Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@domesticus Oj, det såg ju verkligen inte kul ut!! :nailbiting:Men tack för att du delade med dig, då ska jag inte fortsätta med oljan iaf! Kan man köpa sån kräm på apoteken? :)
 
Får rådfråga er lite, har tyckt att W har vart så torr så igår smörjde vi in honom lite med babyolja! Nu på morgonen så var han väldigt prickig och rödflammig på kroppen och armarna! Tycker nästan det ser lite exemaktigt ut! Kan han ha reagerar på oljan på nått sätt? Eller är det bara att han är fortsatt torr? Smörje in ansiktet lite igår också men där ser man ingenting!

Tycker också det ser ut som en liten reaktion. Jag har använt bepanthen på kroppen efter bvc’s rekommendation när lillan var torr och tycker det har fungerat superbra. Behövde bara smörja in en gång för att få bort det värsta. Hon blir väldigt torr efter bad, trots olja. Så för vår del verkar olja inte vara optimalt att smörja med. Sen så kan det vara bra att titta på innehållsförteckningen på oljor även om de heter ”babyolja” har jag märkt... (samma sak med babyschampo) de innehåller ofta massa skit som är helt onödigt, typ alkohol eller citronsyra, sulfater etc som kan vara väldigt irriterande för huden. Har hittills inte hittat något babyschampo utan minst en konstig ingrediens.. men däremot två olika oljor iaf:up:
 
Får rådfråga er lite, har tyckt att W har vart så torr så igår smörjde vi in honom lite med babyolja! Nu på morgonen så var han väldigt prickig och rödflammig på kroppen och armarna! Tycker nästan det ser lite exemaktigt ut! Kan han ha reagerar på oljan på nått sätt? Eller är det bara att han är fortsatt torr? Smörje in ansiktet lite igår också men där ser man ingenting!
Min son verkar inte tåla babyolja heller. Liberos (rapsolja) funkar dock, eller vanlig kokosolja.

För torrhet blev jag rekommenderad miniderm av bvc.
 
@domesticus Oj, det såg ju verkligen inte kul ut!! :nailbiting:Men tack för att du delade med dig, då ska jag inte fortsätta med oljan iaf! Kan man köpa sån kräm på apoteken? :)

Ja, "Hydrokortisonkräm 1%“ :) (Det finns salva också, men krämen är lättare att använda, ffa när det är större områden som ska smörjas) Kan ju dock vara värt att prova med typ bepanthen först - det kanske räcker :)
 
Tack alla som svarat! I ärlighetens namn så kollade jag inte alls vad som var i oljan utan litar ju på att om det är till barn så är det inga konstiga grejer i, får bli bättre på det! Var faktiskt Liberos jag smörjde in med igår men har även natusans babyolja i badet!
Men jag smörjer in honom med bepanthen här nu så ser jag om det blir bättre! :)
 
Rekommenderar miniderm för torr hud. Det är vad allmänläkare och BVC rekommenderat oss och det funkar bra på våra torra barn. Babyolja är tyvärr lömskt. Inte alls ovanligt att det skapar hudreaktioner.
 
Rekommenderar miniderm för torr hud. Det är vad allmänläkare och BVC rekommenderat oss och det funkar bra på våra torra barn. Babyolja är tyvärr lömskt. Inte alls ovanligt att det skapar hudreaktioner.
Ska åka till apoteket idag och fylla på med lite småsaker så kan köpa miniderm då också! Blir ju lite irriterad om det är vanligt för mitt Bvc har dom sagt att det räcker med olja om han är torr :cautious: Dom borde ju veta att det kan ge reaktioner kan man ju tycka!
 
Ska åka till apoteket idag och fylla på med lite småsaker så kan köpa miniderm då också! Blir ju lite irriterad om det är vanligt för mitt Bvc har dom sagt att det räcker med olja om han är torr :cautious: Dom borde ju veta att det kan ge reaktioner kan man ju tycka!

Ja man tycker BVC borde ha bättre koll. Prova miniderm men även bepanthen. Är såklart individuellt vad som fungerar bäst. Mild kortisonkräm är okej att använda på eksem om inget annat biter, men ska helst undvikas.
 
Tack alla som svarat! I ärlighetens namn så kollade jag inte alls vad som var i oljan utan litar ju på att om det är till barn så är det inga konstiga grejer i, får bli bättre på det! Var faktiskt Liberos jag smörjde in med igår men har även natusans babyolja i badet!
Men jag smörjer in honom med bepanthen här nu så ser jag om det blir bättre! :)

Båda de oljorna innehåller grejer som kan vara irriterande för huden. Utekram har en olja som är bra och även weleda, om du vill fortsätta m olja i badet tex kan det vara ngt att testa:)
 
Senast ändrad:
Mina bästa tips mot torr/irriterad hud efter ett barn är:
undvik bad och onödig tvätt
Tvätta och bada i bara vatten
Det är ok att huden är lite torr. Smörj inte inom det inte ör sjukligt torrt.
Använd bröstmjölk på torra fläckar.
Tvätta i parfymerit tvättmedel med extra sköljning.
Ha bra gener :-)
 
Mina bästa tips mot torr/irriterad hud efter ett barn är:
undvik bad och onödig tvätt
Tvätta och bada i bara vatten
Det är ok att huden är lite torr. Smörj inte inom det inte ör sjukligt torrt.
Använd bröstmjölk på torra fläckar.
Tvätta i parfymerit tvättmedel med extra sköljning.
Ha bra gener :-)

Badar gör han 2 dagar i veckan så är väll inte speciellt mkt, bröstmjölk har jag ingen kvar och bra gener har han definitivt inte ärvt ;) haha, men ska sluta bada med olja, är säkert det som gjort att han blev torr från början!
 
Kolla här vilken fin bild vår kompis fick på Walter under helgens grillmiddag vi hade här hemma :love:
 

Bifogade filer

  • C082AEB7-819F-40C8-8F0D-490A45065F5E.jpeg
    C082AEB7-819F-40C8-8F0D-490A45065F5E.jpeg
    221,4 KB · Visningar: 52
Badar gör han 2 dagar i veckan så är väll inte speciellt mkt, bröstmjölk har jag ingen kvar och bra gener har han definitivt inte ärvt ;) haha, men ska sluta bada med olja, är säkert det som gjort att han blev torr från början!
Min har badat EN gång på 2,5 månader (sedan födseln). Nu badar vi mest för att hon ska vänja sig till babysimmet i augusti. De blir ju inte smutsiga när de är så här små :-)
 
Min har badat EN gång på 2,5 månader (sedan födseln). Nu badar vi mest för att hon ska vänja sig till babysimmet i augusti. De blir ju inte smutsiga när de är så här små :-)
Vår kille får kräk och kiss på sig i stort sett dagligen... Dessutom gillar han att bada, så här badar vi 1-2 gånger i veckan. Tom på neo fick de bada en gång i veckan.
Han har inte torr hud, mer än lite skorv vid ögonbryn och högst uppe på huvudet och det är områden som inte badar utan endast tvättas av.
 
Vår kille får kräk och kiss på sig i stort sett dagligen... Dessutom gillar han att bada, så här badar vi 1-2 gånger i veckan. Tom på neo fick de bada en gång i veckan.
Han har inte torr hud, mer än lite skorv vid ögonbryn och högst uppe på huvudet och det är områden som inte badar utan endast tvättas av.

Min förra var kräkis men inte denna. Så det mesta smutsen på henne är matspill från mig.
 
Vi brukar bada ca 2 gånger/vecka. Känns välbehövligt med ett bad efter rejäla ryggbajsningar, något vår bebis då och då lyckas med i babysittern. Men framförallt badar vi honom för att han älskat att bada från första stund. Dottern var tvärtom, hon gallskrek i badet fram tills att hon kunde sitta själva i badbaljan.
 
Vi brukar bada ca 2 gånger/vecka. Känns välbehövligt med ett bad efter rejäla ryggbajsningar, något vår bebis då och då lyckas med i babysittern. Men framförallt badar vi honom för att han älskat att bada från första stund. Dottern var tvärtom, hon gallskrek i badet fram tills att hon kunde sitta själva i badbaljan.

Walter har också älskat att bada från första stund! Han kan väl inte räknas till en spybebis direkt även om det händer att han spyr då och då. Men speciellt nu när det har vart så varmt har vi velat bada av allt äckligt gojs som lägger sig i hans goa valkar ;) Men framförallt för att han verkligen tycker om att bada :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
113 144
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
657
Senast: Liten
·
Mat Förra tråden är låst, så vi fortsätter väl här :) Jag har bakat en jäkla massa kletcha (kaka? Bakverk? Från Mellanöstern) idag 😅 fyra...
Svar
14
· Visningar
631
Senast: em76
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 865
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp