Varför är svenskar så pressade över att lämna hundar längre än 6 timmar?

Bukefalos 30 år!

Binko

Trådstartare
Jag har en vän som inte jobbar p.g.a. ohälsa och som har flera hundar. Själv har jag ett heltidsjobb och en hund, som är min största kärlek i livet. Jag gör verkligen allt jag kan för att hon ska må bra. Men min vän tycker att det är synd om min hund eftersom hon är ensam hemma 7 timmar om dagen på vardagar. Hon har till och med sagt att jag vanvårdar henne.

Jag förstår att ensamhet är en viktig fråga. Jag vill inte låta defensiv, men jag blir lite frustrerad när hon (och ibland andra) antyder att min hund har ett "dåligt liv", trots att jag försöker göra allt rätt.

Lite kontext:

Jag jobbar tidiga morgnar i ett bageri och går hemifrån kl. 5.20. Min pojkvän tar ut vår hund på morgonen vid kl. 7 innan han går till sitt jobb. Hon är sedan ensam hemma från ungefär kl. 7 till 14, alltså 7 timmar.

När jag kommer hem går vi direkt ut i en timme. På kvällen är vi ute 2-2,5 timmar. Vi cyklar flera gånger i veckan, och igår till exempel cyklade vi 4 km till stranden där hon sprang lös, badade och lekte i sanden i nästan 2 timmar innan vi cyklade hem igen. Hon har jättebra kondition och älskar att röra sig.

Utöver fysisk motion gör vi också mycket mentalt: nosework, tricks, lydnadsträning, apportering i vatten och högt gräs, muskelträning, och hon får också berikning som frusna Kongar. På helgerna lägger jag all min tid på henne. Vi åker till nya platser, vandrar i skogen, besöker sjöar, och hon är alltid med mig.

Hon har hela lägenheten (75 kvm) till sitt förfogande när hon är ensam. Hon är trygg och lugn, aldrig destruktiv eller stressad. Jag hade henne hos hundvakt tidigare, men jag märkte att det stressade henne mer än att bara få vara hemma och vila.

När hon var valp pluggade jag på distans, så jag kunde ensamhetsträna henne noggrant. Hon är väldigt självständig, men också kärleksfull och nära när vi är tillsammans.

Jag menar absolut inte att man ska lämna sin hund hela dagar utan paus, men jag undrar verkligen, varför är många i Sverige så extremt fixerade vid Jordbruksverkets rekommendation om max 6 timmar ensamhet? Det är just det – en rekommendation, inte en lag. Och jag förstår att det är gjort med hundens bästa i åtanke, men borde vi inte också kunna se till hela bilden?

Min hund lever ett rikt, aktivt och kärleksfullt liv. Jag gör verkligen mitt bästa. Ändå får jag höra att jag gör fel, ofta från personer vars egna hundar knappt får motion eller aktivering alls.

Vad tycker ni? Är det verkligen svartvitt? Är man automatiskt en dålig hundägare om hunden är ensam 7 timmar om dagen, även om resten av livet är fyllt av närvaro, rörelse och glädje?

Jo men det står att man BÖR rasta sin hund minst var 6:e timme, inte att man SKA göra det. Rent juridiskt är det en skillnad i de formuleringarna, så det är bara en rekommendation från jordbruksverket, inte ett påbud.

Och jag instämmer med @Binko i att man måste ju kunna se hela bilden och inte stirra sig blind på en enda sak i bedömningen av om en hund lever ett bra liv eller inte.

Jag antar att jordbruksverkets rekommendationer bygger på den generella hunden. Att vissa hundar klarar av att vara ensamma lite längre utan att bli olyckliga eller kissa på sig kan inte sätta en norm.

Det är nog betydligt vanligare att hundar blir olyckligare av den typen av hundhållning. Sen beror nog det väldigt mycket på ras.

Mår hunden bra och är trygg så hade jag inte brytt mig om utomståendes åsikter men jag har full förståelse för rekommendationerna.

Lämnar nuvarande hund ensam max 5 h men det är sällan. Dock har hon verkligen inga problem med dessa 5 h. (Ser henne i kamera)

Vad tycker ni? Är det verkligen svartvitt? Är man automatiskt en dålig hundägare om hunden är ensam 7 timmar om dagen, även om resten av livet är fyllt av närvaro, rörelse och glädje?
Ja tycker att ja, det är fel. Utöver rastning som hundar visserligen kan klara längre så ska dom ha tillsyn. Det är en väldigt lång sammanhållen tid 7 timmar i sträck.

Jag tycker det kan vara okej om hunden har tillgång till hundgård och kan gå ut och rasta sig i värsta fall, få lite luft. Men näe, 7 timmar ensam hemma är inte rätt. Hade skaffat en som kan komma och rasta och se till hunden en gång på dagen iallafall. Det kan hända så otroligt mycket på 7 timmar utan tillsyn.

Ja tycker att ja, det är fel. Utöver rastning som hundar visserligen kan klara längre så ska dom ha tillsyn. Det är en väldigt lång sammanhållen tid 7 timmar i sträck.

Jag tycker det kan vara okej om hunden har tillgång till hundgård och kan gå ut och rasta sig i värsta fall, få lite luft. Men näe, 7 timmar ensam hemma är inte rätt. Hade skaffat en som kan komma och rasta och se till hunden en gång på dagen iallafall. Det kan hända så otroligt mycket på 7 timmar utan tillsyn.
Tillsyn kan väl också ske genom kamera? Låter dom TS hund är ordentligt aktiverad resten av tiden. Finns många hundar som inte får mer än en liten kissrunda runt kvarteret som aktivitet, tycker mer synd om dom. Få rastar dessutom sina hundar på natten, så de flesta hundar klarar hålla sig 7 timmar.

Jag menar absolut inte att man ska lämna sin hund hela dagar utan paus, men jag undrar verkligen, varför är många i Sverige så extremt fixerade vid Jordbruksverkets rekommendation om max 6 timmar ensamhet? Det är just det – en rekommendation, inte en lag. Och jag förstår att det är gjort med hundens bästa i åtanke, men borde vi inte också kunna se till hela bilden?
För att de missförstår funktionen hos en BÖR-formulering i ett allmänt råd i en tillämpningsförfattning.

Och för att det produceras en del informationsmaterial etc. från olika aktörer som inte är helt tydliga med statusen på det rådet så det kan framstå som mer eller mindre en regel, eller i alla fall ett mål eller en gräns för vad som är god alt. acceptabel djurhållning.

Senast ändrad:
Nej, det tycker jag inte. Med tanke på att hundar också sover ganska mycket, 8-20 timmar/dygn enligt snabb koll men de flesta sa ungefär 12-18 timmar/dygn, så känns det osannolikt att hunden lider om den sover större delen av tiden. Den får ju bra med aktivering när du kommer hem, ser verkligen inte hur situationen skulle vara vanvård.

Vissa hundar klarar inte att lämnas själva, behöver rastas oftare, et cetera. Har för mig att det finns en klausul om det i jordbruksverket med. Så verkar dock inte vara fallet med din hund.

Jag har en vän som inte jobbar p.g.a. ohälsa och som har flera hundar. Själv har jag ett heltidsjobb och en hund, som är min största kärlek i livet. Jag gör verkligen allt jag kan för att hon ska må bra. Men min vän tycker att det är synd om min hund eftersom hon är ensam hemma 7 timmar om dagen på vardagar. Hon har till och med sagt att jag vanvårdar henne.

Jag förstår att ensamhet är en viktig fråga. Jag vill inte låta defensiv, men jag blir lite frustrerad när hon (och ibland andra) antyder att min hund har ett "dåligt liv", trots att jag försöker göra allt rätt.

Lite kontext:

Jag jobbar tidiga morgnar i ett bageri och går hemifrån kl. 5.20. Min pojkvän tar ut vår hund på morgonen vid kl. 7 innan han går till sitt jobb. Hon är sedan ensam hemma från ungefär kl. 7 till 14, alltså 7 timmar.

När jag kommer hem går vi direkt ut i en timme. På kvällen är vi ute 2-2,5 timmar. Vi cyklar flera gånger i veckan, och igår till exempel cyklade vi 4 km till stranden där hon sprang lös, badade och lekte i sanden i nästan 2 timmar innan vi cyklade hem igen. Hon har jättebra kondition och älskar att röra sig.

Utöver fysisk motion gör vi också mycket mentalt: nosework, tricks, lydnadsträning, apportering i vatten och högt gräs, muskelträning, och hon får också berikning som frusna Kongar. På helgerna lägger jag all min tid på henne. Vi åker till nya platser, vandrar i skogen, besöker sjöar, och hon är alltid med mig.

Hon har hela lägenheten (75 kvm) till sitt förfogande när hon är ensam. Hon är trygg och lugn, aldrig destruktiv eller stressad. Jag hade henne hos hundvakt tidigare, men jag märkte att det stressade henne mer än att bara få vara hemma och vila.

När hon var valp pluggade jag på distans, så jag kunde ensamhetsträna henne noggrant. Hon är väldigt självständig, men också kärleksfull och nära när vi är tillsammans.

Min hund lever ett rikt, aktivt och kärleksfullt liv. Jag gör verkligen mitt bästa. Ändå får jag höra att jag gör fel, ofta från personer vars egna hundar knappt får motion eller aktivering alls.

Jag personligen tycker det är okej (dock gillar jag det inte och försöker alltid lösa hundvakt eller liknande) att lämna hunden 7 timmar enstaka tillfällen men inte varje dag/vardag på regelbunden basis.
Jag tycker inte att din hund vanvårdas men jag hade inte valt den lösningen.

Det är ju knappast som att folk aldrig sover längre än 7 timmar på natten, alltid rastar det sista de gör på kvällen och alltid det absolut första de gör på morgonen.

Dvs, att inte komma ut och kissa på 7 timmar behöver inte vara ett problem. Är hunden nöjd, avslappnad och har ett bra liv övrig tid så ser jag inte problemet. Jag tar då för givet att om hunden någon gång är sjuk eller dålig i magen så löser man det så att hunden vid dessa tillfällen har möjlighet att komma ut så ofta som det behövs.

Det är ju knappast som att folk aldrig sover längre än 7 timmar på natten, alltid rastar det sista de gör på kvällen och alltid det absolut första de gör på morgonen.

Dvs, att inte komma ut och kissa på 7 timmar behöver inte vara ett problem. Är hunden nöjd, avslappnad och har ett bra liv övrig tid så ser jag inte problemet. Jag tar då för givet att om hunden någon gång är sjuk eller dålig i magen så löser man det så att hunden vid dessa tillfällen har möjlighet att komma ut så ofta som det behövs.
Det är skillnad på att sova på natten och att vara vaken på dagen, jag kan inte på ett bekvämt sätt gå hela dagen utan att gå på toa på dagtid men inga problem på natten. Bör ju vara detsamma för hundar, behoven är inte samma på natt och dag.

Det är skillnad på att sova på natten och att vara vaken på dagen, jag kan inte på ett bekvämt sätt gå hela dagen utan att gå på toa på dagtid men inga problem på natten. Bör ju vara detsamma för hundar, behoven är inte samma på natt och dag.
Beror säkert på individen. Men hur många väl ensamhetstränade hundar är faktiskt vakna större delen av tiden människan är borta? Eller överlag vaken. Våra sover mycket även när vi är hemma, leker/promenerar runt inne/jagar flugor då och då men större delen av tiden så sover de om det inte händer något. Vi har ingen kamera inne, men är vi borta så kommer vi ofta tillbaka till en i bästa fall nyvaken hund. Händer att hon sover vidare med.

Här säger jag som @Sryoqwe.
Själv har jag med mina hundar på jobbet ganska ofta. De ligger då i personalrummet när jag är ute i butiken. Jag tar ut dem på rasten, i övrigt är de ensamma. Mina kollegor berättar att hundarna ofta är helt obrydda om att de kommer in, hundarna lyfter inte ens på huvudet (om det inte äts mat som osar gott :p ) och jag märker även att om jag kommer in vid "fel tid", dvs en tid de inte är vana vid att jag kommer in, då sover de så djupt att de inte ens registrerar att jag pratar med dem alla gånger.

Beror säkert på individen. Men hur många väl ensamhetstränade hundar är faktiskt vakna större delen av tiden människan är borta? Eller överlag vaken. Våra sover mycket även när vi är hemma, leker/promenerar runt inne/jagar flugor då och då men större delen av tiden så sover de om det inte händer något. Vi har ingen kamera inne, men är vi borta så kommer vi ofta tillbaka till en i bästa fall nyvaken hund. Händer att hon sover vidare med.
Min hund sover inte hela tiden när han är hemma, det är ljud och lukter utifrån och han tittar ut genom fönster osv. Sover i ett sträck djupsömn gör han främst på nätterna och kortare stunder på dagen. Han är mest i viloläge på dagtid och det har mina andra hundar också varit.

Och i detta fallet dessutom efter natten när hunden då redan sovit många timmar i sträck och då ytterligare ska djupsova i 7 timmar..det känns inte rätt och det är inte en hållbar lösning. Det är så enkelt att skaffa någon som kan rasta hunden så den iallafall får tillsyn och göra det den behöver så den sen kan lugnt vila vidare tiden som är kvar.

Jag skulle personligen inte välja själv att låta hundar vara hemma själva många timmar utan möjlighet till rastning. Mina hundar rastas inte var 6e timme utan ibland tätare och ibland längre (tex nattetid) emellan men eftersom nån är hemma kan de säga till om de behöver rastas.
Hade hundarna haft tillgång till rastgård hade jag kunnat lämna de längre utan betänkligheter men som det är idag är de sällan hemma själva många timmar i sträck. Vet jag att vi kommer hitta på något som riskerar att dra ut på tiden fixar jag så att nån tar ut dem.

Jag personligen skulle bli stressad över att lämna mina hundar så många timmar utan möjlighet till att rasta sig.

Min hund sover inte hela tiden när han är hemma, det är ljud och lukter utifrån och han tittar ut genom fönster osv. Sover i ett sträck djupsömn gör han främst på nätterna och kortare stunder på dagen. Han är mest i viloläge på dagtid och det har mina andra hundar också varit.

Och i detta fallet dessutom efter natten när hunden då redan sovit många timmar i sträck och då ytterligare ska djupsova i 7 timmar..det känns inte rätt och det är inte en hållbar lösning. Det är så enkelt att skaffa någon som kan rasta hunden så den iallafall får tillsyn och göra det den behöver så den sen kan lugnt vila vidare tiden som är kvar.
Nu hade ju TS till och med testat att ha hundvakt, och kommit fram till att det inte var optimalt. Hunden verkar inte besvärad och får mycket motion och stimulans övrig tid. På vilket sätt är det en ohållbar lösning? Visst, skulle man planera livet fullständigt efter hund så skulle man nog inte göra så. De flesta har dock ett liv utöver hunden också, om inte annat så av praktiska skäl. Att ha hundvakt/promenerare som ska gå in i bostaden och promenera en förmodligen ganska aktiv hund kan nog inte ses som det enklaste att hitta. Jag kan inte komma på någon här som hade kunnat rasta alla våra, de som vi kan lita på jobbar. Här går heller inte att gå in som vem som, pga ena hunden.

Jag förstår hur du tänker, men baserat på hur hon är på helgerna känns det som att 7 timmar funkar för just henne. När jag är hemma går hon och lägger sig direkt efter morgonrundan och sover djupt i flera timmar, ofta tills vi ska iväg på något. Jag har även kommit hem tidigare ibland och då ligger hon bara och sover. Hon visar inga tecken på stress eller rastlöshet, utan är alltid glad, lugn och pigg när jag kommer hem. Alla hundar är olika, och jag tror det viktigaste är att anpassa efter individen.

Jag förstår hur du tänker, men baserat på hur hon är på helgerna känns det som att 7 timmar funkar för just henne. När jag är hemma går hon och lägger sig direkt efter morgonrundan och sover djupt i flera timmar, ofta tills vi ska iväg på något. Jag har även kommit hem tidigare ibland och då ligger hon bara och sover. Hon visar inga tecken på stress eller rastlöshet, utan är alltid glad, lugn och pigg när jag kommer hem. Alla hundar är olika, och jag tror det viktigaste är att anpassa efter individen.
Ja, jag tror man får inse att det är väldigt individuellt! Jag hade en mindre terrier för många år sedan som också var ensam runt 7 timmar vanliga vardagar - dock med tillgång till hundgård - och för honom funkade det utmärkt. Mina nuvarande hundar lämnar jag helst inte mer än 3-4 timmar fastän de är två stycken, eftersom framförallt den ena kan bli stressad av att bli lämnad (och trots att stressen verkar kortvarig just av att bli lämnad vill jag helst inte att det blir för länge ifall han skulle stressa upp sig igen). I normalfallet är de inte ensamma alls och precis som din ligger de oftast och sover (djupt!) hela förmiddagarna :D

Jag har funderat över denna rekommendation (som jag trodde var en lag då många verkar tolka den så) sedan jag hörde om det första gången. Såklart vore det bra om inga hundar behövde vara ensamma mera än 6 timmar, men samtidigt får man ha i åtanke att de flesta hundar sover/vilar 16-18 timmar i dygnet, de är ju inte som bytesdjur (hästar t.ex.) som är gjorda för att vara på sin vakt och röra på sig kontinuerligt, utan snarare tvärt om - de är aktiva i korta perioder i taget. (såklart med variationer beroende på ras och användning) Och hunden kan ju även röra sig runt i huset/lägenheten, förmodligen leka med någon tuggleksak, titta ut fönstret och annat den tid som den är vaken och ensam.

I Norge finns inga såna rekommendationer, och det vanligaste är att man lämnar sin hund hemma medan man är på jobb. Visserligen är arbetsdagen lite kortare mot i Sverige, men de allra flesta hundar klarar galant att vara själv hemma i +/- 8 timmar. Ingen där skulle nånsin komma på att beskylla någon att vara en dålig hundägare för att man lämnar hunden och åker till sitt jobb för att tjäna pengar. Och de hundar som inte fixar det skulle (iaf i 99% av fallen) inte heller fixa att vara själv i 6 timmar, så det känns som en konstig och omotiverat "gräns" tycker jag....

Det är inte säkert din hund mår dåligt alls av det, men jag skulle aldrig lämna våra själva så länge regelbundet.

Sen är jag lite allergisk mot hur snabba vi svenskar generellt sett är på att berätta för varandra hur dåligt man tar hand om sina djur…

Liknande trådar

• En hund till?
  • Vad ska jag göra med min hund?
  • Välja jobb utifrån hunden
  • Klövjeväska till mindre hund.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12