Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enmånadskontroll idag. Läkaren var lite osäker på höfterna även om han inte hittar något fel så remiss är skickad för att få en second opinion (mest för säkerhets skull som jag förstod det).

5190g så den kurvan fortsätter rakt upp.

Vad är det som de undersöker med höfterna? Inser att jag inte uppfattat vad de kollar, bara att de kollar.. Håller tummarna för att ni får grönt ljus på nästa kontroll iaf!:)
 
Vad är det som de undersöker med höfterna? Inser att jag inte uppfattat vad de kollar, bara att de kollar.. Håller tummarna för att ni får grönt ljus på nästa kontroll iaf!:)
De kollar väl efter luxationer, dvs så de inte hoppar ur led eller så. I så fall kan de få skena mm (mer än så vet jag inte).
 
Ni som har barn sen innan, är bebisen lik sitt/sina syskon (enbart av nyfikenhet?
Jag tycker att V än så länge (han är bara 17 dagar) är mer krävande vad gäller närhet och amning men enligt sambon var det likadant med storasyster i början så eventuellt har jag förträngt hur det var ;). Det är ju väldigt stor skillnad att ha en bebis och att ha en bebis och en treåring också så det påverkar nog en del. Tvåbarnschocken har slagit ganska hårt här:eek:.
 
Ni som har barn sen innan, är bebisen lik sitt/sina syskon (enbart av nyfikenhet?

I utseende? Ja de är lika, men några drag skiljer sig tydligt åt. Jag tycker storasyster är mer lik sin pappa och lillebror mer lik mig. Men det kan ju förändras med tiden.

I sättet att vara vet jag inte ännu. Spontant skulle det vara lätt att påstå att lillbror är mer nöjd och anspråkslös, men han har helt klart fått en annan tillvaro. Som nummer två får han ofta bara hänga på. Vi är tryggare i vår föräldraroll och missnöjdhet stessar inte på långa vägar lika mycket som det gjorde med första barnet, det gör tillvaron med bebis enklare.

Lillebror sover dock bättre nattetid än storasyster. Det är en stor skillnad som gör enorm skillnad för livet i helhet. Humör, ork, allt blir bättre med bättre sömn.
 
Ni som har barn sen innan, är bebisen lik sitt/sina syskon (enbart av nyfikenhet?
Inte ett dugg. De två som har samma pappa som Oskar är mer lika mig. Brunögda och brunt hår (jag har riktigt mörkt hår och bruna ögon) , men lite ansiktsdrag av pappan. Oskar är blond, blåögd och inte lik mig ett dugg. Möjligtvis lite lik sin ena syster, men mkt ljusare
Genetik är spännande ibland.
I sättet är de alla tre rätt lika. Alla har varit nöjda små bebisar som bara hängt med, sovit på nätterna och tagit det mesta med ri.
 
Ni som har barn sen innan, är bebisen lik sitt/sina syskon (enbart av nyfikenhet?
Till utseendet - inte ett dugg. Lillasyster kan man nästan tro är gjord med brevbäraren.

Till sättet - likheter och olikheter. Man märker att de är olika individer.
 
Läkarbesök för oss idag, allt såg bra ut och Walter var mycket nöjd med besöket! Låg och pratade sig igenom och bjöd även på några leenden :love: alltså min sambo är sjukt grym på att uppskatta vikt, två gånger har han gissat vikten innan vi åkt till Bvc! En gång gissade han på 3950 och han vägde 3975 och idag gissade han på 5300 och lilleman vägde 5330 ;)
 
Enmånadskontroll idag. Läkaren var lite osäker på höfterna även om han inte hittar något fel så remiss är skickad för att få en second opinion (mest för säkerhets skull som jag förstod det).

5190g så den kurvan fortsätter rakt upp.
Och jag som tyckte 4960 var mkt för stumpan på enmånadskollen (5,5 v gammal).
 
Vi var också iväg på läkarbesök igår, lillan 6 veckor gammal. Verkar vara betydligt mindre än de andra bebisarna i tråden, och då hade hon ändå ökat rejält sedan sist. Ligger på drygt 4,4 kg nu och ca 54 cm lång! Hon äter som bara den nu så snart kanske hon tar ikapp ;)
 
Vi var också iväg på läkarbesök igår, lillan 6 veckor gammal. Verkar vara betydligt mindre än de andra bebisarna i tråden, och då hade hon ändå ökat rejält sedan sist. Ligger på drygt 4,4 kg nu och ca 54 cm lång! Hon äter som bara den nu så snart kanske hon tar ikapp ;)

Det är nog inte din tjej som är liten utan de andra som är stora. ;) För visst ligger hon nära mittkurvan med sin vikt?:)

Jag tyckte dottern var rätt stor som vägde 6,2 kg vid 3 mån. Sonen vägde detsamma vid 6 veckor och han känns jättestor tycker jag.
 
Det är nog inte din tjej som är liten utan de andra som är stora. ;) För visst ligger hon nära mittkurvan med sin vikt?:)

Jag tyckte dottern var rätt stor som vägde 6,2 kg vid 3 mån. Sonen vägde detsamma vid 6 veckor och han känns jättestor tycker jag.

Hehe ja det har du nog rätt i! Hon ligger precis under mittkurvan:) Vilken skillnad på dina små, är det även stor skillnad på längd vid samma tillfälle?
 
På tal om stora barn så var min farmor och faster här idag och båda dom har fött väldigt stora barn! Min faster vägde 5,6 kg när hon föddes så hon var liksom större än Walter är nu 5 veckor gammal :eek: och en av mina kusiner var 58 cm lång och över 5 kg! Så på den sidan av min släkt tycker de han är jätteliten trots att han är rätt stor ;)
 
Mina barn går upp i vikt i precis samma tempo och var lika långa när de föddes, men E har vuxit flera cm mer. (Och ja, storlek och tempo i viktökning ska nog inte jämföras utifrån att det skulle vara standard).

Idag har vi hunnit med livets första hundtävling samt dop. Aktiv dag!
 
Mina var också lika långa på en halv centimeter när vid födseln. Nu ligger lillasyster en månad före storebror i längd. Hon ligger nästan på översta kurvan. Men gissar att storebror kör om i puberteten.
 
Brukar ni låta era barn somna själv? Nu den sista veckan har Walter nämligen varit vaken när jag och sambon velat gå och lägga oss! Han har dock vart lugn så då har vi lagt honom i hans säng och gått och lagt oss. Två av dagarna har jag och sambon somnat före honom, han kan ju inte ha sagt något eller knorrat för då hade jag ju vaknat men ändå får jag så dåligt samvete på nått sätt! Att han ska känna sig övergiven eller nått :nailbiting: men kanske jag bara är töntig och ska vara glad att han kan somna så fint själv i sin säng?
 
Brukar ni låta era barn somna själv? Nu den sista veckan har Walter nämligen varit vaken när jag och sambon velat gå och lägga oss! Han har dock vart lugn så då har vi lagt honom i hans säng och gått och lagt oss. Två av dagarna har jag och sambon somnat före honom, han kan ju inte ha sagt något eller knorrat för då hade jag ju vaknat men ändå får jag så dåligt samvete på nått sätt! Att han ska känna sig övergiven eller nått :nailbiting: men kanske jag bara är töntig och ska vara glad att han kan somna så fint själv i sin säng?
Inget av mina två barn skulle somna på egen hand, så det är ett icke-problem ;). Jag är väldigt ofta tröttare än framförallt treåringen så det låter som ni har det ganska bra.
 
Brukar ni låta era barn somna själv? Nu den sista veckan har Walter nämligen varit vaken när jag och sambon velat gå och lägga oss! Han har dock vart lugn så då har vi lagt honom i hans säng och gått och lagt oss. Två av dagarna har jag och sambon somnat före honom, han kan ju inte ha sagt något eller knorrat för då hade jag ju vaknat men ändå får jag så dåligt samvete på nått sätt! Att han ska känna sig övergiven eller nått :nailbiting: men kanske jag bara är töntig och ska vara glad att han kan somna så fint själv i sin säng?
Så länge han är nöjd hade jag inte haft dåligt samvete. Mina somnar inte själva, möjligtvis att E kan somna om själv i babynestet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 772
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
637
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
56
· Visningar
1 934
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 696
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp