Varför vill inte män vara föräldralediga/ vabb/ gå ner i arbetstid etc?

Vad har du för beredskap för långvarig sjukdom? Då skulle du få ännu mindre per dag (om du tjänar över 7,5 prisbasbelopp) än vid föräldraledighet.
Nja jag slipper utgifterna av vad ett barn kostar att ta hand om annars verkar det fungera med lång sjukskrivning förutom om man blir utförsäkrad
 
Nja jag slipper utgifterna av vad ett barn kostar att ta hand om annars verkar det fungera med lång sjukskrivning förutom om man blir utförsäkrad

Barn behöver inte kosta mycket, framförallt inte i början. Min unge var ändå lite extra dyr eftersom hon fick ersättning men ändå var katten jag hade fram tills förra hösten dyrare i drift än barnet. Till och med kattens försäkring kostade mer än barnförsäkringen. Har man häst är kostnaden för ett barn troligtvis som en piss i havet i jämförelse.

(Inte för att det spelar någon roll för dig eftersom du säger att du inte ska ha några barn, men någon annan kan ju få för sig att ta vad du säger för sant.)
 
Nja jag slipper utgifterna av vad ett barn kostar att ta hand om annars verkar det fungera med lång sjukskrivning förutom om man blir utförsäkrad

Så du klarar dig bättre på ersättningen för sjukledighet än ersättningen för föräldraledigt genom att du slipper kostnaden för ett barn?

Jag räknade lite på det, och antog att du tjänar mer än 10 prisbasbelopp per år.

Tar du föräldraledigt så får du på SGI-dagarna 952 kr/dag före skatt. På lägstanivådagarna 180 kr/dag före skatt.
Sjukpenning ger dig 714 kr/dag.

Om du tar ut 300 SGI-dagar föräldrapenning (alla dina egna dagar plus att mamman ger dig 105 dagar) och 90 dagar på lägstanivå så får du 301 938 kr före skatt.
Motsvarande tid uttagen som sjukpenning = 278 594 kr. Alltså får du 23 343 kr mer i föräldrapenning. Efter skatt kanske det blir 17 500 kr. Du får också in 13 650 kr i barnbidrag.

Vad kostar då ett spädbarn under samma tid? Om ett barn kostar mer än 30 950 kr under de första 13 månaderna så stämmer det att du "förlorar" på att vara föräldraledig jämfört med att vara sjuk. (om du inte har kostnader för din sjukdom förstås. Mediciner, läkarbesök m.m)

Av egen erfarenhet så tror jag inte att vår dotter kostade så mycket som 30 950 kr under den tiden. Vi hade en del större utgifter av engångskaraktär - vagn, säng m.m. Men den "löpande driften" var inte så stor i början.
 
Jag har ofta funderat över ovanstående....
Jag bryter ut denna frågan från en annan tråd då jag inte vill ta över den användarens tråd...

Jag har ofta fått höra att det är ekonomin som är hindret för ett mer jämställt uttag av föräldraledighet/ vabb/ gå ner i arbetstid etc. Men sen har jag sett undersökningar som visar att även då föräldrar tjänar rätt lika tar männen ut mindre av detta. Nu pratar jag generellt sätt och alltså inte på individnivå.

Och nu undrar jag varför? Om vi då struntar i det ekonomiska argumentet som enligt undersökningarna jag såg inte stämde.
Jag har också senaste tiden träffat på flera pappor som knappt har tagit ut något alls. Jag frågade lite om det och fick svar om att " de kände inte för det, det passade inte etc." När jag pratade om det fick jag mest känslan av att de kände en osäkerhet inför grejen med barn. Att de inte kände sig "hemma med att ta hand om ett barn".
Handlar det om könsroller?

Ett annat argument jag har hört är att män inte kan vara borta lika mkt pga att man tex är egenföretagare, har chefsjobb etc. Här tycker jag det är intressant om man då tänker hur en kvinna hade gjort i samma situation? Hon hade då fått pussla ihop en lösning som fungerar. Är det så att kvinnor är mer villiga att hitta en lösning i det läget medan det är lättare för en man att säga att det går inte?

Jag har också hört argumentet att det är kvinnorna som inte vill "släppa ifrån sig dagarna och att det är kvinnorna som bestämmer"

Jag kan tycka att det är intressant att män inte kämpar mer för att få vara föräldraledig/vab/gå ner i tid. Däremot hör jag många män som tycker det är synd om män som anses vara sämre och mindre föräldrar än kvinnor. Det tycker jag är märkligt eftersom om män inte är lika mkt föräldralediga, lika mkt vabb etc så tycker jag inte det är konstigt att män hamnar i ett läge där de är reservförälder.

Vad säger Buke?

Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna! Jag förstår intentionen med pappamånader men det blir så fel i verkligheten. Det drabbar i slutänden barnet som får vara på dagis/fritids mer istället för hemma med förälder i de fall då den ena föräldern (oftast pappa) av någon anledning inte tar ut sina dagar och dessa då istället brinner inne! Tvärt emot hur det är menat alltså!!

I vår familj har pappan eget företag, ett åkeri med fyra anställda inkl honom själv och ett par på f-skatt under säsong. Förutom att han själv utför arbete i företaget har han även kontoret med fakturering mm samt som ägare och anställd vd ansvar för allt som har med ekonomin att göra. Om han vabbar, får han istället jobba på kvällen/natten och försöka styra om eller ta in en annan chaufför (med ökade kostnader) som kan göra hans uppgifter, men kontoret kommer ha liksom inte undan. Inte telefonen heller, alla jobb går genom honom, han dirigerar sina chaufförer, lämnar offerter löser uppkomna problem mm mm oavsett vad han gör eller var han är. Står en bil eller tas bort från ett uppdrag en dag så är uppdraget en konkurrents nästa dag. Skittufft! Att ta ut mer än enstaka föräldrsdagar är omöjligt, för ingen kan ta över hans ansvar för hans pengar. Att jobba halvhjärtat och vara hemma med barnen samtidigt är inte särskilt hållbart eller schysst mot någon och att köra dagtid med barnen och hela kvällen på kontoret är inte heller någon lösning i längden. Just nu är det typ fredag eftermiddag, och helgen han kan ta ut ibland. Bara för att bli av med dem. Och jo, han vill vara hemma med barnen! Jag är emellanåt så jäkla less på att vara hemma och skulle vilja gå tillbaka till mitt jobb men för att barnen ska få vara hemma lite längre och att slippa låta dagar brinna inne, men vi kan inte välja det då man inte får förskola innan barnet blir ett år och mitt jobb är dagtid måndag till fredag.
Jag skulle vilja att det åtminstone fanns möjlighet att ansöka om dispens för att slippa öronmärkta dagar!!
 
Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna! Jag förstår intentionen med pappamånader men det blir så fel i verkligheten. Det drabbar i slutänden barnet som får vara på dagis/fritids mer istället för hemma med förälder i de fall då den ena föräldern (oftast pappa) av någon anledning inte tar ut sina dagar och dessa då istället brinner inne! Tvärt emot hur det är menat alltså!!

I vår familj har pappan eget företag, ett åkeri med fyra anställda inkl honom själv och ett par på f-skatt under säsong. Förutom att han själv utför arbete i företaget har han även kontoret med fakturering mm samt som ägare och anställd vd ansvar för allt som har med ekonomin att göra. Om han vabbar, får han istället jobba på kvällen/natten och försöka styra om eller ta in en annan chaufför (med ökade kostnader) som kan göra hans uppgifter, men kontoret kommer ha liksom inte undan. Inte telefonen heller, alla jobb går genom honom, han dirigerar sina chaufförer, lämnar offerter löser uppkomna problem mm mm oavsett vad han gör eller var han är. Står en bil eller tas bort från ett uppdrag en dag så är uppdraget en konkurrents nästa dag. Skittufft! Att ta ut mer än enstaka föräldrsdagar är omöjligt, för ingen kan ta över hans ansvar för hans pengar. Att jobba halvhjärtat och vara hemma med barnen samtidigt är inte särskilt hållbart eller schysst mot någon och att köra dagtid med barnen och hela kvällen på kontoret är inte heller någon lösning i längden. Just nu är det typ fredag eftermiddag, och helgen han kan ta ut ibland. Bara för att bli av med dem. Och jo, han vill vara hemma med barnen! Jag är emellanåt så jäkla less på att vara hemma och skulle vilja gå tillbaka till mitt jobb men för att barnen ska få vara hemma lite längre och att slippa låta dagar brinna inne, men vi kan inte välja det då man inte får förskola innan barnet blir ett år och mitt jobb är dagtid måndag till fredag.
Jag skulle vilja att det åtminstone fanns möjlighet att ansöka om dispens för att slippa öronmärkta dagar!!
Det intressant är ju hur en kvinna i samma situation har löst det. Dvs jag vet många kvinnor som driver eget och vissa av de har anställda. Jag vet också en kvinnlig vd för ett större företag som var föräldraledig.
Varför lyckas kvinnliga egenföretagare och vd-ar vara föräldralediga men inte manliga?
 
Enkelt: för att hon vill vara föräldraledig och därför planerar för det långt i förväg. Det är dessutom kanske så att hon inte ens startar företag inom vissa branscher som är särskilt oförlåtande/oförstående mot de som vill vara föräldralediga.
De jag känner till har snarare varit bra på att pussla
Bra på att delegera och hitta nya lösningar.
 
Det intressant är ju hur en kvinna i samma situation har löst det. Dvs jag vet många kvinnor som driver eget och vissa av de har anställda. Jag vet också en kvinnlig vd för ett större företag som var föräldraledig.
Varför lyckas kvinnliga egenföretagare och vd-ar vara föräldralediga men inte manliga?
Säkert kan det ha med bransch att göra, hur nystartat företaget är (kan du knappt ta ut lön själv är det svårt att avlöna en ersättare) och storlek på företaget. Går inte generalisera.
Vissa kvinnor avstår från barn pga karriär. Män avstår kanske oftare från föräldraledighet pga karriär...
 
Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna! Jag förstår intentionen med pappamånader men det blir så fel i verkligheten. Det drabbar i slutänden barnet som får vara på dagis/fritids mer istället för hemma med förälder i de fall då den ena föräldern (oftast pappa) av någon anledning inte tar ut sina dagar och dessa då istället brinner inne! Tvärt emot hur det är menat alltså!!

I vår familj har pappan eget företag, ett åkeri med fyra anställda inkl honom själv och ett par på f-skatt under säsong. Förutom att han själv utför arbete i företaget har han även kontoret med fakturering mm samt som ägare och anställd vd ansvar för allt som har med ekonomin att göra. Om han vabbar, får han istället jobba på kvällen/natten och försöka styra om eller ta in en annan chaufför (med ökade kostnader) som kan göra hans uppgifter, men kontoret kommer ha liksom inte undan. Inte telefonen heller, alla jobb går genom honom, han dirigerar sina chaufförer, lämnar offerter löser uppkomna problem mm mm oavsett vad han gör eller var han är. Står en bil eller tas bort från ett uppdrag en dag så är uppdraget en konkurrents nästa dag. Skittufft! Att ta ut mer än enstaka föräldrsdagar är omöjligt, för ingen kan ta över hans ansvar för hans pengar. Att jobba halvhjärtat och vara hemma med barnen samtidigt är inte särskilt hållbart eller schysst mot någon och att köra dagtid med barnen och hela kvällen på kontoret är inte heller någon lösning i längden. Just nu är det typ fredag eftermiddag, och helgen han kan ta ut ibland. Bara för att bli av med dem. Och jo, han vill vara hemma med barnen! Jag är emellanåt så jäkla less på att vara hemma och skulle vilja gå tillbaka till mitt jobb men för att barnen ska få vara hemma lite längre och att slippa låta dagar brinna inne, men vi kan inte välja det då man inte får förskola innan barnet blir ett år och mitt jobb är dagtid måndag till fredag.
Jag skulle vilja att det åtminstone fanns möjlighet att ansöka om dispens för att slippa öronmärkta dagar!!

Nej, det blir mer rätt i praktiken.
 
Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar.
Jag tycker det är VÄLDIGT intressant att nästan alltid när föräldrar säger sig fördela dagarna utifrån vad som passar just DERAS familj bäst, så innebär det ändå att de gör på precis samma sätt som nästan alla andra - nämligen att mamman är hemma mest... Men vem/vilka är föräldraledigheten till för egentligen - jo, för barnen och då borde också samhällets stöd vara utformat utifrån detta. Nämligen att främja barnens rätt till en lika nära relation med BÅDA sina föräldrar. Hälften av föräldraledigheten bör vara mammadagar och hälften pappadagar. Det finns ju ändå möjlighet att vara hemma utöver detta - men då får man göra det utan ersättning från samhället.
 
Jag tycker det är VÄLDIGT intressant att nästan alltid när föräldrar säger sig fördela dagarna utifrån vad som passar just DERAS familj bäst, så innebär det ändå att de gör på precis samma sätt som nästan alla andra - nämligen att mamman är hemma mest... Men vem/vilka är föräldraledigheten till för egentligen - jo, för barnen och då borde också samhällets stöd vara utformat utifrån detta. Nämligen att främja barnens rätt till en lika nära relation med BÅDA sina föräldrar. Hälften av föräldraledigheten bör vara mammadagar och hälften pappadagar. Det finns ju ändå möjlighet att vara hemma utöver detta - men då får man göra det utan ersättning från samhället.

Dessutom ska självklart statliga stöd och subventioner användas tydligt för att öka jämställdheten, för allas våra barns skull.
 
Jag tycker det är VÄLDIGT intressant att nästan alltid när föräldrar säger sig fördela dagarna utifrån vad som passar just DERAS familj bäst, så innebär det ändå att de gör på precis samma sätt som nästan alla andra - nämligen att mamman är hemma mest... Men vem/vilka är föräldraledigheten till för egentligen - jo, för barnen och då borde också samhällets stöd vara utformat utifrån detta. Nämligen att främja barnens rätt till en lika nära relation med BÅDA sina föräldrar. Hälften av föräldraledigheten bör vara mammadagar och hälften pappadagar. Det finns ju ändå möjlighet att vara hemma utöver detta - men då får man göra det utan ersättning från samhället.
Frågan är om vi vill cementera förhållandet att det fungerar bäst att män endast tar en liten del av föräldraledigheten eller att sträva efter ett mer jämlikt samhälle.

Jag tror det är svårt med full jämlikhet; män kan inte amma, men mer jämlikt än nu är fullt möjligt.
 
Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna!
Jag antar att du med "storebror" menar staten.
Okej, staten tvingar inga pappor att vara hemma med sina barn. Däremot, om du vill ha pengar av staten så finns det ju vissa villkor kopplat till det. Så fungerar det ju när det gäller alla bidrag, fullt rimligt när det gäller föräldrapenningen också.
Jag skulle också helst se att föräldrapenningen blev helt individuell med dagarna uppdelade på hälften var (med möjlighet till dispens vid enskild vårdnad etc.) Skattepengar ska verka för barnets rätt till båda sina föräldrar och inte för det som det många gånger verkar handla om idag - det som gynnar pappans karriär bäst.
 
Jag tycker det är VÄLDIGT intressant att nästan alltid när föräldrar säger sig fördela dagarna utifrån vad som passar just DERAS familj bäst, så innebär det ändå att de gör på precis samma sätt som nästan alla andra - nämligen att mamman är hemma mest... Men vem/vilka är föräldraledigheten till för egentligen - jo, för barnen och då borde också samhällets stöd vara utformat utifrån detta. Nämligen att främja barnens rätt till en lika nära relation med BÅDA sina föräldrar. Hälften av föräldraledigheten bör vara mammadagar och hälften pappadagar. Det finns ju ändå möjlighet att vara hemma utöver detta - men då får man göra det utan ersättning från samhället.

Håller helt med. :bow:
 
Det finns säkert både bra och dåliga skäl till hur olika familjer löser föräldraledigheter, men JAG tycker att det skulle få vara upp till varje familj att fördela dessa dagar. Att när man får skaffa barn utan tillstånd från "storebror" också bör anses vara kapabel att klara av att axla detta ansvar och att då få ansvara för fördelningen av dagarna! Jag förstår intentionen med pappamånader men det blir så fel i verkligheten. Det drabbar i slutänden barnet som får vara på dagis/fritids mer istället för hemma med förälder i de fall då den ena föräldern (oftast pappa) av någon anledning inte tar ut sina dagar och dessa då istället brinner inne! Tvärt emot hur det är menat alltså!!

I vår familj har pappan eget företag, ett åkeri med fyra anställda inkl honom själv och ett par på f-skatt under säsong. Förutom att han själv utför arbete i företaget har han även kontoret med fakturering mm samt som ägare och anställd vd ansvar för allt som har med ekonomin att göra. Om han vabbar, får han istället jobba på kvällen/natten och försöka styra om eller ta in en annan chaufför (med ökade kostnader) som kan göra hans uppgifter, men kontoret kommer ha liksom inte undan. Inte telefonen heller, alla jobb går genom honom, han dirigerar sina chaufförer, lämnar offerter löser uppkomna problem mm mm oavsett vad han gör eller var han är. Står en bil eller tas bort från ett uppdrag en dag så är uppdraget en konkurrents nästa dag. Skittufft! Att ta ut mer än enstaka föräldrsdagar är omöjligt, för ingen kan ta över hans ansvar för hans pengar. Att jobba halvhjärtat och vara hemma med barnen samtidigt är inte särskilt hållbart eller schysst mot någon och att köra dagtid med barnen och hela kvällen på kontoret är inte heller någon lösning i längden. Just nu är det typ fredag eftermiddag, och helgen han kan ta ut ibland. Bara för att bli av med dem. Och jo, han vill vara hemma med barnen! Jag är emellanåt så jäkla less på att vara hemma och skulle vilja gå tillbaka till mitt jobb men för att barnen ska få vara hemma lite längre och att slippa låta dagar brinna inne, men vi kan inte välja det då man inte får förskola innan barnet blir ett år och mitt jobb är dagtid måndag till fredag.
Jag skulle vilja att det åtminstone fanns möjlighet att ansöka om dispens för att slippa öronmärkta dagar!!

Inte för att vara sån, men så där har det alla i min bransch vid vab. Det kommer inte någon annan och gör mitt jobb när jag vabbar utan det får jag ta igen på kvällar, nätter och helger. Jag kan inte ta in nån annan med ökade kostnader som följd, däremot får jag ju minskad inkomst när jag vabbar och arbetsuppgifterna måste jag så klart göra ändå. Min man har det likadant och vi delar upp det så vi vabbar lika mycket. Det är ett jäkla pyssel att få ihop det men det är ju bara att lösa det på nåt sätt.
 
Men vem/vilka är föräldraledigheten till för egentligen - jo, för barnen och då borde också samhällets stöd vara utformat utifrån detta.

Precis som med föräldrarna ifrågasätter jag om det är det bästa för barnen att föräldrarna delar lika på föräldraledigheten. Hur vet vi det? Den enda studien (länk) jag kan finna undersökte ca 120 000 svenska familjer och indikerar att ett jämställt uttag av föräldraledigheten ökar risken för mental ohälsa hos barnen. Detta är hos familjer där föräldrarna frivilligt delat lika på föräldraledigheten, alltså hos familjer som troligtvis tyckte ett jämställt uttag passade just deras familjer bra. Om sambandet är kausalt skulle det sannolikt förvärras av en mer kvoterad/individualiserad föräldraförsäkring.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 842
Senast: _Taggis_
·
C
Ridning Här kommer artikeln, hoppas det är ok att jag lägger in den? Frågan låg ute så jag avvaktade men fick inget nej, så här kommer den! Håll...
Svar
14
· Visningar
2 161
Senast: -moa-
·
Övr. Hund Hemma igen, utan Focus.. torsdag, april 20, 2006 Pjuh! Imorse hade Focus fortfarande feber. 39.6 och var allmänt slö och hängig. Vi...
Svar
17
· Visningar
1 451
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Färgtråd III
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp