Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Och jag säger, du har inte förstått vad NH är...

NH är inte övningarna, NH är Allt som har med hästar att göra.
Vilket sorts foder de skall ha, hur stall/lösdrift ska se ut, hur mycket de får vara ute, hurdan utrustning du köper, sköttsel, hantering, ridnign/körning, hagområde, stallplan... Nh handlar om etologi, läran om djurs beteende. Min NH är etologi som livsstil, dvs att leva efter och ha häst efter djurets eget beteende och behov.

Om du ser någon som bryter ner en häst, mentalt eller fysiskt, eller osm gör något som är emot etologi, eller där människan tar en djurarts beteende och försöker aplicera det på ett annat djur (ex TAP) så är detta inte NH. De får kalla dte va de vill, det rä fortfarande inte NH de håller på med. Hur mycket de än vill häva det.
Om en ryttare sitter iklädd vita ridbyxor och frack, sliter sin häst blodig i munnen, sparkar köttsår i sidan och slår hästen med en piss som har taggar längst ut, använder ord som volta och skänkelvikning, skulle du kalla det för engelsk ridning och dressyr?
Självklart inte, bara för att ryttaren har den typiska riddräkten för tävling inom dressyr innebär det inte att den per automatik rider engelsk dressyr...
Folk kan påstå att de håller på med NH, men det är vad de gör som är det viktiga, inte vad de säger.


NH är hästhantering. Det är inte övningar.
Övningarna är ett redskap för människan, och en chans för hästen att lära sig "ny gramatik och nya ord" (se mitt inlägg till Martha för närmare beskrivning).
Övningarna gör de som har intresset av att antingen få en bättre kommunikation, eller för att de har ett problem de försöker komma till rätta med.



Jag får uppfattningen att du tror att NH är alla de övningar du sett. Vilket är felaktigt.

Läser du tidigare inlägg i denna tråd så har jag skrivit om detta och redan påpekat att alla inte behöver sikta på höga nivåer på NH. Så länge hästen inte utnyttjar det kan människan vara på kompisnivå.


Du får fel uppfattning om vad jag tror att NH är. Jag har läst på och studerat det, som så myckey annat, jag gillar att lära mig grejer. Det finns saker som är bra i det. MEN jag köper inte hela paketet. Och som jag skrivit tidigare ALLA behöver INTE hjälp av NH i sin hästhantering. Jag har en förbaskat vass häst och ja! det funkar utan NH och det funkar utan pisk och hårda tag. Sunt förnuft och anpassning efter hennes behov är allt som behövs.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ja vi är helt överrens.

Om du kommer och hälsar på ska jag låta bli att lämna dig själv med vargarna hos oss : )
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Solis- vad tråkigt att du inte fått roliga erfarenheter med dig med NH-tränare, det kan ju nämligen ge hela ditt liv en helt ny dimension, det här med att komma hästens väsen så nära och verkligen få uppleva harmoni och den gamla klyschan 'att vara ett med hästen'. Det är väl så med NHtränare som med andra tränare, (jag tänker fotboll, yoga, karate till exempel...och såklart dressyr,hoppning,reining...)att en del är kassa, en del halvbra, och några helt fantastiska!!
//Annika


Sorry, men nu fick du mina horn att växa ut i sin fulla längd :devil::devil:

HUR i hela fridens dar kan du ge mig sådana råd över nätet:confused:. Du har inte en sketans aaaaning om vem jag är eller vilken kontakt jag har med mina hästar.
För upplysnings skull kan jag tala om att vi har en kanonbra relation, vi är harmoniska med varandra o vi hyser ömsesidig respekt mot varandra. Och detta utan att ha ägnat oss en enda sekund åt "övningar" á la NH någon gång under alla år. Det du!

Jag är INTE i behov av någon ny "dimension", tack!

Jag uppskattar verkligen Sammet för hennes kloka inlägg där hon inte, vad jag har sett, försöker pådyvla andra sin filosofi.:bow:

Du låter i det närmaste religiös....:cool:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Väldigt tråkigt att ni haft dåliga erfarenheter. Tyvärr är det ju inte så att bara för att någon påstår att de håller på med NH så gör de verkligen det, det finns ju ingen garantisedel. De kanske var rätt ute en gång i tiden men sedan har det blivit fel någonstans.

Hoppas du ger det en ny chans, även om du själv inte behöver ta lektioner och hålla på med övningar, så att du får chansen att se vilket samspel man kan ha. Sedan, när du hittat en tränare som är vettig och som kan förstå ditt och din hästs behov, så fundera på om du vill ge det praktiska en chans till. :)

Och om du inte ger det praktiska en chans till så är det lika ok det.

Tänk på att det finns en hel del olika vägar att gå.
Kanske du och din häst passar bättre ihop med klickerträning eller underbara JF Pignon. (tyvär är ju Pignon liiite otillgänglig i frankrike...)

Ett totalt missförstånd;). Jag har aldrig någonsin varit intresserad av NH. Den NH jag sett utövas har varit av personer som borde gå på ridskolan o lära sig mer teori istället samt lära sig hantera hästar normalt. Det har varit människor som inte kan läsa av en gråsten ens.
Tyvärr kom detta mig närmare i höstas då min egen häst blev utsatt för "övningar", mig ovetandes, av en komplett idiot till stallägare som var NH- och westernfantast. Hon utsatte min häst för såväl psykiskt övergrepp samt stor risk för fysisk skada. När jag fick veta detta hade idioten flytt fältet, lämnat karl och gård o stuckit över en natt. Jag hade innan märkt på min häst att något inte stämde, hon var lite stressad samt betedde sig mysko när man ledde henne från hagen, jag kunde dock inte sätta fingret på vad som felades. Detta var en typ av människa som anser att ALLA hästar passar inom samma mall. Jag skulle kunna skriva en hel bok om alla hennes tokerier, en person som egentligen är rädd för hästar. Och som då läser böcker om NH och går på kurser i tron att hästarna ska "lära sig". Patetiskt! Men hon är inte ensam, långt ifrån. Så här ser det ofta ut, hästarna bossas runt o det viftas rep, det ska vara natuuurlig hästhållning. Där folk glömmer att hästar är unika individer med unika behov. Många av dessa människor skulle må bättre av att titta på hästar på håll och kanske ha en hund eller katt istället så de inte behöver vara lika rädda o utsätta hästarna för en massa "fuffens".

Jo, i mitt fall så ska jag ställa idioten mot väggen för vad hon gjort mot min häst, men jag lovade maken dyrt o heligt att vänta tills vi fått hem hästarna till vårt eget stall (de är hemma nu sedan ett par dagar). Vi visste inte om hon fortfarande hade kontakt med si sin ex-sambo och vi ville inte riskera att stå på bar backe innan vårt eget stall stod klart.

Utöver denna idiot har jag även sett några mysko tränare. Ett exempel som kan nämnas var när en kompis deltog på skoj på en träning med sin ursnälla nordis. Denna häst var verkligen otroligt go och gjorde aldrig en fluga förnär. Men NH-tränaren ifråga lyckades locka fram "djävulen" i hästen genom att provocera honom tills han helt sonika slog efter henne. Hon sa att han var "farlig" :confused:. God hantering? Inte.:angel:

Jag har aldrig varit i behov av några "NH-övningar", klickerträning eller dyl. Började med hästar i slutet av 70-talet och är mycket tacksam för det. Det var en sundare hantering då och inte så mycket krångel o krusiduller. Jag har haft förmånen att som ung (eller yngre :D) bo granne med en hästkarl av det gamla gardet. Jag har aldrig brytt mig om "ledarskap" utan är fullt nöjd med att mina hästar är snälla o lydiga samt att vi respekterar varann. Det kommer man oerhört långt med. Och det uppnår man genom vanlig normal daglig hantering. Tycker jag. Sedan har jag nästan bara haft ston och jag upplever att man kommer betydligt längre med ston om man är vän med dem än om man prompt ska vara "ledare".
Mitt gamla sto fick jag när hon var 1 år och jag var 13 och nästan utan erfarenhet av unghästar samt ovana föräldrar. Ingen bra kombination. Stoet var skarp o tuff i huvudet, hon levde verkligen upp till "bitas fram o sparkas bak". Trots min ovana så blev hon till slut en otroligt trevlig häst, en häst jag litade på till 200% i alla lägen, vilket var ömsesidigt. Och detta utan några "övningar enligt NH (hade inte hört talas om NH då ens), MEN med krav på gott uppförande o allmän hyfs.;)

Men, som anti-NHare, så uppskattar jag dina inlägg. Du skriver som sagt mycket klokt och konkret. :bow::bow:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag kan inte vara säker men jag Tror Solis inte menade att du har en dålig relation till din häst. Snarare att alla kan få en bättre relation till sin häst, även vi som håller på med NH. Det går ju aldrig att vara perfekt och fullärd med hästar, vilket ju är tjusningen med dessa djur! :laugh:
Sen Måste inte alla hålla på med NH-övningar för att ha en bra relation. Och alla behöver inte sträva efter att få en bättre relation. Den de har kanske duger precis som den är. Som jag skrivit tidigare, att sträva efter en otrolig kommunikation med sin häst kräver en hel del tid! Lika mycket som en elitryttare lägger ner på sina hästar!

Bara man är öppen för faktumet att med hästar kan man alltid bli bättre och blir aldrig fullärd.
Som tonåring tog det lääänge innan jag insåg att man aldrig blir fullärd och jag tror att alla varit där någon gång. (och även om många inte tror det så vet även jag att jag inte är fullärd och långt ifrån perfekt).:p
Min tonårens tränare sa en gång "Man blir aldrig riktigt duktig på hästar förränn man inser att man aldrig blir fullärd". Och visst är det så, iallafall för mig.

Vissa kan nog tycka att jag försöker pracka på NH till alla. Det är nog troligast för att man som NHare tycker att generellt så har inte människor förstått vad NH är (vilket många inte gör) och därför försöker man så starkt och mycket, och ibland blir det fel.
Det är inte rätt att dra alla över en kam. :)

Många tror tex att NH är övningarna. Både bland de som håller på med "NH", de som vill börja och de som är anti.
Men just det att bara hålla på med övningarna, och inte resten, är det som bryter ner en häst.
Är du en sann NHare så måste du se etologin i allt du gör. Oavsett om det är att leda en häst i grimskaftet eller planera hur din häst ska få gå i hage den närmsta månaden.

Ex. En människa som håller på med NH-övningarna (och det finns en hel del olika övningar och alla NH-människor håller inte på med alla dessa!) men som sedan låter sin fullt friska häst stå inne 20 timmar per dygn/7 dagar i veckan är inte en NH-människa.

Inte heller den som låter sin häst stå ute i storm utan vindskydd ett helt dygn.

NH för mig är sunt hästförnuft. Övningarna är inte Nh utan de är en bonus som man Kan hålla på med om man vill.
Ex hävdar jag att Martha (och har faktist hävdat sen jag läste första inlägget av henne i en NH tråd för mååånga år sedan) är en smygNHare... Hon är tom så smyg att hon inte vet om det själv! :p

Omedveten NH är också NH. För Mig är NH "etologi som livsstil". Dvs läran om djurs beteende (etologi för den som inte vet) och att hålla häst efter det.
Att vara medveten om hästens naturliga behov och beteende. Och att förstå vad hästen egentligen gör när den uttrycker sig.

Den som är medveten om hästens naturliga beteende låter inte en häst tränga en människa när den blir ledd utan arbetar bort ett sådant beteende i den vardagliga hanteringen genom att inte tillåta det och sätter därmed upp en gräns för vad som är ok. Gränser behöver inte per automatik vara dåligt, gränser behövs i alla sorters grupper. Oavsett om det är människor eller djur som denna grupp består utav. Annars blir det kaos och i kaoset är individen sårbar.
Det är när gränser blir för mycket och ologiska som de blir fel.

Ett annat sätt att hantera att hästen tränger över människor är att ta hjälp om man själv inte känner att man vet vad man ska göra. Då kan man ta ut en tränare som hjälper en och denna kan då ge en övningar att tänka på, för att göra människan medveten. Du utvecklar med vissa övningar även upp hästens lyhördhet, med andra arbetar du bara på att hästen ska respektera att människan också är en individ och inte kan bli trampad på hur som helst.
Respekt är något som givetvis ska vara ömsesidigt och därför så ska man tänka på vad man själv gör som människa.





Och... hästar ääär ju en religion... ;) :p



Sen ska jag tillägga en sak till (och detta handlar inte om bitingboxfish), i början av sin utveckling inom NH är man otroligt kär i sin nya kunskap och vill dela med den till alla. Detta kan uppfattas av andra som att man försöker pracka på denna kunskap på dom. Det är gjort i all välmening men det blir ibland i slutändan fel.

Nu hoppas jag att texten blir sammanhängande och att jag itne skrivit fel någonstanns så någon tar illa upp. Jag har fått göra lite breaks i skrivandet pga problem med min ena axel/skuldra. :grin:

Någon som kan tänka sig att donera en ny kropp? Den behöver inte ens vara snygg, bara hel och smärtfri!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Kl
Det är tydligt att marknaden finnes för suspekt Nh-utövning.

Vad är det frågan om:confused:
Aldrig förr har problem funnits som idag.

RID hästarna o ta ev problem när de dyker upp.

hästen behöver bara kunna basics från marken för att kunna ridas.

Den ska kunna flytta sig åt sidan i boxen o kunna backa ngt steg o gå att ledas skapligt. Man behöver inte kunna flytta den i sidled från marken eller ens styra den. De lär sig jättefort om den får med sig en äldre häst...bara.

Nu drillas hästarna tills de först blir osäkra o en del slår bakut- vilket i sin tur kräver ännu mer "träning":mad:

Promenadhästar har fått en helt ny innebörd.

Solis:bow:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har bara hållit på med NH i lite mer än ett år, det det har gett mig är större förståelse för hästen som individ och flockdjur och hur de fungerar.

Samtidigt som jag ser vikten av att vara en god och trygg ledare, ser jag också hur mycket bättre jag och hästen mår av att jag har blivit bättre på att lyssna och förstå hennes signaler och många gånger är det hon som lär mig saker om hästen och mig själv.

Övningarna är mest till för mig, känner jag, hon lär mig genom övningarna hur hon fungerar och hur jag kan använda den kunskapen i vardagen att få en lugnare och tryggare relation där vi förstår varandras signaler och svar.

För vissa är det här säkert bara sunt förnuft, men jag behövde/behöver den hjälp som övningarna har gett/ger mig, för att att se och lära mig det här, och för mig känns det här som rätt väg att gå.

Det här är nog bland det svåraste jag gjort, att erkänna att jag inte vetat och att jag många gånger gjort fel i min hantering, vad jag har skämts över forna misstag! :o

Men det har gett mig ett lugn i min hantering av min häst, visst gör jag fortfarande fel och våra framsteg går bakåt ibland, men vad hästar är förlåtande djur! (inte på mänsligt vis) men en ny dag kommer och vi börjar där vi är.

Det är så skönt att inte längre behöva låtsas inför hästen att jag vet vad jag gör när det krånglar, som om att jag lurat henne! :o ;) att istället ha kunskap/verktyg att använda i allt som händer, både vardagshantering och träning, det är inte lätt att släppa masken, men det ger så mycket mer för mig att vara ödmjuk, lugn och aldrig bli arg.

Jag brukar säga att hålla på med min häst är som att meditera, fokusen läggs på nuet, vad som händer här och nu och jag glömmer allt annat, min vardags problem, när hon och jag jobbar ihop ger vår kontakt ofta ett lugn.

Jag säger som Sammet hästar är väl en religion, fast vem behöver religion när det finns hästar. ;)

Alla måste hitta sin väg att gå, det är mänskligt att vilja dela med sig av ett positivt sätt att hantera häst och mänskligt att inte vilja bli tillsagt att ditt sätt att hantera hästar är fel.

Kram, Maya
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Kl
Det är tydligt att marknaden finnes för suspekt Nh-utövning.

Vad är det frågan om:confused:
Aldrig förr har problem funnits som idag.

RID hästarna o ta ev problem när de dyker upp.

hästen behöver bara kunna basics från marken för att kunna ridas.

Den ska kunna flytta sig åt sidan i boxen o kunna backa ngt steg o gå att ledas skapligt. Man behöver inte kunna flytta den i sidled från marken eller ens styra den. De lär sig jättefort om den får med sig en äldre häst...bara.

Nu drillas hästarna tills de först blir osäkra o en del slår bakut- vilket i sin tur kräver ännu mer "träning":mad:

Promenadhästar har fått en helt ny innebörd.

Solis:bow:

Vem är du att avgöra vad hästarna ska kunna????!?
Vem är du att avgöra vad hästägare vill med sina hästar???!?
Det kanske inte alltid är ridningen som intresserar utan relationen och kommunikationen.

Jag är väldigt kritisk till vad en hel del håller på med när det gäller "NH" men att lära sig mer om hästens beteende i vilt tillstånd borde ses som en tillgång istället för att förlöjligas. Att sedan många använder övningar i tid och otid och väljer ut vissa övningar för att hela tiden befästa sitt ledarskap är bedrövligt.

Men ditt uttalande om vad hästar ska kunna är lika irriterande som att någon NH:are gör det.

Det där med att kasta sten i glashus du vet....
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ja de ligger hemma på soffan, har inte alla såna? :confused:

skämt åsido: jag har dem på jobbet.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Vart jobbar du!!! Nu blev jag ärligt avis på dig!

Jag har tyvärr inga vargar, varken i det vilda eller tama domestiserade hund-formatet.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

I nästan alla fall där kommunikationen brister så beror det på att hästen inte får vad den behöver för att må bra.
Iom att de flesta är upplysta om att de ska ha bra foder o annat i hästhållningen är det motionen som gör att hästen inte betér sig som önskat.

Det ska INTE handla om vad människan vill i första hand.

Vill man inte motionera den, då kan man köpa en gammal pensionär.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Självklart måste hästen få sina behov tillgodosedda. Även om hästen rids så kan det ju vara själva kommunikationen som en del tycker är mest intressant. Jag håller helt med om att det viktiga är hästens behov inte människans. I annat fall ska man nog inte ens ha en gammal häst utan en gjord i glas. ;) Men om jag rider min häst utan att ha kunskap om hästens beteende och utan att intressera mig för hästens beteenden och försök till kommunikation är risken stor att jag skapar både fysiska och mentala spänningar. Hur bra är ridningen då?

Ha det gott
Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Det är en felaktig tro att hästen måste bli motionerad av människan. Det bygger på att hästen måste ha människan.

Så länge hästens naturliga behov att röra sig blir tillgodosett på annat sätt mår inte en häst dåligt av att inte bli riden elle rkörd.
Såsom daglig utevistelse och helst av allt tillsammans med andra hästar så den kan leka av sig och få social kontakt.

Givetvis skall foder balanseras till hästens motionering, vilket innebär att rids inte en häst så ska den självklart ha mindre kraftfoder också.


Men hästen behöver inte människan ur motionssyfte, så länge den får vara ute nog mycket.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Då här var mycket text och en hel del som åtminstånne i andemeningen upprepade sig så har jag mest läst spridda skurar.

Jag jämför med hur mina hästar beter sig mot varandra, de äan vara ganska långt från varandra, men ändå vara i närheten.

Bara vara med hästarna, gå och titta vad det är för intresant i bajshögen, lossas vara intreserad, det händer att det gör underverk.

Bara vara med hästarna, strosa runt i hagen utan att störa, bara vara. Kommer hästen fram och är skelsjuk, då är det det som gäller, även om du inte har tid!

Vist det är ingen patentlösning, men det ökar ens eget välbefinnande, och utan det tycks de älsklingarna inte villa ha med oss att göra!

Mvh Ptr
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sorry, men nu fick du mina horn att växa ut i sin fulla längd :devil::devil:

HUR i hela fridens dar kan du ge mig sådana råd över nätet:confused:. Du har inte en sketans aaaaning om vem jag är eller vilken kontakt jag har med mina hästar.
För upplysnings skull kan jag tala om att vi har en kanonbra relation, vi är harmoniska med varandra o vi hyser ömsesidig respekt mot varandra. Och detta utan att ha ägnat oss en enda sekund åt "övningar" á la NH någon gång under alla år. Det du!

Jag är INTE i behov av någon ny "dimension", tack!

Jag uppskattar verkligen Sammet för hennes kloka inlägg där hon inte, vad jag har sett, försöker pådyvla andra sin filosofi.:bow:

Du låter i det närmaste religiös....:cool:

Oj, nu lyckades jag verkligen trampa dig på tårna, och det var inte meningen, tvärtom! Dra in hornen igen och låt inte mig göra dig arg!;) Du har helt rätt, jag känner inte dig och har verkligen ingen aning om vilken relation du har med dina hästar. Jag är dock helt säker på att jag inte försökt trycka på dig några råd eller insinuera att just du inte skulle ha en sund relation med dina hästar. Jag har bara svarat på tre ursprungsinlägg på Bukefalos i hela mitt liv, och just att ge råd gick inte så bra eftersom det inte finns någon användbar quick-fix. Vad jag gjorde var att berätta hur jag ser det och jag är fullt medveten om att jättemånga säkert tycker att jag skrev skräp eller dravel eller helt enkelt inte var intresserade. Det jag också mer än gärna gör är att berätta att det går att få ordning på den här horsemanship-röran, det går att försöka sålla bort alla oseriösa som ger clinics i NH's namn och mest ställer till det, och jag har gått så långt att jag namnger min kunskapskälla. Det har jag gjort bara för att inspirera och informera, och ja, visst är jag hängiven, kanske t.o.m. religiös!:laugh: Jag önskar alla dem som vill men ännu inte hittat rätt att få vara med om samma upplevelse som jag har! Det kan kanske uppfattas som pådyvling, det beror på hur du väljer att se det. Finns det bara någon som har nytta av det jag skrev, Maja var det ju tänkt, så är det värt det!
//Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag kan inte vara säker men jag Tror Solis inte menade att du har en dålig relation till din häst. Snarare att alla kan få en bättre relation till sin häst, även vi som håller på med NH. Det går ju aldrig att vara perfekt och fullärd med hästar, vilket ju är tjusningen med dessa djur! :laugh:
Sen Måste inte alla hålla på med NH-övningar för att ha en bra relation. Och alla behöver inte sträva efter att få en bättre relation. Den de har kanske duger precis som den är. Som jag skrivit tidigare, att sträva efter en otrolig kommunikation med sin häst kräver en hel del tid! Lika mycket som en elitryttare lägger ner på sina hästar!

Bara man är öppen för faktumet att med hästar kan man alltid bli bättre och blir aldrig fullärd.
Som tonåring tog det lääänge innan jag insåg att man aldrig blir fullärd och jag tror att alla varit där någon gång. (och även om många inte tror det så vet även jag att jag inte är fullärd och långt ifrån perfekt).:p
Min tonårens tränare sa en gång "Man blir aldrig riktigt duktig på hästar förränn man inser att man aldrig blir fullärd". Och visst är det så, iallafall för mig.

Vissa kan nog tycka att jag försöker pracka på NH till alla. Det är nog troligast för att man som NHare tycker att generellt så har inte människor förstått vad NH är (vilket många inte gör) och därför försöker man så starkt och mycket, och ibland blir det fel.
Det är inte rätt att dra alla över en kam. :)

Många tror tex att NH är övningarna. Både bland de som håller på med "NH", de som vill börja och de som är anti.
Men just det att bara hålla på med övningarna, och inte resten, är det som bryter ner en häst.
Är du en sann NHare så måste du se etologin i allt du gör. Oavsett om det är att leda en häst i grimskaftet eller planera hur din häst ska få gå i hage den närmsta månaden.

Ex. En människa som håller på med NH-övningarna (och det finns en hel del olika övningar och alla NH-människor håller inte på med alla dessa!) men som sedan låter sin fullt friska häst stå inne 20 timmar per dygn/7 dagar i veckan är inte en NH-människa.

Inte heller den som låter sin häst stå ute i storm utan vindskydd ett helt dygn.

NH för mig är sunt hästförnuft. Övningarna är inte Nh utan de är en bonus som man Kan hålla på med om man vill.
Ex hävdar jag att Martha (och har faktist hävdat sen jag läste första inlägget av henne i en NH tråd för mååånga år sedan) är en smygNHare... Hon är tom så smyg att hon inte vet om det själv! :p

Omedveten NH är också NH. För Mig är NH "etologi som livsstil". Dvs läran om djurs beteende (etologi för den som inte vet) och att hålla häst efter det.
Att vara medveten om hästens naturliga behov och beteende. Och att förstå vad hästen egentligen gör när den uttrycker sig.

Den som är medveten om hästens naturliga beteende låter inte en häst tränga en människa när den blir ledd utan arbetar bort ett sådant beteende i den vardagliga hanteringen genom att inte tillåta det och sätter därmed upp en gräns för vad som är ok. Gränser behöver inte per automatik vara dåligt, gränser behövs i alla sorters grupper. Oavsett om det är människor eller djur som denna grupp består utav. Annars blir det kaos och i kaoset är individen sårbar.
Det är när gränser blir för mycket och ologiska som de blir fel.

Ett annat sätt att hantera att hästen tränger över människor är att ta hjälp om man själv inte känner att man vet vad man ska göra. Då kan man ta ut en tränare som hjälper en och denna kan då ge en övningar att tänka på, för att göra människan medveten. Du utvecklar med vissa övningar även upp hästens lyhördhet, med andra arbetar du bara på att hästen ska respektera att människan också är en individ och inte kan bli trampad på hur som helst.
Respekt är något som givetvis ska vara ömsesidigt och därför så ska man tänka på vad man själv gör som människa.





Och... hästar ääär ju en religion... ;) :p



Sen ska jag tillägga en sak till (och detta handlar inte om bitingboxfish), i början av sin utveckling inom NH är man otroligt kär i sin nya kunskap och vill dela med den till alla. Detta kan uppfattas av andra som att man försöker pracka på denna kunskap på dom. Det är gjort i all välmening men det blir ibland i slutändan fel.

Nu hoppas jag att texten blir sammanhängande och att jag itne skrivit fel någonstanns så någon tar illa upp. Jag har fått göra lite breaks i skrivandet pga problem med min ena axel/skuldra. :grin:

Någon som kan tänka sig att donera en ny kropp? Den behöver inte ens vara snygg, bara hel och smärtfri!

Hej Sammet!
Jag hade inte läst den här tråden i sin helhet, men jag var helt enkelt tvungen att se vad och vem som hade lyckats charma Solis!:bow:
Nu har jag suttit och läst alla dina inlägg och de säger verkligen allt! Om allihopa kunde blivit samlade till en inledning på avdelningen 'hästhantering', så hade ju alla frågeställare fått många svar direkt. Du har verkligen lyckats sammanfatta klok gammal filosofi och kunskap- kalla det NH eller vad som helst- på ett jättefint sätt! Dina hästar har tur som får leva med dig!

Kram!!! //Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har fattat vad det skall gå ut på MEN alla tex jag behöver det inte. Ponnygullet följer mig ändå, inte jämt men det stör mig inte honfår tycka och vilja saker hon också så länge det inte är farligt, det funkar utmärkt att rida utan hjälpmedel om jag känner för det och så vidare. Som sagt NH är kanske bra för vissa - för andra ett onödigt krångel. Sen har jag jäkligt svårt att se vad som skulle föreställa naturligt i en hel del NH. För ärligt talat, vad är naturligt med att rida och handskas med hästar? Typ nada, noll, ingenting. Det är inte så att alla som inte gillar NH inte har fattat grejer, de håller bara inte med. Punkt.

NH handlar ju dock inte om vad som är naturligt för hästen (alltså inte att den ska vara lös, ha lösdrift, vara barfota o.s.v.). Det är mer ett tankesätt och utifrån tanken kunna agera och vara med sin häst på ett sätt som båda förstår. Att man kan kommunicera med hästen på ett sätt som hästen förstår oavsett om du tar in den från hagen eller rider ut i skogen. Samt att du kan läsa av din häst.

Jag kallar inte min hantering för NH eftersom jag inte vill ha något namn för det. Utan säger enbart att jag är intresserad av hästpsykologi. Men som sagt, NH är ett tankesätt. Inte något krångel med övningar o.s.v. som många verkar tro. :)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

seeent edit:

Ser nu att jag skrivit fel namn i svaret till Solis. Det skulle förstås stå

Jag kan inte vara säker men jag Tror bitingboxfish (och givetvis inte Solis som det står) inte menade att du har en dålig relation till din häst.


sent men kände ett växande behov av att informera omvärlden om detta... :P :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp