Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Hej Maja!
Du var ledsen när du startade tråden. Hur har det gått? Hoppas det "klarnat" och att du kan se framåt istället för att uppleva så mycket ånger.

Sök upp och lär tråden där folk skriver om sina misstag. Både lärorikt och trösterikt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ehm.,.. just det... och alltså är det inte övningarna utan all hantering som har med en häst att göra...

Som jag skrev ovan.

Vad är det du påstår NH är annars?


NH är inget specifikt, det är inget som går att sätta i ett fack. Varje tränare och utövare av NH har sin egen "version" av det men det allra allra viktigaste med NH är att det inte bara är övningarna. Om du bara kör övningarna och sen släpper allt annat runt omkring och tror att det inte är viktigt så bryter du ner hästen.
Men måste Jag kalla det för nh?
Jag anser att min hästhållning är baserad på sunt förnuft och god känsla för hästar. Sedan kanske vissa kallar det nh men det gör inte jag!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Du får kalla din hästhantering vad du vill. Det rä en fri värld.

Men så länge du påstår att NH är övningar kommer jag fortsätta säga emot.

Frågan är ju, måste Jag kalla det du kallar NH? Vem är mest kvalificerad att avgöra vad som är NH? De som är insatt och utbildade inom det eller de som "bara" har sin egen uppfattning och saknar utbildning inom det?

Varför en ovilja att acceptera att god hästhållning får kallas NH?
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag håller med i allt du skriver. Det är så sant.


jag instämmer, sammet, jag håller också med om det du skriver.

tillägget jag skulle vilja göra, som i mina ögon även bidrar till problemen du skriver ang. folk som vill köra NH men inte har kunskapen, är att de också finns rätt oseriösa "tränare". dvs ofta är intentionen hos hästägaren faktiskt god - man vill lösa sina problem och tar då kontakt med en "tränare". Men det finns "tränare" som endera inte har så stor koll själva som de själva tror, och ännu mer frekvent: det finns "gurus" som håller en helg kurs eller en clinic och sen släpper deltagarna/åskådarna loss att ägna sig åt sig själva, efter denna kurs eller clinik. Jag tycker inte det är seriöst.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Kurser måste man få hålla, det är sedan upp till deltagarna att ta ansvar att se till att antingen fortsätta, och då ta fortsatt hjälp eller inte fortsätta med övningarna. Jag som intruktör kan aldrig tvinga någon att fortsätta, däremot råda dom till det.

Och ja visst är det tyvärr så att det finns en hel del folk som inte har koll och Ändå håller träningar.
Det enda en person som vill hitta en tränare kan göra är att först och främst kolla runt och se vilket ryckte denna tränare har.
Jag ger alltid referenser till mina elever, jag kan givetvis inte tvinga dom att kolla upp dessa referenser men möjligheten finns.

Det finns dåliga tränare inom alla kategorier, och de kan vara dåliga på olika sätt.
Än så länge finns det få NH-intruktörsutbildningar så det är klart att som det är nu kommer det en hel del nötter som tror att de kan hålla träningar och kurser efter att ha läst någon bok och gått en helgkurs.

Men det finns ju så mycket kunskap bakom allt, speciellt bakom övningar, so måste komma fram till eleverna. Och dit kommer de inte om de inte först kommit till tränare.
Finns inte den bakomliggande kunskapen hos tränaren blir det repviffteri på hög nivå. Dvs att tro man vet vad man gör men inte ha en aning.
Detta bryter lätt ner hästarna och så vill vi inte ha det.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Tålamod!!

Låt henne ta den tid hon behöver .

Alla har vi motgångar.

Lycka till nu och hoppas att ni finner varandra igen !!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

*väldigt trött*

Ska rätta mitt senaste inlägg.

Jag som intruktör kan aldrig tvinga någon att fortsätta, däremot råda dom till det.

Givetvis menade jag att jag kan råda dom att fortsätta men då med instruktör.

Jag tror jag var för trött igår för att skriva det där inlägget.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Maja,
du kan vara helt nöjd med att du vill vara din hästs bästa vän, för om hon anser att du är det samtidigt som du är trygg, konsekvent, rolig och rättvis -dvs en ruskigt trevlig ledare för henne- så kommer hon att ge dig allt! Men hur du är trygg, konsekvent, rolig och rättvis för en häst kräver kunskap och lite erfarenhet med det. Jag tycker att 'Join Up' är svår för nybörjaren eftersom du även behöver kunna läsa av din häst huruvida den i stunden använder vänstra hjärnhalvan(den är då trygg, kanske också dominant och kan få mer press)eller högra hjärnhalvan(som styr flyktbeteendet, och där hästen i olika grad är ängslig,rädd eller osäker och där press absolut inte är lyckosamt utan du istället måste backa av) Du ska också veta att precis som vi själva så är hästens känslor och sinnestillstånd inte alltid likadana och om du vill kunna lyckas riktigt bra så måste du kunna läsa av hästen rätt, ha kunskap och strategier samt vara beredd och villig att vara snabb och flexibel med att förändra dig så fort du behöver det. Med risk att förarga någon-jag vill bara ge information och inspiration- så nämner jag Parelli. Jag har ännu inte funnit någon annan kunskapskälla som ens kommer i närheten av denna vad gäller hästpsykologi, strategier och förståelse i allt från relation och kommunikation, genom harmoni och känslomässig samling till fysisk samling dvs all sorts ridning med kontakt.
Du känner helt rätt när du får onda aningar om incidenten med gramantygeln. Inspänningstyglar är ju tyvärr ett tvång, och det leder bara till irritation och kamp från en trygg eller dominant häst, och osäkerhet och rädsla hos en otrygg häst. Här kommer också hästens naturliga egenskap klaustrofobi in. En häst som har en stor klaustrofobisk känsla och dessutom till personligheten är introvert(i människotermer skulle vi säga tysta, blyga, stilla i motsats till spralliga, vilda med stora känsloutbrott eller väldigt lekfulla) kommer att vända sin panik inåt ett tag och bygga upp den om inte pressen släpps, för att sedan explodera i olika grad. Hur gick det med dig förresten???
Jag har redan erbjudit någon annan lite kontakt via mail och vill du bolla lite så kan du också få göra det. Jag har långt ifrån den kunskap och erfarenhet som jag hela tiden arbetar för att få, men min förvirrande nybörjartid i NHlivet är över för längesen och visst kan jag hjälpa dig på traven! Och du-lita på din magkänsla, den verkar fungera alldeles utmärkt!
-'Listen to your instincts, observe and understand your horses instincts and honour them' Pat Parelli
MVH,Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Delvis KL
Blir trött på självutnämnda "NH-experter" som erbjuder sina tjänster över nätet.

Ta reda på erkänt duktiga tränare som HAR en utbildning.

Åman är ett föredöme.

Hörde BTW att Tina Turner- rallydrottningen coachar många landslag i mental träning- fler såna till folket.
Det är mest det det handlar om plus kunskap i hur hästar kan fungera.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Åman är självlärd det senaste jag hörde om honom... Men det var å andra sidan väldigt länge sedan, och då var han redan aktiv som instruktör sedan länge. Såvitt jag vet hade han ingen instruktörsutbildning i ryggen när han började.

Sedan kan inte du eller jag veta vem som är utbildad eller inte bara för att de svarar i en tråd och säger att de är tränare. Därav mitt råd att alltid be om referenser.

Än till idag har jag bara sett en enda instruktörsutbildning som är värd att lägga ner pengarna på och det är den jag själv gått (därav jag gick den).
En instruktörsutbildning Med tränaren närvarande varje dag. Utbildningen krävde fö förkunskaper.

Jag tror inte på systemet att bli instruktör via en video som skickas hem till dig som en del "stora" tränare använder sig utav.
En video är bra, men det ger aldrig en helhel och varken blivande instruktör eller den som skapat videon kan ge direkt respons här och nu.

Men framför allt så anser jag att bara för att någon gått en instruktörsutbildning så betyder det inte att de är bra.
Jag vet instruktörer som talar illa om sina elever bakom ryggen till andra elever och tränare, rent skitsnack och inte ärlig kritik, en sådan instruktör skulle jag aldrig vilja träna för. Det spelar ingen roll hur bra det är på att arbeta med hästen om de inte är ärliga mot eleven.

Därför, återigen, ta referenser. Och bedöm den nya instruktörer noga den första lektionen. Känns det inte rätt så känns det inte rätt och då får man leta vidare. Var alltid kritisk, på ett positivt sätt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Hej Axel,
expert blir man tyvärr aldrig. Men det fantastiska är ju egentligen som bekant resan och inte målet...Det var inte meningen att framstå som någon som erbjuder tjänster över nätet, för någon sådan verksamhet är jag inte intresserad av att ha! Jag kände bara att jag kunde hjälpa en del i en situation som är osäker och kan bli farlig för Maja. Det är bara andra gången jag skriver ett inlägg och faktiskt första gången jag fått en kommentar så tack för det även om det verkar som om jag mest förargat dig. Jag lovar att aldrig erbjuda mig som bollplank igen!:)Ronny är duktig. Det finns också privatpersoner som tar hit vassa Parelliinstruktörer från övriga Europa och USA,detta annonseras det inte om för det anordnas privat och platserna fylls snabbt men det går ju alltid att luska med lite detektivarbete. Jag ska inte irritera fler genom att gå in mer på det. Men här kommer en till:'Think positive and progressive' Pat Parelli
MVH, Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Menar inte att du gör så, men många söker sig till denna sajt för att just sälja sina tjänster o vill framstå som utbildade.

Det man kan göra är att haffa ngn i sin omgivning som är erkänt duktig med sina egna. Titta även om de kan rida på dem- utan konstigheter.:grin:
Man behöver inte träna hästar att följa. Det gör de om de gillar sin människa o litar på den.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Maja,
du kan vara helt nöjd med att du vill vara din hästs bästa vän, för om hon anser att du är det samtidigt som du är trygg, konsekvent, rolig och rättvis -dvs en ruskigt trevlig ledare för henne- så kommer hon att ge dig allt! Men hur du är trygg, konsekvent, rolig och rättvis för en häst kräver kunskap och lite erfarenhet med det. Jag tycker att 'Join Up' är svår för nybörjaren eftersom du även behöver kunna läsa av din häst huruvida den i stunden använder vänstra hjärnhalvan(den är då trygg, kanske också dominant och kan få mer press)eller högra hjärnhalvan(som styr flyktbeteendet, och där hästen i olika grad är ängslig,rädd eller osäker och där press absolut inte är lyckosamt utan du istället måste backa av) Du ska också veta att precis som vi själva så är hästens känslor och sinnestillstånd inte alltid likadana och om du vill kunna lyckas riktigt bra så måste du kunna läsa av hästen rätt, ha kunskap och strategier samt vara beredd och villig att vara snabb och flexibel med att förändra dig så fort du behöver det. Med risk att förarga någon-jag vill bara ge information och inspiration- så nämner jag Parelli. Jag har ännu inte funnit någon annan kunskapskälla som ens kommer i närheten av denna vad gäller hästpsykologi, strategier och förståelse i allt från relation och kommunikation, genom harmoni och känslomässig samling till fysisk samling dvs all sorts ridning med kontakt.
Du känner helt rätt när du får onda aningar om incidenten med gramantygeln. Inspänningstyglar är ju tyvärr ett tvång, och det leder bara till irritation och kamp från en trygg eller dominant häst, och osäkerhet och rädsla hos en otrygg häst. Här kommer också hästens naturliga egenskap klaustrofobi in. En häst som har en stor klaustrofobisk känsla och dessutom till personligheten är introvert(i människotermer skulle vi säga tysta, blyga, stilla i motsats till spralliga, vilda med stora känsloutbrott eller väldigt lekfulla) kommer att vända sin panik inåt ett tag och bygga upp den om inte pressen släpps, för att sedan explodera i olika grad. Hur gick det med dig förresten???
Jag har redan erbjudit någon annan lite kontakt via mail och vill du bolla lite så kan du också få göra det. Jag har långt ifrån den kunskap och erfarenhet som jag hela tiden arbetar för att få, men min förvirrande nybörjartid i NHlivet är över för längesen och visst kan jag hjälpa dig på traven! Och du-lita på din magkänsla, den verkar fungera alldeles utmärkt!
-'Listen to your instincts, observe and understand your horses instincts and honour them' Pat Parelli
MVH,Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

min tant gick från mig när jag kom in i hagen , blev jätte ledsen för detta .

när hon skulle äta rusa hon ut och in i lösdriften så man va tvungen att ha henne ute när man gick ut .

jag har anlitat en hästpratare för detta och jag fick väldigt bra förklarat för mig varför hon gjort så , men det vill jag inte ta upp här ,

men anlita en sådan person som kan det , jag har fått hjälp, och detta har jag ej i stället för veterinär , jag älskar min häst.

jag vet att hon inte är sjuk .
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Visst är det ju så att hästen själv följer den som den anser vara en värdig ledare. Men en människa föds inte med hela konceptet. Vi är så olika och inte alla föds med goda ledarskapskvaliteter. Egen erfarenhet tar just tid att skaffa sig om du ens har möjligheterna att skaffa mycket av dem,jag tänker på att inte alla har fler än en häst, inte alla arbetar med hästar, inte alla som arbetar med hästar har privilegiet eller viljan att göra det helt och hållet som livsstil eller på ett sätt som gör att just kvaliteterna som horseman utvecklas.
Många av oss har ju insett för längesedan att toppryttare i alla sorters tävlingsgrenar inte nödvändigtvis är de som är som mest fantastiska som horsemen..och kvinnor.
Varenda en som skriver bekymrade inlägg och har frågor och funderingar behöver ju någon del. Kanske hjälp med att bli och uppföra dig som en bra ledare, för det kan du ju i viss mån lära dig! Kanske få ta del av andras ihopsamlade erfarenhet för att på det sättet skaffa kunskap. Kanske genom att försöka leta upp de människor som fortfarande har det och kan det genom sin känsla, sina egenskaper och sina många år av erfarenhet!
Det är ju just det, i umgänget med hästen är det ju så enkelt-och så svårt:)-att det är vi som får tränas och inte hästen, det har du helt rätt i Axel!

//Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag (och även min nuvarande häst) har otroligt dålig erfarenhet av s.k NH-utövare. Har sett en massa "skit" från både utövare och s.k "tränare".


MEN, jag läser det du skriver och jag tycker du skriver oerhört klokt. Tack för att du delar med dig av det du kan och det du varit med om :bow::bow:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

*väldigt trött*

Ska rätta mitt senaste inlägg.

Jag som intruktör kan aldrig tvinga någon att fortsätta, däremot råda dom till det.

Givetvis menade jag att jag kan råda dom att fortsätta men då med instruktör.

Jag tror jag var för trött igår för att skriva det där inlägget.

Där slår du huvudet på spiken, självklart kan ingen tränare tvinga folk att ta kurser eller återvända. dock anser jag att det är deras skyldighet att informera om att bara för att de gått en kurs, så är det inte bara hem och vifta och flytta och dona, a) om man inte förstår vad man gör, och b)inte har en bra grundläggande relation till hästen.

det är ju det som är kruxet. de som kommer på kursen har ofta stora problem. dvs det brister helt i förtroende och kommunikation häst och människa emellan. sen går man en kurs, ser hur tränaren lyckas, kopierar "signaler" och åker hem och börjar vifta och dona. Eller - man går ingen kurs, ,utan man köper en bok som man läser och sen går man ut och viftar och donar.

det är ju med "NH" som med all övrig träning med häst (och andra djur med för den delen): för att lyckas måste man vara trygg i sig själv och förstå det man gör, och varför. Det finns INGET språk i världen som bara via sina signaler, rent fysiskt, ställer allt tillrätta eller löser problem. språket kan vara en HJÄLP - men det löser tex inte om människan är i botten rädd för sin häst, eller hästen anser att den är högst i rang. Inte om inte människan fullt förstår vad det är den talar för språk.

Jag tycker det är synd att just den nyckel aspekten verkar bli helt bortglömd av folk med problem som hoppar på NH för att lösa det. I all annan hantering förstår man oftast detta, men sen så fort NH kommer på tal, så är det helt bortglömt/missat hos många, och man tror att signalerna i sig själva, ska lösa allt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Solis- vad tråkigt att du inte fått roliga erfarenheter med dig med NH-tränare, det kan ju nämligen ge hela ditt liv en helt ny dimension, det här med att komma hästens väsen så nära och verkligen få uppleva harmoni och den gamla klyschan 'att vara ett med hästen'. Det är väl så med NHtränare som med andra tränare, (jag tänker fotboll, yoga, karate till exempel...och såklart dressyr,hoppning,reining...)att en del är kassa, en del halvbra, och några helt fantastiska!!
//Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Ja det åligger tränaren att informera att deltagarna måste fortsätta om de inte är nog kunniga. Och är de nog kunniga så är de medvetna om att de vill/behöver ta mer hjälp (och tex därför går en kurs för någon som är duktigare än dom själva).

Jag har haft en hel del olika sorters deltagare på kurser.
Och det sämsta man kan ha är en deltagare med en extrem problemhäst. Dessa tar jag aldrig på en kurs eftersom de äter upp All tid för alla andra. Man kan inte sluta bara för att deras tid är slut, skulle man sluta precis då det är som mest kritiskt så förstör man en hel del.
Hoppas du förstår vad jag menar med det, annars fråga så förklarar jag mer. *lite trött idag*

Det är inte bara folk som har problem i sin hantering av hästar som söker sig till NH och kurser (inte mina kurser iallafall, kan inte tala för andra tränare).
Även de som är intresserade av att utveckla en redan god kommunikation kommer.

I mitt fall delas deltagarna upp i 2 grupper efter kunskap och tidigare erfarenhet, samt efter deras hästars behov.
Det är deltagarna själva som arbetar med sina hästar, det ger inte dom något att jag håller på med dom (förutom att jag visar och förklarar övningen en gång med någons häst). Sedan går jag runt och fortsätter förklara, tipsar, korrigerar och ger feedback till deltagarna när de gör övningen. Samtidigt inne på banan är det 6 deltagare, vilket är lagom både tidsmässigt och oftast platsmässigt med (ridhus/banor är bara Så stora sas).

Däremot så är det viktigt att deltagarna som är med, oavsett om de är med eller utan häst, förstår vikten av att fortsätta med en tränare. Det behöver inte vara mig, bara det är en tränare som är duktig och vet vad den gör.

Människans självkänsla arbetar tränaren (iallafall jag) upp på lektioner och kurser. Som du själv sa, en elev som har problem med sin självkänsla och att känna sig trygg kommer ingenstans utan står och stampar på stället.
Är personen Väldigt osäker så är det bara privatlektion som gäller.
Med nya verktyg kommer eleven att känna att den förstår situationen, varför hästen reagerar som den gör, och kommer att känna att den trotts det har mer kontroll (på situationen, inte hästen) än innan.
Ex en ägare som är rädd för en häst som spelar upp sig och busar. När ägaren sedan får lite kunskap om hur den ska lugna ner hästen och få den mer koncentrerad på ägaren, och den vet varför hästen busar upp sig så kommer ägaren ha lättare att inte bli rädd eftersom denna Förstår.
Kunskapen gör att ägaren kan läsa av hästen, se vad den säger egentligen och inte bara stå mitt i ett yrväder.
Jag har arbetat med rädda elever mycket och alla har vuxit enormt. Inte för att jag lagt ner så stor vikt och träning på just dom som de ser det, utan de har själva fått arbeta med hästen och lära sig att läsa av hästen.
Det man ofta är rädd för är att man inte har kontroll över situationen. När man har det kommer självkänslan och den fortsätter växa.

Jag skulle tex vara rädd om jag blev lämnad själv med vargar på ett zoo (sådana "klappa vargar event").
Med någon med mig som förklarar vad vargarna "säger" och "tänker" så kan det istället bli en väldigt trevlig upplevelse. Då behöver jag inte känna att jag måste ha all koll, all kontroll på situationen för annars blir det farligt. Efter några gånger skulle jag lära mig att läsa av situationerna och ha större självkänsla.

Hoppas du förstår liknelsen. :)


Men jag tror vi är inne på samma spår?


Där slår du huvudet på spiken, självklart kan ingen tränare tvinga folk att ta kurser eller återvända. dock anser jag att det är deras skyldighet att informera om att bara för att de gått en kurs, så är det inte bara hem och vifta och flytta och dona, a) om man inte förstår vad man gör, och b)inte har en bra grundläggande relation till hästen.

det är ju det som är kruxet. de som kommer på kursen har ofta stora problem. dvs det brister helt i förtroende och kommunikation häst och människa emellan. sen går man en kurs, ser hur tränaren lyckas, kopierar "signaler" och åker hem och börjar vifta och dona. Eller - man går ingen kurs, ,utan man köper en bok som man läser och sen går man ut och viftar och donar.

det är ju med "NH" som med all övrig träning med häst (och andra djur med för den delen): för att lyckas måste man vara trygg i sig själv och förstå det man gör, och varför. Det finns INGET språk i världen som bara via sina signaler, rent fysiskt, ställer allt tillrätta eller löser problem. språket kan vara en HJÄLP - men det löser tex inte om människan är i botten rädd för sin häst, eller hästen anser att den är högst i rang. Inte om inte människan fullt förstår vad det är den talar för språk.

Jag tycker det är synd att just den nyckel aspekten verkar bli helt bortglömd av folk med problem som hoppar på NH för att lösa det. I all annan hantering förstår man oftast detta, men sen så fort NH kommer på tal, så är det helt bortglömt/missat hos många, och man tror att signalerna i sig själva, ska lösa allt.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag (och även min nuvarande häst) har otroligt dålig erfarenhet av s.k NH-utövare. Har sett en massa "skit" från både utövare och s.k "tränare".


MEN, jag läser det du skriver och jag tycker du skriver oerhört klokt. Tack för att du delar med dig av det du kan och det du varit med om :bow::bow:

Väldigt tråkigt att ni haft dåliga erfarenheter. Tyvärr är det ju inte så att bara för att någon påstår att de håller på med NH så gör de verkligen det, det finns ju ingen garantisedel. De kanske var rätt ute en gång i tiden men sedan har det blivit fel någonstans.

Hoppas du ger det en ny chans, även om du själv inte behöver ta lektioner och hålla på med övningar, så att du får chansen att se vilket samspel man kan ha. Sedan, när du hittat en tränare som är vettig och som kan förstå ditt och din hästs behov, så fundera på om du vill ge det praktiska en chans till. :)

Och om du inte ger det praktiska en chans till så är det lika ok det.

Tänk på att det finns en hel del olika vägar att gå.
Kanske du och din häst passar bättre ihop med klickerträning eller underbara JF Pignon. (tyvär är ju Pignon liiite otillgänglig i frankrike...)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 324
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp