Varför är inte alla feminister?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Saeta
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 179
  • Visningar Visningar 39 061
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm.
Du har rätt: juridiskt har vi i Sverige ett jämlikt samhälle.
I verkligheten blir det mer och mer ojämlikt, faktiskt.
Jag syftar då på många av våra invandrare, första och andra generationen.
Jag stöter på ett antal kvinnor som är analfabeter. Inte enbart de gamla kvinnorna, som självklart har betydligt svårare att lära sig nytt språk om man kommit till Sverige i 60-årsåldern och äldre, utan även unga kvinnor i 20- till 30årsåldern. De är analfabeter.
Flera unga kvinnor blir bortgifta i något hemland, och hämtas till Sverige i knappt 20årsåldern. De blir snabbt gravida, och stannar i hemmet. Mannen jobbar (hårt!) och försörjer familjen; kvinnan blir hemmafru som inte lär sig svenska.
S.k. hedersrelaterat våld verkar definitivt inte minska om man läser tidningarna (jag skriver s.k. eftersom jag anser att man INTE har någon heder om man beter sig på det sättet).

Så i dagens Sverige, som ju är juridiskt jämställt, minskar jämställdheten.
Och jämställdheten ökar heller inte av att vi accepterar köns-segregation i olika sammanhang.

Att det sedan aldrig kommer att bli LIKA håller jag med om: vissa personer kommer "alltid" att ha det materiellt bättre ställt än andra och jag hör till dem som tycker att det är rättvist.
Det är väl knappast möjligt att skapa ett samhälle med individers frihet utan att individer gör dåliga val. Men samhället som sådant ser väl inte possitivt på de företeelser du beskriver. Väljer, eller väljs det åt dessa kvinnor att bli med barn tidigt, att inte integrera sig så är det ju ett val som det fria samhället egentligen ska acceptera.

Syftat låg inte på att hon kände sig utsatt för rasprofilering utan att hon sprang från polisen istället för att gå tillbaka till sitt hotell och visa sitt ID kort.

Ser två anledningar:
1) antingen var hon skiträdd och fick panik och kanske var rädd för sitt liv.
2) hon ville få ut något av situationen.

Logiskt borde ju varit att hon gått och visat sitt ID och sen kanske skrivit ett inlägg om att hon kände sig orättvist behandlad, i mitt tycke då. Tycker inte det är så märkvärdigt att en kontrollant nekar ID från en person med norskt namn som förmodligen också hade norsk dialekt men kräver att se ID från någon som verkar vara på besök.

Så jag tror snarare på 2an, om hon har den roll och yrkeserfarenheterna hon har så lär hon inte bli livsrädd för en ID kontrollant. Jag tror hon ville dra åt sig uppmärksamhet och att folk skulle tycka synd om henne.

Och anledningen till att jag tog upp detta och att majoriteten i FI är kvinnor är att jag ville ge två exempel varför jag känner misstänksamhet mot FI. Men den misstänksamheten har sin grund i en text jag läste för länge sedan och inte längre minns tydligt.

En annan sak som jag ogillar är det ökade fokuset på könsroller i skolan, eller det är vad jag tolkar "genus" som. Förut fanns inget krav om genus-lära i skolan men nu verkar det finnas så långt ner som hos dagisbarn(?). Men det kanske inte har något med feminism att göra?

I grund och botten med grundtanken att skapa jämlikhet så gillar jag feminism.

Men du missar ju min poäng alldeles fullständigt. Feminism är inte bara F!, feminism är inte bara de som röstar på F!. Feminism är betydligt större än så. Dina återkommande inlägg om denna händelse är bara orelevanta.

Hur tusan kan man vara negativ mot genusmedvetna förskolelärare? Tycker du att det är toppen med könsroller? :confused:

Jag testar igen, utan förhoppning om svar:
Att en individ betraktas som en könsvarelse med allt vad det innebär lär nog inte försvinna (förhoppningsvis, för då försvinner människan)
Vad det gäller låglönejobb, ja det är väl samma sak för mig. Jag tar inte åt mig de jobb jag inte anser löna sig. Så vill jag ha bättre lön så är det utbildning och annat jobb som gäller i dagsläget.

Att en individ betraktas som en könsvarelse med allt vad det innebär lär nog inte försvinna (förhoppningsvis, för då försvinner människan)
Vad det gäller låglönejobb, ja det är väl samma sak för mig. Jag tar inte åt mig de jobb jag inte anser löna sig. Så vill jag ha bättre lön så är det utbildning och annat jobb som gäller i dagsläget.

Återigen svarar du bara på en extremt liten del av inlägget, den del som du anser passar dig. Jag antar att du undviker övriga frågor pga okunskap.

Men hur svårt är det egentligen att ta in? :banghead: Förtryck har inte bara med klass och kön att göra. Det har inte bara med arbete att göra, eller möjligheten till klassresa. Tror du att kvinnor per automatik slipper objektifiering och våldtäkt för att de skulle tillhöra överklassen? Att strukturell rasism försvinner för att man går en universitetsutbildning? Eller att man blir opåverkad av strukturell fatshaming för att man får en lön på 40 000 kr? Sluta trolla nu.
Vad jag gång på gång beskrivit är hur samhället gjort för att skydda individer och lagföra dem som gör överträdelser..

Samhället har naturligtvis inga möjligheter att hindra att folk tycker vad de tycker om de individer som missbrukar alkohol, narkotika eller mat.
Att en individ betraktas av andra individer som könsobjekt är väl heller inget samhället kan göra ngt åt.

Att en 120 + kg individ blir sur när han inte kan flyga med den billiga flygstolen eller inte hittar de kläder han vill ha anser jag inte vara "strukturellt förtryck"

Jag drar xl och kommer inte in i en mediumstor jacka...knappast förtryck..

Vad jag gång på gång beskrivit är hur samhället gjort för att skydda individer och lagföra dem som gör överträdelser..

Samhället har naturligtvis inga möjligheter att hindra att folk tycker vad de tycker om de individer som missbrukar alkohol, narkotika eller mat.
Att en individ betraktas av andra individer som könsobjekt är väl heller inget samhället kan göra ngt åt.

Att en 120 + kg individ blir sur när han inte kan flyga med den billiga flygstolen eller inte hittar de kläder han vill ha anser jag inte vara "strukturellt förtryck"

Jag drar xl och kommer inte in i en mediumstor jacka...knappast förtryck..

Du har verkligen ingen som helst aning om vad du pratar om. Jag nöjer mig med den vetskapen och sätter punkt för vidare diskussion.

Återigen svarar du bara på en extremt liten del av inlägget, den del som du anser passar dig. Jag antar att du undviker övriga frågor pga okunskap.
Du ställer frågor som samhället inte kan lösa med de redskap man har till sitt förfogande. En människa beter sig på ett visst sätt mot två andra individer, den ene ser inget onormalt i det hela finner det inte kränkande..den andre finner det kränkande. vad ska samhället göra åt det?

Det blir så märkligt som man vill att det ska vara. Det som är märkligt är snarare vi mot de tänket som en grupp människor här på forumet verkar applicera där oavsett det egentliga innehållet i posts så kan man få gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister.

Man till och med sitta och gilla posts där användare lägger ord i användarens mun och hittar på. Sålänge man tillhör -ismen så har man stort överseende med det faktiska innehållet i posts.

Jag gillar posts och tankar baserat på innehåll och tankegångar, inte vem som har skrivit eller vem som kritiseras/mobbas.

Detta får räcka för mig i den här tråden, lycka till med att konvertera fler till gruppen.

Oj vilka rallarsvingar. Vilka menar du får "gillningar bara för att man skriver mot vissa användare som identifierar sig som icke-feminister"? Hur kom du fram till den slutsatsen?

Det är väl knappast möjligt att skapa ett samhälle med individers frihet utan att individer gör dåliga val. Men samhället som sådant ser väl inte possitivt på de företeelser du beskriver. Väljer, eller väljs det åt dessa kvinnor att bli med barn tidigt, att inte integrera sig så är det ju ett val som det fria samhället egentligen ska acceptera.

Nej, där håller jag inte med dig.
Vi ska inte, framför allt inte i Sverige, ha ett samhälle som accepterar att det väljs åt en del kvinnor.
Varken det ena eller det andra.

Sedan kan jag hålla med om att det inte är "bara".
Vårt jämförelsevis jämställda samhälle med individualistiska strömningar och jämförelsevis liten betydelse av kärnfamiljen, kan ju upplevas som helt felaktigt av personer med andra kulturella förväntningar.
Det är ju tänkbart att man tycker att en sådan som jag är helt galen (det kan man tänka även om man bott i Sverige i 65 år, för den delen) som jobbar och lever själv och inte har barn.
Så visst är det svårt på så sätt.
För det är lite förmätet att hävda att "de här flickorna förstår inte sitt eget bästa".
det kan ju också vara så att de individerna tycker att valet att tidigt bli mamma, och sköta hem och barn därefter, är det bästa och riktigaste valet.
tycka olika får man ju!

Men att någon annan väljer åt kvinnorna att tidigt bli mamma och sedan sköta hem och barn, är absolut inte OK i mina ögon.

Som sagt: det är ett problematiskt exempel på vikande jämställdhet i Sverige som jag tog upp.

Men det kan man ju inte säga.........

För mig blir det ju en nedvärdering av det arbete och de värderingar man har som feminist.
En värdering är en åsikt, i mina ögon. Så varför är det en nedvärdering?

Vilket arbete man har torde väl bero på vad man tar på sig och är villig att göra. Jag tänker att det inte finns något specifikt inbakat arbetsåtagande som kommer när man får den åsikten. (Sen brukar man ju agera efter sina åsikter många gånger, men det är en annan sak).

Nej, där håller jag inte med dig.
Vi ska inte, framför allt inte i Sverige, ha ett samhälle som accepterar att det väljs åt en del kvinnor.
Varken det ena eller det andra.

Sedan kan jag hålla med om att det inte är "bara".
Vårt jämförelsevis jämställda samhälle med individualistiska strömningar och jämförelsevis liten betydelse av kärnfamiljen, kan ju upplevas som helt felaktigt av personer med andra kulturella förväntningar.
Det är ju tänkbart att man tycker att en sådan som jag är helt galen (det kan man tänka även om man bott i Sverige i 65 år, för den delen) som jobbar och lever själv och inte har barn.
Så visst är det svårt på så sätt.
För det är lite förmätet att hävda att "de här flickorna förstår inte sitt eget bästa".
det kan ju också vara så att de individerna tycker att valet att tidigt bli mamma, och sköta hem och barn därefter, är det bästa och riktigaste valet.
tycka olika får man ju!

Men att någon annan väljer åt kvinnorna att tidigt bli mamma och sedan sköta hem och barn, är absolut inte OK i mina ögon.

Som sagt: det är ett problematiskt exempel på vikande jämställdhet i Sverige som jag tog upp.
Naturligtvis förenklar jag, men gränsdragningen mellan frihet och skydd för de svaga kan bli en rätt komplex fråga annars.

För en flicka som vuxit upp i en traditionell muslimsk familj vill förmodligen, önskar sig förmodligen en traditionell framtid och ett traditionellt liv.
Ska vi som samhälle acceptera det? Jag håller naturligtvis med dig, att det är individen som ska göra valet, inte ngn annan.

Låglönejobb kommer alltid att finnas. Vad som kommer att ändras är , när ett låglönejobb plötsligt blir ett bristyrke..då stiger lönerna.

Många sitter i en dålig sits, inte beroende på val utan beroende på att man inte aktivt valt. Jag har gamla skolkamrater som slutade 9;an och gick direkt till ett sk. hjälparbete dvs ett jobb som inte krävde någon utbildning.
De första 10 åren hade de det naturligvis bättre än dem av oss som valde att stanna kvar i skolsystemet.

Men idag när jag möter dem, nedslitna kroppar, lever man tröstlösa liv i små tråkiga lägenheter på en inkomst som är fasansfullt låg.

Och ännu värre blir det när de ska leva på det röda brevet.
Samma sak gäller de kvinnor som i tidig ålder skaffade barn och sedan alternerade mellan vård av barn och låglönde/deltidsjobb. Inte sällan lever man idag ensamma efter havererade förhållanden.

Det är det jag menar med att vi inte kan ha ett jämlikt samhälle.

Jag har idag både bättre fysiska och ekonomiska möjligheter till ett bättre liv än vad de har.
Jag gjorde aktiva val, sköt upp konsumtion och planerade min framtid.

Den formen av ojämlikhet måste få finnas annars försvinner ju drivkraften i ett samhälle.

Nu är det ju en viss skillnad mellan attityder och lagstiftning. Men jag hävdar fortfarande, att om du frågar 100 personer slumpmässigt utvalda vad de anser om våldtäkt, övergrepp o mord så får du samma svar, och det är att man tar avstånd..

Ja, det är inte jag som pratat om att det bara handlar om lagstiftning, det är ju du. Och självklart skulle ingen säga att de är för våldtäkt, det är ingen åsikt man säger sig ha, det är något som framkommer i diskussioner och inte på raka frågor. Det är att göra det väldigt enkelt för sig att tänka att det inte existerar en attityd om att kvinnor får skylla sig själva och att vissa våldtäkter inte är våldtäkter enbart baserat på att ingen öppet skulle säga att "ja, jag är för våldtäkter". Jag tror inte att ens dämda våldtäktsmän vanligtvis identifierar sig som våldtäktsmän.

Där tycker vi olika helt enkelt. Jag tycker att kristendom, feminism, politiska partier har en samling olika åsikter.
De är automatiskt inte värderingar, för mig. Olika kombinationer av åsikter blir olika värderingar. Alla inom en grupp har inte samma åsikter.

Men du svarar ju inte på frågan. Varför skulle det vara en "nedvärdering" att kalla feminism för en åsikt? En åsikt kan bli en värdering kan bli en rörelse kan bli en politisk samling kan bli ett parti kan påverka politik. Till exempel. Men i grund och botten är det ju fortfarande en åsikt. Man behöver inte vara verksam politisk för att ha den åsikten. Det nedvärderar väl inte det arbete som andra gör som delar åsikten.

Naturligtvis förenklar jag, men gränsdragningen mellan frihet och skydd för de svaga kan bli en rätt komplex fråga annars.

För en flicka som vuxit upp i en traditionell muslimsk familj vill förmodligen, önskar sig förmodligen en traditionell framtid och ett traditionellt liv.
Ska vi som samhälle acceptera det? Jag håller naturligtvis med dig, att det är individen som ska göra valet, inte ngn annan.

Låglönejobb kommer alltid att finnas. Vad som kommer att ändras är , när ett låglönejobb plötsligt blir ett bristyrke..då stiger lönerna.

Många sitter i en dålig sits, inte beroende på val utan beroende på att man inte aktivt valt. Jag har gamla skolkamrater som slutade 9;an och gick direkt till ett sk. hjälparbete dvs ett jobb som inte krävde någon utbildning.
De första 10 åren hade de det naturligvis bättre än dem av oss som valde att stanna kvar i skolsystemet.

Men idag när jag möter dem, nedslitna kroppar, lever man tröstlösa liv i små tråkiga lägenheter på en inkomst som är fasansfullt låg.

Och ännu värre blir det när de ska leva på det röda brevet.
Samma sak gäller de kvinnor som i tidig ålder skaffade barn och sedan alternerade mellan vård av barn och låglönde/deltidsjobb. Inte sällan lever man idag ensamma efter havererade förhållanden.

Det är det jag menar med att vi inte kan ha ett jämlikt samhälle.

Jag har idag både bättre fysiska och ekonomiska möjligheter till ett bättre liv än vad de har.
Jag gjorde aktiva val, sköt upp konsumtion och planerade min framtid.

Den formen av ojämlikhet måste få finnas annars försvinner ju drivkraften i ett samhälle.
Där håller jag delvis med dig. Men, vi bör fortsätta verka för att förändra strukturer för att i möjligaste mån förbättra förutsättningarna för att människor gör bättre långsiktiga val.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag har länge tänkt starta den här tråden men inte orkat då jag blir så förbannad. Men nu blir det av. Under de senaste åren har jag... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
4 489
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
7 161
Senast: Palermo
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 870
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka