"Världens sämsta hundägare"

Sv: "Världens sämsta hundägare"

Har jag sagt att jag tycker att hon inte ska få tugga på ben då? Vart har du läst de isåna fall?

Har jag sagt att jag tycker att hon inte ska få tugga på ben då? Vart har du läst de isåna fall?

Ursäkta! Jag har nog skummat tråden och missat nåt. Jag fick intrycket att hunden inte skulle gnaga alls, ens på små egna saker. Förlåt!
Hur skulle du, personligen, gå till väga för att lära bort stjälandet? Med en, helt klart, mycket envis och egensinnig hund som inte precis är förarvek som det kallas...!

Ursäkta! Jag har nog skummat tråden och missat nåt. Jag fick intrycket att hunden inte skulle gnaga alls, ens på små egna saker. Förlåt!
Hur skulle du, personligen, gå till väga för att lära bort stjälandet? Med en, helt klart, mycket envis och egensinnig hund som inte precis är förarvek som det kallas...!

Alltså tuggben som man ger hunden i en lugn situation tex. när den varit ute o sprungit av sej.. Kanske i samband med att hunden ska vara i buren. De är ok, tycker jag. Men att man försöker hålla sig till tuggben o inget annat.

Orkar tyvärr inte sitta o skriva allt som jag skrivit igen.. Men om du läser de jag skrivit i tidigare inlägg så hittar du svar på din fråga. :)

Sen tycker jag inte att ditt tips va så dumt heller.. Vet dessutom att sådana halsband finns att hyra så slipper man kostnaden. ;)

R_C! :) Jag tycker att du har en fantastisk inställning och jag är jätteimpad av att du inte strypt hund:devil: än :D Jag tror inte att problemet egentligen är att du ställer för höga krav på henne, utan att du ställer för höga krav på dig själv och det gör dig uppgiven - och blir du uppgiven, irriterad och trött blir vovven skärrad och nervös. Du är orolig att hon ska pipa om du stänger in henne i buren, säger du. Skit samma, säger okänsliga jag ;) Du säger att hon är underbar att vara ute med - toppen, säger jag! Väg det bra och det dåliga mot/med varandra - en hund kan inte vara bäst på allt.

Tack!
Jag ska tänka på det där. Dock är det inte bra om hon låter allt för mycket då vi bor i lägenhet... Visserligen har vi grannar som spelar musik på skyhög volym, så de borde få stå ut med lite ljud från oss, men tja..

Titta här nu! Jag har shoppat idag!

Äta mat i stängd bur:
dsc01918_36398078.jpg

Sova i öppen bur:
dsc01922_36398089.jpg

(och där har hon sovit som en stock i säkert en kvart nu)

Snygg! O inte är buren hemsk inte.. Inte när man sussar så sött i den! :laugh:

Det var dessutom väldigt trevlig prislapp på den :D

(Enormt tack till Skogstrollet, eller vem det nu var, som tipsade om rea-ställe)

(Enormt tack till Skogstrollet, eller vem det nu var, som tipsade om rea-ställe)

Det var så lite! Jag hoppas det ska funka. :) Träna långsamt och i små steg nu så hon inte börjar pipa, det är svårare att få bukt med. Buren ska alltid vara ett trevlig ställe.

Nu har vi varit ute på en LÅNG utflykt och träffat en vän till mig. Hundarna är helt slut och jag såg till att Wahidah la sig i buren för att sova. Eftersom jag satt in deras vanliga bädd (som hon brukar sova mycket i) i buren så tror jag att det är lättare för henne att se det som "säng med tak och väggar" än "bur med mjukt innehåll att ligga på".
Ska prova att stänga lite i små omgångar nu. Ev kanske sätta sig inne i buren med henne när man stänger så att hon förstår att det inte är farligt?

Jahapp, nu ligger hon och TUGGAR PÅ BUREN *suckar*
Den kan visserligen inte gå sönder, men det är nog så irriterande.
Vad gör man?
(Ja, buren är fortfarande öppen, hon kan gå ut om hon vill men hon vill ligga där inne och tugga på den)

Ignorera. Förr eller senare inser hon att det inte ger någonting och slutar.

Alternativt stänger in henne med något roligare att tugga på.

(Jag hade förmodligen lessnat och rutit "LÄGG AV" efter ett tag, men det har ingen vidare effekt tyvärr...)

Jahapp, nu ligger hon och TUGGAR PÅ BUREN *suckar*
Den kan visserligen inte gå sönder, men det är nog så irriterande.
Vad gör man?
(Ja, buren är fortfarande öppen, hon kan gå ut om hon vill men hon vill ligga där inne och tugga på den)

Men du sitter väll inte vid datorn utan att gripa in medans hon tuggar?

Men du sitter väll inte vid datorn utan att gripa in medans hon tuggar?

Jag provade att flytta henne, jag provade att ryta åt henne att sluta - det gav knappt någon effekt (mer än i 1 sekund), därför provade jag att sätta mig vid datorn och ignorera henne. Så som svar på din fråga: ja, jag sitter vid datorn utan att ingripa när hon tuggar på buren.

Nu ligger hon dock och sover igen.

Jag provade att flytta henne, jag provade att ryta åt henne att sluta - det gav knappt någon effekt (mer än i 1 sekund), därför provade jag att sätta mig vid datorn och ignorera henne. Så som svar på din fråga: ja, jag sitter vid datorn utan att ingripa när hon tuggar på buren.

Förstår hon verkligen vad du menar när du gör tre olika saker?
Du fick ju effekt på att säga till henne iaf, om inte en gång är tillräckligt så kanske hon behöver fler?

Om mina hundar tex går och rotar i kattlådan en gång och jag säger till, så ignorerar jag ju inte andra gången dom går dit, utan jag är på som en hök så fort jag behöver ingripa.

Vad händer om du sätter på henne en liten munkorg...? I och för sig att angripa symptomen istället för den underliggande orsaken, men här är det väl egentligen ingen som riktigt vet varför unga fröken gör som hon gör??

Det är lättare att lära en hund vad den ska/får göra än att lära den vad den inte får. Istället för att ryta, ignorera m.m. kan du inte lära in ett kommando för att "ligga stilla"? Har du sett Alexandra_W:s tråd där hon tränar sin hund att ligga stilla med hakan i backen för att inte jaga katterna inne?
Det skulle vara ett sätt att bryta stressen och ovanan genom att passa på henne, kommendera "vila" när hon tuggar och då berömma mycket. Även om du inte vet exakt orsak så har hon hållit på så länge nu att det är en rejäl ovana och kommer att ta tid att komma över (troligtvis).

Och ska du säga åt henne så kan du inte ge upp efter första försöket. Tuggar hon, gå fram och peta till och säg nej, när hon ligger stilla kan du gå därifrån. Tuggar hon igen - upprepa. Tills hon fattar. Försök då ge henne något tillåtet att tugga på och beröm om hon väljer det istället.

Det tog mig timmar av upprepande att få min hund ligga stilla på sin plats när det kom folk, var 15 sek var upp för ett nytt försök att hälsa. ENVISHET är vad som gäller...!

Om hon tuggar även när hon är själv så kommer ditt ignorerande inte att hjälpa när du är hemma? Det är ju som att säga "fritt fram".

Jag ska leta upp den tråden!

Nu känns det som om jag har fått en liten idé, en ny idé alltså..

Wahidah tuggar mer än gärna på gosedjur och tuggben, men inte om Zala visar att hon vill ha något av det som Wahidah tuggar på.
Zala är van vid bur och har gått in och lagt sig i den frivilligt flera gånger.
Jag tänker helt enkelt testa med att storstäda rummet som buren är i ordentligt, lägga fram tuggtillåtna saker och stänga in Zala istället för Wahidah.
I alla fall till en början.

Inatt låg dock Wahidah och sov i buren hela natten!
Hon la sig där och sov. Vid 5-tiden vaknade jag av att buren skramlade till. Då var Zala på väg in i den och de låg båda två i den i någon timme, fram tills Wahidah tyckte att det blev lite trångt och kom och la sig i min säng istället.
Så de verkar i alla fall tycka att buren är okay, iaf sålänge man inte stänger den för då reagerar Wahidah om hon är vaken.

Jag har inget direkt förslag på hur du ska lösa detta men skickar en pepp-dans!
:banana::banana::banana: Du kommer lösa detta, ge inte upp!

Jag tänker helt enkelt testa med att storstäda rummet som buren är i ordentligt, lägga fram tuggtillåtna saker och stänga in Zala istället för Wahidah.
I alla fall till en början.

Värt att testa! Gör det en timme eller två om dagen och beröm Waha när hon tuggar på sånt hon får tugga på. Sen kan du varteftersom dra ner på antalet tuggisar så det återstår typiska tuggben och sånt som inte kan misstas för hundleksaker. Då kanske hon lär sig vad som är trevligt att tugga på (matte berömmer) när tuggbehovet uppstår. :)

Det blir som valpträning basic, ser du henne sedan tugga på något otillåtet så byter du ut det mot det tillåtna (som hon då känner igen) och berömmer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 037
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
820
Senast: WildWilma
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 823
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka