Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Docka

Trådstartare
Jag är bokstavligt talat helt förkrossad!
Har precis kommit hem från stallet och sitter just nu och äter Ben and Jerry's och försöker kämpa tillbaka tårarna.


Jag och mitt sto har alltid varit bästa kompisar.
Vi har gått igenom allt tillsammans, vi har till och med trotsat döden ihop!
På grund av två konvalescenser (vara en på ett år) har vi haft mycket tid till förtroende-övningar och lättare NH-övningar.
I början när jag köpte henne var hon mager, svag och förvirrad, och därför tydde hon sig till mig som en hund. Hon följde mig vart jag än gick utan grimma och grimskaft och kom alltid i vild galopp till grinden när jag skulle hämta henne i hagen. En "join-up" tog ungefär 2 minuter eftersom hon gav alla tecken så fort jag börjat driva bort henne och hon kom fram bakom mig så fort jag lät henne.

Nu har hon fungerat så bra ridmässigt att vi inte tränat NH på mer än ett halvår, mer än nödvändiga saker så som att hon ska stanna när jag stannar och backa om jag backar osv..

Igår hade vi ett jättestort missförstånd som slutade med att hon fick panik och reste sig (vilket hon bara gjort en gång tidigare med mig på snart 4 år, men något som hon ska ha gjort ganska ofta med sin förra ägare). Därför ville jag bara ta det lugnt idag, låta henne busa av sig i ridhuset idag :)

Jag märkte redan från början att hon inte var speciellt lyhörd för mig och mina signaler idag. Visst, hon backade när jag backade och så, men det kändes mekaniskt på något vis.
Därför påbörjade jag en joinup när hon fått busa av sig lite.
Hon fullständigt sket i mig!
Hon bara galopperade runt, runt, runt tills hon blev svettig men gjorde inget som att sänka huvudet, börja tugga eller på något annat sätt visa att hon ville bryta av.
Efter nästan en kvart (!!!) sänkte hon huvudet och jag lät henne bryta av och jag var så glad när hon kom fram till mig (även om hon funderade länge och väl innan hon kom). Men så när jag började gå följde hon mig ca två steg, sen gick hon iväg till gödselkärran i ena hörnet av ridhuset istället!

De två gångerna jag provat innan detta gav hon inga signaler alls, då bara fortsatte hon springa runt även efter att jag slutat fösa bort henne...

Jag fattar ingenting! Vill hon verkligen inte vara med mig längre, eller gör jag något fel!?
Det är ju inte meningen att hon ska springa tills hon är svettig innan hon skulle kunna tänka sig att vara med mig istället?
OCH SEDAN VÄLJER HON BAJS FRAMFÖR MIG!

Är det någon som har något förslag på någon övning jag kan prova? Något som kanske skulle kunna fungera bättre, jag är ju bara NH-nybörjare...
Vilka tips som helst är egentligen välkomna, allt som skulle kunna hjälpa vår relation att bli bättre!
Jag vill inte få tillbaka henne till det lilla ynk hon var innan, när hon följa varje rörelse jag gjorde eftersom hon var så osäker på sig själv. Men jag vill att hon ska tycka om mig igen...:cry:

Att bli dumpad av sin häst är 1000 gånger värre än att bli dumpad av en pojkvän...

//Maja
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Låter inte kul! Jag är nog egentligen inte den bästa på att ge råd då jag också e nybörjare på NH, men att ta ut en NH-tränare skulle kanske vara något?:)

massor med kramar!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Gör som du skulle ha gjort innan du började med NH.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

kl

VAd va det för "missförstånd" som hände? KAn va till hjälp att ge tips om man vet det
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Missförståndet var snarare en missbedömning från min sida. En jättetabbe verkligen.
Hästen har haft inspännings-ångest eller vad man ska kalla det. Innan hon kom till mig spändes hon in på graman, reste sig och slog över så att hon fick en ordentlig smäll på manken.
Det tog två år innan jag ens kunde longera henne med lätt stöd utan att hon fick total panik.
Nu har det dock gått två år till och vi håller just nu på med galoppombyten. Dock har vi problem med detta eftersom vi blir ostadiga vid galoppombytet och det leder ju såklart till att det är svårt för henne att balansera upp sig så pass att bytet blir korrekt. Dessutom blir hon stressad av detta eftersom hon så gärna vill att det ska bli rätt, och när det då inte blir det så blir hon orolig och stressad.

Därför gick jag imot mina egna principer och satte på henne en graman. Jag tänkte att den skulle kunna ge oss det extra stödet som vi behöver just vid bytet. Och visst blev bytet bra, men direkt efter bytet blev hon lite obalanserad och försökte slänga upp huvudet, vilket ledde till att gramanen tog stopp även om den var vääääldigt lös.
Då tog det svärstopp och hon försökte slänga upp huvudet igen, då släppte jag gramantygeln helt men det var redan för sent och hon stod på två ben.
Hon reste sig några gånger på rad och fick verkligen panik.

Hon har bara stegrat sig en gång med mig tidigare på fyra år....
Jag är rädd att detta gjorde att hon förlorade mycket förtroende för mig.
Att detta snedsteget fick henne att koppla mig till hennes förra ägare.

Usch... Jag dör om jag lyckats förstöra våran tillit för det här!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag tror inte du har förstört mellan er pga av gramantygeln.
Däremot kan det ha satt sig i huvudet på dig och det är det hon känner av. Sen så kan hon ju blivit uppstressad av händelsen.
Vore jag som du skulle jag lägga missödet bakom mig och köra på med det andra som vanligt.
Börja successivt igen med promenader.lekar,mkt kel och hantering.

JAg tror mer det va du som tappade självförtroendet lite och att hon känner det och då blir tveksam när du begär saker av henne.
Gjort är gjort,återigen lägg det bakom dig och se framåt. När du släpper oron tror jag hon oxå gör det.
Hästarna känner ju av det så himla snabbt,och är du en osäker ledare så blir hon osäker på om hon ska komma till dig etc.
Men jag har svårt att tro att hon förknippar DIG med gramantygeln.
Snarare är hon osäker på din roll som ledare från marken just nu då hon känner av din oro:)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Tack för ett så bra svar.
Jag känner igen det du säger...
Det är ju ganska självklart egentligen, jag hade ju inte heller velat följa någon som inte riktigt trodde på sig själv.

Det får nog bli en ganska lugn kommande vecka, men mycket kel och ryktningar som du säger, och mycket uteritter och bus i snön!

Tack igen:bow:
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

det låter som en bra plan:)

Ta en riktig kravlös vecka (med måtta så klart;)) och fortsätt visa att du är lugn,bestämd och en bra ledare att följa så garanterar jag att det kommer släppa.
Lycka till:)
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Hon tappade kanske förtroendet för dig en stund.
Annars tror jag som MagicaDeHex.
Fast jag hade kastat gramanen.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag äger ingen graman, den var lånad ;)
Men den kommer ju inte lånas igen kan man ju säga...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

sen kan du kanske låta hästen vara häst och inte begära att hon ska vara din bästa kompis....NH i all är men då ska man veta vad man pysslar med..att öva om o om igen kan ju inte sluta på nåt annat sätt än detta...säg den häst som ältar samma sak år ut o år in.
Jag är kompis med mina hästar, jag tränar dom relativt hårt, kräver inget annat specielllt förutom att dom ska föra sig...såklart är bajs viktigare än mig om dom själv får välja...men när vi tränar ( trav) så tränar vi, annars får dom väl tycka vadsomhelst är roligare än mig utan att jag ska ta det personligt.
Du ska ju kunna sätta på din häst en gramatygel om du vill utan att förlora förtroendet...annars är det ju nåt annat som är väldigt fel.

Jag har varit med omolyckor med mina hästar också så dom kommit lösa med vagn o hela tjoderittan, inte har dom tappat förtroendet för mig för det.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Martha:
Tack för svaret!
Då är vi tydligen ute efter olika slags relationer med våra hästar.
Jag har valt bort sporten och prestigen för att få vara med just den här hästen, och hon är min bästa kompis.
Det är klart att jag låter henne vara häst, det pjoskas inte onödigt mycket med henne inte, och jag kräver ingen kärleksförklaring från hennes sida.
Det är bara det att vi alltid haft en så kristallklar kommunikation innan, och nu svarar hon mig inte längre.

Det ÄR något allvarligt "fel" med min häst, men jag kan tyvärr inte gå in på det eftersom det finns bekanta till den som utsatte henne för det finns här på buke.
Hon har varit trasig, ordentligt trasig och har hjärnspöken kvar från detta. Ibland blir hon helt livrädd för saker utan synlig anledning och hon blir lätt "blockerad" i dessa lägen.
På grund av detta är det viktigt för mig (och för hennes välbefinnande) att hon litar på mig.
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

djur lever i nuet och inte i det förflutna om inte vi drar tillbaka dom dit...jag har sporthästar men för den sakens skull så är dom ju inte mina "vänner"...inte kan jag tvinga en häst att göra sitt yttersta om jag inte ger dom nåt tillbaka.

Din häst litar på dig om du är förtjänt av det, olyckor händer och det är bara upp till dig hur du ska hantera det..din häst vill inte vara med dig...du tror det är för att du satt på en tygel...jag tror att det är nåt annat som ligger bakom...jag tror att du blivit så osäker på din hästa och att hon därmed inte ser dig förtjänt av ledarskapet och då blir även hästen förvirrad.

Det är synd att folk har fördomar om travfolk att vi inte tar hand och älskar våra hästar.....
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Jag har valt bort sporten och prestigen för att få vara med just den här hästen, och hon är min bästa kompis.

Bevisligen inte eftersom du valde att sätta på henne en graman för att få igenom prestation, istället för att arbeta och stärka henne i ett tempo som hon orkar.

/Migo
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Varför ska alltid bukes mörka sida komma fram när någon kommer med ett problem?

För det första så har jag jättemånga kompisar som håller på med trav, och jag körde själv travhäst några gånger på skolan jag gick på.
Jag vet mycket väl hur mycket de flesta travmänniskor bryr sig om sina hästar, och jag tycker att det är synd att alla oftast dras över samma kam.
Men då får du som travintresserad inte heller va så snabb med att hugga tillbaka bara för att du missförstått mig?
Du verkar ju bara anta att jag menar något nedlåtande mot travfolk generellt bara för att jag sa att vi inte är ute efter samma relation mellan oss själva och våra hästar!?
Det var inte alls så jag menade!
De flesta ryttare jag känner har en strikt professionell relation med sina hästar, så jag är inte ute efter samma relation som dem heller.
Jag nämnde ju inte ens travhästar....

För det andra skrev jag klart och tydligt att jag satte på gramanen eftersom jag trodde att den skulle HJÄLPA HENNE!
Jag har kämpat med allt annat med den häst hästen, så varför skulle jag försöka fuska nu!?
SJÄLVKLART skulle jag ALDRIG be henne utföra en rörelse som HON INTE ÄR REDO FÖR! Varför måste ni alltid tro det värsta om en människa!?

På er verkar det som om jag är en inkompetent glidare som har en häst som jag förstör genom att tvinga henne att gå på graman när hon inte gör som jag vill! jag har haft henne i fyra år och vägrat sätta på graman trotts att många tränare sagt att det skulle hjälpa oss med stabiliteten eftersom jag vill kunna rida min häst på egen hand. Eftersom det inte ska vara så jäkla lätt att rida!
Min häst har NOLL ridbarhet, det vet alla som någon gång suttit på henne - och det gör det ju inte bara svårt för ryttaren utan ÄVEN FÖR HENNE. Hon har inte lätt för att utföra nya rörelser även om hon så gärna vill göra rätt.
DÄRFÖR TRODDE JAG ATT GRAMANEN SKULLE UNDERLÄTTA FÖR HENNE, jag red ju ändå precis likadant som utan gramanen...

Sluta dra förhastade slutsatser om folk!
Det orsakar bara onödig smärta och visar bara er egen ovisshet eller ointresse för att lära er och utvecklas!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Men om du läser mitt inlägg så fördömer inte jag dig, hästen är din lärare och ditt facit...se på den och du vet om du gör rätt eller fel...
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Hittar så många fel att jag knappt vet var jag skall börja.
Först att syssla med NH och Join-up när man är nybörjare, varför?

Gramanen är INTE ditt problem, jag tror det brister för att du tror du kan bara vara kompis med din häst. Ömsesidig respekt, din häst måste få känna sig trygg med dig. Att ställa krav är INTE att förlora kamratandan utan tvärtom.

Det Martha skriver anser jag som NH människa (som inte sysslar med Join-up, bara så jag får det på pränt) vara sunt, sen kan din häst vara hur trasig som helst, men alla hästar vill ha en trygghet att falla tillbaka på, det är där du kommer in i bilden. Jag säger det igen, utöva inte NH om du inte vet vad du gör.

Om du bara vill vara vän med din häst, så låt den få gå i hagen, rid den inte, ställ inga krav, ge den en massa godis. Då kommer ni säkert vara kompisar, men respekten kommer inte infinna sig ändå, och jag tolkar att det är det du vill?
Jag får alltså dubbla budskap av din text!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Det är ju jättebra att du lärt dig att aldrig mer använda dig av en gramantygel. Bara en påminnelse av en obehaglig händelse kan få individen att reagera som att det händer igen. Jag tror som någon sa att du blev lite för orolig över vad du har ställt till med och att din häst känner det. Försök att slappna av och ha "bara" kul med din häst och låt henne välja bort dig om hon vill medan du bara visar att du finns där och inte vill henne något ont. Jag är säker på att ni hittar tillbaka till varandra igen.
Lycka till!
Annika
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Himmel jag blir alldeles matt av såna här inlägg och bestämmer mej igen för att jag inte ska läsa på detta forum:eek:

Tänk vad dessa läror som sprids hej vilt via nätet ställer till:eek::eek:

Hästen skiter inte mer i dej nu än förrut, den kanske är trött på NH, :cool: Den kanske är överfrisk och behöver mer motion, eller vad vet jag. Behandla den som en häst snälla du, vill du ha en hjärtevän och förtrogen som delar ditt allt och som är en del av dej själv så skaffa ett gosedjur eller MÖJLIGEN en hund.....

Hästar är bara hästar, lär dej umgås med hästen som en sån. Hon ska inte gå över dej men ska heller inte behöva jagas runt en kvart för att inte du ska må dåligt och tro att hon inte vill ha dej:eek::eek:

Tänk på hästen och låt den vara häst. Gör det som är viktigt med en häst, leka får du göra med dina kompisar, låt hästen leka med sina kompisar:bow:

Skaffa en duktig ridtränare!!
 
Sv: Varför vill inte min häst vara med mig längre? *långt*

Bra att du har kämpat emot graman:bow:
Det du behöver är bra tränare och kanske daglig hjälp av någon kunnig person när du rider, som kan hjälpa er framåt på ett vettigt sätt, så att du förstår hästen på ett bra sätt.

I hanteringen menar jag det jag skrev i förra inlägget. Låt henne vara häst och var människa ihop med hästen, som respekterar henne och ställer krav på henne men inte kräver att hon ska vara för alltid trogen för det kan inte häst leva upp till nånsin. Det som finns i flickböckerna i den vägen är bara uttryck för drömmar :cool:

Hästen ska lyssna när du verkligen vill något men det lär du henne genom att vara tydlig och begära respekt, inte genom att bli ledsen eller jaga henne runt:crazy:
När du inte vill henne något måste hon inte hänga som klistrad på dej då måste hon få vara häst.:bow:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 319
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 123
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp