Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså denna värme! Härligt med soliga dagar men knepigt med bebis tycker jag. Man hör från olika håll att mössa ska vara på, blåst är jättedåligt och öppet fönster på natten så att det drar är farligt... Men det känns helt fel att sätta på mössa på en varm bebis och det enda sättet att hålla oss någorlunda lagom svala är ju genom att ha lite vädring känns det som. Hur löser ni det? Låter ni era bebisar ligga i ett sovrum med öppet fönster?

Själv har jag under dagen sett till att det just kommer in lite luft i vagnen så att det svalkar, och nu på kvällen har jag vädringsbågarna öppna. Hon sover just nu utan filt men när det blir svalare lägger jag på den igen. Känns som att det är värre med en för varm bebis än något sval.
Vi bor i hus och har bebis i vagn ute stor del av dagen. Han tycks ha ärvt sin fars inbyggda kamin och somnar först när han sparkat av sig filten, så då får han ligga i bara blöjan.
När det varit såna här dagar med 25+ har jag dock hållit honom inomhus fram till eftermiddagen då vi har av svalare inne.
Vi har öppet fönster i sovrummet och på natten behåller han filten på i alla fall.

Solhatt har han bara när han sitter i sjalen och vi är utomhus. Body har han om vi ska iväg, annars är han bara i blöja dag som natt.
 
Vi sover med vädringsfönstret öppet, det är ett måste. Termometern i källaren visar 22-23 grader och där känns det svalt. Han har pyjamas, men ingen filt. Dagtid har han oftast bara kortärmad body. Inget på huvudet. Har solhatt med om jag behöver ta upp honom i famnen när vi är iväg, men försöker undvika solen.
 
Vi har AC i huset så den står på och håller en lagom temperatur inne, så på nätterna har han pyjamas och en tunnare filt! På dagen har han oftast bara kortärmad body, ibland shorts! Även i vagnen räcker det! Men igår hade vi 28 grader här och helt otroligt kvavt så då gick det nästan inte att ha i vagnen hur mkt man än öppnade upp den och klädde av honom!
 
Vi har AC i huset så den står på och håller en lagom temperatur inne, så på nätterna har han pyjamas och en tunnare filt! På dagen har han oftast bara kortärmad body, ibland shorts! Även i vagnen räcker det! Men igår hade vi 28 grader här och helt otroligt kvavt så då gick det nästan inte att ha i vagnen hur mkt man än öppnade upp den och klädde av honom!

Tycker också det är knepigt med vagnen. Blir lätt som en bastu hur mycket man än öppnar upp och promenerar man är solen ett gissel.
 
Idag har vi en sån där sovdag.. Var vaken mellan 8 och 14, förutom någon sovpaus. Sen sov ungen till 17 när gubben kom hem från jobbet, åt lite och laddade ett par bajsblöjor. Somnade när vi åkte till affären vid 19 och han sover fortfarande..
Antingen blir det en väääldigt lång natt eller så är han vaken hela dagen i morgon istället. Vet inte riktigt vilket av alternativen jag föredrar just nu :S
Själv är jag skittrött och skulle mer än gärna sova, men då lär han garanterat vakna.

Hur blev natten?

Jag tycker fortfarande det är rätt oförutsägbart, även om det blir allt tydligare rutiner. Min kille sov hela kvällen igår. Trodde det skulle ställa till det, men blev tvärtom väldigt bra. Ammade honom i sömnen vid 22. Sedan sov han till 04:30. Han låg då vaken en stund efter amningen, tror jag somnade först. Sov sedan till 07:30. Har somnat enkelt hittills idag, kanske är han förbi andra språnget nu. :)
 
Hur blev natten?

Jag tycker fortfarande det är rätt oförutsägbart, även om det blir allt tydligare rutiner. Min kille sov hela kvällen igår. Trodde det skulle ställa till det, men blev tvärtom väldigt bra. Ammade honom i sömnen vid 22. Sedan sov han till 04:30. Han låg då vaken en stund efter amningen, tror jag somnade först. Sov sedan till 07:30. Har somnat enkelt hittills idag, kanske är han förbi andra språnget nu. :)

Jag väckte honom en halvtimme efter jag skrev här, då åt han lite, fyllde ett par bajsblöjor och sen somnade han om igen runt 22.45. Sov till 3, åt i 5 min för att sen sova till 8 :D

Idag har han varit vaken lite mer, men sov sig igenom 1,5 timmes promenad efter dagislämning, vaken en stund för käk och blöjbyte och sen sovdags igen.
Misstänker att det kanske är en sån där växtperiod nu
 
Skönt att inte vara ensam om att ha öppet fönster och skippa mössan!

Jag har insett en grej jag är extra nöjd med på vår vagn nu i värmen, nämligen dragkedjan som sitter framtill på suffletten som gör det möjligt att få in luft framifrån när man måste sätta för bak pga solen. Toppengrej jag inte tänkte på då vi köpte den. Förstår varför folk byter vagnar hej vilt, man vet ju inte vilka behov man har förrän man använt den ett tag!
 
Angående klädsel är jag mer bekymrad över att lillan blir för varm när hon sitter i sjal/sele på min mage när vi hämtat storebror på förskolan och är i parken. Hade ingen mössa på storebror som är född i början av maj, bara solhatt när det behövdes. Lillan hade mössa ett par gånger i april, men då bara utomhus.

Jag funderar på vad ni har för storlek på blöjor, vilken sort (då det skiljer lite) och hur stora era barn är. Skruttan vägde in på 5 155 i går och 59 lång. Jag har precis gått över till treor på Libero touch (vi hade lite för mkt tvåor och ettor så vi har kört det ganska länge). Jag tycker 3 är en bra storlek för henne. Men i går kom maken hem med ett stort paket tvåor, i och för sig Pampers som kanske är större. Men jag tycker hon har växt ur 2 redan.
 
Angående klädsel är jag mer bekymrad över att lillan blir för varm när hon sitter i sjal/sele på min mage när vi hämtat storebror på förskolan och är i parken. Hade ingen mössa på storebror som är född i början av maj, bara solhatt när det behövdes. Lillan hade mössa ett par gånger i april, men då bara utomhus.

Jag funderar på vad ni har för storlek på blöjor, vilken sort (då det skiljer lite) och hur stora era barn är. Skruttan vägde in på 5 155 i går och 59 lång. Jag har precis gått över till treor på Libero touch (vi hade lite för mkt tvåor och ettor så vi har kört det ganska länge). Jag tycker 3 är en bra storlek för henne. Men i går kom maken hem med ett stort paket tvåor, i och för sig Pampers som kanske är större. Men jag tycker hon har växt ur 2 redan.

Iaf ettorna är Pampers mycket större än Libero. E har Libero tvåor, 56,5 cm och 5190g för en vecka sen. Hon växer ju som ogräs dock så snart är det väl dags för treor.
 
Tror det slogs sömnrekord här inatt (om jag inte glömt bort nån matning): ca 21-04. Även jag somnade i tid, synd bara att storebror vaknade ett par gånger däremellan (ovanligt) och hon sen var vaken ett tag efter 4.
 
Jag funderar på vad ni har för storlek på blöjor, vilken sort (då det skiljer lite) och hur stora era barn är. Skruttan vägde in på 5 155 i går och 59 lång. Jag har precis gått över till treor på Libero touch (vi hade lite för mkt tvåor och ettor så vi har kört det ganska länge). Jag tycker 3 är en bra storlek för henne. Men i går kom maken hem med ett stort paket tvåor, i och för sig Pampers som kanske är större. Men jag tycker hon har växt ur 2 redan.

Vi använder också libero touch. Tror han vägde närmare 5,5 kg när vi bytte till 3. Vi hade också för mycket av dem mindre och bytte sent. De sista 2orna var verkligen i minsta laget.
 
Tror det slogs sömnrekord här inatt (om jag inte glömt bort nån matning): ca 21-04. Även jag somnade i tid, synd bara att storebror vaknade ett par gånger däremellan (ovanligt) och hon sen var vaken ett tag efter 4.

Skönt med bebis som sover! Hur har det löst sig för er med sovandet? Minns att du funderade på hur det skulle gå med egen säng för storebror eller om det var samsovning du funderade kring.
 
Angående klädsel är jag mer bekymrad över att lillan blir för varm när hon sitter i sjal/sele på min mage när vi hämtat storebror på förskolan och är i parken. Hade ingen mössa på storebror som är född i början av maj, bara solhatt när det behövdes. Lillan hade mössa ett par gånger i april, men då bara utomhus.

Jag funderar på vad ni har för storlek på blöjor, vilken sort (då det skiljer lite) och hur stora era barn är. Skruttan vägde in på 5 155 i går och 59 lång. Jag har precis gått över till treor på Libero touch (vi hade lite för mkt tvåor och ettor så vi har kört det ganska länge). Jag tycker 3 är en bra storlek för henne. Men i går kom maken hem med ett stort paket tvåor, i och för sig Pampers som kanske är större. Men jag tycker hon har växt ur 2 redan.
3600 gram och 52 cm i måndags och den här veckan har vi börjat med libero eller lidl's lupilu stl 2. Föredrar touch men sambon köpte storpack comfort häromdagen så jag antar att vi får använda upp dom först.
 
Tror det slogs sömnrekord här inatt (om jag inte glömt bort nån matning): ca 21-04. Även jag somnade i tid, synd bara att storebror vaknade ett par gånger däremellan (ovanligt) och hon sen var vaken ett tag efter 4.
Åh vad skönt! I natt och några nätter innan har jag råkat väcka bebis för att jag vill byta ställning. Känner mig lite stel i kroppen för tillfället. Men hon känner direkt om jag försöker rulla bort och vaknar. Och då vill hon gärna ha en slurk varm mjölk för att somna om. I natt ska jag ha en fleecefilt till hands och lägga på, har bara haft en tunnare tidigare. Hon är lite frusen, så det kanske är därför hon vaknar när min kroppsvärme försvinner.
 
Skönt med bebis som sover! Hur har det löst sig för er med sovandet? Minns att du funderade på hur det skulle gå med egen säng för storebror eller om det var samsovning du funderade kring.
Nja, sådär. Vi sover men sambon i annan säng. Ska fixa en ny rullgardin så ska vi väl ta ett ryck för att få över storebror i egen säng så snart han börjat sova bättre igen.
 
Min kille vill gärna ha stoj och stim för att sova vettigt på dagen. Det är vår största utmaning när storasyster är på förskolan. :p Idag somnade han vettigt ute i vagnen först när grannen började hugga ved.

På natten har han börjat sova i spjälsäng. Har haft honom i min säng tidigare, med eller utan nest. Men han äter bara en gång per natt och verkar inte ha något behov av att samsova, så då kör vi spjälsäng. Mina barn är verkligen som natt och dag när det kommer till sömn. Det är i och för sig jag och sambon med.
 
Nja, sådär. Vi sover men sambon i annan säng. Ska fixa en ny rullgardin så ska vi väl ta ett ryck för att få över storebror i egen säng så snart han börjat sova bättre igen.

Okej. Här går det fram och tillbaka med egen säng för storasyster. Just nu är hon i en period då hon vill somna i egen säng, men det slutar alltid med att hon kommer över till vår säng så hon väljer själv var hon vill somna. Jag och sambon har dock varsitt rum och varsitt barn nu. Men förhoppningen är att barnen ska kunna och vilja dela sovrum sedan. Så kan tre sovrum bli två sovrum och ett lekrum. Drömma kan man ju i alla fall. :angel:
 
Angående klädsel är jag mer bekymrad över att lillan blir för varm när hon sitter i sjal/sele på min mage när vi hämtat storebror på förskolan och är i parken. Hade ingen mössa på storebror som är född i början av maj, bara solhatt när det behövdes. Lillan hade mössa ett par gånger i april, men då bara utomhus.

Jag funderar på vad ni har för storlek på blöjor, vilken sort (då det skiljer lite) och hur stora era barn är. Skruttan vägde in på 5 155 i går och 59 lång. Jag har precis gått över till treor på Libero touch (vi hade lite för mkt tvåor och ettor så vi har kört det ganska länge). Jag tycker 3 är en bra storlek för henne. Men i går kom maken hem med ett stort paket tvåor, i och för sig Pampers som kanske är större. Men jag tycker hon har växt ur 2 redan.
Vi använder 1:or fortfarande, men så är han bara tre veckor också (3870g i tisdags). Vill minnas att det var såhär med storasyster också- att vi hade ett stort lager med stl 2 och 3 men fick köpa massa paket med stl 1 eftersom vi får små barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 772
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 934
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 696
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp