Varför fastnar min klippapparat i pälsen?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare benjamin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 853
B

benjamin

Vad kan det bero på att klippapparaten fastnar till i pälsen? Jag får klippa urlångsamt för att den inte ska göra det men ändå fastnar den till. Skären är nyslipade. Jag har en fyra år gammal alfalavall som har varit kanonbra hittills. Efter förra klippningen kärvade den och då lämnade jag in skären för slipning men nu så fastnar de forfarande i pälsen. I höstas när jag klippte gick det hur bra som helst. Någon som kan tipsa mig?

Sv: Varför fastnar min klippapparat i pälsen?

Är hästen ordentligt ren och torr i pälsen när du klipper?

Det kanske ar motorn som kranglar. Later maskinen som den ska? Hur later den nar den fastnar??

Annars kan det vara sa enkelt som att du inte dragit at fjadern pa skaren tillrackligt. Testa att spanna den lite och se om det forbattras.

Sedan kan det faktiskt vara sa att ni har en ny ponny som ni inte klippt forrut, och den ponnyn har ull och inte pals. Vi har en aldre ponny som inte nagon hastklippmaskin klarar av att klippa. Vi far ta grannens far-klippmaskin!! :angel:

Så gör min då skären börjar bli slöa. Men har du nyss slipat så kan det ju inte vara det. Hm...märkligt...

Är skären slipade av nån som _verkligen_ kan?? För just det märket osv... *bara en tanke* :smirk:

Om skären är korrekt slipade och sitter med korrekt spänning är det nog motorn.

Min gamla Oster A5 började rugga fast i pälsen på pappas hund. Jag skickade skären på slipning och det var likadant. Pappa köpte då NYA skär. Ingen skillnad.

Jag lessnade och köpte en ny klippmaskin, en Moser Max 45, som är skärkompatibel med Ostern. Problemet borta. Dvs exakt samma skär som tuggade och tuggade med Ostern, gick som tåget med Mosern och plötsligt tog det 30 min istället för 90 min att klippa hunden och man kunde dra sådana där låååånga tag med maskinen utan att den tuggade fast.

På hästarna fungerade dock Ostern med, men det var nog bara en tidsfråga innan det skulle börja tugga där med.

Så, om allt är okej med skären, de är korrekt slipade, spända och oljade så är det nog så att motorn börjar ge sig, spec som det är en lite äldre maskin.

Testa att slipa om skären eller köp nya först. En kompis fick förra veckan tillbaks tre par skär som skulle vara slipade oslipade... Eller nåt hade de gjort men inte tillräckligt.

/C

Har inte klippt någon häst, men kan du inte prova som man gör när man klipper får? Ha en skål med olja (rappsolja eller dyligt går bra) som du doppar skäret i med jämna mellanrum?

Rolle på Österlen

Tack för alla svar! Kanske är det så att jag inte skruvat åt den tillräckligt! Ska prova igen när det är dags att klippa den snälla ponnyn igen. (Inte den jag klippte igår) Annars får jag väl köpa en ny maskin. Ska säga att ponnyn jag klippte hade väldigt tjock och ullig päls men jag klippte honom även förra året vid den här tiden och då gick det bra med samma maskin men som sagt det kan vara skruven. Har tappat bort lappen med instruktionerna men har för mig att det står att när skruven börjar ta emot så ska man skruva ett halv varv till och det är vad jag gjort. Eller det kanske är 2,5 varv. :confused:

har du provat att olja skären men
syolja eller vad det är för olja....
jag vet att vi hade ett litet hål som
man skulle spruta ner lite ojla så att inte
skären skulle fastna..
det kan va det kanske som krånglar..

Skruva tills du kanner att det borjar ta emot. Da brukar i alla fall jag sluta. Sedan nar man klippt en stund maste man kanske dra at ett halvt varv eller sa till.

Tips: Istallet for dyr olja av olika slag ar en liten hink med diesel det basta for en klippmaskin. Sedan jag fick det tipsten sjalv har jag ett och samma skar, utan att behova slipa om dem, till over 25 hastar!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 052
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 691
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 547
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig... 2
Svar
23
· Visningar
4 182
Senast: Nirvana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025