Vårföräldrar 2018 del 3

Ja direkt vid födseln var det han menade. Så exempelvis om deras födelsevikt och längd var precis på kurvan när det föddes var det vanligt att barnen hamnade där igen vid ungefär 1 års ålder. Och det var ju självklart ingen "sanning" men att det ofta stämde på de flesta. Tänkte mest att jag ville nämna det eftersom du skrev att hon tappat på viktkurvan, kanske den håller på att jämna ut sig :)
Spännande. Ska kolla hur mina barn ligger.

Men då är det BVCs kurva som avses? WHOs har en anpassad amningspuckel. Där börjar kurvan plana redan vid tre månaders ålder.
 
Ja direkt vid födseln var det han menade. Så exempelvis om deras födelsevikt och längd var precis på kurvan när det föddes var det vanligt att barnen hamnade där igen vid ungefär 1 års ålder. Och det var ju självklart ingen "sanning" men att det ofta stämde på de flesta. Tänkte mest att jag ville nämna det eftersom du skrev att hon tappat på viktkurvan, kanske den håller på att jämna ut sig :)
Fast, om det är vanligt borde ju kurvan följa det mönstret förresten. Den bygger ju på resultatet av 2000 barn (eller ngt). Eller utvecklas barn annorlunda nu än på 70-talet?
 
Ja direkt vid födseln var det han menade. Så exempelvis om deras födelsevikt och längd var precis på kurvan när det föddes var det vanligt att barnen hamnade där igen vid ungefär 1 års ålder. Och det var ju självklart ingen "sanning" men att det ofta stämde på de flesta. Tänkte mest att jag ville nämna det eftersom du skrev att hon tappat på viktkurvan, kanske den håller på att jämna ut sig :)

Hon ligger inte på samma som vid födseln nu, så för oss stämde det inte.. Men men, vi kämpar på med större portioner.
 
Spännande. Ska kolla hur mina barn ligger.

Men då är det BVCs kurva som avses? WHOs har en anpassad amningspuckel. Där börjar kurvan plana redan vid tre månaders ålder.
Ja, det var Bvc egna kurva som det gällde!
Kan ingenting om hur den kurvan är utformad :angel: men rent spontant känns det ju som att det inte vore någon jättestor skillnad på barn nu och på 70-talet! Så du har ju rätt i att kurvan kanske borde sett annorlunda ut om det var så vanligt som han uttryckte det!
 
Ja direkt vid födseln var det han menade. Så exempelvis om deras födelsevikt och längd var precis på kurvan när det föddes var det vanligt att barnen hamnade där igen vid ungefär 1 års ålder. Och det var ju självklart ingen "sanning" men att det ofta stämde på de flesta. Tänkte mest att jag ville nämna det eftersom du skrev att hon tappat på viktkurvan, kanske den håller på att jämna ut sig :)

Stämmer rätt bra på mina barn och vår BVC-sköterska påstod samma sak, att det är vanligt. Men jag har samma invändning som @Whirlie, om det faktiskt är vanligt så undrar jag varför inte kurvorna utgår från det.
 
Premiär för pottan idag! Kändes dock ganska mkt krångligare att ”ta hand om” än blöja, så det blir nog ingen högintensiv potträning än på ett tag ;) vore smidigt om hon kunde stå stadigt först iaf. Lillan gillar dock sin potta och sitter gärna på den, så det bådar gott. Någon annan som testat? Kanske tom någon som har kört baby potting?
 
Premiär för pottan idag! Kändes dock ganska mkt krångligare att ”ta hand om” än blöja, så det blir nog ingen högintensiv potträning än på ett tag ;) vore smidigt om hon kunde stå stadigt först iaf. Lillan gillar dock sin potta och sitter gärna på den, så det bådar gott. Någon annan som testat? Kanske tom någon som har kört baby potting?

Vi brukar sätta på pottan efter frukost. Först visar storasyster hur man ska göra och sedan sitter H i typ 2 sekunder. De tycker båda det är väldigt roligt, men H har inte riktigt förstått poängen och har så otroligt svårt att sitta still. Ingen seriös potträning alltså. :p
 
Vi brukar sätta på pottan efter frukost. Först visar storasyster hur man ska göra och sedan sitter H i typ 2 sekunder. De tycker båda det är väldigt roligt, men H har inte riktigt förstått poängen och har så otroligt svårt att sitta still. Ingen seriös potträning alltså. :p

Det var en trevlig metod, låter som att det blir positiva upplevelser av pottan åtminstone! Mysigt att storasyster får känna sig delaktig :)
 
Premiär för pottan idag! Kändes dock ganska mkt krångligare att ”ta hand om” än blöja, så det blir nog ingen högintensiv potträning än på ett tag ;) vore smidigt om hon kunde stå stadigt först iaf. Lillan gillar dock sin potta och sitter gärna på den, så det bådar gott. Någon annan som testat? Kanske tom någon som har kört baby potting?
Här blev vi rekommenderade att börja från 8 månader, bara han kunde sitta stadigt.
Får fortfarande inga signaler från honom när det är dags, men brukar sätta honom på den efter frukost och middag. Ibland efter lunch beroende på vad som kommit på morgonen och dagen innan.

Det ska visst vara enklare att börja innan de kan gå. Och nu när han börjat ställa sig upp är jag nöjd vi började i god tid, för nu tar han gärna tag och ställer sig upp när han är klar :D.
 
Här blev vi rekommenderade att börja från 8 månader, bara han kunde sitta stadigt.
Får fortfarande inga signaler från honom när det är dags, men brukar sätta honom på den efter frukost och middag. Ibland efter lunch beroende på vad som kommit på morgonen och dagen innan.

Det ska visst vara enklare att börja innan de kan gå. Och nu när han börjat ställa sig upp är jag nöjd vi började i god tid, för nu tar han gärna tag och ställer sig upp när han är klar :D.

Vårt bvc missade att informera oss, men har också hört från andra källor att det är bra att sätta dem lite innan året. Lillan visar tydligt när nr 2 är på g, men hur man ska lyckas ”fånga” kiss är för mig helt obegripligt! Haha. Men det kanske ger sig tids nog... skippar ni blöja en stund efter eller åker den på direkt igen?
 
Vårt bvc missade att informera oss, men har också hört från andra källor att det är bra att sätta dem lite innan året. Lillan visar tydligt när nr 2 är på g, men hur man ska lyckas ”fånga” kiss är för mig helt obegripligt! Haha. Men det kanske ger sig tids nog... skippar ni blöja en stund efter eller åker den på direkt igen?
Han är inte ett dugg rumsren :p än så den åker på direkt efter. Får se om vi provar utan i sommar sen, när han kan gå.
 
Premiär för pottan idag! Kändes dock ganska mkt krångligare att ”ta hand om” än blöja, så det blir nog ingen högintensiv potträning än på ett tag ;) vore smidigt om hon kunde stå stadigt först iaf. Lillan gillar dock sin potta och sitter gärna på den, så det bådar gott. Någon annan som testat? Kanske tom någon som har kört baby potting?
Premiär för pottan idag! Kändes dock ganska mkt krångligare att ”ta hand om” än blöja, så det blir nog ingen högintensiv potträning än på ett tag ;) vore smidigt om hon kunde stå stadigt först iaf. Lillan gillar dock sin potta och sitter gärna på den, så det bådar gott. Någon annan som testat? Kanske tom någon som har kört baby potting?
Vi var väldigt ambitiösa precis runt 10 månader och satte honom på toaletten typ 2 gånger om dagen efter måltid! Nu är vi dock sämre med det, men han bajsar 98 gånger av 100 direkt på morgonen när han vaknar så han är liksom alltid klar när vi plockar upp honom ur sängen. Så egentligen är han punktlig men vi vill ju inte direkt väcka honom vid 06 för att sätta på toan! Men vi brukar sätta honom på toan en stund innan läggdags men det händer aldrig nått! Men till slut lär de väll fatta grejen, hoppas jag iaf ;)
 
Vi fick inte information (och tänkte inte på det själva heller :o) om potträning förrän vid tio-månaderskontrollen. Men vi ska väl införskaffa en potta nu.
Innan dottern föddes var jag övertygad om att jag skulle köra babypottning osv, men ja, ambitionen sänktes ;)
Nu känns det dock som att det är dags. Frågan är hur man börjar. Hon är jättesvår att tyda när det är dags utan det är snarare att "oj, nu har hon bajsat", och det är inte särskilt regelbundet heller utan ibland är det en gång om dagen i några dagar, sen dröjer det flera.
Men jag tror det kommer reda sig. I sommar ska hon (om hon lärt sig gå) så springa naken på landet och det tror jag kan vara bra. Kanske kan få henne att förstå och märka när hon kissar.

I övrigt så går fröken fortfarande inte själv. Hon är 11 månader och en vecka drygt. Men det kommer :) Hon är jättestadig (och snabb!!) när hon går och vi håller henne i händerna :D Men vågar inte riktigt gå själv ännu. Nu har hon i alla fall börjat släppa bordskanten och soffan när hon ställt sig upp mer och mer. Hon reser sig mot allt! Fick rapport hemifrån om att hon idag stått med en leksak och glömt hålla i sig, och det gick ju bra ;)
Därmot är jag livrädd att hon ska ramla och slå ut tänderna mot bord :crazy:

Förskola har vi inte sökt ännu heller. Med tanke på att den del av stan vi bor i har flest barn och svårast att få plats är inte det särskilt bra. Men det reder sig. Hoppas jag!
Tror att det egentligen är så att jag inte vill att hon ska börja förskola ännu och därför drar jag mig för att söka. Det blir så definitivt då. Hon känns fortfarande så liten.
Tanken är att hon ska börja vid årsskiftet. Men jag är rädd att det är lite svårare att få plats då. Å andra sidan kanske det är bättre omsättning eftersom vi bor i en större stad så det kanske inte ställer till det lika mycket som på en liten ort.
Jag tror att vi kan klara oss ekonomiskt om vi jobbar 50% var och är hemma med henne. Så det löser sig. Men det blir ju kämpigare såklart.
Hmm, många tankar om det där.

Det planeras ettårskalas för fullt i alla fall, ska bli jättekul!!
 
Vi fick inte information (och tänkte inte på det själva heller :o) om potträning förrän vid tio-månaderskontrollen. Men vi ska väl införskaffa en potta nu.
Innan dottern föddes var jag övertygad om att jag skulle köra babypottning osv, men ja, ambitionen sänktes ;)
Nu känns det dock som att det är dags. Frågan är hur man börjar. Hon är jättesvår att tyda när det är dags utan det är snarare att "oj, nu har hon bajsat", och det är inte särskilt regelbundet heller utan ibland är det en gång om dagen i några dagar, sen dröjer det flera.
Men jag tror det kommer reda sig. I sommar ska hon (om hon lärt sig gå) så springa naken på landet och det tror jag kan vara bra. Kanske kan få henne att förstå och märka när hon kissar.

I övrigt så går fröken fortfarande inte själv. Hon är 11 månader och en vecka drygt. Men det kommer :) Hon är jättestadig (och snabb!!) när hon går och vi håller henne i händerna :D Men vågar inte riktigt gå själv ännu. Nu har hon i alla fall börjat släppa bordskanten och soffan när hon ställt sig upp mer och mer. Hon reser sig mot allt! Fick rapport hemifrån om att hon idag stått med en leksak och glömt hålla i sig, och det gick ju bra ;)
Därmot är jag livrädd att hon ska ramla och slå ut tänderna mot bord :crazy:

Förskola har vi inte sökt ännu heller. Med tanke på att den del av stan vi bor i har flest barn och svårast att få plats är inte det särskilt bra. Men det reder sig. Hoppas jag!
Tror att det egentligen är så att jag inte vill att hon ska börja förskola ännu och därför drar jag mig för att söka. Det blir så definitivt då. Hon känns fortfarande så liten.
Tanken är att hon ska börja vid årsskiftet. Men jag är rädd att det är lite svårare att få plats då. Å andra sidan kanske det är bättre omsättning eftersom vi bor i en större stad så det kanske inte ställer till det lika mycket som på en liten ort.
Jag tror att vi kan klara oss ekonomiskt om vi jobbar 50% var och är hemma med henne. Så det löser sig. Men det blir ju kämpigare såklart.
Hmm, många tankar om det där.

Det planeras ettårskalas för fullt i alla fall, ska bli jättekul!!
Sätter sonen på pottan efter maten, det är oftast då det kommer bajs har jag märkt. Igår bajsade han inte på hela dagen, trots pottning efter varje måltid. Idag blev det därför potta innan frukost, efter frukost och efter lunch. Och efter lunch kom det :D. Han brukar oftast bajsa varje dag, därför jag var så envis. Det är alltid på hans villkor, vill han inte sitta på pottan behöver han inte, men dom gångerna kan jag hittills räkna på en hand :).

Hittills får vi inga signaler från honom när det är dags, mer än om han börjat krysta. Kiss kommer nästan varje gång.
 
Vi fick inte information (och tänkte inte på det själva heller :o) om potträning förrän vid tio-månaderskontrollen. Men vi ska väl införskaffa en potta nu.
Innan dottern föddes var jag övertygad om att jag skulle köra babypottning osv, men ja, ambitionen sänktes ;)
Nu känns det dock som att det är dags. Frågan är hur man börjar. Hon är jättesvår att tyda när det är dags utan det är snarare att "oj, nu har hon bajsat", och det är inte särskilt regelbundet heller utan ibland är det en gång om dagen i några dagar, sen dröjer det flera.
Men jag tror det kommer reda sig. I sommar ska hon (om hon lärt sig gå) så springa naken på landet och det tror jag kan vara bra. Kanske kan få henne att förstå och märka när hon kissar.

I övrigt så går fröken fortfarande inte själv. Hon är 11 månader och en vecka drygt. Men det kommer :) Hon är jättestadig (och snabb!!) när hon går och vi håller henne i händerna :D Men vågar inte riktigt gå själv ännu. Nu har hon i alla fall börjat släppa bordskanten och soffan när hon ställt sig upp mer och mer. Hon reser sig mot allt! Fick rapport hemifrån om att hon idag stått med en leksak och glömt hålla i sig, och det gick ju bra ;)
Därmot är jag livrädd att hon ska ramla och slå ut tänderna mot bord :crazy:

Förskola har vi inte sökt ännu heller. Med tanke på att den del av stan vi bor i har flest barn och svårast att få plats är inte det särskilt bra. Men det reder sig. Hoppas jag!
Tror att det egentligen är så att jag inte vill att hon ska börja förskola ännu och därför drar jag mig för att söka. Det blir så definitivt då. Hon känns fortfarande så liten.
Tanken är att hon ska börja vid årsskiftet. Men jag är rädd att det är lite svårare att få plats då. Å andra sidan kanske det är bättre omsättning eftersom vi bor i en större stad så det kanske inte ställer till det lika mycket som på en liten ort.
Jag tror att vi kan klara oss ekonomiskt om vi jobbar 50% var och är hemma med henne. Så det löser sig. Men det blir ju kämpigare såklart.
Hmm, många tankar om det där.

Det planeras ettårskalas för fullt i alla fall, ska bli jättekul!!
Finns en bra bok som heter ”Bebis på pottan” som handlar om EC, med olika kapitel beroende på ålder man börjar.

Lillan är snart 13 månader och gör ingen ansats att gå själv ännu. Hon går med sin gåvagn, möbler mm och genom att hålla i oss. Gåvagnen har hon nyligen börjat med, och att bara hålla i med en hand. Sonen var sen med gången, så jag känner ingen stress. Nu som treåring springer han som en friidrottare, så man måste vara snabb själv.
 
H tog sina första två steg på valborg. Vi satte på honom en kattsvans tillhörande en utklädningsdräkt. Han kände sig stadig när han höll i svansen så då vågade han prova. :D Nu har han börjat gå 2-3 steg mellan saker, men fortfarande försiktigt. Storasyster började gå först vid 15 månader, men då kunde hon verkligen gå direkt. Första steget var 10 stabila steg. Olika väg till samma mål. :)
 
E står utan stöd men går inte, bara när hon håller i vagn, händer etc.

Har inte fått höra nåt om potta öht från BVC. Vet inte om det beror på att det är andra barnet? Har iaf provat ett par gånger men inte regelbundet. Hoppas till en början att hon får samma positiva känslan för pottan som storebror hade, oavsett om det kommer nåt eller inte.

Hon säger tack tack och har precis lärt sig att backa ner från soffa och säng :)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 819
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 003
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 907
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp