagen från halv ett, då vi inte såg något längre för att det var för mörkt. När jag kom tillbaka på morgonen så fick jag fortsätta att valla henne till hon till slut kom fram till mig.

Jag har övat mycket horsemanship med henne under vinter halv året för att hon ska se mig som ledare, och hon är världens snällaste och gosigaste häst annars, men jag vet inte varför hon håller på som hon gör?


Är jättetacksam om det är någon som har ett bra tips eller metod jag kan prova, eller om jag kanske gör fel på de saker jag redan prövat?

Hon är lägst i rang, har varit det med alla flockar hon går i, och är väldigt underlig rent allmänt då hon inte verkar ha något som helst flockbeteende alls, hon står ALLTID på andra sidan hagen av dom andra hästarna och verkar inte ens försöka umgås med dom :(
 
Sv: Varför vill hon inte in från hagen??

Varför?
Två enkla svar: hon är ponny, och det är ett sto :D

Min personliga erfarenhet är att vissa ston (har aldrig varit med om att en valack betett sig så) helt enkelt är jobbiga att fånga. Man får lära sig vad som funkar på just den hästen.

Någon kommer omedelbart om man har havrehink i näven, någon kommer om man klappar och gosar med de andra hästarna, någon annan måste vallas in i någon fålla etc etc. Du får undersöka vad som funkar bäst med din ponny helst enkelt.

jag har under mina 30 år med häst inte hittat något universalknep för att få tag i svårfångade hästar i hagen. Kommer du på något får du gärna dela med dig ;)

en tröst kan vara att du inte är ensam. Detta är ganska vanligt. Vet en mycket känd hästpersolighet som hade en tävlingshäst som var smått omöjlig. Inte ens han fick tag på sitt sto utan bekymmer.
 
Sv: Varför vill hon inte in från hagen??

Vad gör ni när du har tagit ut henne ifrån hagen? Kanske tycker hon inte att det är värt att lämna hagen för att göra det ni brukar göra? Kanske jobbar du för mycket med att få in henne och hon tycker att du blir jobbig att vara nära eftersom du lurar in henne varje gång? Jag har aldrig trott på något annat horsemanship än det som faller sig naturligt. Att hålla på och dominera hästar ger bara irriterade hästar. Jag har aldrig sett en häst som blir dominerad se nöjd ut.

Avbryt alla horsemanship försök och prova att vara hennes kompis istället. Sätt dej i hagen med en bok och lite fika några timmar varje dag. Prata och klappa lite när hon kommer i närheten men fånga henne inte. För hon kommer komma i närheten av dej, det kan ta en dag eller några veckor men hennes nyfikenhet kommer ta överhand. Jaga henne aldrig mer utan låt henne komma till dej och var trevlig när hon är i din närhet så att hon vill vara med dej. Du skriver ju att hon är en trevlig häst och då är det ju inte mer än rätt att du är trevlig tillbaka istället för att försöka dominera henne. Är hon dessutom låg i rang så varför göra det överhuvudtaget? Det tar tid att vinna en sådan hästs förtroende och särskilt när du har jagat och lurat henne förut men det är absolut värt den tiden.

Att hon inte bryr sig om eller komunicerar med de andra hästarna kan bero på att hon aldrig har lärt sig det. Du kan prova att sätta henne med en komunikativt säker häst så kanske att hon lär sig umgås med andra hästar och då kan hon bli mer positiv att umgås med för dej också.

Men framförallt, sluta jaga, sluta dominera och be om att få bli hennes vän istället. Rannsaka dej själv, tycker hon att det jobb hon utför är roligt? Om inte så är det ditt ansvar att se till att det blir roligt.

Jag kanske låter hård men jag blir så ledsen när jag läser sådant här. Det gör ont i mej när jag tänker på hur dåligt hästen måste må som inte vill vara med sin människa och då blir tvingad på olika vis.
 
Sv: Varför vill hon inte in från hagen??

Vill också säga att DU INTE ÄR ENSAM med det här problemet. Hade en valack (faktiskt) som var svår att hämta när det var andra hästar i hagen (om han var själv, dock med hästar i hagen brevid, kunde han komma i full galopp när man ropade på honom).

Jag vet hur irriterad/arg/ledsen man blir av att de går iväg från en och har haft alla tankar i stilen "han tycker nog inte om mig" som finns. Jag var väldigt tjurskallig och ville inte ge honom mat för att det "f*n inte ska behövas". Tills jag gav upp och tog med mig en hink, han var ju lägst i rang så det var bara de andra hästarna som fick mat, men när de stod och häckade kring hinken gick han att få tag på.
Det är en jättefin tanke att sitta ner och vänta på dem (och fika i hagen tror jag är en jättebra ide för då lär de sig att man kan vara i närheten utan att kräva ngt av dem). Men jag hade inte tillräckligt med tålamod för det...

Vet naturligtvis inte exakt vad som är problemet med din ponny men mat brukar vara den enkla lösningen.
 
Sv: Varför vill hon inte in från hagen??

Har inget tips om vad som funkar för att just fånga hästen när den inte vill. Men jag brukar tänka på att gå och hälsa på hästarna hagen utan att man tar in dom. Klia, ge lite godis, prata med de andra hästarna förutom den svårfångade så att synen av dej inte alltid betyder infångning, bara stå och kolla på dom vid staketet.
Så att så fort du syns till betyder det inte att den ska bli fångad.

Man kan även göra så att vissa gånger man tar in hästen så behöver det inte betyda jobb, utan borsta och umgås en liten stund bara, kanske ge foder inne och sen släppa ut den i hagen på en stund igen.

Har fått tips om att man aldrig ska gå direkt ifrån hagen till att ställa upp hästen på gången och på med utrustning och träna. Då kopplar hästen ihop "hämta från hage - träna"
Om man istället låter den gå in i boxen, alltid har en näve havre i krubban, låter den stå en stund och sen tar ut för att göra iordning för träning kopplar hästen "hämta från hage - in i boxen och få havre". En del hästar kan man säkert lura med den metoden, om det är kopplingen med tråkigt eller jobbigt arbete den gör när den ser dej och blir hämtad. Sen är det ju trevligare för den om den får möjlighet att kissa inne och dricka och vila sig en liten stund innan det är dags för träning.
 
Sv: Varför vill hon inte in från hagen??

Jag tycker att det verkar som att hon helt enkelt inte vill umgås med dig! Det verkar nästan som att hon ser dig som ett hot och inte en ledare som är kul att följa. Gör som någon sa, släpp det här med att du ska valla och tvinga henne till att umgås med dig, var hennes kompis istället! Ta med något gott och se om du kan få henne att följa dig, låt henne vara nyfiken och klura på hur hon ska få godsaken, och när du kan klappa henne så ger du henne vad du hade med dig, men håll inte fast henne!
Umgås med din häst utan att alltid fånga henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 318
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 717
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 599
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 751
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp