Vårföräldrar 2018 del 3

Jo, har läst där, och vet bättre än att jämföra. Men ändå gör jag det. Mot bättre vetande ;)
I min värld är hon ju bäst oavsett, men jag tror det är mänskligt att jämföra, även om det är onödigt..

Om de äf vakna och med så är det ok om de är sena på ngt. Det man bevakar är utvecklingsförseningar, och då är det mer generellt.
 
Om de äf vakna och med så är det ok om de är sena på ngt. Det man bevakar är utvecklingsförseningar, och då är det mer generellt.

Jag förstår ju det, men ja, det blir så ibland 😉
Och hon är väldigt med så jag är inte orolig. Men eftersom hon är företa, och enda, barnet så är jag ju nyfiken på alla steg :)
Hamnar där jag också emellanåt.
Tror som sagt det är lätt :) Och de allra flesta barn lär ju sig det dom ska till slut :)
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta

Vi bytte vid ca 6,5/7 mån pga lånat babyskydd till en besafe izi modular som funkar från 0kg (om jag minns rätt). Bebis satt bra i den från start.

Skulle starkt avråda att luta bebis bakåt till ”sovläge” i en bilstol. För varje grad du ökar lutningen minskar krocksäkerheten vid frontalkrock. Egentligen ska man inte ha mer än 30 graders lutning, men redan efter ca 25 grader börjar man tappa säkerhet och efter 30 går det fort utför.

https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/montering/hur-stor-lutning-pa-bakatvand-bilbarnstol/
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta
Vi bytte vid ca 8 kg och hyfsat stadig sittande. Detta då han bara försökte resa sig ur babyskyddet. Han har gillat bilbarnstolen från första början, man ser ju ut så mycket bättre :D.
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta

Vi bytte vid 6,5 mån då han började bli så missnöjd i babyskyddet. Har besafe izi plus som är från 0 kg och är lutningsbart.
 
Skulle starkt avråda att luta bebis bakåt till ”sovläge” i en bilstol. För varje grad du ökar lutningen minskar krocksäkerheten vid frontalkrock. Egentligen ska man inte ha mer än 30 graders lutning, men redan efter ca 25 grader börjar man tappa säkerhet och efter 30 går det fort utför.

https://ntf.se/fragor-och-svar/barn-i-bil/montering/hur-stor-lutning-pa-bakatvand-bilbarnstol/

Vi lutar om han sover. En sovande bebis är ingen distraktion, så minskad olycksrisk alltså. Men sover barnet lika bra oavsett position är det ju onödigt att luta.
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta

Kom inte ihåg exakt men vi bytte ungefär vid 6 månader. Han har ju alltid vart lång och var tidig med att sitta stadigt så då bytte vi hellre till den "riktiga" stolen eftersom de anses säkrare :)
Vi ärvde bilstol av sambons bror, den går inte att luta men tycker den funkat bra ändå. :)
 
Vi lutar om han sover. En sovande bebis är ingen distraktion, så minskad olycksrisk alltså. Men sover barnet lika bra oavsett position är det ju onödigt att luta.

Jo det är sant att det är mindre distraktion, men jag tycker ändå att det är viktigt att känna till eftersom många bara skriver hur bra det är att luta stolar, men sällan nämner säkerhetsaspekterna.
 
När har ni bytt vill bilbarnstol?
Vi har hyrt babyskydd och det börjar bli tight, plus att det ska lämna tillbaka.
Har hittat ett begagnat som verkar bra. Men den är från 9 månader (och nio kilo). Vår lilla väven knappt 8 kg. Men hon är stadig och sitter bra.
Har hittat från 0-25 kg, men de gick inte att luta och det vill jag kunna göra så hon sover bättre.
Har för mig det fanns en tråd om detta, men jag lyckas verkligen inte hitta

Oj vad alla har bytt!
Vi ska byta - har bara inte kommit oss för. Trots att hon nu är över tio månader och minst 75 cm lång (ska mäta imorgon).
 
Tack för svar 😊

Den jag hittat är en britax römer, från nyfödd tydligen så jag hade läst fel, men det gör ju inget.

Har egentligen lite halvångest att köpa begagnat, men jag vill tro att om man varit med om en krock med stolen så skulle de flesta inte sälja vidare. Säljaren verkar vettig i alla fall. Men ja, viss ångest är det.
Känns bara så onödigt att köpa nytt när det finns fina begagnat. Och vi ska dessutom inte ha kvar bilen så det blir ju en stol att ha då och då. Men å andra sidan måste den vara lika säker även om man åker sällan såklart.. Hmm.. Jobbigt det där.
Babyskyddet måste vara tillbakalämnat senast måndag i alla fall.
Köper i alla fall hellre ett bra märke begagnat än något billigt som ändå kanske inte är lika säker.
 
Tack för svar 😊

Den jag hittat är en britax römer, från nyfödd tydligen så jag hade läst fel, men det gör ju inget.

Har egentligen lite halvångest att köpa begagnat, men jag vill tro att om man varit med om en krock med stolen så skulle de flesta inte sälja vidare. Säljaren verkar vettig i alla fall. Men ja, viss ångest är det.
Känns bara så onödigt att köpa nytt när det finns fina begagnat. Och vi ska dessutom inte ha kvar bilen så det blir ju en stol att ha då och då. Men å andra sidan måste den vara lika säker även om man åker sällan såklart.. Hmm.. Jobbigt det där.
Babyskyddet måste vara tillbakalämnat senast måndag i alla fall.
Köper i alla fall hellre ett bra märke begagnat än något billigt som ändå kanske inte är lika säker.

Vet inte hur reglerna är hos er men här löser försäkringen in bilstolen om man krockat i en hastighet över 10km/h
 
Tror att W har ont i halsen, han har vart gnällig och låter rätt hes. Vart lite kinkigare med maten också men äter okej om maten är slät! Så vi har skippat att ge bitar nu. Annars sover han riktigt bra, är andra natten i rad nu som han sovit 19-07 utan ett endaste litet knyst! Så skönt att få helt sammanhängande sömn :)
 
Vet inte heller hur det är här, men jag ska kolla upp det. Tack för tips!

De löser i regel in om det är en krock mellan två fordon i rörelse, alltså ej vid parkeringsskador. Så förstod jag det när vår stillastående bil blev påkörd.

Vi har fyra bilstolar, två hyrda och två begagnade. Jag väljer att lita på dem vi köpt av. De verkade vettiga så sannolikheten att de skulle ha krockat, stolen blivit skadad och de ändå sålt stolen känns inte så troligt.
 
Tror att W har ont i halsen, han har vart gnällig och låter rätt hes. Vart lite kinkigare med maten också men äter okej om maten är slät! Så vi har skippat att ge bitar nu. Annars sover han riktigt bra, är andra natten i rad nu som han sovit 19-07 utan ett endaste litet knyst! Så skönt att få helt sammanhängande sömn :)
Stackarn!
Hoppas han kryar på sig snabbt!
Men det låter väldigt skönt att han sover så länge 😊
Längtar dit!

Här ammas det fotfarande minst fem gånger per natt. Men som tur är så sover jag mig igenom det oftast ;)

Jag behöver förresten goolingshjälp!
Har ett par lära gå skor som jag själv hade när jag var liten. Tycker dom är fina och de är ju inte använda så länge. Och ser ut att vara bra i kvalitén. Förutom skonsörena. Så jag vill köpa nya snören, men de får gärna se retro ut.
Är det någon som har nåt bra tips på vart man kan hitta snören till barnskor som inte är rosa eller blå eller nån stark färg?
IMG_20190228_175049.jpg
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 856
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 006
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 945
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Masked Singer 2024
  • Strejk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp