Vårföräldrar 2023

Så tråkigt. Vi har två syskon här som nog kommer börja gråta när vi berättar. Hur snabbt får du svar på nipt?

Verkar som jag bara blir erbjuden kub. Funderar på att köpa till nipt. Jag är svullen om magen så jag ser rejält gravid ut och har gått upp två kg trots att den bara ska vara 4cm. Känns inte så kul. Bara gaser dock :laugh: får lite dåligt samvete att jag inte orkar träna något. Vet inte hur det ska gå till när jag är så illamående.

Vi gör också KUB. Det brukar väl behövas särskilda skäl för att bli erbjuden NIPT? Jag har dock många vänner som köpt det. Vi funderade på att göra det förra graviditeten men fick 1:20 000 på KUB så vi skippade det. Nu har jag KUB-ultraljudet på måndag och har gjort blodprovet innan, så får se vad resultatet säger denna gång!

För mig är det nästan tvärtom @Förgätmigej, med dottern var jag så neutral med allting och tog det lite som det kom. Visste väl inte vad jag skulle förvänta mig så jag var rätt lugn med både ultraljud, lyssna på hjärtljud, förlossningen, risken för missfall mm. Nu när jag har gjort allt en gång och vet vad som är på spel så är jag allt annat än lugn :D Är plötsligt sjukt nervös inför måndag och har tusen katastroftankar.
 
Vi gör också KUB. Det brukar väl behövas särskilda skäl för att bli erbjuden NIPT? Jag har dock många vänner som köpt det. Vi funderade på att göra det förra graviditeten men fick 1:20 000 på KUB så vi skippade det. Nu har jag KUB-ultraljudet på måndag och har gjort blodprovet innan, så får se vad resultatet säger denna gång!

För mig är det nästan tvärtom @Förgätmigej, med dottern var jag så neutral med allting och tog det lite som det kom. Visste väl inte vad jag skulle förvänta mig så jag var rätt lugn med både ultraljud, lyssna på hjärtljud, förlossningen, risken för missfall mm. Nu när jag har gjort allt en gång och vet vad som är på spel så är jag allt annat än lugn :D Är plötsligt sjukt nervös inför måndag och har tusen katastroftankar.
I mitt län erbjuds inte kub. Men från 32 erbjuds nipt om man vill :)

Jag var superneutral förra graviditeten. Folk frågade om jag längtade efter bebis och jag bara nä :laugh: vissa älskar ju barnen redan i magen. Jag tillhör inte den skaran. Kärleken kom sen när han kom ut. Verkar bli likadant nu.
 
RUL idag och vi fick titta på bebisen länge och väl då först en student gjorde undersökningen och sedan gjorde en ordinarie BM samma proce. Fick se en frisk bebis som for omkring och visade upp allt de behövde se :love: Det blir en pojke, vilket varit min magkänsla innerst inne men som jag inte riktigt trott på då jag alltid av någon anledning varit helt övertygad om att jag skulle få en tjej. Men det blir ju förstås toppen oavsett! :love1:
 
I mitt län erbjuds inte kub. Men från 32 erbjuds nipt om man vill :)

Jag var superneutral förra graviditeten. Folk frågade om jag längtade efter bebis och jag bara nä :laugh: vissa älskar ju barnen redan i magen. Jag tillhör inte den skaran. Kärleken kom sen när han kom ut. Verkar bli likadant nu.

Ah, fattar! Här blir alla över 35 erbjudna KUB men är man yngre och vill ha det så brukar det gå, beroende på resurser, ålder mm. NIPT blir man erbjuden om KUB visar på hög sannolikhet för kromosomavvikelser (vet inte exakt siffra), och jag tror man kan bli erbjuden det från början också om skäl finns.
 
Nu är cerklaget instatt och allt har gått bra. :) Nu knaprar jag massa piller och försöker ta det lugnt vilket inte är det lättaste. :p Jag kunde i alla fall följa med dottern på ridlektion även om jag fick titta på och pappa springa brevid.

Här erbjuds alla KUB och tror att det är obligatoriskt om man är över 35.
 
Nu är cerklaget instatt och allt har gått bra. :) Nu knaprar jag massa piller och försöker ta det lugnt vilket inte är det lättaste. :p Jag kunde i alla fall följa med dottern på ridlektion även om jag fick titta på och pappa springa brevid.

Här erbjuds alla KUB och tror att det är obligatoriskt om man är över 35.
Vad är det för något? Aldrig hört det innan 🤔
 
Vi gör också KUB. Det brukar väl behövas särskilda skäl för att bli erbjuden NIPT? Jag har dock många vänner som köpt det. Vi funderade på att göra det förra graviditeten men fick 1:20 000 på KUB så vi skippade det. Nu har jag KUB-ultraljudet på måndag och har gjort blodprovet innan, så får se vad resultatet säger denna gång!
Usch usch, jag gjorde också ultraljud för KUB idag. Det blev som jag fruktat, på grund av min höga ålder, och fick tyvärr hög sannolikhet 1:613. Blev erbjuden nipt. Väldigt jobbigt. Hittills har jag mest känt oro inför barnet och tänkt på praktiska bekymmer samt mått illa och varit trött. Nu har illamåendet och tröttheten släppt och när jag såg bilderna på bäbisen fylldes jag av längtan och varma känslor. Resultatet blev en käftsmäll och tårarna kom som ett brev på posten.
 
Usch usch, jag gjorde också ultraljud för KUB idag. Det blev som jag fruktat, på grund av min höga ålder, och fick tyvärr hög sannolikhet 1:613. Blev erbjuden nipt. Väldigt jobbigt. Hittills har jag mest känt oro inför barnet och tänkt på praktiska bekymmer samt mått illa och varit trött. Nu har illamåendet och tröttheten släppt och när jag såg bilderna på bäbisen fylldes jag av längtan och varma känslor. Resultatet blev en käftsmäll och tårarna kom som ett brev på posten.

Förstår att det känns tungt :heart Men tänk på att det fortfarande bara är 1:613. Det kallas högt inom vården men det är ju fortfarande en liten risk. Hoppas att NIPT ger bra besked och att oron försvinner då. Vet du när du får göra det?
 
Usch usch, jag gjorde också ultraljud för KUB idag. Det blev som jag fruktat, på grund av min höga ålder, och fick tyvärr hög sannolikhet 1:613. Blev erbjuden nipt. Väldigt jobbigt. Hittills har jag mest känt oro inför barnet och tänkt på praktiska bekymmer samt mått illa och varit trött. Nu har illamåendet och tröttheten släppt och när jag såg bilderna på bäbisen fylldes jag av längtan och varma känslor. Resultatet blev en käftsmäll och tårarna kom som ett brev på posten.
Förstår det känns jättetufft! Men 1:613 är fortfarande otroligt liten risk.

Här där jag bor räknas det först som ’hög risk’ vid 1:200. Så här skulle resultatet vara ’låg risk’ och ingen vidare erbjudande om vidare utredning.

Men igen: Förstår det känns som en käftsmäll och man blir ledsen. Vet också att det inte alltid hjälper att tänka rationelt när känslorna säger något annat. Men faktum är att det fortfarande är väldigt väldigt stor sannolikhet för ni väntar ett friskt barn!
Hoppas ni får snabb avklaring. ☺️
 
Jag lämnar blodprovet nu på onsdag, analysen tar 2-3 veckor. Ja. Jag försöker använda hjärnan och barnmorskan var väldigt fin och lugnade mig. Men tårarna rullade på. Känslor tar över hjärnan lite

Förstår dig verkligen! Det är svårt att tänka logiskt när det är så mycket känslor inblandat. Vi tänker på dig och håller alla tummar för ett riktigt bra resultat på NIPT :heart Jag fick veta idag att där jag bor bedömer de som hög risk under 1:200 och erbjuder NIPT först då.
 
Själva fick vi en låg risk på KUB idag och allt såg fint ut på ultraljudet. En liten, liten knodd som låg med händerna framför ansiktet och sparkade runt lite. Håller med om att det blir mycket känslor med ultraljud. Jag har ju varit rätt överväldigad av den här oplanerade graviditeten och stundvis undrat vad vi håller på med, kommer vi klara det? Men där var det, vårt lilla barn. Vårt barn :heart

6314A707-F989-44A8-A581-D5CD814AC600.jpeg
 
Vad underbart Voeux! ☺️ Jag tycker det kan vara ganska svårt (och fascinerande) att förstå att det är i ens egen kropp.

Vi ska på KUB på onsdag. Räknar nästan med hög risk pga ålder och mina blodprov som inte är superbra (kan såklart inte bara avgöras utfrån dem) och har ställt in mig på moderkaksprov. 😬 Men känner mig ändå ganska lugn. Det är ändå störst sannolikhet för ett frisk barn än inte. ☺️ Men vi får väl se. Mår fortfarande sååå dåligt och skulle det sluta med dåligt resultat känns det som jag aldrig i mitt liv skulle försöka bli gravid igen. 😣
 
Tack, vad snälla alla är. Har lugnat ner mig lite nu. Det blev tvära kast där under KUB kände precis som voux. Där är mitt barn, total lycka. Följt av ett dåligt besked och tankar att jag kanske måste ta bort det. Skönt att du fick fina resultat!
 
Vårt KUB gick bra, fick låg risk (man får inga exakta siffror, men här är som sagt "gränsen" 1:300).

Jag har otroligt svårt att förstå att barnet ligger i min mage, blir nog mer fascinerad än lycklig... 🙈
Har dock mått bättre de sista två dagarna - kan ikke beskriva känslan av att ÄNTLIGEN börja känna sig som sig själv igen. Hoppas det fortsätter! Tycker kroppen ändrat sig redan, är nog en kombo av att vara gravid och inte tränat i 6-7 veckor. Kan inte knäppa mina jeans mer och har bara EN BH jag kan ha... 😅 Det är både fascinerande och skrämmande.
 
Vårt KUB gick bra, fick låg risk (man får inga exakta siffror, men här är som sagt "gränsen" 1:300).

Jag har otroligt svårt att förstå att barnet ligger i min mage, blir nog mer fascinerad än lycklig... 🙈
Har dock mått bättre de sista två dagarna - kan ikke beskriva känslan av att ÄNTLIGEN börja känna sig som sig själv igen. Hoppas det fortsätter! Tycker kroppen ändrat sig redan, är nog en kombo av att vara gravid och inte tränat i 6-7 veckor. Kan inte knäppa mina jeans mer och har bara EN BH jag kan ha... 😅 Det är både fascinerande och skrämmande.
Härligt att du mår bättre!
Hade likadant med bh med sonen 😅Mina blev gigantiska och jag har verkligen aldrig velat ha större storlek. Tack och lov krympte dem tillbaka när amningen slutade och denna gången har de inte vuxit lika fort.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 369
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
184
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
524
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp