VARFÖR ---???

Sv: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
Sen förstår jag inte jämförelsen med säkerhetsbälte som dyker upp hela tiden.
Säkerhetsbältet är lagstadgat, vilket hjälmen inte är.

Det är bara en jämförelse, alla rider inte med hjälm - alla kör inte bil med bälte. Man kan krocka - man kan falla av hästen. Chauffören tror att "det är lugnt, jag krockar inte & jag håller mig på vägen" - Ryttaren tror att "det är lugnt, hästen är lugn & jag har aldrig trillat av". Chauffören somnar vid ratten - Ryttarens annars så lugna häst blir skrämd av ett gevärsskott. Chauffören kör ner i diket & krockar med ett träd - Ryttaren faller av & slår huvudet i en sten. Chauffören: "Varför använde jag inte säkerhetsbälte?" - Ryttaren: "Varför använde jag inte hjälm?"
Att rida utan hjälm är lika idiotiskt som att köra bil utan bälte - enda skillnaden är att, som du sagt, det är lag på att ha bilbälte.

Men som sagt, alla gör som dom vill...
 
Sv: VARFÖR ---???

Ryttaren må vara en idiot, men chaffisen är en brottsling.
Jag tycker inte att man ska jämföra kriminella handlingar med korkade, då det inte riktigt är samma sak....
 
Sv: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
Visst är hatten snyggare än hjälmen, men bekvämare vet jag inte...
En hatt som ska sitta kvar på huvudet i tex reining sitter rätt tight om man säger så.
Fast det är ganska skönt när man får tillbaka blodcirkulationen i pannan när man tar av hatten efter klassen!

Är nog lite av en kulturkrock det här. Cowboykultur möter Svenskt säkerhetstänkande.
Någon som vet hur det ser ut i övriga europa, typ Tyskland och Italien, samma debatt där??
I USA börjar debatten om hjälm komma nu. Dvs att börja använda hjälm.
 
Sv: VARFÖR ---???

Jag tycker väl att man bör sätta säkerheten i första rum. Och sen att inte förglömma, vuxna ryttare är alltid förebilder för barn och ungdomar. Hur motiverar man en 12-åring som tycker den är skitduktig på att rida och inte ramlat av på två år, att bära hjälm?
Vill bara tillägga att de som borde vara förebilder då det gäller säkerhet inom hästsporten gällande såväl häst som ryttare/kusk är ändå travet.
Alla olyckshändelser utreds och man försöker förebygga så gott det går. Där kommer alltid säkerheten i första hand.

/Änglahäst
 
Sv: VARFÖR ---???

Och ca 50% av alla kör utan hjälm när dom inte är på rundbana(=hjälmtvång)....
Har jobbat i travstall och haft B-licens så jag vet detta.
 
Sv: VARFÖR ---???

Ville bara förtydliga vad jag menar med mina inlägg, om det nu verkar som om jag predikar för ridning utan hjälm, vilket inte var meningen.

Jag rider själv med hjälm på träning men har hatt på tävling.

Självklart är allt användande av hjälm positivt, men ändå upp till var och en så länge man inte bryter mot några regler.

Det som fått mig att ge mig in i den här debatten är att jag är så :devil: trött på den!!!

Dressyrryttare tränar oxå utan hjälm och tävlar i hatt.
Det finns GP-hoppryttare som tävlar i en något hårdare sammetskeps utan hakband. Knappast något skydd. Har dessutom sett folk hoppträna utan hjälm.
Det finns dom som tränar travhästar utan hjälm, och dom är många!!
Inga hjälmar i voltige.
Hur många hjälmar såg ni i sändningen från STHLM horseshow, "cirkus"numren??
Fler exempel finns....

Och ändå förs den här debatten, om en utrustningsdetalj HÄR!!
På ett forum om WESTERNRIDNING.... Suck...
 
Sv: VARFÖR ---???

JHANA skrev:
Och ca 50% av alla kör utan hjälm när dom inte är på rundbana(=hjälmtvång)....
Har jobbat i travstall och haft B-licens så jag vet detta.
Ja, visst fungerar det olika på olika platser.
Men jag bor omkrinng en av Sveriges äldsta och störta "mindre" travbana. Och där finns så gott ingen som kör utan hjälm. Det kan jag intyga. En av Sveriges största kuskar också kan intyga detta.
/Änglahäst
 
Sv: VARFÖR ---???

Hjälm?????
Det handlar om säkerhet, inget annat!!!!!

Varför är det så svårt att förstå???

Om du blir platt i håret, vad har det för betydelse om du får välja mellan det eller döden????

Om man är lika duktig som Tommy Arvidsson, Peter Ljungberg, Per Larsson mm. DÅ HAR DU ETT VAL!!!!!!!!!
 
Sv: VARFÖR ---???

Granz skrev:
dressyr ryttare då? :eek:

Håller med! Jag kan räkna upp hur många dressyr- och hoppryttare som helst som rider utan hjälm, men dom är det minsann ingen som ifrågasätter! Hur kan det komma sig!? :mad:
 
Sv: VARFÖR ---???

Änglahäst skrev:
Hjälm?????
Det handlar om säkerhet, inget annat!!!!!

Varför är det så svårt att förstå???

Om du blir platt i håret, vad har det för betydelse om du får välja mellan det eller döden????

Om man är lika duktig som Tommy Arvidsson, Peter Ljungberg, Per Larsson mm. DÅ HAR DU ETT VAL!!!!!!!!!

Vilket fortfarande inte ger mig någon vettig förklaring på varför den här debatten förs på westernforumet, och inte under utrustning.

Och myndig, med rätt att fatta sina egna beslut, blir man vid 18 års ålder, inte när man nått en viss kunskapsnivå.
Sorgligt för vissa, men ändå sant...
 
Sv: VARFÖR ---???

jag är inte så insatt i det här men visst finns det en sk hatthjälm alltså det ser ut som en hatt men det är en hjälm med brette eller?
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

Scorpan skrev:
Det förekommer dom som rider/kör utan hjälm i alla kategorier av hästsporten. Att dra alla över en kant är både omoget och dumt.

Jag är tornerspelsryttare - rider föreställning efter föreställning utan hjälm. Hemma - hjälm på.

Är man myndig hoppas jag att man har förnuftet, känslan och ansvarskänslan att själv välja huruvida man ska rida med hjälm eller inte. Olyckor händer så lätt...
Ärligt talat - hur många av er använder cykelhjälm? :confused:


Inte så men cyklar har iget eget liv eller flykt instinkt , eller jag vet ju inget om din cykel men..
 
Sv: Re: VARFÖR ---???

Mósí_ skrev:
Inte så men cyklar har iget eget liv eller flykt instinkt , eller jag vet ju inget om din cykel men..

Att dra in cyklar i debatten gör inte detta ämne mer aktuellt i ett forum om westernridning.....
 
Sv: VARFÖR ---???

Druvan skrev:
Ni som stör er på folk som rider utan hjälm- jag antar att ni ALLTID har hjälm när ni cyklar, åker skridskor och slalom?? Jag både rider (på tävling), kör, cyklar och åker slalom utan hjälm. Ibland kör jag t o m bil utan bilbälte. Livet är fyllt av risker av olika slag :p

Joo.. Fast cyklen, bilen eller skidorna lever inte, eller hur? De har ingen egen vilja på samma sätt som hästen har.
Jo visst kan cykeln eller bilen verka ha en egen vilja när den åker ner i diket helt utan förvarning :angel: Men ni fattar vad jag menar,

Jag själv åker aldrig skidor, cyklar i princip aldrig och åker alltid bil med bälte.

Rider ALLTID med hjälm och väst, skulle jag någon gång tävla western (vilket jag gärna vill) ska jag ha hjälm på knoppen hur lydig hästen än var.

Jag var förrförra året på en större AQHA westerntävling och satt och tittade på framridningen, en häst blev skrämd av något i ridhuset och for i väg i värsta bock-attacken och ryttarens hatt flög all världens väg, ryttaren var SÅ nära att flyga men hon satt kvar. Med hjälp av sadelhornet.
Hade hon inte haft det så vet jag inte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: VARFÖR ---???

Álin skrev:
Joo.. Fast cyklen, bilen eller skidorna lever inte, eller hur? De har ingen egen vilja på samma sätt som hästen har.
Jo visst kan cykeln eller bilen verka ha en egen vilja när den åker ner i diket helt utan förvarning :angel: Men ni fattar vad jag menar,

Jag själv åker aldrig skidor, cyklar i princip aldrig och åker alltid bil med bälte.

Rider ALLTID med hjälm och väst, skulle jag någon gång tävla western (vilket jag gärna vill) ska jag ha hjälm på knoppen hur lydig hästen än var.

Jag var förrförra året på en större AQHA westerntävling och satt och tittade på framridningen, en häst blev skrämd av något i ridhuset och for i väg i värsta bock-attacken och ryttarens hatt flög all världens väg, ryttaren var SÅ nära att flyga men hon satt kvar. Med hjälp av sadelhornet.
Hade hon inte haft det så vet jag inte.

Vilket inte heller gav någon förklaring på varför hjälmens vara eller icke vara diskuteras på westernforumet...
 
Sv: VARFÖR ---???

*knapplån*

Att ni bara orkar...:smirk: *djupt imponerad*

Visserligen är jag förespråkare för diskution, även när det inte finns något slutgiltigt svar, eller lösning, men till en viss gräns. Till slut finns det väl ett stopp där alla inser att det är som det är helt enkelt,när argumenten både för o emot är alla framlagda och alla slutligen iallafall måste fatta sitt eget beslut??

Jag inser också att jag förmodligen pratar för döva öron, och att tjatet kommer fortsätta, men såhär är det sammanfattningsvis:

En del rider med hjälm.
En del rider utan.
En del har hjälm ibland, ibland inte
En del har hatt, keps eller annan huvudbonad.
En del ramlar av o slår sig i huvudet
En del ramlar av o bryter ryggen
En del vill inte ha hjälm för att de förstör frisyren
En del för att de får ont i huvudet
En del har hjälm FAST de får ont u huvudet
En del kör bil utan bälte

...ja jag kan ju fortsätta såhär i all evighet. Men jag orkar inte.

/Wrangler-som för det mesta inte har nån hjälm på sin korkade skalle, men ibland har det, och som inte orkar redogöra för varför... :smirk:
 
Sv: VARFÖR ---???

Men frågan är ju intressant ur ett Western-perspekiv:
Hur ser icke-westernryttare på westernridningen och hur vill vi som westernryttare bli sedda?
Är hatten en del av westernridningens signum? Vill westernryttaren bli identifierad utifrån sin utrustning? Är det utrustningen som styr vilken ridstil man praktiserar?

Rider man i en bom-sadel med horn iförd hatt, så rider man western. Men om man rider i westernsadel och hjälm, rider man "skogs-mulle".
Är det så, så är ju påståendet sant att alla westernryttare rider utan hatt.
Eller är det också möjligt att rida western i en manskapssadel iförd fez?
 
Sv: VARFÖR ---???

TDJ skrev:
Men frågan är ju intressant ur ett Western-perspekiv:
Hur ser icke-westernryttare på westernridningen och hur vill vi som westernryttare bli sedda?
Är hatten en del av westernridningens signum? Vill westernryttaren bli identifierad utifrån sin utrustning? Är det utrustningen som styr vilken ridstil man praktiserar?

Rider man i en bom-sadel med horn iförd hatt, så rider man western. Men om man rider i westernsadel och hjälm, rider man "skogs-mulle".
Är det så, så är ju påståendet sant att alla westernryttare rider utan hatt.
Eller är det också möjligt att rida western i en manskapssadel iförd fez?

Kan bara svara utifrån mig själv.

Jag vill bli sedd utifrån mitt sätt att sköta och hantera mina hästar, vårda min utrustning och mitt stall, mitt sätt att rida och träna, samt mina resultat, träningsmässigt och på tävlingsbanan. Har inget behov av att bli identifierad utifrån den utrustning jag använder. Jag är jag, och det är jag oavsett om jag tränar reining, eller om jag skulle få hjärnsläpp och börja tävla hoppning.

Om jag gör detta iförd hjälm, hatt, fez eller dumstrut med Pippi Långstrump-flätor har ingen annan än jag själv med att göra, så länge jag inte bryter mot några regler, tex på en ridskola.

Hatten ÄR ett signum för westernridningen och en del av traditionerna bakom det som i dag är en ganska stor, och fortfarande växande sport.

Utrustningen är, till viss del, det som styr vilken ridstil man praktiserar. Jag skulle inte komma på tanken att kasta lasso i en bomfri sadel, göra en slidestop+rollback i en flatback hoppsadel eller hoppa i min gamla cuttingsadel.

"Skogsmulla" kan man utföra i både hatt och hjälm, i valfri sadel eller barbacka samt iförd allt från badkläder till frack och hög hatt. Det beror på vad man har tillgång till dom pass man inte orkar koncentrera sig tillräckligt för att göra nåt vettigt, alternativt en inplanerad lufsdag för hästens skull.

Ingen har någonsin sagt att man MÅSTE ha hatt för att vara westernryttare, och ingen har heller sagt att man inte FÅR rida i hjälm. Det är upp till var och en, bara man är myndig.

Det som skall diskuteras här på westernforumet är, jag citerar:
Western Om sådant som är specifikt för western-tävlingsgrenarna. Träning, förberedelser för tävling och sådant som gör att man lyckas bra på tävling.

Ingenstans här står något om
Hur ser icke-westernryttare på westernridningen och hur vill vi som westernryttare bli sedda?

Hjälmen är en GENERELL utrustningsdetalj, inget som på något sätt är specifikt för westerngrenarna.
Därför tycker jag inte att debatten hör hemma här, utan på UTRUSTNING.

En diskussion om westernsadlar eller hackamores däremot bör man kunna föra här, då det visserligen är utrustning, MEN utrustning som ÄR SPECIFIK FÖR WESTERN!

Dessutom gillar jag inte sättet tråden startades på:
Varför--- rider ni western-jeppar utan hjälm? Finns det någon vits med det, annat än att man inte ser så dj-la dum ut? (För jag tycker ju inte mer om vattenskalle-look och platt hår än nå'n annan ...)

western-jeppar:confused:GENERALISERING!!!
vattenskalle-look:confused: :confused:
 
Sv: VARFÖR ---???

Till alla:

Jag tycker fortfarande att det är löjligt att föra den här diskussionen här! :smirk: Varför dyker det inte upp en liknande diskussion på t.ex dressyrforumet, något i stil med "varför rider ni dressyr-jeppar utan hjälm?" För det ÄR ju extremt vanligt att också dressyrryttare rider utan hjälm! Jag kan räkna upp stora dressyrstall där inte en kotte har hjälm, och på t.ex dressyruppvärmningen på Globen - där fanns det inte en enda hjälm i syne! Och på de höga tävlingsnivåerna inom dressyren - där är det hatt som gäller... :smirk:

Nä - ska man ta den här diskussionen, så ska man väl ta den hos dressyrryttarna också? Hur kan det komma sig att det är mer "legalt" och mindre ifrågasatt när de rider utan hjälm!? :mad:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 876
Senast: Solstig
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 074
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
6 027
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp