Vårföräldrar 2023

Shit. 😅 Trodde faktiskt det erbjöds till alla i Sverige sen några år tillbaka (bor inte i Sverige). Men tydligen inte?

Här blir alla erbjudna KUB oavsett ålder och vart i landet man bor.

Vi köpte en tidig scanning för snart två veckor sen för att se att det var något där inne. Även om jag redan då kände mig alltför gravid. 🙈 Men hade ett missfall i våras så kändes skönt att se hjärtat slå även om det ju såklart inte ger några garantier.
Jag hade oerhört svårt att förstå att det fanns något där sist. Tänk om det slutade leva någon stans på vägen liksom 🤷‍♀️ Jag hade ju dessutom så få symptom.
 
Tre ultraljud ska jag göra denna gång :rofl: var tillräckligt gammal för NIPT så ultraljud där om två veckor. Sen har de tydligen infört något dateringsultraljud i v.14 eftersom de inte har KUB så 2 veckor efter första är det dags för nästa men sen dröjer det en hel månad innan sista :laugh:
 
Tack!

Vi har börjat sitta med namnlista. Flicknamn klart direkt. Finns hur många fina lediga som helst utan dåliga associationer. Inga pojknamn alls. Jo varsitt som den andre inte gillar. Vi är ju äldre och detta är ett av de sista barnen i släkten med nästan bara pojkar innan. Jobbigt!

Sen ljög jag om illamående. Uppsvälld, magknip och illamående :crazy:
Vi har också flera tjejnamn men pojknamn är helt hopplöst 🤷‍♀️ jag har också magknip för dagen, men det beror mer troligt på att jag varit på konferens och har ätit mer på ett dygn än jag i vanliga fall gör på typ 4 dagar :D
 
I mitt län görs inte kub så sist fick jag vänta till RUL för att veta att det faktiskt fanns något levande i mig :p har för mig att man gör det från en viss ålder här men jag tror jag borde vara ett år äldre för att få det. Inskrivningsbesök imorgon så får som det är sant.

@Flummflicka så jobbigt det låter! Hoppas det klingar av snart.
Men jösses, så länge hade jag inte klarat att vänta :eek: Jag har fortfarande svårt att förstå att det finns något där inne, trots att jag varit på ett tidigt UL och KUB. Om två veckor är det dags för RUL, det är lite skräckblandad förtjusning. Jag har så svårt att besluta om jag vill att vi ska ta reda på kön eller inte (sambon säger att det går bra med båda alternativen för honom). Det känns lite som fusk av någon märklig anledning? 😂. Samtidigt är jag ju sååå nyfiken. Hur ska ni andra göra?
 
Men jösses, så länge hade jag inte klarat att vänta :eek: Jag har fortfarande svårt att förstå att det finns något där inne, trots att jag varit på ett tidigt UL och KUB. Om två veckor är det dags för RUL, det är lite skräckblandad förtjusning. Jag har så svårt att besluta om jag vill att vi ska ta reda på kön eller inte (sambon säger att det går bra med båda alternativen för honom). Det känns lite som fusk av någon märklig anledning? 😂. Samtidigt är jag ju sååå nyfiken. Hur ska ni andra göra?
Jag övertalade sambon att ta reda på det sist mot att vi inte skulle denna gång. Hade precis accepterat att vi inte skulle ta reda på det nu när sambon kommer på att han visst vill veta :laugh: och som jag förstått det sådan man få veta säkert nu när jag ska göra Nipt. Var hundra på pojke sist vilket det var. Känt mig lika säker på flicka denna gången. Hade varit så mycket enklare med namn. Vi hade inte alls samma namnsmak på pojkar sist...
 
Jag är 100% säker på det är en tjej så känns inte som vi behöver veta. 😅 Men det ska vi så hinner omställa mig om det inte är så (kön spelar ingen roll).

Förlåt gnäll men har verkligen aldrig känt mig så dålig i mitt liv som jag gör nu. Varje dag känns som 10 år och jag börjar seriöst överväga om det kan vara värt det. Om jag inte ens klarar att vara gravid, hur ska jag kunna klara ta hand om en bebis?
Jag trodde naivt att det först var sent i graviditeten och när bebis kommer som mitt liv skulle ändras. Men det är inte ens bara ändrat, det är totalt på paus/slut 😔 Är superstressad över jobbet då jag ska byta avdelning 1 nov men inte får lov att göra det om jag har för mkt frånvaro. Men den nya avdelning har ju gjort skema och räknar med jag kommer.
Är sur på min partner för han kan jobba, äta, träna, se kompisar. (Han är världens snällaste och stöttande och förstående).
NÄR blir man människa igen?
 
Jag är 100% säker på det är en tjej så känns inte som vi behöver veta. 😅 Men det ska vi så hinner omställa mig om det inte är så (kön spelar ingen roll).

Förlåt gnäll men har verkligen aldrig känt mig så dålig i mitt liv som jag gör nu. Varje dag känns som 10 år och jag börjar seriöst överväga om det kan vara värt det. Om jag inte ens klarar att vara gravid, hur ska jag kunna klara ta hand om en bebis?
Jag trodde naivt att det först var sent i graviditeten och när bebis kommer som mitt liv skulle ändras. Men det är inte ens bara ändrat, det är totalt på paus/slut 😔 Är superstressad över jobbet då jag ska byta avdelning 1 nov men inte får lov att göra det om jag har för mkt frånvaro. Men den nya avdelning har ju gjort skema och räknar med jag kommer.
Är sur på min partner för han kan jobba, äta, träna, se kompisar. (Han är världens snällaste och stöttande och förstående).
NÄR blir man människa igen?
Graviditet är inte en sjukdom upprepas ofta, men det känns definitivt som en. Tidig graviditet är det värsta som finns. Jag hade dagar när jag inte klarade av att vara uppe mer än en timme. Slutet av graviditeten är tung, men början är tusen gånger värre. Att ha bebis på utsidan? UNDERBART! Det är tufft emellanåt det också, men det går att få en paus, till skillnad från graviditeten som man liksom aldrig kan få avlastning från.
Det blir bättre 💚
 
Jag är 100% säker på det är en tjej så känns inte som vi behöver veta. 😅 Men det ska vi så hinner omställa mig om det inte är så (kön spelar ingen roll).

Förlåt gnäll men har verkligen aldrig känt mig så dålig i mitt liv som jag gör nu.
Jag mår också riktigt piss och känner inte igen mig själv. Presterar inte som jag brukar vill på jobbet där jag har mycket ansvar och många som blir påverkade om jag inte gör vad jag ska. Relationen blir lidande då jag är trött uppsvälld och illamående. Dimma i huvudet. Det är skönt när andra gnäller då jag lätt får tankar om att jag är extremt skör som inte hanterar detta så bra.

Jag hade helst inte viljat veta kön men min partner har för mycket kontrollbehov för att inte veta. Jag hoppas ogenerat på flicka då båda bonusbarnen är pojkar och vi har snoppöverskott här hemma redan. Tyvärr säger magkänslan pojke
 
Graviditet är inte en sjukdom upprepas ofta, men det känns definitivt som en. Tidig graviditet är det värsta som finns. Jag hade dagar när jag inte klarade av att vara uppe mer än en timme. Slutet av graviditeten är tung, men början är tusen gånger värre. Att ha bebis på utsidan? UNDERBART! Det är tufft emellanåt det också, men det går att få en paus, till skillnad från graviditeten som man liksom aldrig kan få avlastning från.
Det blir bättre 💚
Alltså tack för ditt inlägg! 🙏 Tufft du också mådde så dåligt men skönt att höra det blir bättre och att man kan gilla att ha bebis på utsidan även om allt just nu är skit. 🙈
 
Jag mår också riktigt piss och känner inte igen mig själv. Presterar inte som jag brukar vill på jobbet där jag har mycket ansvar och många som blir påverkade om jag inte gör vad jag ska. Relationen blir lidande då jag är trött uppsvälld och illamående. Dimma i huvudet. Det är skönt när andra gnäller då jag lätt får tankar om att jag är extremt skör som inte hanterar detta så bra.

Jag hade helst inte viljat veta kön men min partner har för mycket kontrollbehov för att inte veta. Jag hoppas ogenerat på flicka då båda bonusbarnen är pojkar och vi har snoppöverskott här hemma redan. Tyvärr säger magkänslan pojke

Jag håller absolut med om tankarna att känna sig så känslig för ‘alla andra’ klarar det ju. Jag saknar mitt liv (träning, partner och vänner) och att jobba.
Jag har dock de sista två dagar haft en liiiten Bättring på förmiddagarna. ☺️ Hoppas verkligen det är hormonerna som börjat stabilisera sig. Är trött på att gråta varje kväll för att det, när man vaknar, väntar ännu en dag i helvetet.

Håller tummarna för en tjej för er!
 
Senast ändrad:
Jag måste fråga: Kan ni känna eran livmoder?
Är ca 10+4-11++1 och har i ca en vecka när jag vaknar med full urinblåsa känt en hård knöl i magen. Kan vara placed till höger eller vänster med överkant i navelnivå. Är otrolig tydlig och upptäckte det för jag såg att min mage (som normalt är väldigt platt) bulade ut. Läser överallt att livmodern inte ens kommit över symfysen än men också att urinblåsan kan putta upp den. 😅🤷🏻‍♀️ Försvinner när jag kissar. Är inte urinblåsa eller förstoppning. Känns som livmoder när man känner på konsistensen (är van att märka på andra som dock är längre fram i graviditeten), eller äggstockcysta. Men aldrig haft det förut.

Erfarenheter?
 
Jag måste fråga: Kan ni känna eran livmoder?
Är ca 10+4-11++1 och har i ca en vecka när jag vaknar med full urinblåsa känt en hård knöl i magen. Kan vara placed till höger eller vänster med överkant i navelnivå. Är otrolig tydlig och upptäckte det för jag såg att min mage (som normalt är väldigt platt) bulade ut. Läser överallt att livmodern inte ens kommit över symfysen än men också att urinblåsan kan putta upp den. 😅🤷🏻‍♀️ Försvinner när jag kissar. Är inte urinblåsa eller förstoppning. Känns som livmoder när man känner på konsistensen (är van att märka på andra som dock är längre fram i graviditeten), eller äggstockcysta. Men aldrig haft det förut.

Erfarenheter?
Nix 😅 min mage är bara svullen av gaser. Men denna veckan har det äntligen börjat släppa.
 
Nix 😅 min mage är bara svullen av gaser. Men denna veckan har det äntligen börjat släppa.
Var till läkaren igår (finns inte mvc här) då ’knölen’ är så tydlig och sitter så högt upp till vänster och inte borde vara livmodern än. 😅 Hon hänvisade mig till akut scanning idag på misstanke om cysta på äggstocken. Men det var som tur var min livmoder (med levande foster).
Det ser lite absurt ut med en knöl som sticker upp på vänster sida om naveln men de hittade inget annat ’fel’ och konstaterade att min livmodern ligger totalt snett högt upp. 🙈
 
Var till läkaren igår (finns inte mvc här) då ’knölen’ är så tydlig och sitter så högt upp till vänster och inte borde vara livmodern än. 😅 Hon hänvisade mig till akut scanning idag på misstanke om cysta på äggstocken. Men det var som tur var min livmoder (med levande foster).
Det ser lite absurt ut med en knöl som sticker upp på vänster sida om naveln men de hittade inget annat ’fel’ och konstaterade att min livmodern ligger totalt snett högt upp. 🙈
Vad skönt att allt såg bra ut :)
 
Mars
13 Beaatrice_, 34 år, första barnet.

April
22 , förgätmigej, 32 år, andra barnet
23, Voeux, 34, andra barnet
27, Flummflicka, 34 år, första barnet

Maj
 
Hoppar också in här. :) Har mått riktigt bra hittils, inget illamående även om magen är allmänt trög och jag kände mig ganska uppsvälld i början... Nu har tyvärr foglossningen börjat göra sig mer påmind, det funkar som tur är hyfsat att rida fortfarande så länge jag har silikonskodda ridbyxor så jag inte kan halka omkring för mycket.

Det psykiska måendet har varit lite upp och ner, speciellt i början. Jag har tidigare haft ett sent missfall och dottern föddes i v 27 så har varit livrädd att samma sak kommer att hända igen. Att jag dessutom inte kunde rida efter ca v18-20 pga sammandragningar förra graviditeten gjorde det ju inte bättre då jag förväntar mig ungefär samma utveckling den här gången och jag behöver vara i stallet för att må bra.

Nu väntar jag på tid för att få sätta in cerklage och hjärnan verkar ha bestämt sig för att jag visst kommer att gå fulla tiden så hoppas det fortsätter så.

Mars
13 Beaatrice_, 34 år, första barnet.

April
2, Thalbaz, 34 år, andra barnet
22 , förgätmigej, 32 år, andra barnet
23, Voeux, 34, andra barnet
27, Flummflicka, 34 år, första barnet

Maj
 
Hoppar också in här :)


Mars
13 Beaatrice_, 34 år, första barnet.

April
1, Znnkz, 33 år , andra barnet
2, Thalbaz, 34 år, andra barnet
22 , förgätmigej, 32 år, andra barnet
23, Voeux, 34, andra barnet
27, Flummflicka, 34 år, första barnet

Maj
 
Ultraljud för nipd idag. Det fanns nåt levande där. Med sonen gav ultraljudet mig hjärtklappning och känslan att jag precis fått veta att det växte en alien i magen på mig :laugh: Idag var det mera "jamen där är den ju" utan nån särskild känsla alls. Försökt förklara för 2,5 åriga sonen men antingen skrattar han och säger att jag skojar eller blir han arg och säger att han inte vill ha en bebis.
 
Så tråkigt. Vi har två syskon här som nog kommer börja gråta när vi berättar. Hur snabbt får du svar på nipt?

Verkar som jag bara blir erbjuden kub. Funderar på att köpa till nipt. Jag är svullen om magen så jag ser rejält gravid ut och har gått upp två kg trots att den bara ska vara 4cm. Känns inte så kul. Bara gaser dock :laugh: får lite dåligt samvete att jag inte orkar träna något. Vet inte hur det ska gå till när jag är så illamående.
 
Så tråkigt. Vi har två syskon här som nog kommer börja gråta när vi berättar. Hur snabbt får du svar på nipt?

Verkar som jag bara blir erbjuden kub. Funderar på att köpa till nipt. Jag är svullen om magen så jag ser rejält gravid ut och har gått upp två kg trots att den bara ska vara 4cm. Känns inte så kul. Bara gaser dock :laugh: får lite dåligt samvete att jag inte orkar träna något. Vet inte hur det ska gå till när jag är så illamående.
Tror de sa att det kommer svar om ett par veckor.
Jag hade med gått upp 2kg på inskrivningen 😳 men sen sa bm att den vågen visar lite som den själv vill så jag hoppas det inte stämmer.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 379
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp