Vårföräldrar 2018 del 3

Hur mycket ser era barn på Tv/padda? Jag tycker att W sett ganska lite på TV och padda använder han typ aldrig men för någon vecka sen när vi var hemma sjuka hela familjen blev det en hel del tv tittande. Eller rättare sagt på Pippi Långstrump och det känns på riktigt som om han har blivit beroende av Pippi O_o Idag fick han värdens utbrott för att han ville äta mat framför Pippi, vilket han inte fick. Så han åt varken middag eller kvällsmacka :meh: Bara hoppas att detta är någon fas som snart går över :p

Man får ju beundra hans beslutsamhet iaf! ;)

Här kollas det lite mer än vad jag egentligen skulle vilja erkänna .. Vi använder just nu tv’n som muta för att ge astmamedicinen två ggr per dag, och kvällstid blir det ibland att tv’n blir kvar på en stund. Lillan brukar tröttna efter ett tag och gå iväg för att leka, det är mest när hon är sjuk/väldigt trött som hon har tålamod att titta mer än ca 10-15 min.

Paddan används nästan enbart till längre bilturer, fast till fjällen sist (ca 6-7 h) lekte hon med sina gossedjur hela vägen istället. Så vi kommer nog undvika att slå på den till en början vid kommande långturer.
 
Alltså bara för att jag skrev här igår så vaknar ungen upp med 39,2 graders feber mitt i natten och är kokhet. Så det var kanske inte så konstigt att han bara ville sitta i soffan och kolla Pippi. Så nu har jag lite dåligt samvete att vi var så hårda mot honom, men det är ju inte lätt att veta innan :cry:
 
Första lämningen utan tårar idag! Visst, lite motstånd, men jag behövde inte slita henne ifrån min famn utan hon gick in genom grinden själv :) Igår var hon sur hela vägen hem o lite till över att inte få vara kvar så nu känns livet lite lättare. Hoppas att det får fortsätta såhär!

I övrigt så har vi börjat pyssla en del här hemma och det är verkligen mysigt. Lägga pärplattor, rita, klistra och göra armband hittills (sistnämnda med piprensare för att få lite styrsel). Pysslar ni något med era små? Har ni några roliga tips?
 
Första lämningen utan tårar idag! Visst, lite motstånd, men jag behövde inte slita henne ifrån min famn utan hon gick in genom grinden själv :) Igår var hon sur hela vägen hem o lite till över att inte få vara kvar så nu känns livet lite lättare. Hoppas att det får fortsätta såhär!

I övrigt så har vi börjat pyssla en del här hemma och det är verkligen mysigt. Lägga pärplattor, rita, klistra och göra armband hittills (sistnämnda med piprensare för att få lite styrsel). Pysslar ni något med era små? Har ni några roliga tips?
Är det sådana stora pärlplattor då? Eller fixar hon små?
Pysslar inte så mycket med E, än. Blir mest att rita. Har tänkt fixa nån färgsortering till henne (pyssel mest för egen del kanske?). Armband med piprensare var en kul idé, ska jag testa imorgon!
 
I övrigt så har vi börjat pyssla en del här hemma och det är verkligen mysigt. Lägga pärplattor, rita, klistra och göra armband hittills (sistnämnda med piprensare för att få lite styrsel). Pysslar ni något med era små? Har ni några roliga tips?
Vi pysslar inte alls mycket här hemma! :o Kan till stor del bero på att jag inte är någon ”pysselmänniska” själv och att det därför inte finns något att pyssla med här hemma:angel: Men målar gör vi ibland i alla fall:up:
 
Är det sådana stora pärlplattor då? Eller fixar hon små?
Pysslar inte så mycket med E, än. Blir mest att rita. Har tänkt fixa nån färgsortering till henne (pyssel mest för egen del kanske?). Armband med piprensare var en kul idé, ska jag testa imorgon!

Aa det är stora, tror det är lagom nivå just nu :) vad innebär en färgsortering?
 
Vi pysslar inte alls mycket här hemma! :o Kan till stor del bero på att jag inte är någon ”pysselmänniska” själv och att det därför inte finns något att pyssla med här hemma:angel: Men målar gör vi ibland i alla fall:up:

Ja, när de är såhär små blir det väl ens egna intressen som styr vad man gör. Jag älskar att pyssla och det har visat sig att min man gillar det också, så därför blir det en del. Däremot är jag sämre på att leka (föredrar när barnen är lite äldre och man kan leka låtsaslekar) så då känns det bra att kunna erbjuda något alternativ.
 
Känns som W just nu har hamnat i någon form av livskris, haha nej då skämt åsido men han har det verkligen tufft nu. Känns som att han lär sig så mycket just nu att han inte hinner med och processa allt. Han är ständigt frustrerad och vet inte själv vad han vill, växlar mellan att vara extremt mammig eller pappig och kan bryta ihop för minsta grej. Vill att vi ska bära honom mest hela tiden och han vill även bli matad. Är så fruktansvärt krävande för oss som föräldrar samtidigt som man nästan känner sig ledsen för hur jobbigt han har det just nu. Försöker ge honom närhet och trygghet så gott det går men är tufft när det känns som man fått tillbaka en bebis.

Hur går det för er andra? :)
 
Känns som W just nu har hamnat i någon form av livskris, haha nej då skämt åsido men han har det verkligen tufft nu. Känns som att han lär sig så mycket just nu att han inte hinner med och processa allt. Han är ständigt frustrerad och vet inte själv vad han vill, växlar mellan att vara extremt mammig eller pappig och kan bryta ihop för minsta grej. Vill att vi ska bära honom mest hela tiden och han vill även bli matad. Är så fruktansvärt krävande för oss som föräldrar samtidigt som man nästan känner sig ledsen för hur jobbigt han har det just nu. Försöker ge honom närhet och trygghet så gott det går men är tufft när det känns som man fått tillbaka en bebis.

Hur går det för er andra? :)

Stackars liten, låter jobbigt för er alla.. Här har vi också någon lite mer närhetskrävande fas, inte så mycket dagtid men på nätterna är hon fastklistrad vid mig. Ibland vaknar jag av att hon kryper upp på min kudde och trycker sig ner där. Verkar börja vända nu dock. Vore skönt med lite mer sammanhängande sömn 👍
 
Stackars liten, låter jobbigt för er alla.. Här har vi också någon lite mer närhetskrävande fas, inte så mycket dagtid men på nätterna är hon fastklistrad vid mig. Ibland vaknar jag av att hon kryper upp på min kudde och trycker sig ner där. Verkar börja vända nu dock. Vore skönt med lite mer sammanhängande sömn 👍
Här är det tvärtom, är dagarna som är värst och nätterna sover han som en stock rakt igenom. Bestämde oss för att lägga honom redan kl.18 denna veckan för att vara säkra på att han får vila och processa ordentligt. Det här blir andra kvällen och han har faktiskt vart gladare och mer tillfreds under dagen så jag hoppas det fortsätter så :)
 
Har också en liten som pendlar mellan att vara väldigt liten, bara bli buren, och vara väldigt stor. Har lite stökiga måltider just nu då han har väldigt svårt att sitta still och det smittar (ja inte till oss vuxna då :p). Men emellanåt är han väldigt stor!
 
Känns som W just nu har hamnat i någon form av livskris, haha nej då skämt åsido men han har det verkligen tufft nu. Känns som att han lär sig så mycket just nu att han inte hinner med och processa allt. Han är ständigt frustrerad och vet inte själv vad han vill, växlar mellan att vara extremt mammig eller pappig och kan bryta ihop för minsta grej. Vill att vi ska bära honom mest hela tiden och han vill även bli matad. Är så fruktansvärt krävande för oss som föräldrar samtidigt som man nästan känner sig ledsen för hur jobbigt han har det just nu. Försöker ge honom närhet och trygghet så gott det går men är tufft när det känns som man fått tillbaka en bebis.

Hur går det för er andra? :)
Samma här! Hon växlar från solstråle till störtförbannad ett orimligt antal gånger per timme. Lustigt nog bara hemma, inte på förskolan. Tycker att det märks mer frustrationer nu också över att inte kunna göra sig förstådd.
 
Alltså förkylningarna bara avlöser varandra :banghead: Sedan förkylningsastman konstaterades har lillan varit behandlingsfri i max en vecka. Tur att vi går mot varmare tider så att detta tar slut någon gång! Hur har era klarat sig denna säsong?
 
Alltså förkylningarna bara avlöser varandra :banghead: Sedan förkylningsastman konstaterades har lillan varit behandlingsfri i max en vecka. Tur att vi går mot varmare tider så att detta tar slut någon gång! Hur har era klarat sig denna säsong?

Usch vad jobbigt det låter ❤️ Hoppas verkligen ni slipper förkylningarna snart!

Vi har klarat oss utan, hittills!
Däremot har vi förstått att dottern nog har överkänslighet mot ägg.
När hon kräktes för några veckor sen hade hon ätit lite ägg, och igår när hon fick testa igen spottade hon ut det och torkade av munnen mot armen. Då fick hon nässelutslag både runt mun och på armen. Så jag gissar att hon är överkänslig. Frågan är om vi ska fortsätta erbjuda ägg i liten mängd, eller om vi ska låta bli helt? Kanske bäst att ringa bvc eller vc och fråga iofs.
Någon mer som har barn med allergi /överkänslighet?
 
Usch vad jobbigt det låter ❤ Hoppas verkligen ni slipper förkylningarna snart!

Vi har klarat oss utan, hittills!
Däremot har vi förstått att dottern nog har överkänslighet mot ägg.
När hon kräktes för några veckor sen hade hon ätit lite ägg, och igår när hon fick testa igen spottade hon ut det och torkade av munnen mot armen. Då fick hon nässelutslag både runt mun och på armen. Så jag gissar att hon är överkänslig. Frågan är om vi ska fortsätta erbjuda ägg i liten mängd, eller om vi ska låta bli helt? Kanske bäst att ringa bvc eller vc och fråga iofs.
Någon mer som har barn med allergi /överkänslighet?

Wow, inte dåligt att klara sig så bra! Vad beträffar äggen är det nog bäst att höra med en barnläkare. Lillan är känslig mot kanel och eftersom det är en krydda man inte nödvändigtvis använder så ofta så låter vi bli att ge henne. Ibland får hon smaka kanelbulle men hon blir röd runt munnen av det (klagar dock inte). Jag har läst/hört någonstans att man ska utsätta dem i liten omfattning för att överkänsligheten inte ska övergå till allergi, men är osäker på när/om det stämmer. Så säkert bäst att rådgöra med någon kunnig inom vården :)
 
Måste bara skriva en liten uppdatering från oss! Det har plötsligt bara hänt något här senaste veckan, en jättestor förändring: dottern har börjat leka låtsaslekar! Så himla häftigt! Hon kan hålla på hur länge som helst att pyssla om dockan och gossedjuren. Hon ger dem tex mat, bäddar ner och plåstrar om när de är ledsna. Samtidigt pratar hon för sig själv med dem och tillskriver dem känslor. Hon leker även med duplo, och då är alltid samma gubbe mamman. Gubbarna får rida o annat. Känns väldigt roligt att det börjar komma :) främst för att hon kan leka självständigt en stund o ändå ha roligt. Har era börjat hitta på? Vad gillar de att göra?
 
Måste bara skriva en liten uppdatering från oss! Det har plötsligt bara hänt något här senaste veckan, en jättestor förändring: dottern har börjat leka låtsaslekar! Så himla häftigt! Hon kan hålla på hur länge som helst att pyssla om dockan och gossedjuren. Hon ger dem tex mat, bäddar ner och plåstrar om när de är ledsna. Samtidigt pratar hon för sig själv med dem och tillskriver dem känslor. Hon leker även med duplo, och då är alltid samma gubbe mamman. Gubbarna får rida o annat. Känns väldigt roligt att det börjar komma :) främst för att hon kan leka självständigt en stund o ändå ha roligt. Har era börjat hitta på? Vad gillar de att göra?
B matar också sina leksaksdjur, har gjort det ett tag.
Likaså pussar duplogubbarna på djuren och klappar dom.
Vet inte om han bara varit tidig av sig själv, eller om han lärt sig av de äldre barnen hos dagmamman.
Häromdagen lagade han mat åt mig och skulle mata mig, hade det varit på riktigt hade jag blivit proppmätt :p.
Han har varit duktig på att leka självständigt länge, men vill såklart också att vi leker tillsammans ibland.

Han pratar dock inte så mycket än, mest läten och enstaka ord.
 
B matar också sina leksaksdjur, har gjort det ett tag.
Likaså pussar duplogubbarna på djuren och klappar dom.
Vet inte om han bara varit tidig av sig själv, eller om han lärt sig av de äldre barnen hos dagmamman.
Häromdagen lagade han mat åt mig och skulle mata mig, hade det varit på riktigt hade jag blivit proppmätt :p.
Han har varit duktig på att leka självständigt länge, men vill såklart också att vi leker tillsammans ibland.

Han pratar dock inte så mycket än, mest läten och enstaka ord.

Vad roligt! Kan tänka mig att de kanske lär sig av äldre barn men det är säkert lite individuellt också :) intressant att höra att det är lite samma typ av lek och det där lite omhändertagande beteendet.
 
Måste bara skriva en liten uppdatering från oss! Det har plötsligt bara hänt något här senaste veckan, en jättestor förändring: dottern har börjat leka låtsaslekar! Så himla häftigt! Hon kan hålla på hur länge som helst att pyssla om dockan och gossedjuren. Hon ger dem tex mat, bäddar ner och plåstrar om när de är ledsna. Samtidigt pratar hon för sig själv med dem och tillskriver dem känslor. Hon leker även med duplo, och då är alltid samma gubbe mamman. Gubbarna får rida o annat. Känns väldigt roligt att det börjar komma :) främst för att hon kan leka självständigt en stund o ändå ha roligt. Har era börjat hitta på? Vad gillar de att göra?

Härligt! Så himla roligt att följa utvecklingen och nu går det undan. :)

Här leks det självständigt ibland fast tillfällena blir inte så många i och med äldre syskon. De leker allt mer tillsammans, det är kul. Färre konflikter än för ett par månader sedan.

Det som leks mest med just nu är tågbana och ett gammal Fischer-price garage med hiss (klassiker!) :D Matlagning och doktor är också poppis, samt en docka som jollrar. Han byter blöja och matar.
 
Härligt! Så himla roligt att följa utvecklingen och nu går det undan. :)

Här leks det självständigt ibland fast tillfällena blir inte så många i och med äldre syskon. De leker allt mer tillsammans, det är kul. Färre konflikter än för ett par månader sedan.

Det som leks mest med just nu är tågbana och ett gammal Fischer-price garage med hiss (klassiker!) :D Matlagning och doktor är också poppis, samt en docka som jollrar. Han byter blöja och matar.

Vad mysigt! Hur stor åldersskillnad är det till det/de äldre syskonen?

Vår lilltjej älskar också det där garaget! Hehe. Vi har inget själva men hennes mormor o morfar har o hon pular alltid med det när vi är där (trots mååånga valmöjligheter).
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 829
Senast: jemeni
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 004
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 923
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp