"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Äsch då, du har mkt salukivett tycker jag. Jag är säker på att Waha blir en bra hund helt och hållet snart.

Kämpa på!
En vacker dag så upptäcker du att ÅH vad vuxen hon blivit!
Min hund har varit lättsam i det mesta men inte när det gäller frihet ute o inkallning. I februari i år fyllde Nila 2 år o helt plötsligt trillade sista poletten ner :D Nu fungerar allt, både till vardags, i lydnad o inkallning. Nu känner jag att allt arbete jag lagt ner lönat sig. Allt jobb har gett mig den hund jag ville ha, min drömhund. :love:
Bara hoppas att det håller i sig...
Så kommer du också att känna en dag. Det är jag övertygad om! :bow:

(svar även till Niangi)

Jag hoppas att ni har rätt.
Då och då kommer jag på mig själv med att förundras av henne, tänka att jag verkligen har en saluki och inte bara en hundvalp eller unghund. Jag har drömt om en valp med de föräldrar hon har i 2-3 år innan hon ens föddes. Jag drömde dessutom om en cremefärgad tikvalp och visst har hon varit fantastisk och hon "valde mig" som liten.

Det går verkligen i perioder. En vecka underbar, en vecka vidrig osv..
Jag vill ju inte ge upp. Har jag klarat ett år med henne så klarar jag väl ett år till, tills hon är 2 år och vuxnare...

Det känns bara så fånigt. Jag kom i kontakt med saluki för 13 år sedan, har bott periodvis på kennel i många år och ÄNDÅ har jag så stora problem med Wahidah som jag upplever att jag har.
Jag har varit med många valpkullar de första 8 veckorna, levt med flera valpar under unghundstiden, levt med många vuxna osv då de alltid haft ca 20 hundar på kenneln i varierande åldrar. Det känns som om jag borde få Wahidah att uppföra sig exemplariskt, men så är det inte och det är frustrerande.

Du kanske helt enkelt har för stora krav på dig själv?
Kanske spänner du dig omedvetet o det blir som en ond cirkel kring dig o W? Ibland kan det vara så.
Försök att slappna av o njut av dina hundar. Du VET ju vilken tur du haft med att få dina hundar,
o jag är helt övertygad om att du fått din absoluta drömhund i W.
Så njut o släpp kraven så kanske allt blir lättare för er båda. ;)

Ligger nog mycket i det. Jag har enorma krav på mig själv och har haft det även på Zala. Där har det varit bra, för hon har varit en underbar hund redan från start förutom att hon inte skött sig vid hundmöten (pga osäkerhet). När jag började kräva att hon faktiskt ska bete sig okay så har vi gjort enorma framsteg. Hon har blivit en helt otrolig hund.
Jag är mycket bättre på att jobba aktivt med hundarna än att "träna passivitet", hela den grejen är ny för mig då Zala alltid varit otroligt lugn. Sätter man in henne i samma rum som något mjukt så ligger hon och vilar inom 2 minuter.

Just det att det enda jag ska göra är att inte göra någonting, att bara vara lugn.. det är skitjobbigt!
Kanske man skulle börja meditera eller hålla på med pilatesboll (hur tusan stavas det?!) eller liknande.. läsa bok eller måla.. Något för att varva ner själv. Varvar jag själv ner så kanske Wahidah gör det också..?

Haha, du har så rätt så.

Jag har verkligen tänkt på att vara väldigt tydlig med att visa henne att jag vill att hon ligger och vilar. Det känns som om det än så länge fungerar hyfsat bra. Jag försöker också att hålla mig själv lugn och sedan belöna hennes lugn med något hon gillar. (Tex så sprattlade hon runt för att hon ville ut. Då fick hon ligga stilla och vila ett litet tag och sedan tog jag ut henne på en liten kort promenad.) Skam den som ger sig.

GAH! nu tuggar hon på mitt täcke!

JAG känner mig just nu som världens sämsta hundägare :(

Bröt benet förra veckan och ska gå gipsad 6 veckor till...
Kan inte göra något alls med hundarna, jo.. jag kan hoppa ut i trädgården med flexikopplet, bara en hund i taget dock, och kissa med dom.

Tur att man har en sambo, vad skulle man gjort om man var själv :eek:

Ouch!

Jag har själv inte haft oturen att bli skadad och blir sällan sjuk, men om jag skulle bli det.. Jises. Jag behöver skaffa mig en man! :o

Precis... börja leta nu innan olyckan är framme ;)

Eller låt bli att klättra upp på stora svarta hingstar, så slipper du bryta benen :idea:

*Ger mig ut och letar OCH skriver upp att stora, svarta hingstar är farliga* :p

men vad jag tycker synd om dig...verkar inte vara lätt med en sån hemfridsstörare :( hoppas det ger sig har inga tips men som ena annan skrev låter det ju som omdet är stresssymtom?

jag hoppas verkligen det ger med sig.. problem är ju till för attlösas..bara man vet hur...hoppas du kommer på hur...

jag ahde problem med min unghund som inte var helt tumsren vid 9 månadersålder. var jag inte nog snabb på morgoen kissade hon inne...la ut min nya dyra ryamatta då jag tyckte honv ar rumsren hon sprang direkt dit o kissadein den! senare samma dagspydde hon upp maten på den..den har hela vintern hängt över balkongräcket haha.

Haha, du är galen! men jag ska komma ihåg vad du sagt ;)

Till alla:
Idag har jag varit jätthård på att hon SKA ligga. Börjar hon vimsa med något, skit samma vad, så säger jag åt henne att sluta och lägga sig. De har fått springa i rastgården också och än så länge är det helt lugnt här hemma.. Ska nog städa här snart och ska då passa på att gå ut och in mycket ur rummet för att kolla om hon fortsätter sköta sig.
Jag har svårt att faktiskt förstå att hon inte är någon liten valp längre. (herregud, jag kallar en 1årig hund för valp..) så jag har nog lite svårt att även sätta rimliga krav på henne. Ibland, som när vi tränar, så ställer jag krav och kräver att hon ska vara vettig. I övrigt, som vardagssituationer, så är det fortfarande "min lilla bäbis". Det gäller nog att jag inser att hon inte är så liten längre :angel:

Jag blev lite fundersam.. På flera platser ges rådet om bur, men det är väl inte tillåtet?

SJVFS 2008:5 Saknr L 102
Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt
14 §
Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid följande tillfällen.
1. Hundar och katter får förvaras i bur på utställning, tävling och prov samt vid träning inför tävling. Buren ska då vara täckt på minst två sidor och hundar ska rastas minst varannan timma.
2. Vid transport i samband med tävling samt vid träning inför tävling, får hundar på tävlings- respektive träningsplatsen samt till och från tävlings- och träningsplatsen övernatta i transportmedlet.
3. I samband med jakt får hundar förvaras i bur max 8 timmar per dygn om de rastas minst var tredje timme.
4. I samband med transport får hundar och katter förvaras i bur. Förvaringen får dock inte överstiga tre timmar då bilen står stilla.

Vid förvaring enligt ovan ska bestämmelserna i 6 kap. 36 § samt utrymmesmåtten i bilagor 1.7 och 1.8 Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2004:10) om transport av levande djur följas. Vid förvaring enligt punkten 2 ovan ska dessutom särskild hänsyn tas till säkerheten på övernattningsplatsen.

Det stämmer att det är förbjudet. Däremot betyder det inte att det inte är det bästa för en osäker hund. En hund som tuggar så frenetsikt när hon blir lämnad ensam mår absolut inte bra. En bur inger trygghet om hunden blivit burtränad på rätt sätt. Sen får man överväga själv om man vill begå ett lagbrott eller ej. Jag har filmat vår hund som sitter i bur när hon lämnas och har märkt stor skillnad, hon älskar sin bur och lägger sig oftast och sover inom kort, om hon är lös i lägenheten innebär det total förstörelse av saker. Sen kan man ju fundera på hur mycket polisen faktiskt skulle bry sig om någon har en hund i bur. En anmälan måste ju komma in.
Det viktigaste anser jag är att en hund skall kunna känna sig trygg när de är ensamma.

Lagen har uppkommit för att man inte ständigt ska hålla hundar i bur så som man ibland ser på Animal planet att en del gör. Jag tycker det är lite fånigt att någon alltid drar upp den lagen när det handlar om hundar som tex gör illa sig själva hemma, eller äter farliga saker, eller stressar runt så att de blir dåliga. då kan en bur vara ett bar hjälpmedel medan man tränar hunden.

Det är ju tex tillåtet att åka bil längre sträckor med hunden i bur, och under utställning, tävling och träning inför tävling får man ha hunden i bilen. Att tävla hunden gör man inte för dennes skull, utan för sin egen, och om det kan undantas från regeln kan nog tillfällig träning i bur för en unghund också undantas. Ingen tror väl att Wahidah ska BO i buren?

Vill bara skriva en rad om att om och när du köper en bur så satsa på en rejäl gallerbur (om du tänkt dig en sån), inga smala "pinnar" till gallret utan så kraftiga som du kan hitta. Jag vet hundar som plockat sönder gallerburar, alltså legat och gnagt tills pinnarna gått av och de tagit sig ut. Din tjej verkar ju vara ganska duktig på att förstöra grejer så jag tror du tjänar på att köpa nåt "ordentligt" från första början :)

Jag tror absolut inte att hon ska bo i buren, jag har inte heller någon åsikt om att använda bur som hjälpmedel. Jag hade bara för mig att det inte var tillåtet, vilket stämde när jag kollade. Ursäkta att jag uttryckte mig.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 029
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
819
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 818
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 013
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31