Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Världens tröttaste mamma här efter stökig natt med mycket lite sammanhängande sömn. Bebis sover ikapp på mig nu och jag vilar iaf lite... Snart kommer min minsta syster och barnens yngsta moster hit. Hon pluggar utomlands och har inte träffat V än. Storasyster fick åka med mormor till flygplatsen och överraska vid upphämtningen. Håll tummarna för att vi inte välkomnar henne med en kräkning :angel:, har varit mycket av den varan senaste dygnet.
 
Kanske är bara början som jag har nu då. Som ni beskriver bara ömt och knöligt. Får fokusera på det bröstet med Noah. ironiskt nog samma som alltid haft sår. När ska detta sluta haha
 
Jag deppar lite över vikten. Är mycket större än jag är bekväm med men alldeles för trött och sliten för att tänka på vad jag stoppar i mig:meh:. V vägrar vagn så promenaderna blir inte raskare än att hans huvud hålls hyfsat stilla. Men rider gör jag nästan varje dag iaf, så jag hoppas det blir ordning på torpet snart.
 
Ska kanske tillägga att promenaderna inte blir raskare än att hans huvud hålls stilla i selen som han älskar att sitta i.
 
Jag deppar lite över vikten. Är mycket större än jag är bekväm med men alldeles för trött och sliten för att tänka på vad jag stoppar i mig:meh:. V vägrar vagn så promenaderna blir inte raskare än att hans huvud hålls hyfsat stilla. Men rider gör jag nästan varje dag iaf, så jag hoppas det blir ordning på torpet snart.

Jag har faktiskt påbörjat Viktväktarnas amningsprogram och än så länge går det helt ok! Jag har ca 20 kg till normalläge och det känns sjukt jobbigt. Det känns som om jag har någon slags heltäckande overall på mig som inte går att ta av och jag kan inte ha i princip några av mina kläder. Sambon tog några kort när jag red ena hästen idag och jag fick en smärre chock när jag såg dem! SÅ stor tycker jag inte att jag ser ut i spegeln :cry:

Vis av erfarenhet från förra gången så tillhör jag inte kategorin som automatiskt går ner massor av att amma, så jag biter i det sura äpplet och försöker ta tag i det direkt den här gången :)
 
Här också många kilon att tappa
men försöker verkligen att inte bry mig
Jag ser ut såhär och just nu orkar jag inte ta tag i det helt enkelt. Lättare sagt än gjort.
 
Jag har faktiskt påbörjat Viktväktarnas amningsprogram och än så länge går det helt ok! Jag har ca 20 kg till normalläge och det känns sjukt jobbigt. Det känns som om jag har någon slags heltäckande overall på mig som inte går att ta av och jag kan inte ha i princip några av mina kläder. Sambon tog några kort när jag red ena hästen idag och jag fick en smärre chock när jag såg dem! SÅ stor tycker jag inte att jag ser ut i spegeln :cry:

Vis av erfarenhet från förra gången så tillhör jag inte kategorin som automatiskt går ner massor av att amma, så jag biter i det sura äpplet och försöker ta tag i det direkt den här gången :)

Spännande med amningsprogrammet, hur skiljer det sig från sedvanliga viktväktarna? Är det en långsammare viktnedgång?
 
Jag har tappat mina gravidkilo men hade lite extra sen innan tyvärr.. :o hoppas göra mig av med ca 5-6kg under resterande delen av året eller så. Har ju haft problem med hälsan (därav snittet) och inte kunnat röra mig speciellt mycket de senaste åren. Sen förlossningen är jag dock som en ny människa, eller rättare sagt, som jag var innan hälsoproblemen började. Jättekonstigt och helt underbart! Så nu längtar jag efter att få börja löpträna. Men det lär dröja, sprang typ 20 m för att komma ikapp sällskapet på midsommar och fick ont kring snittet en stund efter:down:
 
Här är en till som känner sig lite missnöjd med kroppen och behöver gå ner. Fram till nu har jag ändå märkt att magen blir plattare och plattare men nu har det liksom stannat upp. Har fortfarande gravidkilon kvar att gå ner men sen går jag gärna ner 5 kilo till från där jag började innan graviditeten. Rider 2-3 dagar i veckan och har bestämt att jag ska gå 1 timmas promenad med vagnen varje dag. Sen en dag på gymmet i veckan men då blir det mer fokus på att bygga upp musklerna kring bäcken och mage snarare än att bränna fett.

Satt och läste i en tidning på BVC sist om sömn och barns sovrutiner mm. Även om de stod att barns rutiner var lätta att ändra om de var under 3 månader så blev jag inspirerad till att börja ha lite mer fasta rutiner. Så nu nattar vi Walter runt 20 tiden varje dag. Och herregud vad skönt det är att kunna vara lite för sig själv på kvällen, kunna städa undan lite, greja i trädgården eller bara kolla serier med sambon. Hur gör ni andra? Är ju ganska många av er som har två barn så ni kanske passar på att lägga båda samtidigt?
 
Här är en till som känner sig lite missnöjd med kroppen och behöver gå ner. Fram till nu har jag ändå märkt att magen blir plattare och plattare men nu har det liksom stannat upp. Har fortfarande gravidkilon kvar att gå ner men sen går jag gärna ner 5 kilo till från där jag började innan graviditeten. Rider 2-3 dagar i veckan och har bestämt att jag ska gå 1 timmas promenad med vagnen varje dag. Sen en dag på gymmet i veckan men då blir det mer fokus på att bygga upp musklerna kring bäcken och mage snarare än att bränna fett.

Satt och läste i en tidning på BVC sist om sömn och barns sovrutiner mm. Även om de stod att barns rutiner var lätta att ändra om de var under 3 månader så blev jag inspirerad till att börja ha lite mer fasta rutiner. Så nu nattar vi Walter runt 20 tiden varje dag. Och herregud vad skönt det är att kunna vara lite för sig själv på kvällen, kunna städa undan lite, greja i trädgården eller bara kolla serier med sambon. Hur gör ni andra? Är ju ganska många av er som har två barn så ni kanske passar på att lägga båda samtidigt?
Vår kille är ju bara drygt 2 månader än och rutiner har vi inga för nattning. Att natta honom så han ska ligga själv är bara att glömma, han vill och får sova på/intill oss. Hellre det än att han inte sover alls utan gråter.
Han har dock senaste tre nätterna somnat i sitt nest i vår säng och sovit där 3-4 timmar innan han ammat och därefter samsovit med mig.
Vi har nog inga egentliga rutiner dagtid heller eftersom han får amma när han vill tex.
 
Här är en till som känner sig lite missnöjd med kroppen och behöver gå ner. Fram till nu har jag ändå märkt att magen blir plattare och plattare men nu har det liksom stannat upp. Har fortfarande gravidkilon kvar att gå ner men sen går jag gärna ner 5 kilo till från där jag började innan graviditeten. Rider 2-3 dagar i veckan och har bestämt att jag ska gå 1 timmas promenad med vagnen varje dag. Sen en dag på gymmet i veckan men då blir det mer fokus på att bygga upp musklerna kring bäcken och mage snarare än att bränna fett.

Satt och läste i en tidning på BVC sist om sömn och barns sovrutiner mm. Även om de stod att barns rutiner var lätta att ändra om de var under 3 månader så blev jag inspirerad till att börja ha lite mer fasta rutiner. Så nu nattar vi Walter runt 20 tiden varje dag. Och herregud vad skönt det är att kunna vara lite för sig själv på kvällen, kunna städa undan lite, greja i trädgården eller bara kolla serier med sambon. Hur gör ni andra? Är ju ganska många av er som har två barn så ni kanske passar på att lägga båda samtidigt?
E somnar för natten ca 21-22. Det har hon styrt själv. Vi turas om att lägga storebror och hon somnar ofta strax därefter.
 
Jag är tillbaka strax under ursprungsvikt men skulle inte gå ner lite till. Det enda jag tänker göra åt det i dagsläget är dock motion och försöka hålla mig från socker i veckodagarna (med lite varierande resultat).
 
Spännande med amningsprogrammet, hur skiljer det sig från sedvanliga viktväktarna? Är det en långsammare viktnedgång?

Ja, man får många fler points för att inte gå ner för fort :) Jag helammar och har 41 points jämfört med de 23 jag hade haft annars. Delammar man tror jag att man får fem extra (dvs 28). De har ändrat lite så att det finns en hel del mat med noll points (tex ägg, kyckling, lax, bönor samt all frukt och grönt) för att liksom "pusha åt rätt håll" vad gäller att välja rätt :)

Det verkar iaf funka hittills, den korta tid som jag har hållit på - det tickar långsamt neråt!
 
Här är en till som känner sig lite missnöjd med kroppen och behöver gå ner. Fram till nu har jag ändå märkt att magen blir plattare och plattare men nu har det liksom stannat upp. Har fortfarande gravidkilon kvar att gå ner men sen går jag gärna ner 5 kilo till från där jag började innan graviditeten. Rider 2-3 dagar i veckan och har bestämt att jag ska gå 1 timmas promenad med vagnen varje dag. Sen en dag på gymmet i veckan men då blir det mer fokus på att bygga upp musklerna kring bäcken och mage snarare än att bränna fett.

Satt och läste i en tidning på BVC sist om sömn och barns sovrutiner mm. Även om de stod att barns rutiner var lätta att ändra om de var under 3 månader så blev jag inspirerad till att börja ha lite mer fasta rutiner. Så nu nattar vi Walter runt 20 tiden varje dag. Och herregud vad skönt det är att kunna vara lite för sig själv på kvällen, kunna städa undan lite, greja i trädgården eller bara kolla serier med sambon. Hur gör ni andra? Är ju ganska många av er som har två barn så ni kanske passar på att lägga båda samtidigt?

Lägger mig med bebis vid 21:30-22. Då han sover som bäst och längst första delen av natten vill jag gärna passa på att göra detsamma. Storasyster somnar vid kl 20 och upplever egentid då, dvs. fritt fram att plocka fram godis och se serier. :p Bebis hänger då i soffan med oss, ofta sover han någon längre stund vid 20-21. Lite rutiner dagtid men allt utgår ifrån storasysters rutiner med förskola och så.
 
Vi verkar kanske ha fallit in i ny rutin. Jag vet inte om det kommer hålla i sig men hoppas kan man alltid! Dagtid tar bebis bara powernaps och sen sover hon hela nätterna med en kort amningspaus. Så har det iaf varit i snart en vecka nu. Galet skönt att få 8h sömn på natten! När hon dessutom är nöjd mest hela dagarna trots mkt lite sömn känns det som ett väldigt bra koncept :up: inatt blev det 19-06:30 för hennes del :) (de andra kvällarna har hon somnat lite senare 21-22 ca)
 
Vi verkar kanske ha fallit in i ny rutin. Jag vet inte om det kommer hålla i sig men hoppas kan man alltid! Dagtid tar bebis bara powernaps och sen sover hon hela nätterna med en kort amningspaus. Så har det iaf varit i snart en vecka nu. Galet skönt att få 8h sömn på natten! När hon dessutom är nöjd mest hela dagarna trots mkt lite sömn känns det som ett väldigt bra koncept :up: inatt blev det 19-06:30 för hennes del :) (de andra kvällarna har hon somnat lite senare 21-22 ca)

Men så skönt! Jag är glad över att min sover minst 5 timmar i sträck varje natt (förutom nu vid tredje språnget då han sov bedrövligt lite). Här sovs det fortfarande mycket dagtid. Då sover han allra bäst i babyskyddet, utan problem 3-4 timmar. Så skönt nu i semestertider då våra sommarsemestrar alltid innebär mycket bilkörande. Bara att tajma in med bebis förmiddagströtthet så tar vi oss enkelt 30 mil utan knorr.:up: Storasyster trivs också i bilen så länge hon lyssnar på ljudböcker. Musik försöker vi avstyra då vi vuxna blir smått galna av att höra ”jag är en gummibjörn” på repeat i 30 mil.:p
 
Men så skönt! Jag är glad över att min sover minst 5 timmar i sträck varje natt (förutom nu vid tredje språnget då han sov bedrövligt lite). Här sovs det fortfarande mycket dagtid. Då sover han allra bäst i babyskyddet, utan problem 3-4 timmar. Så skönt nu i semestertider då våra sommarsemestrar alltid innebär mycket bilkörande. Bara att tajma in med bebis förmiddagströtthet så tar vi oss enkelt 30 mil utan knorr.:up: Storasyster trivs också i bilen så länge hon lyssnar på ljudböcker. Musik försöker vi avstyra då vi vuxna blir smått galna av att höra ”jag är en gummibjörn” på repeat i 30 mil.:p

Haha förstår att man kan bli småknäpp av en låt som heter ngt med gummibjörn :p:laugh:
 
De är verkligen oberäkneliga de små. I förrgår sov lillan tre timmar i sträck i babyskyddet. Hon som sällan sover så länge och inte gillat babyskyddet. Men det har blivit bättre med både babyskydd och vagn.
 
Utvecklingssprång här . Oförändrade nätter men mer missnöjd dagtid och vill inte gärna ligga själv.

Vi ska till fjällen på semestern, får se hur bilresan går den här gången.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
112 018
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
639
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 446
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 713
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp