Bukefalos 28 år!

Vårföräldrar 2023

Måste bara flika in att det faktum att man gjort snitt tidigare ju inte är något positivt i sammanhanget, dvs man inte har någon fördel av att man "ändå blivit uppsprättad en gång". (Även om jag förstår tanken för en själv att det redan är gjort en gång).
Menar INTE att det skulle vara ett argument för vaginalt (och det finns ju nackdelar med vaginalt efter snitt också). Utan bara att det rent medicinskt blir lite knasigt att tänka att man ändå redan gjort det :)

Ja nä, jag är jättemedveten om att jag gjort snitt en gång inte kommer hjälpa mig att få snitt igen.
Men för min egen del så känner jag absolut att jag lika gärna kan göra ännu ett snitt där de redan skurit en gång, istället för en vaginal förlossning.
Innan förlossningen som nu blev snitt fanns inte kejsarsnitt på kartan för min del. Hade i princip inte tänkt tanken.

Jag tillhör ju dessutom Östra sjukhuset som ju klassas som typ de mest snittovänliga i landet så det är inte så att jag tror att jag kommer få ett snitt lätt som en plätt om det var så mitt inlägg tolkades. 😅
 
@Sleepan och @Imogen

På ”mitt” sjukhus sa de att man har lättare att få till ett planerat kejsarsnitt om man redan har gjort kejsarsnitt en gång. Så det kanske varierar?

Det varierar. Sjukvården sa hela tiden att jag skulle föda vaginalt när jag väntade andra barnet. Ett planerat kejsarsnitt var inte aktuellt. Ända tills de beräknade att han skulle väga 5,5 kilo vid fullgången tid. Då jag gjort ett kejsarsnitt med första barnet så bedömdes det vara för riskfyllt vid ett värkarbete med så stort barn. Läkaren tog då beslutet att jag aldrig får föda vaginalt. Baserat på andra barnets vikt i kombination med tidigare kejsarsnitt.
 
Det varierar. Sjukvården sa hela tiden att jag skulle föda vaginalt när jag väntade andra barnet. Ett planerat kejsarsnitt var inte aktuellt. Ända tills de beräknade att han skulle väga 5,5 kilo vid fullgången tid. Då jag gjort ett kejsarsnitt med första barnet så bedömdes det vara för riskfyllt vid ett värkarbete med så stort barn. Läkaren tog då beslutet att jag aldrig får föda vaginalt. Baserat på andra barnets vikt i kombination med tidigare kejsarsnitt.
Att de kan göra bedömningen att man ska ha kejsarsnitt av medicinska skäl förstår jag! Jag menade bara detta med planerat snitt för förlossning nr 2. På mitt sjukhus talar ett första snitt alltså för att man ska få ett till - oavsett medicinska skäl.
 
Att de kan göra bedömningen att man ska ha kejsarsnitt av medicinska skäl förstår jag! Jag menade bara detta med planerat snitt för förlossning nr 2. På mitt sjukhus talar ett första snitt alltså för att man ska få ett till - oavsett medicinska skäl.

Min poäng är att jag hade fött vaginalt om andra barnet beräknades ha normal vikt. Då det enligt sjukvården inte fanns skäl att göra planerat kejsarsnitt trots att första barnet är fött med snitt. Det uppdagades först i vecka 35-36 att det fanns medicinska skäl till snitt även med andra barnet. Nån vecka efter att jag haft mitt inför förlossningssamtal på mödravården.

Generellt är det först efter 2 kejsarsnitt på mitt sjukhus som man inte länge får föda vaginalt.
 
@Sleepan och @Imogen

På ”mitt” sjukhus sa de att man har lättare att få till ett planerat kejsarsnitt om man redan har gjort kejsarsnitt en gång. Så det kanske varierar?

Det är nog väldigt olika det där. Vissa verkar inte ha några större svårigheter att få ett första planerat även om det inte är medicinskt. På Östra verkar det typ omöjligt 😅🙃
Jag hade gärna fött vaginalt, och var ju inställd på det. Men eftersom den här förlossningen gick skit är jag inte så taggad på en eventuellt likadan (även om jag såklart vet att inget tyder på att den skulle bli det).
Men tja, vi vet inte ens om det blir fler barn så 🤷😅
 
Ja nä, jag är jättemedveten om att jag gjort snitt en gång inte kommer hjälpa mig att få snitt igen.
Men för min egen del så känner jag absolut att jag lika gärna kan göra ännu ett snitt där de redan skurit en gång, istället för en vaginal förlossning.
Innan förlossningen som nu blev snitt fanns inte kejsarsnitt på kartan för min del. Hade i princip inte tänkt tanken.

Jag tillhör ju dessutom Östra sjukhuset som ju klassas som typ de mest snittovänliga i landet så det är inte så att jag tror att jag kommer få ett snitt lätt som en plätt om det var så mitt inlägg tolkades. 😅

@Sleepan och @Imogen

På ”mitt” sjukhus sa de att man har lättare att få till ett planerat kejsarsnitt om man redan har gjort kejsarsnitt en gång. Så det kanske varierar?

Jag menade inte alls huruvida det påverkade möjligheten att beviljas ett andra snitt. Utan hur ett första snitt kan påverka ett andra snitt när det väl görs. Som exempelvis eventuell ärrvävnad som kan försvåra snittet. Och att ett andra snitt att man inte längre ”kan” föda vaginalt.

Jag är är som sagt inte alls ute efter att argumentera emot ett andra snitt (har själv gjort två), utan bara som kommentar på att eftersom man gjort ett kan man lika gärna göra ett till (typ) :)
 
Jag tror det är så att har man fått beviljat en gång så är det nog lättare att få igen. Inget har ju ändrats. Skillnad mot akuta snitt.
Jag fick göra akut kejsarsnitt när min dotter föddes och har redan nu fått inskrivet i min journal att jag bör beviljas planerat kejsarsnitt i framtiden. Läkaren sa då att de, generellt, är mer benägna att bevilja planerade snitt när kvinnan redan gjort ett snitt. För då vet hon vad det innebär att genomgå ett kejsarsnitt.

@Sleepan Ah, jag förstår. Det verkar verkligen variera alltså!
 
Idag hade jag läkarbesök för att kolla så att allt såg bra ut med cerklaget vilket det gjorde. Läkaren ansåg även att jag borde sluta rida och inte mocka så ponnyn kommer att flytta till min syster inom 2-4 veckor. :cry: Hur ska jag överleva utan stallet i fyra månader! :arghh: Läkaren hade gärna sjukskrivit mig med eftersom jag är elektriker och det bitvis kan vara tungt men jag jobbar ju på verkstad och vi har ganska mycket hjälpmedel och kollergorna får ta alla tunga lyft nu. Jag vill ju jobba så länge jag kan. Förra graviditeten var jag hemma 3 veckor och kunde i princip bara ligga i soffan och kolla serier/film, det var tillräckligt illa. Nu har jag gnällt färdigt. :)

Jag var på RUL förra vecka och allt såg bra ut. Bebis stod på huvudet och ville inte riktigt vara med på bild. :p
 
Jag menade inte alls huruvida det påverkade möjligheten att beviljas ett andra snitt. Utan hur ett första snitt kan påverka ett andra snitt när det väl görs. Som exempelvis eventuell ärrvävnad som kan försvåra snittet. Och att ett andra snitt att man inte längre ”kan” föda vaginalt.

Jag är är som sagt inte alls ute efter att argumentera emot ett andra snitt (har själv gjort två), utan bara som kommentar på att eftersom man gjort ett kan man lika gärna göra ett till (typ) :)

Ja för min del kommer det inte bli tre graviditeter så det är lite ett ickeproblem med eventuella vaginala förlossningar 🤷😊
Och min känsla är absolut att jag känner mig okej med att göra ett till just eftersom jag redan gjort ett. Innan jag hade gjort ett fanns det inte på kartan.

Sen är det klart att det rent medicinskt inte är en dans på rosor med snitt. Men det är det ju ofta inte med vaginala förlossningar heller. 🤷
 
Ja för min del kommer det inte bli tre graviditeter så det är lite ett ickeproblem med eventuella vaginala förlossningar 🤷😊
Och min känsla är absolut att jag känner mig okej med att göra ett till just eftersom jag redan gjort ett. Innan jag hade gjort ett fanns det inte på kartan.

Sen är det klart att det rent medicinskt inte är en dans på rosor med snitt. Men det är det ju ofta inte med vaginala förlossningar heller. 🤷

Nej såklart! Jag menade rent allmänt. För var och en finns det ju massa personliga faktorer som påverkar åt ena eller andra hållet.
 
Ja nä, jag är jättemedveten om att jag gjort snitt en gång inte kommer hjälpa mig att få snitt igen.
Men för min egen del så känner jag absolut att jag lika gärna kan göra ännu ett snitt där de redan skurit en gång, istället för en vaginal förlossning.
Innan förlossningen som nu blev snitt fanns inte kejsarsnitt på kartan för min del. Hade i princip inte tänkt tanken.

Jag tillhör ju dessutom Östra sjukhuset som ju klassas som typ de mest snittovänliga i landet så det är inte så att jag tror att jag kommer få ett snitt lätt som en plätt om det var så mitt inlägg tolkades. 😅
off topic kanske, men var det inte Östra som fick kritik av IVO för att de just hade så väldigt många snitt? Kanske inte var de planerade dock...

Edit: "I beslutet framkommer det också att antalet kejsarsnitt för verksamheten är alldeles för högt,... " Framkommer inte vilken typ av KS.
 
off topic kanske, men var det inte Östra som fick kritik av IVO för att de just hade så väldigt många snitt? Kanske inte var de planerade dock...

Edit: "I beslutet framkommer det också att antalet kejsarsnitt för verksamheten är alldeles för högt,... " Framkommer inte vilken typ av KS.

Det borde ju handla om akuta snitt? Annars känns det ju inte riktigt som en fråga för IVO.
 
off topic kanske, men var det inte Östra som fick kritik av IVO för att de just hade så väldigt många snitt? Kanske inte var de planerade dock...

Edit: "I beslutet framkommer det också att antalet kejsarsnitt för verksamheten är alldeles för högt,... " Framkommer inte vilken typ av KS.
Jo östra där både jag och sleepan fött har hög andel akuta kejsarsnitt. Jag jobbar med att framställa statistiken.
Jag ville aldrig heller ha planerat ks men ska det bli ett till barn så ser jag det som enda alternativet, precis som @Sleepan, det tog 72 timmar och gick aldrig framåt. Jag gör inte om det.
 
off topic kanske, men var det inte Östra som fick kritik av IVO för att de just hade så väldigt många snitt? Kanske inte var de planerade dock...

Edit: "I beslutet framkommer det också att antalet kejsarsnitt för verksamheten är alldeles för högt,... " Framkommer inte vilken typ av KS.

Jo, det stämmer. Men fattade precis som du säger som akuta snitt.

Det är så trist, för jag föder görna barn på Östra igen. Men tja...
 
@Sleepan mfl.

Jag födde precis (4 veckor sen) mitt andra barn (första tog 80 h innan det blev akut kejsarsnitt), blev erbjuden planerat kejsarsnitt i och med tidigare snitt och utdraget värkarbete. Tillhör Stockholm!

Var inte taggad på den operationen igen, så jag satsade järnet och fick världens revanschförlossning! Fortfarande lång förlossning (40h från första värk, 22 h inne på förlossningen) men har mått så bra efteråt 😊 Men tycker definitivt att varje kvinna ska få välja själv; men för mig har det varit sån sjukt mkt bättre återhämtning denna gång, går inte ens att jämföra!
 
Jag fick göra akut kejsarsnitt när min dotter föddes och har redan nu fått inskrivet i min journal att jag bör beviljas planerat kejsarsnitt i framtiden. Läkaren sa då att de, generellt, är mer benägna att bevilja planerade snitt när kvinnan redan gjort ett snitt. För då vet hon vad det innebär att genomgå ett kejsarsnitt.

@Sleepan Ah, jag förstår. Det verkar verkligen variera alltså!

Jag har tolkat det som att det är en medicinsk fråga. Att ett tidigare snitt alltid innebär en förhöjd risk vid vaginal förlossning och att det är därför man lättare får det beviljat en andra gång.

KL

Själv hade jag inga problem att få första snittet beviljat trots att SÖS just då hade ett eget sätesteam och var av åsikten att en sätesförlossning inte var mer riskfylld än en vaginal sätesförlossning. De verkade vara av åsikten att båda innebär risker, på olika vis, så jag fick välja.

Denna gång vet jag inte hur det kommer bli, kommer som sagt träffa dem för förlossningsplanering. Jag vet dock att de i somras inte hade kvar sätesteamet och Ebbas kusin som låg i säte skulle födas med kejsarsnitt om han inte vände sig, de fick inget alternativ. Han vände sig dock. Min livmoder tycks ju vara aningens hjärtformad så vi får se om denna bebis lyckas vända sig eller inte.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
13 14 15
Svar
299
· Visningar
21 843
Senast: sthu
·
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 100
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
533
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp