Varför skriver du på Bukefalos?

Bukefalos 30 år!

Har varit med sen stallet tiden, så läääänge. Jag hittade hit pga hästintresset men nu har jag inte suttit på en häst på många år och längtar inte tillbaka till det. Jag gillar Buke för det finns så många kloka och hjälpsamma personer. Jag är heller inte så social IRL så jag gillar att vara social här på distans. Även om jag läser mycket mer än jag skriver.

Jag är här för att formatet passar mig, det är enkelt att diskutera och hålla koll på trådarna och det är anonymt. I kombination med att diskussionerna håller en hyfsat hög nivå, gruppen klarar av både svårare frågor och en lite hårdare ton än många andra. Den hårda tonen kan vara problematiskt, men den kan också göra att man faktiskt kan komma någonstans. Allt måste inte lindas in omsorgsfullt här vilket gör det mycket lättare att kommunicera.

Ja, och så är det ju teman jag är intresserad av också, med häst, viss hund, katt och lantbruksdjur, samhällsfrågor etc.

Jag umgås inte mycket med andra människor i verkligheten och har ingen vidare plan på att ändra på det, så det här känns som ett trevligt sätt att ha någon form av social interaktion, se vad andra sysslar med och tänker om saker och ting.

Jag gillar att diskutera, helt enkelt. Saknar de lite mer vilda diskussionerna om brevöppning, jämställdhet, relationer och genus men försöker få det på andra ställen. Hade ett långt uppehåll och sen skulle jag kolla något av ren nyfikenhet och ramlade tillbaka i att skriva lite.

Jag lurkade länge i Ungdom och Äldre ungdom på den tiden det betag sig, men vågade typ aldrig skriva nåt. Blev nog ordentligt aktiv först när jag fick mitt nuvarande jobb och blev tvungen att slå ihjäl en massa dötid periodvis på jobbet. Fastnade liksom, känner att jag genuint engagerar mig i vissa användares öden och äventyr. Ni blev lite som kollegorna jag aldrig fick 😜

Har varit i krokarna länge. Sen stallet tiden tom. Med några pauser i perioder. Inte för att man kanske hängde med helt hundra när man var runt 10. Var nog tom yngre. 😂

Till en början läste jag typ alla hästtrådar för att lära mig allt om hästar. Senare gick det vidare till alla andra forumen.

Så läst har jag gjort i evigheter. Om allt möjligt. Har lärt mig mycket om livets alla frågor här. Bara för det förts intressant diskussioner här. :D

Att skriva i trådar har jag dock inte gjort lika länge. Börjat mer de senaste åren bara.
Mycket för att "träna" på att vara social. Har inte så många vänner jag umgås med i vardagen så perfekt ställe att skriva av sig och känna en gemenskap på enklare nivå. På mina villkor.

Jag har varit väldigt aktiv i många många år, men har blivit mycket mer restriktiv med vad jag delar med mig av pga en illvillig stalker så skriver nästan ingenting längre. Försöker dessutom dra ner på "slösurfandet" generellt, så har inget intresse av alla tjatter/maratontrådar.

Sökte mig tillbaka till Allmänt (som min hjärna fortfarande tänker på som "Senior") nu i vår för att se om det fanns nån tråd med boktips, vilket det så klart fanns 😁.

Jag har bara Buke som "mitt" forum. Använder inget annat, medlem i en massa grupper på facebook men det är ju här man får svar :). Har under åren träffat en partner här, lärt känna en massa människor som jag sedan tappat kontakten med. Har överlåtit åt @Wingates aka min sociala sekreterare och wingman att sköta kontakten med folk på sociala medier.

Jag fick också lära mig den dyrköpta vägen att det kan kosta att vara för öppen här. Jag var ändå hyfsat anonym på den tiden, luftade ett relationsproblem som jag behövde en utomståendes syn på och blev outad. En gemensam bekant var medlem och skickade skärmdumpar till den jag hade en konflikt med. Det landade inte bra, hon kom aldrig över det. Efter den händelsen har jag slutat att ta upp sådant som är för privat. Vilket är jättetråkigt, Buke är en fantastisk kurator! Stryker inte alltid medhårs, och det finns okänsliga rövhattar även här, men för det mesta tycker jag ändå att tonen är väldigt nyanserad och vuxen.

Senast ändrad:
När jag började skriva fanns det inte så många fler forum för hästnördar. Facebook användes inte så flitigt, iaf inte grupper.
Gillar att det är olika kategorier, att en kan söka upp information och att de finns mycket kunnigt folk här.

Började på hästforumet och la upp bilder på min första häst, en varmblodstravare från banan som jag slitigt med att gå med avslappnad överlinje i skritt o trav när jag tömkörde i paddocken. För mig var de en milstolpe och här blev jag sågad vid fotknölarna 🤣
Att jag trodde att jag åstakommit nått med en häst som bara skrittade o travade i "ingen form alls" var inget att göra en egen tråd om.
Då backade jag ganska mycket, varit in o ut i perioder.

Nu är ja kanske mer på hund/Allmänt än häst.

Liknande trådar

• Vill ni hjälpa mig med en ny "Bukeroman"?
  • OS-trådar?
  • Secret Easterbunny 2026
  • Ny på Buke

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur