"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Tack! :D Ut och jaga nu då... ;)

Jag försöker ju lära Yazid lite om "mitt och ditt" just nu och jag är väldigt konsekvent med att han bara får tugga på sina egna saker. Tar han tag i något han INTE får tugga på (har hänt 2 gånger hittills) så säger "neeeej" och ger honom direkt något han är tilläten att tugga på (får inte vara för många saker - då kan det bli förvirrande). Nu är ju det helt basic - så allt detta har du säkert redan gjort.
Sedan är det ju svårt att säga om det beror på stress eller bara att det är en väldigt aktiv hund. Vissa hundar trivs ju inte i lägenhet i stan och har ett enormt rörelsebehov. Waha kanske är en liten siberian husky eller bordercollie - det behöver inte alls vara att hon är en stressad hund - hon är bara en väldigt aktiv hund. Jag har ju träffat henne och tyckte inte alls hon verkade ha några nervösa tendenser.

Uppfödarna har fött upp saluki sen -84 och har väl haft 2-3 kullar per år. Det har med andra ord blivit en hel del valpar.
Flera av deras valpköpare har sagt "Åh, jag har aldrig haft en så busig salukivalp".
Uppfödarna har flera gånger sagt att kullen som Wahidah kommer från är den vildaste kull de någonsin haft OCH Wahidah har alltid varit vildast i kullen...

Hennes bror är utbrytarkung. Han öppnar grindar, har sönder dörrar, gör ALLT för att ta sig dit han fått för sig att han vill vara. Systern hoppar upp på bord och busar så enormt mycket med andra hundar att hon nu blivit för smal. Hon gör av med mycket mer energi än hon hinner få i sig.

När Wahidah var hos hundvakt för några veckor sedan så lekte hon från kl 5 på kvällen till halv 1 på natten. Då är det vild lek vi pratar om. Rusa runt, kasta leksaker, försöka jaga igång de äldre hundarna osv.
Sedan vaknade hon halv 8. Då lekte hon likadant, konstant, till kl 11 när jag hämtade henne. Sedan sov hon nästan konstant i ett dygn. Efter det dygnet var hon lika pigg igen.
Så energi har hon...

Hejsan.
Jag tycker inte heller att det låter normalt o håller med om att jag inte riktigt köper det här om att det är en vinthund. Var på föreläsning idag med Memea Mehlin o får nu en massa funderingar...

Du skriver att "När hon är "ensam" (är alltid med äldre hunden) så sover hon - ett tag. När hon sedan vaknar så sätter hon ofta igång och river runt."
Hur gör hon när du är hemma? Gör hon likadant så kanske du måste säga till henne redan när hon är på väg upp.
Kan hon kommandot 'gå o lägg dig' eller liknande. Lär henne att vila längre stunder, man måste inte sova för att vara stilla.

Om du ertappar henne med något som hon inte får göra. Hur reagerar du då?
Och följdfrågan, hur reagerar hon när du ertappar henne?
Är ordet NEJ riktigt befäst?

Bara några små funderingar... ;)
Själv var jag noga när Nila var liten att aldrig lämna henne när hon var pigg. Sa ofta till att hon skulle gå o lägga sig o så fick hon ligga tills jag sa att det var ok att komma upp. Känner att jag har igen det idag då hon är väldigt lugn o stilla inomhus. När jag tar på mig skorna går hon o lägger sig.. då vet hon att hon ska vila tills jag är tillbaka.

Du nämner hur mkt hon rör sig, busar och leker, men har hon fått lära sig att ta det lugnt då?

Du skriver att "När hon är "ensam" (är alltid med äldre hunden) så sover hon - ett tag. När hon sedan vaknar så sätter hon ofta igång och river runt."
Hur gör hon när du är hemma? Gör hon likadant så kanske du måste säga till henne redan när hon är på väg upp.
Kan hon kommandot 'gå o lägg dig' eller liknande. Lär henne att vila längre stunder, man måste inte sova för att vara stilla.

Om du ertappar henne med något som hon inte får göra. Hur reagerar du då?
Och följdfrågan, hur reagerar hon när du ertappar henne?
Är ordet NEJ riktigt befäst?

Ja, hon kan "gå och lägg dig". Hon lägger sig och ligger stilla tills jag vänder ryggen åt, då flyger hon upp. Jag säger då åt henne att lägga sig igen och så håller vi på tills hon accepterar läget och ligger. Efter några tillsägningar ligger hon. Lämnar jag rummet är hon uppe inom 5 minuter om hon inte somnat.
Hon är en riktig ögontjänare vissa stunder...

Om hon gör något hon inte får göra så säger jag åt henne att sluta. Tuggar hon på något är det "Loss!" som gäller och så letar jag fram ett tuggben åt henne. Är det andra dumheter så är det "nej" och då slutar hon - för att sedan börja igen eller hitta på något annat när jag vänder ryggen till. Har jag sagt till en gång så räcker det med att jag tittar på henne för att hon ska sluta.

Varje gång vi är ute bland folk får jag höra saker i stil med "ÅH vad hon är väluppfostrad!" "Vad vänlig hon är!" "Vad lugn hon är!". Under alla tågresor ligger hon och vilar. Inga problem alls. Ute går hon finfint i koppel (om hon inte ser något hon vill jaga eller hund som hon "måste" hälsa på) och när hon väl hälsar på andra så gör hon det väldigt lugnt och fint (undantaget är vissa människor som hon hoppar på, vilket jag kämpar med att få henne att sluta upp med).
Alla som känner henne säger samma sak: "Hon är helt fantastisk, men ack så vild..."

Senast ändrad:

När Wahidah var hos hundvakt för några veckor sedan så lekte hon från kl 5 på kvällen till halv 1 på natten. Då är det vild lek vi pratar om. Rusa runt, kasta leksaker, försöka jaga igång de äldre hundarna osv.
Sedan vaknade hon halv 8. Då lekte hon likadant, konstant, till kl 11 när jag hämtade henne. Sedan sov hon nästan konstant i ett dygn. Efter det dygnet var hon lika pigg igen.
Så energi har hon...

Så är väldigt många unghundar. Min mammas basenjivalp går också upp så i lek när jag kommer hem med min Kirsty och hon har en lekkompis. Då får man helt enkelt gå in och bryta, annars varken äter, sover eller kissar hon. Funkar inte "gå och lägg dig" så låser jag in henne i en bur.

Tror du måste gå in och bryta allt stressbeteende, så fort hon går upp i varv får du bryta henne, om det så är överdriven lek, idiottugg (även på ben) eller bara vankande så bryt kräv lugn.

Angående motion och aktivering så visst är det bra men passivitetsträning kan nästan vara ännu jobbigare för en sån hund.

Är själv nybliven tyskterriermatte (skaffat pojkvän) och att få honom att ligga still och tyst när labben springer efter tennisboll är 100 gånger jobbigare psykiskt än all aktivering i världen:D

Du nämner hur mkt hon rör sig, busar och leker, men har hon fått lära sig att ta det lugnt då?

Jag har försökt, OM jag har försökt.
Hon är lugn när jag är med, men vänder jag ryggen till eller går ur rummet hon är i så är hon oftast uppe igen. Hon gör inte alltid något, men hon är inte helt lugn.

Hon har alltid, redan som minipluttvalp (jag har varit med henne från att hon var en dag gammal då jag bott på kenneln då och då) haft en dålig "avknapp" jämfört med många andra valpar jag lärt känna.

Tror du måste gå in och bryta allt stressbeteende, så fort hon går upp i varv får du bryta henne, om det så är överdriven lek, idiottugg (även på ben) eller bara vankande så bryt kräv lugn.

Jag försöker! Hon får inte vanka runt, hon får inte idiottugga på något och hon får bara "idiotleka" i rastgård när hon är lös.
Men jag vet inte hur jag ska göra. Som sagt var, hon uppför sig när hon vet att jag håller koll. Det är när hon vet att jag inte håller koll som hon är dum.

Senast ändrad:

Jag har försökt, OM jag har försökt.
Hon är lugn när jag är med, men vänder jag ryggen till eller går ur rummet hon är i så är hon oftast uppe igen. Hon gör inte alltid något, men hon är inte helt lugn.

Jag tror absolut att en bur skulle vara en bra lösning för dig och Wahidah (och det har du väl tänkt själv också, så hoppas du får chans att köpa en).

Faiza har också varit (och är fortfarande i vissa situationer) verkligen en ögontjänare. Hon vet vad hon inte får göra men ibland går det inte att motstå ändå och det är värt det trots att hon får en tillsägelse. När hon var liten satte jag ofta henne (och bädden) i kompostgallerhägn om hon var för vild, och visst var det mycket gnäll i början, men när hon lärt sig verkade hon tycka det var rätt skönt för då visste hon att det bara var att koppla av en stund. Hon sov även oftast i hägnet på natten. Nu sover hon för det mesta lugnt hela natten, flyttar någon gång mellan soffan och sängen och jag har inga problem att lämna henne några timmar (fast hon är begränsad till två rum och man får plocka undan vissa saker från bord och bänkar).

Kompostgaller hoppar hon idag över, och när hon var liten gjorde hon sitt allra bästa för att riva gallren...

Hon har ALLTID sovit hela nätterna. Hon sover från 11 på kvällen till 10 på morgonen, vilket är underbart. (undantaget var när hon var halt, då vaknade hon kl 8)

Just nu ligger hon och vilar. Jag skulle tippa på att hon somnar om någon minut och då kommer hon sova hela natten.

Ja, hon kan "gå och lägg dig". Hon lägger sig och ligger stilla tills jag vänder ryggen åt, då flyger hon upp. Jag säger då åt henne att lägga sig igen och så håller vi på tills hon accepterar läget och ligger. Efter några tillsägningar ligger hon. Lämnar jag rummet är hon uppe inom 5 minuter om hon inte somnat.
Hon är en riktig ögontjänare vissa stunder....

Hmm.. smart hund.
Lite på det sättet har min tjej varit också.. o är än idag när det gäller kommandot sitt, ligg mm i lydnaden. Har allmänt kort tålamod.
Det har blivit bättre för mig sen jag slutade ge kommandot flera ggr. Dvs har jag sagt lägg dig o hon kliver upp efter några minuter går jag emot henne o ser sur ut. Säger inte ett ord utan bara lägger ner henne på platsen igen o går därifrån. Har fått upprepa detta flera ggr ibland innan det gått in riktigt. Tror nämligen att hon upplever det som beröm eller i alla fall positivt att jag tilltalar henne, ÄVEN om jag bara kör henne på plats igen. När jag är tyst tjänar hon inget på det o resignerar då fortare. Ett enkelt tips som kan vara värt att prova...

När det fungera skulle jag lämna rummet o vänta runt hörnet bara för att kunna ta henne på bar gärnong då också. Tills hon förstår att hon ändå ska ligga kvar. detta förutsätter naturligtvis att hon då ska vara rastad så hon kan ligga stilla.. gärna väldigt trött första gångerna så hon känner vad skönt det är att vila.

Om hon gör något hon inte får göra så säger jag åt henne att sluta. Tuggar hon på något är det "Loss!" som gäller och så letar jag fram ett tuggben åt henne. Är det andra dumheter så är det "nej" och då slutar hon - för att sedan börja igen eller hitta på något annat när jag vänder ryggen till. Har jag sagt till en gång så räcker det med att jag tittar på henne för att hon ska sluta.

Om hon tuggar på något o du säger loss, tror du hon förstår att hon gjorde fel? Syns det på kroppsspråket att hon reagerar med "Ojj ojj nu är matte upprörd"? För om hon inte reagerar så förstår hon inte mer än att matte kommer o tar saken o ger mig ett ben istället. Förmodligen inte varför du bytte..
Om du sagt nej o hunden börjar om när du vänder ryggen till har du sagt till för snällt (tror jag). Ordet nej borde betyda att nu blev det så fel o matte så upprörd att detta vill jag inte göra igen.
Memea pratade idag om att hon säger nej o sen ömkar hon hunden med orden ojojoj någon sekund för att befästa obehaget samtidigt som hon backar ett steg eller två för att locka hunden till sig. Sen berömmer hon den snabbt när det släppt det den hade i tankarna o erbjuder något annat med glad röst. Enligt henne får du en snabb inlärning av ordet o med ömkandet ökar du obehaget utan att vara elak mot hunden.

Nu vet inte jag hur vinthundar är i sättet o att uppfostra, men på min tjej har dessa sätt funkat väldigt bra. Men nu är hon också väldigt känslig på signaler mm o dessutom lite inställsam till sättet. När matte är upprörd tror hon att hennes sista stund är kommen. :rofl:

Som flera sagt så tror jag också att bur kan hjälpa dig på traven. Kolla blocket efter billigare begagnade.
Sen tycker jag faktiskt att du kan bli arg på henne, säger du att hon ska ligga lugn så ska hon inte fara upp när du lämnar rummet, lyder hon inte så lägg ner henne och säg till på skarpen. Jag vet att vintisarna blir väldigt förolämpade och låga av en sån behandling men ibland kan det faktiskt vara berättigat att tala om att man faktiskt inte accepterar något.

Det är ju jätteskönt att hon sover hela nätterna.

Jag vet att du sagt tidigare att hon hoppar över kompostgaller, men det är därför jag tänker att bur kanske ändå skulle funka. Men visst, hon kanske bara skulle försöka riva den också...

Jag har provat att inte säga någonting, bara gå och slänga ner henne igen. Ger ingen förändring åt det bättre, snarare blir hon snabbare på att resa sig igen...

Oavsett om jag ryter åt henne, tar tag i nackskinnet och slänger ner henne (Ja, jag har gjort detta flertalet gånger) så är hon som oberörd så fort obehaget försvinner.
Ingenting är obehagligt i hennes värld. Jag skulle kunna såga benet av henne utan att hon skulle bry sig nämnvärt om det, samtidigt som jag vissa gånger knappt kan klippa klorna utan att hon tjuter och "tror att hon ska dö".

Jag kan ge ett exempel till:

Hos morsan bor det en katt. Vi har varit där mycket. Vi bodde där i ett halvår.
Kattens låda var väääldigt rolig att äta från och jag bestämde mig för att nu skulle det banne mig ta slut.
Katten har ett sådan där litet hus och en dag kom jag på Wahidah med att stå halvvägs inne i huset.

Jag rusade fram, skrek "NEJ!" (och säkert en drös väl valda svordomar..), drog tag i henne, drog ut henne ur lådan. Hon skrek. Jag slängde ut henne ur badrummet samtidigt som jag skrek "Det där låter du fan bli!" (ja, jag vet att hunden inte förstår svenska..). Hon kröp ihop och visade tydligt att hon tyckte att allt var hemskt. Sedan gick hon efter mig i 5 minuter och ville vara till lags.
Efter dessa fem minuter, gissa vem jag hittar halvvägs inne i lådan igen... :cool:

Haukur: Där får du även svar på din "fråga". Jag tar i ibland när jag säger åt henne, riktigt ordentligt och jag har fått höra både en och fler gånger att jag är "elak mot den stackars lilla hunden".. Jag är även noga med att berömma när hon beter sig på ett sätt jag gillar, även om jag försöker berömma så lugnt det går, ett lugnt "bra, duktig tjej.." och en lugn klapp över ryggen eller lite kli bakom örat. Så hon får inte bara höra när hon är dum, utan även när hon är duktig.

Men visst, hon kanske bara skulle försöka riva den också...

Fast det kan hon ju inte och förr eller senare ger hon sig, om inte annat så av ren utmattning. Det är bara att ha tålamod. Mammas bassevalp har vrålat, rullat runt, krafsat och knäppat lääänge, men tillslut somnade hon i alla fall...

Men visst, hon kanske bara skulle försöka riva den också...

Det försöker hon. (det har hon gjort de få gånger hon varit instängd i bur) Hon försöker gräva sig ut.
Nu har jag ju inte burtränat henne eller försökt få henne att tycka att buren är en trevlig plats, så skulle jag ge mig fan på att lyckas med det så kanske hon skulle fungera med bur. Det vet jag inte förrän jag provat.

Förstår precis problemet... har ju lite samma förståndsproblem med min när det gäller matstöld. Men jag tror på att tjata in det, bur underlättar naturligtvis massor.

Har du testat att lägga ner henne och sen sitta så du kan trycka ner henne om hon går upp och sen sitta till hon är helt avslappnad och helst sover?

Har du testat att lägga ner henne och sen sitta så du kan trycka ner henne om hon går upp och sen sitta till hon är helt avslappnad och helst sover?

Ja.
Jag har även provat (främst senaste dagarna) att sitta bredvid henne och hålla i ena örat (det som är ner mot det hon ligger på). Då gör det ont på henne om hon så bara försöker lyfta huvudet, så hon tvingas ligga still.
Första gången jag gjorde så var underbar. Hon hade planer på att verkligen flyga iväg (jag hade satt mig med ryggen till, men hade bak armen och höll i örat) :devil: Hon tjöt som fan. Två sekunder efter att hon slutat tjuta så sov hon som en stock och sov någon timme.
Det är hittills det enda som ger riktigt bra effekt, frågan är bara hur jag får henne att sedan acceptera att ligga still utan att jag "sliter sönder henne"...

Med terriern har jag någon gång fått göra så... Lagt ner honom och sen vaktat på honom, så fort han reser sig från ligga-på-sidan till magläge eller värre så ner med honom på sidan igen. Jag har inte hållt fast honom när han ligger på sidan men inte tolererat att han gör minsta försök att resa sig. Om man så får lägga tillrätta 300 gånger så ger sig alla hundar någon gång, om inte idag så imorgon;)

Det gäller bara att vara envisare än hunden. Men som sagt, jag tror inte att det är mer aktivering eller mer motion hon behöver utan mer passivitetsträning.
Vet att det kan kännas pest ibland och att man hamnat i ett avgrundsdjupt hål men förr eller senare vänder det:)

Men som sagt, jag tror inte att det är mer aktivering eller mer motion hon behöver utan mer passivitetsträning.

Jag är helt övertygad om att det är så.
Frågan är bara hur man gör det på effektivast sätt.

Nu för ett tag sedan var det nästan skrattretande... När Wahidah äntligen var på väg att somna, gissa vem som försökte busa då? Jo, Zala. Hon började studsa, morra och slå på Waha för att leka igång henne, så då fick jag säga åt henne att ta det lugnt (och åh vad hon såg förolämpad ut då, även om hon accpeterade allt och la sig på min huvudkudde) :p

Nu sover båda.
Wahidah är egentligen riktigt vacker..
Det är fantastiskt att ha två salukis, när allt fungerar.. Nu sitter jag istället med tårar i ögonen och tänker på att jag någon dag inte kommer ha min Zala här.
Herregud, det är inte konstigt att Wahidah är som hon är när jag är som jag är.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 029
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 013
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V