Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Då här var mycket text och en hel del som åtminstånne i andemeningen upprepade sig så har jag mest läst spridda skurar.

Jag jämför med hur mina hästar beter sig mot varandra, de äan vara ganska långt från varandra, men ändå vara i närheten.

Bara vara med hästarna, gå och titta vad det är för intresant i bajshögen, lossas vara intreserad, det händer att det gör underverk.

Bara vara med hästarna, strosa runt i hagen utan att störa, bara vara. Kommer hästen fram och är skelsjuk, då är det det som gäller, även om du inte har tid!

Vist det är ingen patentlösning, men det ökar ens eget välbefinnande, och utan det tycks de älsklingarna inte villa ha med oss att göra!

Mvh Ptr

Jag tror verkligen att det för många skulle räcka rätt långt. Det är ju inre egenskaper som skapar trygghet och följsamhet. Att släppa alla förväntningar
vi har både på oss själva men också på hästen och bara vara. Utan prestation. Det skulle nog de flesta må bra av i vår stressade värld.

Ha det gott
Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

kl.
det har med NH kan diskuteras i evighet... Ville bara dela med mig med en tanke..

Om alla de "forsta hast agare" so hor om NH och vill lara sig verkligen LARDE sig, skulle det inte vara alla dessa problem som tydligen finns idag. Det ar inte bara att starta och forsoka lara sig som man gar, man maste ha viss baskunskap ocksa.

Sen ar det ju sa att manga s.k NH instruktorer har lart sig fran bocker och annat, men egentligen inte har kunskapen.. Och jag sager INTE att alla ar det, men de finns dar ute..

De som vill syssla med NH kanske skulle LARA sig, genom att ga kurser INNAN de borjar med hasten, lara sig vad "hastvett" ar, lara sig att "prata hast" och verkligen studera psyket pa hastar..

Men igen, sa lange som ngt ar en "fad" kommer saker och ting fortsatta som det ar.. Som Solis sa, NH fanns inte som concept pa 70talet, hastarna blev uppfostrade i alla fall.. Sunt fornuft och hastvett kommer man langt med..

Forresten, vad ar det har med att alla trans man forsoker kopa idag har pullarnosgrimma pa sig? Vad ar fel med just vanlig nosgrimma eller ingen alls??
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Som någon har sagt tidigare: låt din häst vara HÄST! Det är helt fel i mina öron att bli så förstörd för att din häst "dumpade" dig. Det handlar inte om att bli dumpad eller om ifall din häst vill vara med dig eller inte utan om att du tar ansvar som flockledare och har en ömsesidigt respektfull relation med din häst

http://www.sr.se/cgi-bin/sormland/nyheter/artikel.asp?artikel=3502368
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har aldrig innan hållt på med NH.. Och det har gott alldeles utmärkt. Jag har lärt mej om Etoligi själv och vet att hästar inte är porslins djur. Där imot så håller jag med en anna i en tråd som skrev att varför ska de bli en vetenskap? Med NH känns det som man vill hävda sej hela tiden..

För mej är inte hästen en maskin utan en indevid..

Hästar behöver inte kroppspsråk för mej handlar det om energier med hästen. De känner en lugn, nervös eller en arg energi. Det känner de med en gång. De känner en energi av vänskap och glädje med sin ryttare och de känner de bara man är ute och går i hop i grimma och grimm skaft.

Det är där man jobbar upp sitt förtroende och vänskap med hästen. Genom glad säker energi och att man tycker det är kul att göra saker med sin häst. Berömm och glädje. Att hela tiden visa att hästen är en låg stående än själv hela tiden tycker jag inte är kul.
Om jag vill träna stanna mm kan jag träna med min hund och gå fot mm.

Nu har jag själv lånat hem PNH och mycket av det jag ser är precis samma som jag lärt mej själv och av olika häst människor.
För det behöver man inte.
Nu menar inte jag Join up eller vad det heter . Utan det som de berättar hur hästen är och annat. Är precis samma som jag lärt mej..
Där i mot kan det vara bra för de som inte kan så mycket häst och får mycket problem med sina hästar.. Så är NH bra än att de bara skiter i dte och det blir farligt..

Men man ska aldrig glömma att det finns tusen andra sätt som är lika mycket rätt och som är samma grund.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

jag håller med dej" docka" jag har jobbat med NH i snart 10 år och jag vet att har man en häst som har varit utsatt för problem ed människor är det väldigt svårt att få bort.jag tycker inte att du har gjort något fel.det du ska göra är att släppa henne igen i ridhuset och sen ska du inte ge dej när hon inte vill komma utan fortsätt tills hon kommer,det kan också va så här att din häst har blivit starkare än hon vad när du började så hon utmanar dej,så sluta inte bara för att hon blir svettig fortsätt tills hon ger sig.det kan ta lång tid men ha tålamod så kommer det att lösa sig,sen ska du nog släppa det andra.sen får alla säga och tycka vad det vill, alla gör som dom själva vill.
lycka till hoppas du får ordning på henne.:laugh:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Tyvärr har begreppet NH blivit otroligt luddigt.
Många tror ju att det handlar om olika övningar och trick. Jag har hört exempel som "när hästen kan stegra och vifta med frambenen" men det är ju snarare trickträning.

Sen tror ju många också att bara för att man har en repgrimma och ett långt rep så sysslar man med NH.

NH betyder ju faktiskt Natural Horsemanship, ung. Naturlig hästhantering.
Alltså för hästen naturlig kommunikation med ett språk hästen naturligt förstår - kroppsspråket.

Övningarna man pratar om handlar ju om att kunna bygga upp ett förtroende och respekt mellan människa och häst, och att för människan att bli accepterad som ledare.

Jag anser också att allt du lär hästen från backen, såsom sidovärtsrörelser mm blir väldigt enkelt att göra från ryggen om man först gjort det i sin markträning.

Sen är vi faktiskt inte hästar och kan därför inte ge exakt likadana signaler som dem, man kan säga att vi för hästen har en lite knepig dialekt.

NH, om det utförs korrekt, är alltid bra och inget som någon häst tycker är jobbigt eller tråkigt. Men visst, utförs det av en person okunnig inom NH så kan jag absolut föreställa mig att en häst kan avvisa alla sk övningar.

By the way, jag menar det absolut inte som något personligt påhopp mot någon. Alla är vi barn i början, det viktiga är bara att man är ödmjuk nog att be om hjälp med sådant man inte kan.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ett totalt missförstånd;). Jag har aldrig någonsin varit intresserad av NH. ... Jag har aldrig varit i behov av några "NH-övningar", klickerträning eller dyl. Började med hästar i slutet av 70-talet och är mycket tacksam för det. Det var en sundare hantering då och inte så mycket krångel o krusiduller. Jag har haft förmånen att som ung (eller yngre :D) bo granne med en hästkarl av det gamla gardet. Jag har aldrig brytt mig om "ledarskap" utan är fullt nöjd med att mina hästar är snälla o lydiga samt att vi respekterar varann. Det kommer man oerhört långt med. Och det uppnår man genom vanlig normal daglig hantering. Tycker jag. Sedan har jag nästan bara haft ston och jag upplever att man kommer betydligt längre med ston om man är vän med dem än om man prompt ska vara "ledare".
Mitt gamla sto fick jag när hon var 1 år och jag var 13 och nästan utan erfarenhet av unghästar samt ovana föräldrar. Ingen bra kombination. Stoet var skarp o tuff i huvudet, hon levde verkligen upp till "bitas fram o sparkas bak". Trots min ovana så blev hon till slut en otroligt trevlig häst, en häst jag litade på till 200% i alla lägen, vilket var ömsesidigt. Och detta utan några "övningar enligt NH (hade inte hört talas om NH då ens), MEN med krav på gott uppförande o allmän hyfs.;)

Men, som anti-NHare, så uppskattar jag dina inlägg. Du skriver som sagt mycket klokt och konkret. :bow::bow:

Här slår du huvudet på spiken tycker jag!

Börjar lite mitt i: "Jag har haft förmånen att som ung (eller yngre :D) bo granne med en hästkarl av det gamla gardet" - just det. Misstänker att du lärde dig ENORMT mycket av denne person. Du lärde dig om hästen och hästhantering av en som "vuxit upp" med djur och därmed tillägnat sig en enorm kunskap om hur djuren och kanske speciellt hästen fungerar. Dessutom hade denne persno använt sin kunskap hela sitt liv - dvs mer som en livsstil eller som en naturlig del av livet.

Så är det inte idag. Idag är det få förunnat att växa upp med och redan från barnsben få insikt och förståelse om artenas olika behov. För mig innebär det att vi har förlorat kunskap. Det innebär också att vi blir osäkra i vårt förhållande med djuren och att vi ibland dessutom förmänskligar dem.

När jag läste pedagogik sa en av mina lärare att man inte blev pedagog bara för att man läst pedagogik - det handlade om att ta till sig och utveckla vissa färdigheter - omsätta kunskapen. På samma sätt vill jag se detta - du kan oftast inte hantera djur bara för att du läst dig till något. Du måste lära dig genom erfarenhet och genom att lära dig tolka behoven. Min svåger sa en gång att när man fått sitt körkort - då hade man bara fått tillstånd att övningsköra på egen hand, det innebar inte att man var en god förare med automatik. Lite samma sak här.

Sen säger du att "jag har aldrig någonsin varit intresserad av NH.". Kanske inte men jag tror att du ändå använder NH. NH så som jag tolkar det och som ajg tycker en del beskrivit så bra i tråden (Sammet??) dvs NH = kunskap om och tilllämnadnet av kunskap om hästen, dess behov i alla former inkuderat hantering.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

jag håller med dej" docka" jag har jobbat med NH i snart 10 år och jag vet att har man en häst som har varit utsatt för problem ed människor är det väldigt svårt att få bort.jag tycker inte att du har gjort något fel.det du ska göra är att släppa henne igen i ridhuset och sen ska du inte ge dej när hon inte vill komma utan fortsätt tills hon kommer,det kan också va så här att din häst har blivit starkare än hon vad när du började så hon utmanar dej,så sluta inte bara för att hon blir svettig fortsätt tills hon ger sig.det kan ta lång tid men ha tålamod så kommer det att lösa sig,sen ska du nog släppa det andra.sen får alla säga och tycka vad det vill, alla gör som dom själva vill.
lycka till hoppas du får ordning på henne.:laugh:

Det här tycker jag var ett dåligt råd. Vi här på forumet har absolut ingen aning om hur TS jobbar med hästen, hur lyhörd TS är för hästens signaler. Hästen kan mycket väl ha gett signaler som TS inte hörsammat och av den anledning har hästen blockerat bort TS. Att i det läget råda till att jobba vidare utan handledning av kunnig kan sluta med att hästen går in i försvar.

Mitt råd till TS är som många andras...ta hjälp av någon som är duktig i hästhantering.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 324
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp