Vårföräldrar 2022

Bukefalos 30 år!

Märkte du någon skillnad? :) Jag tyckte inte att min var världsbäst i början, behövde lite tid för att komma fram till hur jag ville ha den åtdragen. Sen blev den super. Hoppas den var till hjälp för dig :).

Ja, alltså, det är så himla dumt att de utgår från att det ska vara jag. Men också att de ens tror att man som blivande förälder inte hört talas om att vissa (särskilt kvinnor) går ner i tid? Vi vet ju det såklart. Men vi har båda två jobb som vanligtvis är väldigt flexibla (förutom när maken har nån deadline och jag har någon som sitter anhållen) så vi har tänkt att vi kommer försöka lösa det utan att någon av oss går ner i tid, genom flex och makens arbete hemifrån. Jag hoppas att det ska funka :).

Det är otroligt värdefullt med mina päron, jag är så glad att de är lika pepp på det här barnbarnet fastän det är nummer tre i ordningen. Och att de vill vara en del av barnets vardag. Känns superfint :heart.

Skönt att jag inte är ensam i mina känslor! Jätteskönt att höra verkligen! Jag tycker det låter som en jättebra lösning att det blir din sambo som går ner i tid. Angående hämtningen och lämningen sen: ha inte dåligt samvete för det. Jag tycker att det blivit sån hets nu i att man ska hämta så jädra tidigt. Det är väl jättebra att ni kan köra kortare dagar första året, det är ju ändå viktigast :).
Den var superskön! Fick fortfarande ont, men jag tror att det kom lite senare på natten i alla fall och det betyder ju mycket om jag kan börja vakna en timme senare! 😍

Ja det är sant att tipset i sig nog också är helt överflödigt för de allra flesta. Och om inte annat så märker man ju rimligtvis rätt snart när man väl har barnet om det blir för mycket eller för lite jobb och kan justera det, tack och lov behöver man ju inte bestämma allt i förväg och sedan hålla fast vid det. Intressant annars med deltidsarbetet, maken och jag ska ju båda gå ned i tid tänker vi, och turas om en del med de exakta procenten, men det märks att han tycker att det känns betydligt jobbigare än vad jag tycker att plötsligt inte längre jobba heltid. Jag kan också känna någon känsla av att jag "smiter" från jobbet och inte längre är högpresterande om jag går ned i tid, men inte alls lika mycket som han. Och då har vi exakt samma tjänst på samma arbetsplats, så det har inte med det att göra. Jag gissar att jag också kommer att ha lättare att faktiskt sticka när mina timmar är slut, oavsett om jag hunnit göra allt perfekt eller inte.

Jamen det är så galet! December har ju bara flugit förbi tycker jag och nu är det inte så mycket kvar. Så knäppt! Jag har börjat fundera mer över förlossningen helt klart, känner mig nervös när jag tänker på det. Jag är inte smärttålig alls men jag hoppas jag kan ta mig igenom det ändå :nailbiting:. Vi pratar också mycket om hur bebisen kommer se ut och jag bara kan inte föreställa mig hur hon kommer se ut! Blir hon lik maken eller mig? Hur kommer hon bli som person, som maken eller mig eller en blandning? Det går liksom inte att greppa på nåt vis. Och verkligen inte att vi ska ha ett barn här med oss, att vi blir tre i familjen. Galet!

:heart

Nä, det var deppigt att räkna på helt klart. Jag har vetat att det blir tajt men det var ändå en chock. Vi ska försöka göra så att när jag är föräldraledig så sparar vi så mycket det bara går. De sparpengarna ska sedan användas när maken är ledig och vi bara har min lilla lön i princip att dra runt oss på. Det blir tajta 18 månader men det får gå.

Ah, fattar att det blir tajt om ni ska spara dagar och sen jobba deltid. Man får lära sig att uppskatta the little things in life, helt enkelt :D. Har ni sett att man bara får spara 96 dagar när barnet fyllt fyra?
Jag är inte heller smärttålig, så jag tänker att jag satsar på att be om all smärtlindring som finns att tillgå typ :o Vet inte riktigt hur man ska tänka så med kurser, böcker och sånt inför. Å ena sidan har jag i och med min utbildning/mitt yrke en del förkunskaper och har fått vara med på några förlossningar, men å andra sidan kommer det ju att bli något helt annat från "andra sidan". Alla fysiska kurser är förstås inställda, men tror att MVC hade något digitalt vi kunde gå.

Ja vi får se till att tömma dagarna tills dess utom de 96! Så får vi se, är ju så otroligt svårt att planera när vi inte vet hur det är att ha barn och inte heller vet när/om en nummer två kan tänkas dyka upp.

Nej, jag har samma lön på 80 som han har på 100 så ekonomiskt känns det rättvist ändå
Låter bra! :)
Den var superskön! Fick fortfarande ont, men jag tror att det kom lite senare på natten i alla fall och det betyder ju mycket om jag kan börja vakna en timme senare! 😍
Vad skönt! Hoppas den fortsätter funka och att du märker en skillnad i smärtan framöver. Håller tummarna :).
Intressant annars med deltidsarbetet, maken och jag ska ju båda gå ned i tid tänker vi, och turas om en del med de exakta procenten, men det märks att han tycker att det känns betydligt jobbigare än vad jag tycker att plötsligt inte längre jobba heltid. Jag kan också känna någon känsla av att jag "smiter" från jobbet och inte längre är högpresterande om jag går ned i tid, men inte alls lika mycket som han. Och då har vi exakt samma tjänst på samma arbetsplats, så det har inte med det att göra. Jag gissar att jag också kommer att ha lättare att faktiskt sticka när mina timmar är slut, oavsett om jag hunnit göra allt perfekt eller inte.
Vad intressant! Jag hade nog varit mer som din make tror jag. Sen tror jag att man hos oss ses som att man inte riktigt satsar om man inte jobbar heltid och då kanske inte får de "bästa" (mest eftertraktade) ärendena. Men det kan helt och hållet sitta i mitt huvud och inte i någon annans. Det som vore skönt med 80% vore ju helt klart färre timmar, och mindre stress. Tycker du har en bra inställning och att det låter suveränt att ni båda tar ansvaret att gå ner i tid!

Jag klurar på att eventuellt byta arbetsplats lagom tills barnet börjar förskolan ungefär. Finns två arbetsplatser närmare hem (typ 10 min hemifrån) där jag skulle spara ungefär en timme totalt per dag i pendlingstid om jag jobbade där. Det skulle ju göra en stor skillnad, och skulle ju göra det lättare att fortsätta på heltid helt klart :).
Jag är inte heller smärttålig, så jag tänker att jag satsar på att be om all smärtlindring som finns att tillgå typ :o Vet inte riktigt hur man ska tänka så med kurser, böcker och sånt inför. Å ena sidan har jag i och med min utbildning/mitt yrke en del förkunskaper och har fått vara med på några förlossningar, men å andra sidan kommer det ju att bli något helt annat från "andra sidan". Alla fysiska kurser är förstås inställda, men tror att MVC hade något digitalt vi kunde gå.
Haha, all smärtlindring låter bra! Skönt ändå att ha en del förkunskaper, det har ju inte jag. Vi ska gå en profylaxkurs tillsammans digitalt och jag tror det blir kanon, just för att ingen av oss har nån som helst koll på vad som händer egentligen. Så man får en idé i alla fall :).

Vecka 29+0-besök hos BM! Allt såg jättefint ut och även maken var med så han fick höra hjärtljuden. Känns helt fantastiskt att ha kommit såhär långt ❤️.

Vi gick del 1 i profylaxkursen idag också och den var super! Vi hade roligt och gick därifrån med en känsla av att det här kan vi ta oss igenom tillsammans. Min man antecknade flitigt hela tiden och ritade upp alla olika positioner 😍. Han kände sig stärkt också i att veta mer om hur själva förloppet är. Bra investering för oss!

Nu känns det som att julen är hotad. Smittotalen ökar, ytterligare restriktioner. Dom har visserligen inte sagt nåt nytt om julfirande, men man får ju försöka göra en egen bedömning också. Vi är ca 15 pers, alla fullvaccinerade (ja inte barnen förstås). Hade jag inte haft magen hade jag nog inte funderat så mycket mer, men nu har jag ju det. Vågar vi åka eller är det en onödig risk? Min man tycker absolut att vi ska avstå, men han är grinchen så det är mycket enklare för honom att landa där.

Låter bra! :)

Vad skönt! Hoppas den fortsätter funka och att du märker en skillnad i smärtan framöver. Håller tummarna :).

Vad intressant! Jag hade nog varit mer som din make tror jag. Sen tror jag att man hos oss ses som att man inte riktigt satsar om man inte jobbar heltid och då kanske inte får de "bästa" (mest eftertraktade) ärendena. Men det kan helt och hållet sitta i mitt huvud och inte i någon annans. Det som vore skönt med 80% vore ju helt klart färre timmar, och mindre stress. Tycker du har en bra inställning och att det låter suveränt att ni båda tar ansvaret att gå ner i tid!

Jag klurar på att eventuellt byta arbetsplats lagom tills barnet börjar förskolan ungefär. Finns två arbetsplatser närmare hem (typ 10 min hemifrån) där jag skulle spara ungefär en timme totalt per dag i pendlingstid om jag jobbade där. Det skulle ju göra en stor skillnad, och skulle ju göra det lättare att fortsätta på heltid helt klart :).

Haha, all smärtlindring låter bra! Skönt ändå att ha en del förkunskaper, det har ju inte jag. Vi ska gå en profylaxkurs tillsammans digitalt och jag tror det blir kanon, just för att ingen av oss har nån som helst koll på vad som händer egentligen. Så man får en idé i alla fall :).
Ja om det skulle bli så att arbetsuppgifterna blir tristare så blir det ju verkligen ett svårare beslut att fatta! Jag flyttas runt en del i min tjänst och på vissa ställen har det varit så att det tex är värdelöst att vara på plats 3 dagar i veckan, de personerna har mest suttit av tid eftersom vi andra ändå måste ha full koll på deras arbete eftersom vi gör det veckans övriga dagar. Finns också placeringar jag ska till längre fram där det är uttalat att man inte är välkommen om man jobbar deltid och att man i så fall får välja en annan, tråkigare placering (förvisso med rimligare kollegor och utan hets att jobba övertid två timmar per dag). Men tror att det ska gå att balansera så att maken och jag växlar att ta de placeringarna som heltid medan den andra är mer ledig!

Oj, ja att spara en timme om dagen (obetald sådan dessutom) låter ju väldigt värt det om du inte förlorar en massa annat på att byta arbetsplats!

Profylaxkurs låter klokt! Ska se om jag får maken med mig eller om han föredrar att göra en massa egen research.

Vecka 29+0-besök hos BM! Allt såg jättefint ut och även maken var med så han fick höra hjärtljuden. Känns helt fantastiskt att ha kommit såhär långt ❤️.

Vi gick del 1 i profylaxkursen idag också och den var super! Vi hade roligt och gick därifrån med en känsla av att det här kan vi ta oss igenom tillsammans. Min man antecknade flitigt hela tiden och ritade upp alla olika positioner 😍. Han kände sig stärkt också i att veta mer om hur själva förloppet är. Bra investering för oss!
Vad härligt att kunna gå tillsammans! På det sättet väldigt bra tajmat att restriktioner på medföljande varit lite lägre under våra graviditeter, hade ju varit supertrist att inte kunna ha med partnern alls som det varit för vissa.

Och vad skönt att kursen är peppade snarare än avskräckande! 😀

Nu känns det som att julen är hotad. Smittotalen ökar, ytterligare restriktioner. Dom har visserligen inte sagt nåt nytt om julfirande, men man får ju försöka göra en egen bedömning också. Vi är ca 15 pers, alla fullvaccinerade (ja inte barnen förstås). Hade jag inte haft magen hade jag nog inte funderat så mycket mer, men nu har jag ju det. Vågar vi åka eller är det en onödig risk? Min man tycker absolut att vi ska avstå, men han är grinchen så det är mycket enklare för honom att landa där.
Vi kompromissar lite med vår jul och tar snabbtest på alla deltagande innan vi träffas, kan något sådant vara möjligt? Såklart långt ifrån 100% säkert, men bättre än inget tänker vi. Dock lite mindre sällskap, vi ska träffa två olika sällskap i julhelgen på 2 respektive 5 personer förutom maken och jag och om någon får symptom flyttar vi julen till det andra sällskapet. Har dock velat och tvekat en del inför hur vi ska göra med julen vi också.

Vecka 22+0 här idag, känns som en milstolpe på något sätt att vi plötsligt hör till förlossningen och att det börjar bli en chans till överlevnad om hon nu skulle vilja komma ut för tidigt!

Och så lyckades maken och jag kasta oss över tider som släpptes och tog oss med någon timmes varsel iväg på vaccination med 3:e dosen igår ❤ Enormt efterlängtat och jag har välkomnat att må lite halvdåligt idag. Hinner väl just inte få så mycket skydd till julen, men sedan så! 😀 Kommer vara fortsatt försiktig tills den här vågen blåst över, men det känns ändå tryggare.

Vad hände med tiden? Är nu i vecka 23!
Har lagt ut annons om Medryttare till hästen och har nu kontakt med kommunens alla 12 åringar…

Får foglossning efter varje gång jag ridit, har ni köpt sånt bälte? Hjälper det?

@soom Jag hade utan tvekan avstått! Även vaccinerade kan ju bli sjuka och smitta.
Det lutar åt det, men jag VILL ju :arghh: Framföralltför dotterns skull.

Vi kompromissar lite med vår jul och tar snabbtest på alla deltagande innan vi träffas, kan något sådant vara möjligt? Såklart långt ifrån 100% säkert, men bättre än inget tänker vi. Dock lite mindre sällskap, vi ska träffa två olika sällskap i julhelgen på 2 respektive 5 personer förutom maken och jag och om någon får symptom flyttar vi julen till det andra sällskapet. Har dock velat och tvekat en del inför hur vi ska göra med julen vi också.
Snabbtest är defintivt en bra idé! Tyvärr verkar det vara omöjligt att få tag på.

Har lagt ut annons om Medryttare till hästen och har nu kontakt med kommunens alla 12 åringar…

Får foglossning efter varje gång jag ridit, har ni köpt sånt bälte? Hjälper det?
Tiden rusar verkligen! Jag fick hem ett bälte igår, ett Carriwell av billigare variant, och tycker att det har hjälpt en del idag. Skulle egentligen gärna ha haft något som var mer rejält och gick att spänna hårdare för mer stöd, men blev tveksam på dem som går upp över magen eftersom jag inte klarar av tryck på magen ens från gravidbyxor.

Men tror att det ska gå att balansera så att maken och jag växlar att ta de placeringarna som heltid medan den andra är mer ledig!
Skönt att det förhoppningsvis går att lösa! :)
Profylaxkurs låter klokt! Ska se om jag får maken med mig eller om han föredrar att göra en massa egen research.
För oss (som har dåliga förkunskaper om allt rörande förlossningar typ) så var inte kunskapsbiten den största vinsten med kursen utan mer att få öva tillsammans på massage och stöttning, att få komma igång och diskutera hur vi vill ha stöttning, vad som är viktigt för oss etc. Vi känner båda att vi är mer pepp på förlossningen nu, mycket mer taggade. Otroligt mycket värt!
Vecka 22+0 här idag, känns som en milstolpe på något sätt att vi plötsligt hör till förlossningen och att det börjar bli en chans till överlevnad om hon nu skulle vilja komma ut för tidigt!
Åh vad härligt <3. För mig var definitivt 22+0 en milstolpe, då kändes det som att vi på riktigt var en bit på väg, precis av de skälen du nämner. Det kändes så fint då tyckte jag!

KL
Har gått på julledighet nu! Så sanslöst skönt! Har varit så trött den senaste veckan så jag ser fram emot att sova, vila, promenera och förhoppningsvis äta gott (och få behålla det 😬🙈). Är otroligt lycklig att jag är gravid nu, känner mig tacksam och emotionell över hela grejen ❤️.

Jag har fått låna ett av en kompis och det är så himla bra. Har det på jobbet (står, går och hinner ibland inte sitta ner), promenader och när jag känner att det behövs. Mitt är ett sånt som köps via fysio men finns på nätet på mer rehabklingande namn på sidor (minns aldrig om en får länka här). Ger bra stöd och sätts runt höfterna/bäckenet så hamnar nedanför magen.

Det i kombination med akupunktur (min fysioterapeut är akupunkturutbildad) har gjort att jag nästan är besvärsfri. Enorm skillnad från nervsmärta ned i båda benen, domningar och att knappt kunna gå ibland!

Jag har fått låna ett av en kompis och det är så himla bra. Har det på jobbet (står, går och hinner ibland inte sitta ner), promenader och när jag känner att det behövs. Mitt är ett sånt som köps via fysio men finns på nätet på mer rehabklingande namn på sidor (minns aldrig om en får länka här). Ger bra stöd och sätts runt höfterna/bäckenet så hamnar nedanför magen.

Det i kombination med akupunktur (min fysioterapeut är akupunkturutbildad) har gjort att jag nästan är besvärsfri. Enorm skillnad från nervsmärta ned i båda benen, domningar och att knappt kunna gå ibland!
Vad heter själva bältet? Funderar på om jag borde köpa något bättre än det jag har och det där lät ju bra :)

Liknande trådar

• Vinter/vårföräldrar 25/26
  • Vårföräldrar 2019 - del 3
  • Vårföräldrar 2019 - del 2
  • Vårföräldrar 2017 del 7

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad