Vårföräldrar 2018 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni alla bytt till sittdel nu?
Min lilla är ju lite yngre än de flesta här.
Hur stadiga var dom när ni bytte? 😊
Växlar lite, fördelen med syskonvagnen är att jar inte behöver ta bort liggdelen hela tiden. Han vill gärna ligga ner och sova, så när jag vet att brukar vilja sova (vid lämning och hämtning på dagis) så använder vi liggdelen
 
Vi har bytt till sittdel, gjorde det när han var 4 månader ungefär för då ville han vara med och se mer. Upplever faktiskt att han sover bättre i sittdelen också, brukar inte ha den på liggläge utan "mellanläget" och där är han än så länge nöjd både som vaken och sovande :up: Känner dock att jag så här i efterhand är missnöjd med vår vagn, eller sittdelen då för den är så himla liten. Nu har vi ju en otroligt lång kille och det var ju svårt att veta att innan, men känns som att han inte kommer kunna ha vagnen alls länge innan han växer ut den :( Men tänker att vi köper någon begagnad sulkyliknande han kan ha sen.

Tråkigt att vagnen kanske inte passar så länge, sånt är ju som du skriver svårt att veta innan. Vad har ni för vagn?
 
Ja, är ju helt omöjligt att veta vad man eftersöker när man köper vagn när man aldrig haft barn innan ;) En Joolz har vi! :)

Ja jag förstår ju varför en del hinner byta vagn både en, två och tre gånger. :p

Jag är sugen på en babyzen Yoyo+, för de är så otroligt smidiga. Men samtidigt känns det onödigt då vi redan har en stor Emmaljunga och en nätt sulkyvagn.
 
Alltså vilket surande det är här hemma sen någon vecka eller två tillbaka. Gnälligt och surigt! Inget duger förutom i mycket korta stunder och vissa dagar äter hon dessutom väldigt dåligt. Antar att det är nästa utvecklingssprång... Av någon anledning kan dock babblarna göra allt bra ett tag, när inget annat hjälper (inte ens andra tv-program)!

Det är tufft att se henne ha så jobbigt och göra av med så mycket energi på att vara upprörd. Och svårt att inte kunna göra henne nöjd hela tiden, jag orkar inte tillslut. Hon som annars är glad och medgörlig mest jämt. Det här är nog det tydligaste språnget hittills.

Imorgon åker vi 55 mil söderut, spännande att se hur det går i bilen:nailbiting::p
 
Ja jag förstår ju varför en del hinner byta vagn både en, två och tre gånger. :p

Jag är sugen på en babyzen Yoyo+, för de är så otroligt smidiga. Men samtidigt känns det onödigt då vi redan har en stor Emmaljunga och en nätt sulkyvagn.

Ja, här lär det ju bli ett byte i alla fall ;) Spanade in den babyzen, har sett att en del influencers använder den. Verkar ju smidig och som en lite rejälare sulky än vissa som verkar så himla rangliga :cautious:
 
@Linn-Nora

Mins ett inlägg när du funderade över för lite magtid. Var på 3 månaders koll i veckan och då deklarerade BVC tanten att ja nu vid 3 månaders ålder rekommenderar vi ju 30 min magläge per dag. Totalt.

Inget jag hört med storebror. Men så stor skillnad kan det vara mellan både BVC och länder. (Och han är nog mer en så i magläge.)
 
Här böt vi när lillan var kring fem månader. Hon sitter bra i vår Britax smile i liggande och mellanläget. Behöver ha bältet på henne då. Hon är nöjd att sitta och kolla, t ex när vi handlar. Och somnar och sover bra. Däremot sitter hon inte lika bra i vår Double viking från Emmaljunga. Jag kan ju inte alltid anpassa promenaderna efter när hon är trött, utan ofta måste vi anpassa oss efter brorsans tider.

Storebror sov däremot jättebra i liggdelen när han var ca 6 månader. Så vi använde huvudsakligen liggdelen tills han var 7-8 månader.
 
Här böt vi när lillan var kring fem månader. Hon sitter bra i vår Britax smile i liggande och mellanläget. Behöver ha bältet på henne då. Hon är nöjd att sitta och kolla, t ex när vi handlar. Och somnar och sover bra. Däremot sitter hon inte lika bra i vår Double viking från Emmaljunga. Jag kan ju inte alltid anpassa promenaderna efter när hon är trött, utan ofta måste vi anpassa oss efter brorsans tider.

Storebror sov däremot jättebra i liggdelen när han var ca 6 månader. Så vi använde huvudsakligen liggdelen tills han var 7-8 månader.

Vi har också en smile, testade sittdelen till bebis häromdagen (5,5mån) och hon satt väldigt bra i den också! Blev förvånad faktiskt och tror jag kommer köra med den lite framöver nu.
 
Någon har tydligen bytt ut mitt 20 minutersovande barn till ett 2-timmarsovande barn över en natt ;) Känns verkligen som han sover mer efter rutiner nu, sover vid ungefär samma tider varje dag nu om vi inte är iväg och gör annat. Hur är det för er andra, har era barn också fått mer fasta rutiner?
 
Någon har tydligen bytt ut mitt 20 minutersovande barn till ett 2-timmarsovande barn över en natt ;) Känns verkligen som han sover mer efter rutiner nu, sover vid ungefär samma tider varje dag nu om vi inte är iväg och gör annat. Hur är det för er andra, har era barn också fått mer fasta rutiner?

Jadå, dock är rutinerna inte speciellt önskvärda. Vakna 05:15 :cautious:
 
Någon har tydligen bytt ut mitt 20 minutersovande barn till ett 2-timmarsovande barn över en natt ;) Känns verkligen som han sover mer efter rutiner nu, sover vid ungefär samma tider varje dag nu om vi inte är iväg och gör annat. Hur är det för er andra, har era barn också fått mer fasta rutiner?
De upphör aldrig att förvåna!
 
Kul att läsa om hur ni gör med sittdelen :)
Vår lilla loppa är väldigt nyfiken av sig så jag funderar på att byra så snart som möjligt hon är tillräckligt stark i ryggen :) Hon är ganska stark, säkert precis som hon ska för sin ålder, men om hon exempelvis ligger på rygg i knät eller sitter på lägsta läget i babysittern så kan hon lyfts överkroppen i en slags situp ganska länge. I knät sitter hon en del men vi måste såklart stödja henne så hon inte ramlar :)
Kanske byter om nån månad :)

@Linn-Nora

Mins ett inlägg när du funderade över för lite magtid. Var på 3 månaders koll i veckan och då deklarerade BVC tanten att ja nu vid 3 månaders ålder rekommenderar vi ju 30 min magläge per dag. Totalt.

Inget jag hört med storebror. Men så stor skillnad kan det vara mellan både BVC och länder. (Och han är nog mer en så i magläge.)

Aha! Ja, det låter ju rätt rimligt kanske :) Vi kör en stund varje vakenperiod, och så bärs hon upprätt hela tiden. Vill gärna att hon ska bli så stabil att hon kan sitta i en barnmatstol så snart som det går utan att forcera :) Skulle underlätta mycket. Bumbon (vår har ingen sele) glider hon ur ;)
 
Jag hoppar in lite nu och då just nu, S har haft en fruktansvärd period med så lite sömn så vi gått på knäna här hemma! Det har gått så långt att jag och sambon bråkat om allt - vi som nära på aldrig bråkar om något! :nailbiting:

Vi har fått lite mer ordning på livet sedan vi flyttade ut en säng i vardagsrummet och vi sover varannan natt med S där, och varannan med dottern i sovrummet! Vi får helt enkelt vara trötta varannan dag just nu! Måtte denna period snart gå över!

Läst lite om sittdelar som börjar användas! Bebisarna börjar bli stora! :love: S började använda sittdel när han var runt 4,5 månad! I viloläge med inovi-dyna! Nu är han ju 6,5 månad och har fått ta bort dynan (och bytt vagn till en brio go next från vikingen), han åker mest halvliggandes fortfarande, men är väldigt nöjd med det också!
 
Åka bil är numera tydligen bland det värsta som finns.
Usch vad tråkigt :( Hoppas det aldrig händer här, så mycket bil som vi åker så skulle det bli en ganska stort problem.

Var iväg på öppna förskolan idag, är helt galet mycket folk och barn bara :crazy: Alltså nästan så det inte är kul att vara där för det blir smått kaos. Och då är det ändå bara barn mellan 0-1 år som får vara där på tisdagar. Lunchade med en mamma från föräldragruppen efteråt och det var ju trevligt i alla fall :):up:
 
BVC idag!

Lillan är nu 4 månader och två dagar. Hon väger 5978 gram och är 61,5 cm lång.
Hon ligger tydligen lite under kurvan på vikten. Men jag är inte så orolig för det. Har för mig jag gjorde det också i den åldern. Och hon har flera välfyllda blöjor om dagen så hon får ju i sig 😉

I övrigt så är att vända på mage väldigt kul och idag har hon lyckats vända till rygg igen tre gånger.
Fötter är till för att hållas i och hon börjar bli kittlig 😉 Hon är ganska sparsam med att skratta högt, men ler stort och snackar en massa. Mindre kul när hon ligger och tjattrar en timme på nätterna 😂😒

Nu ska hon snart få sin första smaksensation! Tror det blir potatis!
Och så ska vi snart köpa stol, fast ännu är hon lite för ostabil när hon sitter.
 
BVC idag!

Lillan är nu 4 månader och två dagar. Hon väger 5978 gram och är 61,5 cm lång.
Hon ligger tydligen lite under kurvan på vikten. Men jag är inte så orolig för det. Har för mig jag gjorde det också i den åldern. Och hon har flera välfyllda blöjor om dagen så hon får ju i sig 😉

I övrigt så är att vända på mage väldigt kul och idag har hon lyckats vända till rygg igen tre gånger.
Fötter är till för att hållas i och hon börjar bli kittlig 😉 Hon är ganska sparsam med att skratta högt, men ler stort och snackar en massa. Mindre kul när hon ligger och tjattrar en timme på nätterna 😂😒

Nu ska hon snart få sin första smaksensation! Tror det blir potatis!
Och så ska vi snart köpa stol, fast ännu är hon lite för ostabil när hon sitter.
Ikea har en kudde man sätter i matställen. Den vi har heter Pyttigntror jag. Har sett att de bytt design på den så kanske även namn. Den är bra nu i början.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 456
Senast: Lingon
·
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
634
Senast: Liten
·
Trädgård & Växter Jag tänkte att istället för att skriva om balkonglådor i VGV är det dags för en ny balkongtråd. Jag struntade fullständigt i min...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 564
Samhälle Funderade på att lägga detta i dumma frågor men startar en ny tråd istället. Vi har flerbarnstillägg. Jag har alltid haft svårt att...
14 15 16
Svar
305
· Visningar
13 625
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp