Varför vill inte folk köpa begagnat?

Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Priserna du satt låter ju riktigt bra. Tränset hade jag gärna köpt...
Däremot lämnade jag in mina hästprylar till en begagnad butik och jag får ut mer pengar än vad du verkar få, även efter att provisionen är dragen.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag köper gärna begagnat, problemet tycker jag är att när jag mailar till säljaren så är det knäpptyst. :meh:

Av kanske fem som jag mailat om prylen är kvar har en svarat.

Jag handlar nästan alla mina hästprylar begagnade. Finns så fina och välvårdade saker som skulle kosta minst det dubbla i butik. ;)
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Kl

Jag har aldrig haft svårigheter att sälja begagnat. Det brukar gå rätt smidigt. Då genom grupper på Facebook. Jag köper väldigt gärna begagnat också. Ts, dina priser låter ju som ett kap så du kanske bara är ute i fel tid eller något.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

samma här, letar ofta begmarknad först om det inte är något jag "måste" ha ganska akut. åker hellre fyra mil till hästsportsaffären och får mina grejer direkt (när det är smågrejer typ hagboots och sånt) än maila, vänta på svar, får inget svar, får svar tre veckor senare, säljaren blir arg för att jag itne är seriös som mailat på en grej och hunnit köpa nått annat under de 3 veckor hen skitit i att svara på mail....


men det mesta av min hästutrustning är faktiskt köpt begagnad. Tycker hästutrustning till nypris är övervärderad, så köper gärna förra säsongens träns när jag behöver, några hundringar billigare. Täcken köper jag också gärna begagnat, fått flera till lågt pris (utan att pruta!) som hållit flera säsonger nu. Men har tyvärr problemet att min häst är lite udda i storlek, man skulle haft ett halvblod med 12,5 i bett och 145 i täcken, då hade ju "allt" passat :D
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Kl
jag köper begagnat när jag ska ha ny sadel, gjord, lädergrimmor, kavaj, bett osv. Dvs saker som det är rejält överpris på i butik.
Träns och ridbyxor t ex är lättare att köpa i butik så man kan lämna tillbaka om.det inte passar.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag skulle gärna köpa begagnat men orkar oftast inte. Att åka till ngn för att se att sakerna inte alls är i så bra skick som säljaren lovat. Eller att jaga en säljare som aldrig svarar i telefon eller aldrig svarar på mail. Då är set lättare att svänga förbi butiken.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Tradera upplever jag är bästa stället att sälja på :) Snabbast, smidigast - och märkesgrejer får man ofta bra betalat för.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag upplever att det är lättare att sälja begagnat över Tradera.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag upplever att det är lättare att sälja begagnat över Tradera.

Det beror ju alldeles på vad det är. Min mors crosstrainer är liksom inget för tradera, blocket är stendött och i de många facebookgrupper jag är med i så försvinner dels annonsen blixtsnabbt i det stora flödet, dels så vill de få intresserade helst ha saker gratis.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Har inga hästar längre så jag har försökt sälja av alla grejer. Men det är hopplöst! T.ex. ett träns i fint skick som nytt gick på 4000:-, försökte sälja det för 400:- och efter mycket annonserande blev jag av med det för 200:- Alltså, det är fina grejer och tycker jag sätter vansinnigt låga priser?

Nu har jag några andra saker, i nyskick och som gått på 1500-2000:- nytt. Jag har försökt sälja för 150-200:- men det går inte.

Har skänkt bort en del, det tar ju emot att kasta. Skänker jag bort så har jag hittills blivit av med grejerna, men folk vill verkligen inte betala nån hundring för saker som kostar flera tusen nya. Sen ska man helst leverera varan hem till dörren också :meh:

Har sålt en del annat också, alltså icke hästprylar, det går också trögt men är lättare. Just häst/ryttargrejer vill inte folk ha begagnat?

Fy vad trist!
Jag köper gärna kvalitetssaker begagnat om det finns att hitta till rimliga priser.
Tycker dock att det varit svårt att hitta bra grejer till bra pris, oftast är det typ Hööks produkter till salu och dem är jag inte intresserad av eller så är det märkesgrejer i någon skum design eller färg :meh:

Jag planerar att avveckla mina hästar och utrustning och det känns ju inge vidare om det är så svårt att sälja fina grejer.
Jag har en del nya och oanvända märkesgrejer och jag hade hoppats på att få tillbaka en del av pengarna iaf.
Kanske bättre att skicka med all hästarnas utrustning vid försäljning?
För att spara på det här hemma går inte...
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

KL och lånar tråd

Jag upplever också svårigheter med att sälja begagnade hästgrejer. Har två annonser ute nu, en sulky för 500:- och en fullt fungerande rockard för 1500:-. Det är väl inga överpriser? Har förnyat annonserna tre gånger och inget seriöst napp.
Funderar på om hastnet.se är helt fel ställe att annonsera på, är det nån som tittar in där längre? Är Tradera eller Blocket kanske bättre?
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag är jämt inne på hästnet. Men tyvärr finns det aldrig det jag vill ha i rätt storlek.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag är ofta inne på hästnet. Jag köper gärna begagnat. Ibland blir det fel. Köpte ett par lindor som var skitruttna, de hade till och med hästskit på sig när de kom.
Fast oftas blir det jättebra köp. Ett annat par lindor är fantastiska. Härlig kvalité och färg.
Träns och tyglar är super att köpa begagnat. Då är de mjuka och fina. Fina pannband...
Kläder har jag också köpt begagnat. Eftersom jag är liten och tunn kan jag köpa kläder som är i centilång-storlekar och det brukar vara mycket sådana kläder till salu, till ett superpris.
För mig är det en kul grej att köpa begagnat.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Folk vill ha nya grejer, helst gratis. Dessutom kanske säljaren kan köra förbi och lämna av dem?

JA! Precis så är det! Ibland när jag skänkt bort fina dyra grejer så undrar mottagaren om jag kan leverera till en viss adress för att "hen bor central" eller nåt sånt :banghead:
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag brukar lämna begagnade hästprylar till seconhandaffär för hästar, finns bl. en i Järfälla. Det fungerar bra tycker jag.

Åh, det har jag inte ens tänkt på! Nu har jag så lite grejer kvar så det är ingen mening, men det borde jag ju gjort från början. Då skulle jag slippa alla struliga människor också.

*kl*
Har aldrig använt Tradera, fått för mig att det är krångligt :o men där hade det kanske varit lättare!
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Dels så tror jag att marknaden är ganska så mättad.
Det är många som slutar med hästar och får saker över som de försöker sälja.

Och dels så har många en känslomässig spärr mot begagnade saker över lag.
De känner det som att sakerna har blivit smutsliga av att någon annan har använt dem.
Det kan gälla allt möjligt men kläder, sängar, bostäder, spisar o.s.v. är vanliga saker.

Fast om man kikar runt så är det en jäkla massa billigt skräp folk försöker sälja. Det förstår jag att det är svårt att bli av med för det finns så extremt mycket och är dessutom billigt även nytt.

När jag hade hästar hade jag blivit överlycklig om jag hade hittat fina märkesgrejer i bra skick för ett par hundra.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag köper mer än gärna begagnat men håller med dig om att det just nu är trögt att sälja. Jag har en hoppgjord med platta i storlek 140 cm som jag inte ens kan byta bort mot någonting annat. Och jag har verkligen försökt. Det är ingenting fel på den, den är i fint skick, den är svart, så ingen konstig färg. Men visst, den är något lång för ett vanligt halvblod, men det måste väl finnas någon med större häst eller med en tyngre häst som behöver?! Verkar inte så.

Jag säljer den dessutom billigt, eftersom det känns så dumt att bara slänga den. Har till och med skrivit i annonsen att jag skulle tänka mig annat i byte och då specificerat saker jag kan vara intresserad av som inte heller är dyra. Men inget. Jättetungt.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag känner inte att jag måste ha nya saker, min nuvarande häst fick till exempel ärva precis allting av min andra (de hade samma storlek, så först delade de, när den gamla gick bort fick unghästen alltihop), så det enda jag har köpt nytt till henne är ett träns, för jag tröttnade på att behöva byta bett och ändra sidostyckena hela tiden.

Däremot skulle jag faktiskt inte köpa begagnade grejer av någon jag inte känner. Helt enkelt för att ingen är så pedantisk med sina grejer som jag är, det de kallar "fint skick" (och som säkert är fint skick för 99 % av befolkningen!) är inte fint skick för mig. Jag vet att det problemet bottnar hos mig, inte hos säljaren. Det är i så fall en annan sak om jag känner säljaren och vet hur den personen är med sina saker.

Där jag bor finns det annars en Facebookgrupp för just hästsaker. Det verkar vara stor ruljans i den gruppen, så just här verkar det finnas ett stort sug efter begagnade prylar.
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Kl

Är det någon som har koll på hur är att sälja sadlar just nu?
När jag sålde min förra våren var det helt otroligt trögt minns jag, hade en märkessadel ute i en helt vanlig storlek men fick knappt några napp och fick till slut släppa den för 7500kr (hade begärt 10'). Nu är jag lite smått i sadelköpartagen igen och tittar runt på hastnet, nu ligger samma typ av sadel i liknande skick ute för 12-14'. Har det skett en sån förändring på sadelmarknaden? Eller är det säljare som överskattar priset på sin vara?
 
Sv: Varför vill inte folk köpa begagnat?

Jag sålde två Amerigo dressyrsadlar i höstas via en ridsportbutik. Det tog en vecka för vardera sadel att bli såld, trots att priset låg högt. Har ytterligare två Amerigo som ska säljas nu (till lägre pris än i höstas) samt en Jeremy Rudge, och nu går det trögare. Så det är nog lite olika beroende på pris, vilka märken som är "inne" just nu och lite tur, och självklart tillgång och efterfrågan.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 871
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 870
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 638
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp