Vi har väl dragit detta i omgångar.Ja, det är inte jag som pratat om att det bara handlar om lagstiftning, det är ju du. Och självklart skulle ingen säga att de är för våldtäkt, det är ingen åsikt man säger sig ha, det är något som framkommer i diskussioner och inte på raka frågor. Det är att göra det väldigt enkelt för sig att tänka att det inte existerar en attityd om att kvinnor får skylla sig själva och att vissa våldtäkter inte är våldtäkter enbart baserat på att ingen öppet skulle säga att "ja, jag är för våldtäkter". Jag tror inte att ens dämda våldtäktsmän vanligtvis identifierar sig som våldtäktsmän.
1 Samhället har, under demokratiska former att skapa ett regelverk som passar alla. Det blir därför av naturliga skäl rätt trubbigt. Du har bla kravet på att brottslingen ska lagföras och mot det står kravet på rättssäkerhet.
2 Eftersom regleverket är trubbigt så måste vi som individer anpassa oss till det. Denna min åsikt anser du ju är att skuldbelägga.
3 Förändringar i både lag och attityder sker ständigt. Dels beroende på upplysning o utbildning men även beroende på teknisk utveckling. Ingenting är statiskt.
Därför kan samhället, dvs dem vi tillsat för att administrera och ta hand om våra intressen endast hadla och agera utifrån lagstiftning. Och jag kan ärligt talat inte se hur det skulle kunna genomföras på ngt annat sätt.