Vårföräldrar 2023

Har någon av er fått foglossning i de nedre regionerna än?
Jag är där och vet av erfarenhet att nu får jag gå med ett brinnande underliv resten av tiden, jag är i v.27 nu....

Jag längtar så tills den här graviditeten är över!
Det låter inget kul. :( Jag hade någon dag när jag överansträngde mig i början av graiditeten men det släppte som tur var över natten, hård köksstol var bättre än mjuk soffa att sitta på. Förra gången hade jag ganska mycket problem med foglossning men mest vid rörelse, jag kommer ihåg att det inte var skönt att gå i trappor. Nu har jag varit relativt förskonad, jag inbillar mig att det är för att jag var i bättre form innan den här graviditeten och att musklerna stabiliserar mycket. Jag brukar alltid känna av fogarna när jag har tömkört ponnyn men det blir inte så ofta just nu pga dåligt underlag och/eller väder vilket kanske är tur... Förra veckan började jag känna lite i höfterna och korsryggen mot slutet av dagen men det var inte farligt. Den här veckan har jag legat hemma med influensa :cautious: så fogarna har fått vila sig.
 
Jag bar 120 höbalar förra söndagen :angel: kändes inget på söndagen men dagen efter var ryggen trött och fortsatte vara trött i flera dagar. Jag är inte så bra på att sitta rak och ordentlig så det gjorde väl inte det hela bättre. Sen mockade jag några dagar på det som numera gör mig stel i svanken så på måndagskvällen hade jag svårt att komma upp från soffan 😅
 
Ingen uvi, haft såhär varje graviditet.
Låter verkligen ubehagligt! Finns det något som lindrar?
Jag hade lite ont i bäckenet efter mina 16 veckor sängliggande. Men när jag kom igång igen så gick det mycket bättre. Kan få ont efter träning, men efter en nattsömn så är det igen - är väldigt tacksam!

Men jag känner igen känslan av att vilja att graviditeten ska vara över. Jag trodde jag skulle gilla att vara gravid men tycker aldrig tiden gått så långsamt! Det är mest mitt fortsatta illamående som är tortyr. Men tycker också det är jobbigt att kroppen ändras så mkt. Tycker dock det är supermysigt med att sparkar (även om det kan göra ont). Längtar tills han kommer, men sörjer redan att jag tänker han aldrig kommer få et syskon som jag känner just nu.

Har 5 veckor kvar innan jag går på föräldraledighet (om man nu skulle räkna ner...😅). Går bättre på nya jobbet än förväntat även om vissa pass är stressiga. Är på barnavdelning och har dock ångest över att se neobarn och dåliga barn på förlossningen. Samt att bli smittat med CMV eller parvovirus. 🙈 Men som "tur är" är epidemin just nu streptokokker, så det ska nog gå bra.😅
 
Låter verkligen ubehagligt! Finns det något som lindrar?
Jag hade lite ont i bäckenet efter mina 16 veckor sängliggande. Men när jag kom igång igen så gick det mycket bättre. Kan få ont efter träning, men efter en nattsömn så är det igen - är väldigt tacksam!

Men jag känner igen känslan av att vilja att graviditeten ska vara över. Jag trodde jag skulle gilla att vara gravid men tycker aldrig tiden gått så långsamt! Det är mest mitt fortsatta illamående som är tortyr. Men tycker också det är jobbigt att kroppen ändras så mkt. Tycker dock det är supermysigt med att sparkar (även om det kan göra ont). Längtar tills han kommer, men sörjer redan att jag tänker han aldrig kommer få et syskon som jag känner just nu.

Har 5 veckor kvar innan jag går på föräldraledighet (om man nu skulle räkna ner...😅). Går bättre på nya jobbet än förväntat även om vissa pass är stressiga. Är på barnavdelning och har dock ångest över att se neobarn och dåliga barn på förlossningen. Samt att bli smittat med CMV eller parvovirus. 🙈 Men som "tur är" är epidemin just nu streptokokker, så det ska nog gå bra.😅
Min kollega flera spydde varje dag från det hon var gravid tills sonen föddes och var sjukskriven hela tiden pga konstant illamående. Hon förklarade att hon levde på gurka, melon och nån isglass större delen av tiden och såg ut som en zombie. Ändå säger hon att hon vill ha syskon men tillade att hon behöver glömma först i några år 😅
 
Jag har inga problem med foglossning. Det kan ju iof bero på att jag varit i stort sätt sängliggande i en månad pga mina virusinfektioner och följdsjukdomar. Igår grovstädade jag köket och kände att jag blev lite trött i svanken. Får se hyr det går när jag börjar jobba igen
 
Min kollega flera spydde varje dag från det hon var gravid tills sonen föddes och var sjukskriven hela tiden pga konstant illamående. Hon förklarade att hon levde på gurka, melon och nån isglass större delen av tiden och såg ut som en zombie. Ändå säger hon att hon vill ha syskon men tillade att hon behöver glömma först i några år 😅

Ja folk säger man glömmer. Just nu känns det inte så. 😅
Men vi får väl se. Har dock inte så många år att glömma på innan äggen är döda men så löste väl problemet sig själv. 😅
 
Hade en massa planer för dagen men efter att inte ha känt av bebis sen igår kväll blev det en tur till förlossningen för att se hur han har det därinne. Allt såg fint ut, tack och lov. Han har vänt sig åt ett annat håll och sparkar troligen mer ”inåt”. Läkaren som gjorde UL sa att jag kommer att bli kallad för en viktskattning snart. Är det standard eller betyder det att hon såg något avvikande, om någon vet? Var bara så glad att han mådde bra och att allt såg bra ut, så tog inte riktigt in det där sista 😅
 
Hade en massa planer för dagen men efter att inte ha känt av bebis sen igår kväll blev det en tur till förlossningen för att se hur han har det därinne. Allt såg fint ut, tack och lov. Han har vänt sig åt ett annat håll och sparkar troligen mer ”inåt”. Läkaren som gjorde UL sa att jag kommer att bli kallad för en viktskattning snart. Är det standard eller betyder det att hon såg något avvikande, om någon vet? Var bara så glad att han mådde bra och att allt såg bra ut, så tog inte riktigt in det där sista 😅

Har du haft högt socker eller liknande? Tänker att viktskattning brukas göras antingen för att mamman har högt BMI eller risk för diabetes = högre chans för stort barn. Det är inte standard i alla fall men tänker att det inte betyder att det är något fel på barnet som sådant.
 
Hade en massa planer för dagen men efter att inte ha känt av bebis sen igår kväll blev det en tur till förlossningen för att se hur han har det därinne. Allt såg fint ut, tack och lov. Han har vänt sig åt ett annat håll och sparkar troligen mer ”inåt”. Läkaren som gjorde UL sa att jag kommer att bli kallad för en viktskattning snart. Är det standard eller betyder det att hon såg något avvikande, om någon vet? Var bara så glad att han mådde bra och att allt såg bra ut, så tog inte riktigt in det där sista 😅
Vi gjorde en viktskattning (vid TUL) nu i 39+3 eftersom mitt SF mått börjat stå stilla/minskat. Så det verkar inte vara standard i "min" region. Konstigt att du inte fick reda på varför. MVC har säkert koll annars 😊.
 
Ingen foglossning men problem med svanskotan. Tror någon nerv ligger i kläm eller något, måste sitta väldigt mjukt så det inte blir tryck mot den.

Så halkade jag idag och sträckte magen/ärret. Det var inte skönt :meh: Trots att magen är stor och jag råkar sträcka på det där ärret ibland så börjar jag känna mig tryggare och tryggare i att det inte kommer att spricka. Jag har tilltro till att min kropp har läkt fint.
 
Apropå stor mage så är det ju nu mycket uppenbart att jag är gravid. Man kan säkert se ut såhär utan att vara med barn men jag skulle gissa att det är försvinnande få individer som någonsin gjort det. Ändå är folk väldigt försiktiga med att kommentera, vilket i sig är fint, men det blir nästan fånigt när flertalet nu har låtit förvånade och sagt ”JAHA!? Ska ni ha en till?” :D Ja, nej alltså, jag har bara svalt en liten elefantbebis hel det är därför jag ser ut som att jag ska föda vilken dag som helst.
 
Jag börjar undra hur det ska gå att köra bil med mina korta ben när magen blir större
1000001606.jpg
 
Idag ringde de för att boka in tid för viktskattningen så jag passade på att fråga och fick då veta att det är rutin när man sökt för minskade fosterrörelser, så nu känner jag mig lugnare :). Har inte haft högt socker eller någrà avvikande värden alls hittills och hoppas att det ska fortsätta så ✊

Har du haft högt socker eller liknande? Tänker att viktskattning brukas göras antingen för att mamman har högt BMI eller risk för diabetes = högre chans för stort barn. Det är inte standard i alla fall men tänker att det inte betyder att det är något fel på barnet som sådant.

Vi gjorde en viktskattning (vid TUL) nu i 39+3 eftersom mitt SF mått börjat stå stilla/minskat. Så det verkar inte vara standard i "min" region. Konstigt att du inte fick reda på varför. MVC har säkert koll annars 😊.
 
Jag hade en extra insatt mätning av magen idag och de kunde konstatera att den är stor. Så nu har jag fått remiss till ett extra ultraljud samt provtagning för graviditetsdiabetes. Barnmorskan sa även att under min förra graviditet följde magen kurvan ganska precis och jag födde även ett väldigt medelstort barn, så nu när magen är stor är det bra att vi tittar på hur stor han är.

Det här är ju rutin och det är väl alltid bra att göra extra kontroller vid behov. Men just idag känner jag bara att jag födde barn för ett år sedan (i morgon), och när jag blev med barn i somras hade har fortfarande mycket mage kvar från den graviditeten. Jag blir bara stressad och orolig av avvikande kurvor och prat om diabetes just nu när det känns som att jag faktiskt rimligtvis bör ha en större mage än sist.

Men men, jag är tacksam för vår noggranna mödravård och får väl äta upp mina ord om det nu skulle visa sig vara något.
 
Idag ringde de för att boka in tid för viktskattningen så jag passade på att fråga och fick då veta att det är rutin när man sökt för minskade fosterrörelser, så nu känner jag mig lugnare :). Har inte haft högt socker eller någrà avvikande värden alls hittills och hoppas att det ska fortsätta så ✊
V. 35 idag! Officiellt höggravid…O_o

Ultraljudet gick bra och jag lyckades komma en dag då de hade utbildning om UL-utrustningen så jag hade 6 BM och en handledare med 😅 De tittade superlänge och testade massa häftiga grejer på utrustningen, fick bland annat se bebben i 3D :love:. Är dock lite orolig då det upptäcktes att bebisen är liten, låg precis på den nedre kurvan -19,9%. BM sa att det inteär någon fara men att de kommer titta på tillväxten nu varannan vecka för att se att han följer sin kurva…

Idag blev jag överraskad med en babyshower, jättemysigt! Har pysslat med bebiskläder och grejer hela helgen, så nu känns det väldigt ”verkligt” att det bara handlar om några få veckor tills han är här :heart. Känner viss oro över om det kommer att gå bra hela vägen, känns liksom lite för bra för att vara sant? Men försöker knuffa undan oron. Går det fel på något vis så gör det, oavsett oro eller inte.

Hur går det för er andra?
 
V. 35 idag! Officiellt höggravid…O_o

Ultraljudet gick bra och jag lyckades komma en dag då de hade utbildning om UL-utrustningen så jag hade 6 BM och en handledare med 😅 De tittade superlänge och testade massa häftiga grejer på utrustningen, fick bland annat se bebben i 3D :love:. Är dock lite orolig då det upptäcktes att bebisen är liten, låg precis på den nedre kurvan -19,9%. BM sa att det inteär någon fara men att de kommer titta på tillväxten nu varannan vecka för att se att han följer sin kurva…

Idag blev jag överraskad med en babyshower, jättemysigt! Har pysslat med bebiskläder och grejer hela helgen, så nu känns det väldigt ”verkligt” att det bara handlar om några få veckor tills han är här :heart. Känner viss oro över om det kommer att gå bra hela vägen, känns liksom lite för bra för att vara sant? Men försöker knuffa undan oron. Går det fel på något vis så gör det, oavsett oro eller inte.

Hur går det för er andra?
Min kompis fick samma som dig, att bebis skulle vara ovanligt liten och de skrämde upp henne (hon blir dessutom rätt lätt orolig) och satte igång henne några dagar efter bf. Ut kom en normalstor bebis på 3,3kg 😅 man ska nog ta det med en nypa salt. Jag var själv nära att få extra ultraljud pga att jag hade lågt SF mått. Sonen kom ut på 3,4kg.
 
Min kompis fick samma som dig, att bebis skulle vara ovanligt liten och de skrämde upp henne (hon blir dessutom rätt lätt orolig) och satte igång henne några dagar efter bf. Ut kom en normalstor bebis på 3,3kg 😅 man ska nog ta det med en nypa salt. Jag var själv nära att få extra ultraljud pga att jag hade lågt SF mått. Sonen kom ut på 3,4kg.
Skönt att höra :) har också förstått att det inte alltid är helt tillförlitligt!
 
V. 35 idag! Officiellt höggravid…O_o

Ultraljudet gick bra och jag lyckades komma en dag då de hade utbildning om UL-utrustningen så jag hade 6 BM och en handledare med 😅 De tittade superlänge och testade massa häftiga grejer på utrustningen, fick bland annat se bebben i 3D :love:. Är dock lite orolig då det upptäcktes att bebisen är liten, låg precis på den nedre kurvan -19,9%. BM sa att det inteär någon fara men att de kommer titta på tillväxten nu varannan vecka för att se att han följer sin kurva…

Idag blev jag överraskad med en babyshower, jättemysigt! Har pysslat med bebiskläder och grejer hela helgen, så nu känns det väldigt ”verkligt” att det bara handlar om några få veckor tills han är här :heart. Känner viss oro över om det kommer att gå bra hela vägen, känns liksom lite för bra för att vara sant? Men försöker knuffa undan oron. Går det fel på något vis så gör det, oavsett oro eller inte.

Hur går det för er andra?

Känner igen känslan att det är för bra för att vara sant. Men, saker måste inte gå fel. Man kan förtjäna att ha riktigt flyt :heart
 
Jag har haft möte med förlossningsvården och fått ett planerat snitt kring 20 april. Det var inga konstigheter, de berättade att de har som riktlinje att har man fått ett snitt tidigare som varit okomplicerat kan man antingen föda vaginalt eller med snitt. Vid två eller tre tidigare snitt förespråkar de att inte föda vaginalt. I mitt fall kunde hon alltså inte se några egentliga hinder om jag hade velat föda vaginalt, risken med ärret finns men är liten och man är noga övervakad. Men eftersom jag själv önskat snitt så bokar hon in det. Känns skönt att det blev en kort historia!

Sedan sa hon en sak som gjorde mig lite konfunderad. I samband med att vi pratade om datum för snittet så sa hon att risken givetvis finns att förlossningen startar av sig själv ännu tidigare än så, precis som senast. Hon sa att det är omöjligt att veta om jag generellt sett föder barn i v. 37-38 eller om det var vändningsförsöket som triggade igång vattenavgången. Jag blev lite ställd, för jag fick aldrig någon information om att ett vändningsförsök kunde leda till en för tidig förlossning. Googlade på det efter mötet och där står det ju klart och tydligt, så jag känner mig också lite dum som inte tagit reda på riskerna. Men det var ingen information som jag fick från vården. Nu kom hon "enbart" två veckor tidigt och vi hade en bra förlossning med ett akut men väldigt odramatiskt snitt. Jag har inga invändningar emot hur vår förlossning gick till och känner inte att jag har mått sämre av det faktum att hon kom tidigt. Men det kändes bara lite konstigt att fira dotterns 1-årsdag förra veckan och inte haft någon aning om att det kanske var vi som drivit ut henne och inte att hon själv var redo.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 521
  • Artikel
Hästnyheter Den 13-åriga hoppryttaren Jill Spencer är den flitigaste ponnyryttaren på tävlingsbanorna under 2023. Hon har gjort nästan 300 starter...
Svar
0
· Visningar
185
Senast: Gunnar
·
Svar
29
· Visningar
2 016
Senast: Trott
·
  • Artikel
Hästnyheter Varför inte planera vilka tävlingar du vill hålla koll på nästa år nu när 2023 går mot sitt slut? Här får du hjälp med en lista över...
Svar
0
· Visningar
525
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp