Vart är vår sport på väg?

Sv: Vart är vår sport på väg?

I Islandshästtidningen finns ett bra inlägg av Barbro Beckström på Tyckt & Tryckt - Ställer vi upp på HNS´värdegrunder?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Självklart.......

? var citat från inlägget i Islandshästtidningen ;)

Men, det här är alltså ganska nytt, så kan SIF`s nya (hoppas det skall gå ihop) besluta om värdegrunderna samt riktlinjer för hur dylika händelser som nu varit skall behandlas har vi förhoppningsvis inom SIF kommit en bit på väg.

Det som hänt är mycket tråkigt för alla inblandade.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

I Islandshästtidningen finns ett bra inlägg av Barbro Beckström på Tyckt & Tryckt - Ställer vi upp på HNS´värdegrunder?

Jag kan tycka så här .......

Vill vi ha demokrati ?


Ett förfarande som bygger på hörsägen och luddiga anklagelser och godtyckliga straff utan någon möjlighet till ett försvar är inte det styrelseskick och den rättssäkerhet jag vill ha.

Demokratiska värderingar måste man i ett demokratiskt land alltid kämpa för.

Jag tycker de ungdomar, eller närstående, som uppenbarligen skrev i förra islandshäst-tidningen förtjänar lika mycket beröm som denna artikel. intuitivt försvarade de demokratin.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Kanske att man ska få uttala sig innan man blir dömd. Var är demokratin hos en disciplinnämnd som dömer ett straff utan att ens höra den "anklagade"?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

delvis*kl*
Bara en tanke...men om ett flertal, oberoende av varandra, har observerat någon/några oegentligheter, varför ska man då tro på svaranden i detta fallet. Så vad skulle det göra för skillnad om svaranden är tillfrågad eller inte? ( vi kan inte med säkerhet veta om hon är det eller inte).

För övrigt är jag förbluffad om hur många det är som har synpunkter utan att ha samtliga inblandade parters utsagor :eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Med tanke på de starka reaktionerna från så många så måste det ju vara något som de inte gillar som har hänt.
Det skall mycket till innan man ger upp sin post på det där viset.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja, jag har svårt att tro att det inte skulle vara flera och rimligt säkra uppgifter som framkommit då delar av styrelsen, landslagsledningen och det tillsatta och mycket kompetenta diciplinnämnden reser sig som en och avgår.

För övrigt tror jag att denna debatt i olika trådar bara bidrar till att etsa fast minnet om att det kan ha funnits oegentligheter hos denna person, oavsett utfall i frågan. Detta då inte till denna persons fördel.

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

:eek: :eek: :eek:

Lyssna du på skvaller och döm om det är din melodi men i min värld får både skyldig och oskyldig säga sin mening!!

Jag har legat mycket lågt i denna fråga just för MJ skull då jag inte heller tror detta skitsnack gynnar henne.
Jag tillhör nog dem som vet mer än de flesta men tänker inte gå in på mera här utan hoppas på en riktigt bra förklaring inom en snar framtid.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Lyssna du på skvaller och döm om det är din melodi men i min värld får både skyldig och oskyldig säga sin mening!!

Hur menar du då?

I min värld så heter det anklagad, vittnen, bevis och dömande instans.
Och jag tycker nog att både vittnen och anklagad har haft möjlighet att ge sin version.
Anklagad är man innan det är avgjort huruvida man är skyldig eller oskyldig.

MJ kan enkelt skriva på sin hemsida sin egen version.
Saken avklarad.

Men hon väljer att tiga och neka.

Om den anklagade nekar och massor av vittnen samt bevis har en annan sanning då?
Vems sanning gäller?
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Nej. det är just det jag inte gör, lyssnar på skvaller. Därför låter jag de som har total insikt och kompetens att bedöma, göra det ;)

Det som framförs här på forumet är just skvaller, även ditt inlägg. De som är insatta och har haft mandat att avgöra i frågan har i regel det goda omdömet att inte ventilera det här, och man kan vara tämligen säker på att de vet mer än samtliga här tillsammans.

Rolle
IpL
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

delvis*kl*
Bara en tanke...men om ett flertal, oberoende av varandra, har observerat någon/några oegentligheter, varför ska man då tro på svaranden i detta fallet. Så vad skulle det göra för skillnad om svaranden är tillfrågad eller inte? ( vi kan inte med säkerhet veta om hon är det eller inte).

För övrigt är jag förbluffad om hur många det är som har synpunkter utan att ha samtliga inblandade parters utsagor :eek:

Rolle
IpL


Oberoende av varandra? men som känner varandra :idea:
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag antar att du tycker det är okej att folk döms till döden i Kina utan rättegång? För det är precis sådana värderingar du verkar stå för. Herregud de är en av demokratins grundbultar att den som är anklagad alltid ska ha rätt att veta vad denne är anklagad för och få försvara sig!
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Tankeexperiment
Om majoriteten beslutar att det inte ska vara rättegång, är det då demokrati att inte hålla rättegång eller som min föreläsare i statskunskap uttryckte det. Är det demokratiskt att via omröstning avskaffa demokrati? Eller är det okej för en förening att besluta om en rutin hur disciplinärenden ska gå till som går emot demokratiska principer?

Jag ger dig rätt i att det en dom utan att höra den svarande inte ingår i tänkesättet när det gäller demokrati men jag kan inte hålla med om att det handlar om en demokratifråga, problemet ligger snarare på nivån bristfälliga rutiner och oklar beslutsgång. Din jämförelse med dödsstraff i Kina utan rättegång och dom haltar svårt. Det kanske inte gått 100% korrekt till men sedan när har dödsdömda kinesiska fångar utan dom kunnat överklaga den icke existerande domen och fått domen uppriven, åtminstone tillfälligt?

Just nu är det en ordentlig soppa.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Jag tror att folk tycker det hela är konstigt är att problemet kan bero på att vi i Sverige är djupt uppväxta och förknippade med jämnlikhet och demokratiska värderingar. Det är en stor del av svenskars identitet...

Eftersom vi är häst-människor vet vi att det mesta konstiga kan hända i ett stall eller i närheten av stall. Titta på alla trådar om konstiga köpare och konstiga säljare av häst. Titta på alla sjuka trådar om stämningar hit och dit. Vi i folket ( läs jag ) på nätet, vet inte vad som har hänt här därför är det hela konstigt.


"... problemet ligger snarare på nivån bristfälliga rutiner och oklar beslutsgång. " Bristfälliga rutiner och oklara beslutsgångar tycker jag är ett demokrati-problem eftersom det tangerar godtyckliga beslut.. Det är möjligt jag har fel...

Människor kan bli fartblinda och då ska de sägas till och det verkar ju mycket möjligt att det har hänt i detta fall... ingen vet... Jag såg sedan på förbundets hemsida att en massa folk avgått och kanske de ska börja på att skjilja mellan sak och följd.. Dvs vad styrelsen gjorde var att upphäva följden. De har uppenbarligen ingen information eller åsikt om ev. händelse. Styrelsen måste upphäva följden för att annars så hindrar de verksamhetsutövning. Dvs om de inte gör det så kommer styrelsen förmodligen att åka på däng i domstol ( rättsäkerhet, rättstrygghet grundbulten i demokrati ).... .. Gör om , gör rätt.... De människor som avgår verkar vara upptagna människor som säkert har mycket att göra ändå, de kanske bara väntade på en möjlighet ... Landslaget blir nog sämre några år... vad gör det i livet...
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

Ja, jag har svårt att tro att det inte skulle vara flera och rimligt säkra uppgifter som framkommit då delar av styrelsen, landslagsledningen och det tillsatta och mycket kompetenta diciplinnämnden reser sig som en och avgår.

Styrelse och landslagsledning bör avgå i ett sådant här fall, pga av tjänstefel, ingenting annat. Inte för att de är emot Madelene, utan för att det är ett tjänstefel de har gjort. De har inte rätten att döma över svensk lag.


Nu är det ju inte det som har hänt, ni är oerhört naiva om ni tror att det publicerade brevet är förklaringen till avhoppet. Det är så mycket smuts under ytan i SIF.
 
Sv: Vart är vår sport på väg?

*kl*

Jag har lite gett upp att skriva i tråden. Det är mycket spekulationer och mycket irritationer och jag känner det inte fruktbart att skriva och ånga på folks ilska ännu mer.

Jag tycker det är en tråkig, konstig soppa det här. Och jag hoppas vi får klarhet i allting till slut.
Sedan är jag ju inte mer än människa, så mina åsikter kring folk i den här soppan kvarstår, både vad gäller anklagade och avhoppade.


Vad jag dock fortfarande känner är en extremt märklig reaktion bland de som inte är direkt inblandade, är det eviga tjatet om demokrati, rättssaker, att bli "fälld" utan att bli hörd, osv osv osv.
Vad jag vet har MJ inte blivit fälld för någonting, och hon har inte fått något straff. Det kommer nog ta sin tid, med tanke på vilket land det är vi bor i.

Det är ju så, att när jag betalade in min medlemsavgift till SIF så gick jag också med på deras stadgar osv. Jag har inte någon tro på att jag skulle få bli hörd i en disciplinsak om det ansågs finnas tillräckliga bevis för att stänga av mig. Det är ju ingen förundersökning eller rättegång det handlar om.
Men men, om detta kan man väl tycka som man vill.
Men man måste sluta blanda ihop SIF och "Landet Sverige", det är inte samma sak.
Jag vet inte hur det går till inom andra förbund, men jag kan ju gissa att exempelvis Sara Henrietta inte känner sig speciellt varken glad eller rättvist bedömd. Det gör väl ingen anklagad? Alla är ju oskyldiga....


Men, i vilket fall som helst känns det som att detta utvecklats till något enormt, och jag hoppas bara på att det reder ut sig, snarast. Vi medlemmar får väl också göra vårt bästa för detta.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 162

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp