varför gör de så?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare zana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 933
Z

zana

Det är en häst i stallet som är sjuk. han har ont i benen och rör sig inte så mycket i hagen. Han brukar ställa sig i en dunge nära grinden. Men det är en sak som jag tycker är lite rolig! De andra hästarna går oftast iväg och betar längre ner i hagen, men det är alltid en häst som stannar kvar hos sjuklingen! Jag hade ingen aning om att hästar betedde sig såhär,eller är det bara sammanträffanden? det är alltid olika hästar som håller honom sällskap.

Tycker det är så gulligt av dom. :D

Mina två har gått tillsammans i snart 4 år och dom lämnar aldrig varandra även fast den andra har ont (I hagen alltså). kanske har nåt med kompisskap eller att nån av dom är omtänksam. :smirk:

Jag gissar att nån måste väl hålla vakt, ifall sjukligen vilar?

Om han står ensam så kanske han drar till sig otäcka rovdjur...

De är egentligen inte så bra vänner tror jag. Han kom som ny för 2,5 mån sedan och rörde till det ordentligt i den annars väldigt sammansvetsade gruppen som har gått tillsammans i två år.

Jag vet inte riktigt vilken rang han har, men han tog ledningen direkt när han kom, men har nog tappat den nu när han är så dålig.

Men jag tycker att det är roligt att de tar hand om honom.

Det är endå skönt att de tar hand om honom tycker jag... han ska tas bort någon gång nästa vecka och mår väldigt dåligt stackarn. =(

Vad tråkigt med hästen, men roligt beteende!

I vildhästflockar borde de ju lämna den sjuka hästen - den är ju en fara för flocken eftersom den är sjuk och svag. Den förhindrar ju att flocken ska kunna fly, och kan dra till sig rovdjur.
Antar att våra sällskapshästar inte är lika utpräglat "vilda" iallafall..

Låter trevligare än den flock som vi har i stallet nu, där ett sto som var svullen i haserna osv (antagligen pga växtvärk - hon är STOR och tung och har lite svårt att hänga med i tempot) hackades på non-stop ett tag. Inte så att de attackerade henne, men hon sjasades iväg med milda medel och vallades runt. :crazy: Hyggliga djur vi har. :angel: :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 864
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 246
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka