Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2013 #7

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär faktiskt. Medicinen funkar inte. Ska träffa neurologen idag plus Mr när vi ändå är i krokarna. Jag har gått runt som i en dimma i flera månader och det börjar kännas tröttsamt. Senaste 3-4 dagarna har jag haft 3 tunga anfall varav 2 var igår. Är helt matt fortfarande. Det är lite som när man spelar ett datorspel online med andra och så dör man och allt är lite suddigt medan man ser att andra spelar vidare. Fruktansvärt drygt. Sen har jag sedan sista dosökningen för ett par veckor sedan varit lite nere så det är säkert bidragande till dagens skick så att säga. Men, jag skulle tro att jag får ny medicin idag, det kanske lättar lite.

Sitter med ett skit från försäkringsbolaget med. Jag har ju två varav Folksam är det ena. Folksam vägrar ge ersättning för eländet. Det ingick tydligen inte ersättning för benigna hjärntumörer. Epilepsi kan jag kanske få ersättning för om 1-3 år och sen skulle jag höra av mig om jag blir inlagd. Och så påstår de att de är bäst på barnförsäkringar. De kan fara åt pipan.
Usch vad jobbigt att medicinen inte funkar! Och strul med försäkringsbolaget ovanpå det. Förstår om det känns tungt. Hoppas att den nya medicinen blir bättre! Är det aktuellt med operation annars?
 
Usch vad jobbigt att medicinen inte funkar! Och strul med försäkringsbolaget ovanpå det. Förstår om det känns tungt. Hoppas att den nya medicinen blir bättre! Är det aktuellt med operation annars?
Det blir op om inte den nya funkar har de sagt. Vi får se vad som sker. Kommer precis från mr nu. Jag borde få svar på den om några dagar. Otroligt trevligt att ligga i de där tunnlarna när det vibrerar. Det är som en liten vagga så jag somnade nog till en stund :p
 
Det blir op om inte den nya funkar har de sagt. Vi får se vad som sker. Kommer precis från mr nu. Jag borde få svar på den om några dagar. Otroligt trevligt att ligga i de där tunnlarna när det vibrerar. Det är som en liten vagga så jag somnade nog till en stund :p

Jag tycker också att MRT är sövande. Grymt avslappnande :angel:
Hoppas verkligen de kan hitta på nåt sätt att hjälpa dig, det låter ju helt galet. Hur känns det då, med eventuell operation?
Och försäkringsbolag är ju tråkiga. Hoppas du har ork att kämpa lite, eller om någon annan gör det åt dig. Min tjurskallighet har nog gett mig 50 000 extra :angel:
 
Jag tycker också att MRT är sövande. Grymt avslappnande :angel:
Hoppas verkligen de kan hitta på nåt sätt att hjälpa dig, det låter ju helt galet. Hur känns det då, med eventuell operation?
Och försäkringsbolag är ju tråkiga. Hoppas du har ork att kämpa lite, eller om någon annan gör det åt dig. Min tjurskallighet har nog gett mig 50 000 extra :angel:
Det känns helt galet. Jag har helt tappat min "gott humör"-mask för dagen så jag föll faktiskt för att baka kladdkaka att tröstäta. Om jag orkar BAKA en kladdkaka för att tröstäta är det fan illa. Neurologen har erbjudit sig att hjälpa mig med försäkringsbolagen. Just idag tänker jag inte ta i det. Jag tycker att den barnförsäkringen jag har är helt värdelös enligt vad jag fått erfara nu. Jag " kanske" kan få plåster på såren för EP om 1-3 år. Vadå kanske? Och det är ju mer troligt att det är NU pengarna behövs eftersom att jag eventuellt sitter grisigt till med jobbet. Jag måste få ordning på detta innan jag kan gå ut i tjänst igen liksom.
 
Hej hej.
Har inte hängt med här alls men grattis till alla treåringar :)

Ser att allt inte verkar bra med dig @Amha . Jag hoppas det blir bättre så fort det bara går.

Tor växer så det knakar. Han hade nyss stl 86 men nu helt plötsligt stl 98 i kläder. Vore intressant att se hur lång han är.

Han fyllde ju tre för rätt länge sedan och har nu rätt nyligen blivit helt blöjfri av sig självt. Började med att bli natt-torr och kissa i potta på morgonen. Sedan gick det snabbt och bara blöja på förskolan men sedan förra veckan är den också borta utan problem.

Han har blivit så stor helt plötsligt och kan en massa saker själv. Ikväll gick han själv på toaletten (fick hjälp att torka) för att sedan ta av sig alla kläder och krypa ner i sängen och somna ensam innan vi ens hann borsta tänder eller göra kvällsvälling :D

Nu är jag dessutom gravid och vi väntar syskon i december. V 10 nu och vi håller tummarna att lille stannar tiden ut denna gång.
 
Hej hej.
Har inte hängt med här alls men grattis till alla treåringar :)

Ser att allt inte verkar bra med dig @Amha . Jag hoppas det blir bättre så fort det bara går.

Tor växer så det knakar. Han hade nyss stl 86 men nu helt plötsligt stl 98 i kläder. Vore intressant att se hur lång han är.

Han fyllde ju tre för rätt länge sedan och har nu rätt nyligen blivit helt blöjfri av sig självt. Började med att bli natt-torr och kissa i potta på morgonen. Sedan gick det snabbt och bara blöja på förskolan men sedan förra veckan är den också borta utan problem.

Han har blivit så stor helt plötsligt och kan en massa saker själv. Ikväll gick han själv på toaletten (fick hjälp att torka) för att sedan ta av sig alla kläder och krypa ner i sängen och somna ensam innan vi ens hann borsta tänder eller göra kvällsvälling :D

Nu är jag dessutom gravid och vi väntar syskon i december. V 10 nu och vi håller tummarna att lille stannar tiden ut denna gång.
Det blir nog bättre så småningom :) det finns en back-up plan, om det inte funkar att få styr på symptomen med medicin. Tack och lov vet vi ju att det är en hjärntumör som orsakat det. Ny medicin sedan en vecka, samtidigt som den gamla fasas ut och psyket är helt ur balans. Jag fick recept på bensopreparat som lugnande att ta vid behov så att jag ska överleva någorlunda medan det här pågår :)

Grattis till graviditeten! Och vad roligt att det går så bra för Tor. Jag har tänkt mycket på er. Sist vill jag minnas att det mest var rörigt med jobb osv hos dig men allt sånt har löst sig?
 
Vad kul att se dig, @Solvind, och grattis till graviditeten! Hoppas du får må bra och att liten stannar tillräckligt länge :)

Och det är fantastiskt hur fort våra treåringar växer och lär sig. Tova är inne i nån trotsig period, men är mellan varven så himla härlig att prata med.

Någon mer med väldigt trotsig unge? Tova kan bli riktigt tråkig och spottar och slåss. Vi har testat att lugnt berätta att sådär gör man inte, ignorera, säga ifrån mer bestämt osv, men hon bara skrattar och fortsätter. Jag brukar lyfta ut henne till slut, mest för att slippa spottloskor inne, men också för att jag inte ska tappa humöret och gör nåt värre...
 
Grattis till graviditeten @Solvind ! Håller tummarna för att allt går bra!

@Zewz : Vi har också en tjej med humör - fast just nu är hon nog faktiskt enklast av de tre... Idag hotade hon sin pappa "om jag inte får sitta i ditt knä nu hämtar jag min prinsesskrona och spetsar dig med hornen!" Pappan såg ut så här :confused: :confused: :eek: , jag fick tolka lite... :D
 
@Zewz ja, vi har lite trots. Det finns några få saker som är Big no no. Det är saker som jag anser är respektlöst. Slåss och spottas är sådana saker. Då tänder jag på alla cylindrar, 0-100, och ryter i "nej!" följt av samtal i trevlig ton. I övrigt är vi väldigt lugna. Tydliga med att man får vara arg och ge verktyg till att hantera det så bra det går. Försöka möta upp barnets behov och tänka igenom vad det är hon vill med det hon lackar över och hur vi kan underlätta för henne. Det är nog en svår tid att vara 3 år. Man vill nog kunna ta egna beslut och får inte.

Jag kan tänka tillbaka på min tid som tonåring, att det säkert är liknande. Därför försöker jag undvika rena nej och använda nej därför att-varianter eller liknande. Jag upplever att det än så länge funkar bra. Den värsta trotsen är när vi föräldrar brister här. Att vi sovit dåligt eller att mediciner besvärar och förmågan att tillfredsställa behoven inte är helt hundra. I vissa fall ringer jag hem pappan så vi kan hjälpas åt då. Det är alltså inte så det är pest men att det blir lite jobbigare än det kunde ha varit. På 3-åringen funkar ju ändå "idag mår jag inte bra, jag har inget humör. Hur kan vi göra för att det ska bli bra idag? Vad vill du göra?" och så pratar vi om det och löser det så bra vi kan tillsammans.

Svårt med trots men samtidigt är det intressant. Man blir medveten om att barnen blir stora och utvecklas till egna personer.
 
Hej hej.
Har inte hängt med här alls men grattis till alla treåringar :)

Ser att allt inte verkar bra med dig @Amha . Jag hoppas det blir bättre så fort det bara går.

Tor växer så det knakar. Han hade nyss stl 86 men nu helt plötsligt stl 98 i kläder. Vore intressant att se hur lång han är.

Han fyllde ju tre för rätt länge sedan och har nu rätt nyligen blivit helt blöjfri av sig självt. Började med att bli natt-torr och kissa i potta på morgonen. Sedan gick det snabbt och bara blöja på förskolan men sedan förra veckan är den också borta utan problem.

Han har blivit så stor helt plötsligt och kan en massa saker själv. Ikväll gick han själv på toaletten (fick hjälp att torka) för att sedan ta av sig alla kläder och krypa ner i sängen och somna ensam innan vi ens hann borsta tänder eller göra kvällsvälling :D

Nu är jag dessutom gravid och vi väntar syskon i december. V 10 nu och vi håller tummarna att lille stannar tiden ut denna gång.
Grattis till graviditeten! Hoppas att allt går bra nu. Kul att höra från dig, har tänkt på er. Skönt att vara torr! L är inte där ännu, märker inte när det är dags att gå.

@Zewz L får också utbrott oftare än förut, slåss ibland eller kastar saker. Oftast är det om hon är väldigt trött men inte vill gå och sova. Är i övergångsperioden att sluta sova på dagen. Sover era fortfarande något på dagen? L sover inte så länge på natten, så behöver egentligen sova något på dagen fortfarande. Men ibland håller hon ut ändå, eller så somnar hon till slut vid 18 och vaknar igen vid 22 (inte så smidigt).

Rent allmänt är hon en väldigt go unge, är väldigt mån om lillebror och tröstar när han är ledsen etc.
 
@leia A slutade sova på dagen innan hon blev 2 på hemmaplan. På första fsk sov hon på dagarna men inte på den nya. Däremot lägger vi henne ibland för vila på dagarna om man ser att hon är trött. Kan vara att vi bäddar ner henne i sängen och startar en cd t.ex. Ibland blir det en film i stället.
 
Det blir nog bättre så småningom :) det finns en back-up plan, om det inte funkar att få styr på symptomen med medicin. Tack och lov vet vi ju att det är en hjärntumör som orsakat det. Ny medicin sedan en vecka, samtidigt som den gamla fasas ut och psyket är helt ur balans. Jag fick recept på bensopreparat som lugnande att ta vid behov så att jag ska överleva någorlunda medan det här pågår :)

Grattis till graviditeten! Och vad roligt att det går så bra för Tor. Jag har tänkt mycket på er. Sist vill jag minnas att det mest var rörigt med jobb osv hos dig men allt sånt har löst sig?

Skönt att det finns back up plan och att det finns fler mediciner att testa :up:

Angående jobb kan jag inte påstå att det är löst. Är fortfarande arbetssökande och mina dagar tar slut nu så jag ska börja med aktivitetsstöd istället. Verkar bli någon tråk-kurs i hur man söker job. Roligt mitt i sommaren, inte :meh:.

Men har sökt utbildning till hösten. Tro det eller ej, till förskollärare :nailbiting: :D . Men i och med graviditeten som jag fick reda på bara några dagar efter jag skickade in ansökan vet jag inte hur jag gör med det. Känns ju dumt att börja och bara hinna gå några månader om ens det. Misstänker att det blir lite för stressigt för mig också och riskera att det blir som förra gången.
 
Kan inte påstå att Tor är särskillt trotsig förutom någon gång ibland som till ex igår när han sitter med en mugg, tittar finurligt på oss, ställer den på bordskanten och vi båda säger att han inte ska ha ner den på golvet för den kan gå sönder, och så släpper han den med en glimt i ögat och säger att han tappade :angel:
Han har ju förstås sina bestämda idéer ibland men är rätt enkel att resonera med om hans idé inte passar just då. Utbrott får han inte heller. Är det något som inte går som han vill kan han blir lite sur och gå iväg ett par minuter för att sedan komma tillbaka och vara glad igen.

Det enda jag kan tycka är lite jobbigt är den outtömliga energin som bara vill leka och leka och leka tills vi föräldrar är helt slut. Han vill helst inte leka själv heller.

@leia Tor sover inte på dagen. Det slutade han med för ett år sedan. Somnar han bara fem minuter så blir läggningen två timmar senare så vi aktar oss noga för att göra något han somnar av. Men naturligtvis får han sova på dagen ibland om vi märker att han är väldigt trött. Till ex om han sovit dåligt på natten, vaknat för tidigt eller varit med om massa spännande uttröttande saker.
Normalt somnar han vid 19 och vaknar 07-08 utsövd och redo för dagens lek och bus :)
 
@Solvind Förskollärare, vad spännande! :) jag själv har sett att på den fsk min tjej går på har så engagerad personal att jag själv blir sugen på att söka jobb där trots att jag definitivt inte är en perfekt match för det yrket :D min syn på det jobbet har helt ändrats sedan vi bytte från den där gamla inrutade i höstas till en nystartad där personalen har lämnats åt att bygga upp en bra verksamhet, såklart med stödet de behöver uppifrån.

Prata med skolan om hur man borde göra. Det borde väl vara studievägledare man vänder sig till? Det är garanterat inte första gången de hör om "dilemmat".
 
Men har sökt utbildning till hösten. Tro det eller ej, till förskollärare :nailbiting: :D . Men i och med graviditeten som jag fick reda på bara några dagar efter jag skickade in ansökan vet jag inte hur jag gör med det. .

Finns alltid möjlighet att skjuta upp starten om du kommer in :up: Vilken högskola är det? På deras hemsida ska det stå hur man gör :) Jag sköt upp starten på en kurs och skickade in även sjukskrivningspapper (eftersom jag blev sjukskriven under min graviditet) så tanken är att börja nu i höst istället. Vet inte om 1 år är max vad man får skjuta upp starten men allt står på nätet :)
 
Stort Grattis till graviditeten @Solvind hoppas småsyskonet inte har lika bråttom ut i världen som storebror hade.

S är bestämd, älskar sin storasyster och gillar att kramas. Ibland vill han inte. Då vet han inte vad han vill, han bara vet att han inte vill. De situationerna kan vara lite knepiga att ta sig ur, men turligt nog är det inte så ofta de infaller och om man bara lyckas hålla sig cool och inte har någon tid att passa brukar det gå fint.

Han slutade sova hemma på dagtid vid 1 år och 9 mån och på förskolan när han var knappa 2,5 år. Han är inte torr än, men kissar på toa och potta lite nu och då.
 
Finns alltid möjlighet att skjuta upp starten om du kommer in :up: Vilken högskola är det? På deras hemsida ska det stå hur man gör :) Jag sköt upp starten på en kurs och skickade in även sjukskrivningspapper (eftersom jag blev sjukskriven under min graviditet) så tanken är att börja nu i höst istället. Vet inte om 1 år är max vad man får skjuta upp starten men allt står på nätet :)


Ja skjuta upp får jag antagligen göra om jag kommer in. Bara det att då måste jag väl fortsätta med arbetsförmedlingens tråkiga aktivitetsstöd. Hade hellre studerat.
 
Hur ligger era treåringar till med talet?

Tor pratar konstant och kan mängder och åter mängder med ord men jag behöver fortfarande tolka för honom när han pratar med främmande. Det rimmar dåligt med hans nya motto, Kan allt själv :D

Jämför jag med de jämnåriga på förskolan så talar tjejerna tydligare och killarna mer som Tor
 
Hur ligger era treåringar till med talet?

Tor pratar konstant och kan mängder och åter mängder med ord men jag behöver fortfarande tolka för honom när han pratar med främmande. Det rimmar dåligt med hans nya motto, Kan allt själv :D

Jämför jag med de jämnåriga på förskolan så talar tjejerna tydligare och killarna mer som Tor
Min tös var väldigt tidig och pratar nu i princip felfritt. Går i en fsk-grupp för barn som är 1-2 år äldre då hon är så duktig på att prata, räkna etc och får inte tillräckligt med stimulans med de jämnåriga. Hon använder ganska avancerade ord och bygger meningar himla bra. Vi brukar öva lite på att böja orden. Hon böjer gärna i stil med "läggde" och "gådde". Vanligt har jag hört men hon är ju som sagt väldigt korrekt i övrigt med språket. Säger r ibland utan att tänka på det. Har förstått att talet är hennes styrka :p
 
Hur ligger era treåringar till med talet?

Tor pratar konstant och kan mängder och åter mängder med ord men jag behöver fortfarande tolka för honom när han pratar med främmande. Det rimmar dåligt med hans nya motto, Kan allt själv :D

Jämför jag med de jämnåriga på förskolan så talar tjejerna tydligare och killarna mer som Tor

Tova har ju också varit väldigt tidig med språk. Hon pratar också obehindrat, nu är hon dessutom nyfiken på andra språk så hon kan de flesta färger, djur och vanliga prylar på engelska :love:
F och R är rena nu, men sch-ljud kan bli fel fortfarande.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
20 511
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Under första halvåret 2018 hade jag ingen närmare kontakt med någon häst en enda gång. Inte heller längtade jag efter det. Jag...
Svar
1
· Visningar
1 213
Senast: kolblakkur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 973
Senast: Saeta
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 667
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp