Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Apollo 13

Trådstartare
Snälla hjälp... de e långt jag vet.. men snälla du får ett pris om du orkar läsa allt :angel:

Jag ska lämna ut mitt sto på foder, men ha kvar henne hemma i stallet. Själv tycker jag det här är rätt jobbigt men jag har verkligen inte möjlighet att ta ansvaret för två hästar just nu. Samtidigt har jag väldigt svårt att släppa taget om henne och vill verkligen att allt ska skötas på "mitt" sätt.. jag tycker nämligen jag ser mer eller mindre hela tiden folk som sköter sina hästar på galet sätt, antingen med foderstater som grundarsig på kraftfoder eller hästar med 5st 600gr täcken osv...

Just nu känner jag bara att jag vill kontraktera allt i minsta lilla detalj, allt från att foderstaten skall baseras på grovfoder och att hästen inte får täckas för mycket, till att fodervärden inte får klippa man eller svans hur som helst (kallblodstravare SKA ha lång man och svans :angel:)
Just nu är inget alls klart men det kommer en tjej på 15 år idag och ska kolla på henne. Det skrämmer mig lite att hon är så ung, men samtidigt kändes det som att hon kunde komma med bra "svar på tal" när jag pratade med henne på telefon. Dessutom har hon hästvan mamma och en pappa som stöttar och kommer med på provridningen. Hon bor nära och vi pratade om att hon ist för att betala extra stallhyra skulle rida lektioner två dagar i veckan. Rent spontant känns det super bra om det går att lösa speciellt med tanke på att hon är så ung. Får jag då som ägare skriva in i kontraktet att jag måste godkänna val av tränare? Jag har nämligen hört skräckhistorier om tränare i området och skulle ALDRIG vilja att min häst behandlades som hästar behandlats av denna tränare.
Jag är också rätt rädd för att det ska bli lite för mycket flängridning, men har sagt att så länge foderväden sköter sig får hon göra vad hon vill med hästen. Är det överdrivet att önska att fodervärden skriver riddagbok som jag får full tillgång till och sedan (bara för skojs skull) få dem när avtalet upphör?

Alla andra små grejer som det där med skötsel av man och svans samt utrustning, är det överdrivet att skriva in i kontraktet? Kan man skriva in att hästen måste få ett speciellt tillskott (pga dålig kvalité av hovarna) samt andra sysslor som skall göras i stallet. (Eftersom det blir ett kombinerat foderväds/stallplats-avtal.) Kan man skriva in att fodervärden inte får använda vilken utrustning som helst på hästen utan att kolla det med mig och att sadeln måste kollas var 3e månad (Den är utprovad och får gratis kollas var 3e månad, dock kan det bli en kostnad för att byta sadeln, men jag tänkte stå för halva och sedan köpa tillbaka fodervärdens del när kontraktet upphör. Hästen har nämligen haft problem med extrem snedhet och kommer förändra sig i kroppen avsevärt närmsta tiden och ett sadelbyte kommer garanterat behövas)

Vart 17 går gränsen över vad man ska/får skriva in innan man börjar ses som galen :angel: Jag vill ju inte skrämma bort någon för att jag har svårt att släppa min prinsessa. Men det är lixom ett faktum att jag är rätt pedant och noggrann med hästarna och jag kommer ju alltid bära det sista ansvaret för hästen och hela tanken på att släppa taget skrämmer skiten ur mig. Men samtidigt som jag absolut inte vill släppa taget så fattar jag att jag måste eftersom det faktiskt är meningen med det hela. (Anledningen till att hon måste ut på foder är att jag haft WAY to much att göra och behöver lite tid "off" och nöja mig med att bara rida 6 dagar i veckan :angel:)

Sen puh.. bland det aldra viktigaste... mockningen... får man kontraktera att mockningen sker på mitt sätt? (gud jag hör själv hur det låter) men jag har så himla många kompisar som haft häst SÅ länge som inte verkar fatta hur man mockar....

Sen andra saker, som bla att hon inte får lämnas ensam i stallet pga vävtendenser osv.. ska man skriva in det också eller ska man bara ta förgivet att sånt inte sker om man muntligt talar om det? Samma sak med att ingen häst får lämnas ensam i hagen utan att den får hö?

Får man skriva in att fodervärden är den enda som får rida och att om hon önskar ha en medryttare skall en medryttare skaffas i samråd med mig?

Får jag skriva in att jag alltid har sista ordet? :angel:

(Vill ni läxa upp mig o säga att jag e galen, gör det, men försök att säga det på ett halvsnällt sätt iaf)
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Vad får jag för pris? :D

Jag har själv ett väldigt utförligt kontrakt för mig foderhäst, som jag som fodervärd knåpade ihop med hjälp av två jurister/studerande, med några önskemål från hästägaren. Jag som fodervärd vill att hästägaren ska känna sig trygg, och jag vill själv ha ett bra avtal. Så enligt mig kan inte avtalet bli för utförligt, men visst måste det finnas några gränser (annars blir det ju tjockare än lagboken ;)) Svarar på valda delar.

jag tycker nämligen jag ser mer eller mindre hela tiden folk som sköter sina hästar på galet sätt, antingen med foderstater som grundarsig på kraftfoder eller hästar med 5st 600gr täcken osv...
Just nu känner jag bara att jag vill kontraktera allt i minsta lilla detalj, allt från att foderstaten skall baseras på grovfoder och att hästen inte får täckas för mycket, till att fodervärden inte får klippa man eller svans hur som helst (kallblodstravare SKA ha lång man och svans :angel:)
Jag skrev in i avtalet att hästen garanteras minst 1,5 kg grovfoder/100 kg häst och ska vara ändamålsenligt täckad när vädret så kräver. Tror jag formulerade det ändå lite tydligare, men kontraktet finns på en annan dator.


Hon bor nära och vi pratade om att hon ist för att betala extra stallhyra skulle rida lektioner två dagar i veckan. Rent spontant känns det super bra om det går att lösa speciellt med tanke på att hon är så ung. Får jag då som ägare skriva in i kontraktet att jag måste godkänna val av tränare?

Är det överdrivet att önska att fodervärden skriver riddagbok som jag får full tillgång till och sedan (bara för skojs skull) få dem när avtalet upphör?

Val av tränare känns inte orimligt att du ska godkänna. Det där med riddagboken måste nog du och hon prata ihop er om. Och vad säger att fodervärden inte förskönar vad som hänt?

Alla andra små grejer som det där med skötsel av man och svans samt utrustning, är det överdrivet att skriva in i kontraktet? Kan man skriva in att hästen måste få ett speciellt tillskott (pga dålig kvalité av hovarna) samt andra sysslor som skall göras i stallet. (Eftersom det blir ett kombinerat foderväds/stallplats-avtal.) Kan man skriva in att fodervärden inte får använda vilken utrustning som helst på hästen utan att kolla det med mig och att sadeln måste kollas var 3e månad

Angående skötsel så tycker jag att det kan specificeras inom rimliga gränser. Som att hästen ska ryktas och visiteras varje dag, och att man/svans inte får ryckas/klippas. Foder som hästen behöver kan du definitivt kontraktera skulle jag säga. Skriv in att den utrustning som ska användas är den som du tillhandahåller? Och gratis sadelprovningar, ja varför inte? Men frågan om hon ska dela på kostnader för eventuell sadel måste du ta med henne.

Sen puh.. bland det aldra viktigaste... mockningen... får man kontraktera att mockningen sker på mitt sätt? (gud jag hör själv hur det låter) men jag har så himla många kompisar som haft häst SÅ länge som inte verkar fatta hur man mockar....
Sen andra saker, som bla att hon inte får lämnas ensam i stallet pga vävtendenser osv.. ska man skriva in det också eller ska man bara ta förgivet att sånt inte sker om man muntligt talar om det? Samma sak med att ingen häst får lämnas ensam i hagen utan att den får hö?

Ärligt talat så tycker jag nog att krav på hur en box ska mockas kan vara väl nitiskt. Att det ska bli rent, mockas ekonomiskt etc. givetvis (!) men börjar du lista speciella tekniker så tycker jag det går lite över gränsen. Det är alltid bättre att skriva på papper än att avtala muntligt, så vill du ha några rader om vävningen så skriv det.

Får man skriva in att fodervärden är den enda som får rida och att om hon önskar ha en medryttare skall en medryttare skaffas i samråd med mig?

Får jag skriva in att jag alltid har sista ordet? :angel:

På första frågan, ja. Min första foderponny hade den klausulen i kontraktet, de ville inte att någon utanför familjen skulle rida. Det var jag och min lillasyster som hade ponnyn tillsammans, och mamma red någon gång. Sen så har du ju alltid sista ordet eftersom du äger hästen.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Varför inte skaffa en eller två betalande medryttare istället? Låter mer som att det är det du söker då du inte vill släppa taget om hästen. Skulle jag själv ta en häst på foder skulle jag bli nojig om ägaren skull lägga sig i allt man gör och inte gör.. Sedan skall det självklart finnas bestämt hur hästen skall skötas osv (men inom rimliga gränser) Vad säger att "ditt sätt" är det enda korrekta sättet att mocka t ex?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Faktiskt - medryttare låter som en mycket bättre idé... ;)

TS:
Är man fodervärd är man nog det för att ha lite större frihet än som medryttare (förutom antal dagar med hästen) och när ägaren till hästen finns i stallet kan det nog bli jobbigt med alla dessa regler tillslut. Inte för att dina regler inte är bra, de låter genomtänkta, men principen... Att känna att ägaren alltid håller ögonen på en kan göra fodervärdskapet till en börda.

Hoppas det ordnar sig för dig och din häst, att lämna på foder är jättejobbigt samtidigt som det är skönt när det känns rätt. Jag har gjort det själv ett par gånger och det med blandade känslor! :crazy:
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

till er alla:

joo jag vet att medryttare vore ett ypperligt alternativ, MEN jag får känslan av att en medryttare inte är lika seriös på något sätt. en medryttare kan lätt bli sjuk och pang bom sluta. då kan jag inte heller släppa ansvaret även om jag vill (kan)

nu har jag iaf haft tjejen ute och det kändes faktiskt bra. vi pratade och hon förstod mig mycket väl och ville ha hjälp med saker och ting. det kändes faktiskt över förväntan bra och hon köpte tom riddagboken :p hon verkade seriös och ville göra det rätt och på ett sätt som vi kunde komma överens om. Hon verkade faktiskt uppskatta att jag fanns där och ville nog ha min hjälp lika mycket som jag ville ge den. Jag fick tom chans att prata med hennes föräldrar och jag tror nog att vi alla tyckte det kändes bra, nu ska jag bara sätta mig och skriva ett kontrakt som känns bra.. jag talade också om för föräldrarna att dom fick säga till om jag blev för nitisk i kontraktet :angel:

Tjejen och jag kom bra överens, ridningen gick inte helt som jag hoppats på men i kontraktet kommer det såfall stå att hon ska rida lektion två gånger i veckan och då kommer det nog rätt snart vara ett minne blott, dessutom såg det värre ut när jag red hästen första gången :p

Jag tror faktiskt det här kan bli bra, så länge hennes föräldrar är medvetna om vilka kostnader som åtar sig, det här är nämligen deras första häst.... det gör nog dem alla rätt glad att jag ändå finns där. E går dessutom i nian och behöver plugga vissa dagar och då tar jag mockning osv. Jag tror det här passar oss båda VÄLDIGT bra, nu ska bara familjen räkna på om dom har råd med vår överenskommelse. Lektioner två gånger i veckan blir dyrt, även om dom inte betalar någon stallhyra, endast de direkta kostnaderna för hästen.

Nu håller jag tummarna till max, gör det åt mig också!

Vad ska jag tänka på? Vad får jag inte glömma?
Om ni fick med utrustning till hästarna... jag har ju endel :angel: Ska man skriva med en bilaga med grejer som kommer med som dom ansvarar över?
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Hade foderhäst förra året. Då hade vi i kontraktet skrivit all utrustning som medföljde, där stod även att jag skulle underhålla prylarna samt vid behov reparera om något gick sönder. Så klart blir grejerna slitna när de används, det vet man ju som hästägare. Men man har ju kanske ett litet hum om vad som är normalt slitage under t.ex ett år. Sen eftersom hästen ska stå kvar hos dig kan du ju ändå hålla en viss koll. Det där med att putsa och tvätta kanske inte är det roligaste att göra en kall vinterkväll men det måste ju göras. :)

Tränarkravet tycker jag absolut du kan skriva i kontraktet, mockningen kanske ger lite väl kontroll-freak varning... :) Påminner även om en viktig punkt, eventuella behandlingar och åtgärder som kan påverka hästens framtid ska beslutas i samråd med ägaren. Ifall något skulle hända!

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Om du vill så kan jag maila över det kontrakt jag använde när jag lämnade ut min häst.Pm:a mej din mail i så fall.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Alltså... Om du nu är ett sådant kontrollfreak så tycker jag att du ska sköta din häst själv. Tror det kommer bli svårt för fv att leva upp till alla dina krav.
Jag tror du kommer hitta fel och känna dig missnöjd och allt kommer leda till osämja.
Jag skulle iaf aldrig skriva på ett sådant där kontrakt och ha ägaren hängande över min axel 24/7. Skulle ju inte kännas kul, och man skulle verkligen känna sig misstrodd.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Låter som att medryttare hade passat dig mycket bättre! :) När man är fodervärd vill man känna att hästen är som ens egen! Att man kan göra vad man vill med den (naturligtvis inom rimliga gränser, god skötsel är A och O men du förstår nog vad jag menar). Men enligt ditt kontraktexempel så får man ju i princip knappt klappa hästen utan regler! :crazy:

Något som är viktigt är vad som händer om hästen skadar sig!
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Något som är viktigt är vad som händer om hästen skadar sig!

Just det, viktigt att ta med i kontraktet är vad som gäller om hästen blir långvarigt skadad, oridbar mer än ett par veckor t.ex. Det händer ju att fodervärdar/medryttare drar sig ur då, inte vill betala för hästen längre. Se till att ni är överrens om vad som ska ske i sådana fall, innan olyckan är framme och ni kanske blir osams... :crazy:
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

hehe är man ett kontrollfreak så är det nog ingen risk att man missar en sån viktig punkt ;) hästen besiktigas ju givetvis vid både överlämnandet och tillbakalämnadet. Hästen skall lämnas tillbaka i det skick den lämnades bort, om hästen skulle vara skadad och behöver rehablitering får fodervärden stå för det. om fodervärden av någon anledning inte kan göra jobbet själv kommer jag skriva in att jag har rätt att skicka iväg hästen på rehabstall och att fodervärden får stå för alla kostnader för det.

frågan är bara, ibland kan ju inte en häst lämnas tillbaka i det skick man lämnade bort den i, om den tex skadar sig riktigt ordentligt eller liknande. hur skriver man ner det i kontraktet? vet att en kompis till mig hade i sitt kontrakt att dom fick betala en ev värdeminskning till ägaren, men om hästen ökade i värde skulle dom inte få betalt för det.. är det det som blir lösningen om hästen skadar sig och aldrig kan bli som förr? jag undrar dock fortfarande, hästen kommer ju fortfarande ha samma livförsäkring så vad gäller då? för jag får ju fortfarande ut samma peng för hästen om jag skulle behöva ta bort den.

nån aning?
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

+ fijja

som jag skrivit tidigare så är jag medveten om att det på ett sätt absolut är vettigast med en medryttare eller fler. men av flera anledningar är det inte heller det. jag riskerar att bli sjuk om inte jag kan lägga av mig hela ansvaret, OM jag känner att jag kan det så kommer jag givetvis göra det. om jag känner mig -tvingad- till att fortfarande ha ansvar och koll så missar jag hela poängen.
Dessutom kan en medryttare lätt sluta, bli sjuk osv, dessutom är en medryttare sällan lika seriös som en fordervärd och har oftast heller inte lust att stå för samma kostnad som en fodervärd.

men jag har ju som sagt haft en tjej ute nu, hon och jag ligger på samma plan och jag tror vi kommer komma bra överens, hon vill att jag ska finnas kvar i bilden samtidigt som jag tror att jag kan slappna av när jag vet att jag FÅR vara där om jag VILL (vilket jag vill försöka undvika).
Jag kommer inte skriva in alla galna detaljer i kontraktet, men jag har sagt åt henne att om jag tycker att hon slarvar med mockning eller what ever så kommer jag säga till.. men det hade jag gjort om de va en medryttare/inackordering också.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Jag tror man löser allt genom at prata.
Och absolut inte gå å reta sig. (jag vet).
Sedan tror jag de viktigaste är att hon törs prata med dej och fråga om hjälp och att du då kanske ser mellan fingrarna och försöker lösa det istället för att berätta sin inre tankar (typ: Men är du totalt värdelös och fattar ingenting, så kan du ju inte gö!!)
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Jag tycker att du ska prata med fodervärden innan ni skriver kontrakt och berätta att du har hemskt svårt att släppa taget och att du vill vara med och påverka vissa saker som är viktiga för dig. Säg också att hon gärna får vara ärlig och rak och säga till om hon inte tycker som du eller upplever att det börjar bli för mkt. Så att ni har en öppen relation och kan prata med varandra. För också du vill ju veta om du går till överdrift eller ej. Allt fungerar mycket bättre om man kan vara ärlig och vågar säga vad man tycker, och lösa ev problem.

Jag tycker ju att när hon står i ditt stall så kanske man kan prata om ngt händer som du vill ändra på istället för att skriva ner tusen punker i kontraktet. Tex om en tränare använder oacceptabla metoder. Att du då pratar med fodervärden och ber henne byta.

För det är ju trots allt så att du kan bryta fodertiden om ni inte kommer överens. Ha det som en punkt istället. Att båda har rätt att bryta avtalet när som med 1 månads "uppsägningstid" eller liknande. För du vill väl ändå inte ha en fodervärd som inte respekterar dina känslor och kan vara öppen och förstående? Samtidigt som du också måste visa samma respekt för henne.

En del saker kan man ju skriva in, såsom att hästen inte får ridas i sadlar som inte är utprovade för hästen av sadelmakare tex. Att hästens foderstat ska baseras på grovfoder tycker jag att du kan ha med. Och jag hade garanterat haft med i kontraktet att hon inte får klippa av man eller svans!

Men som sagt så tycker jag att ni, när ni pratar nästa gång om hon fortfarande är intresserad, att du försöker förklara henne hur du ser på hästhållning och låt henne berätta för dig hon hennes bild är av hur det ska vara. Så att ni vet vart ni har varandra. För det är ingen ide att inleda ett samarbete om en sådan känslig sak som en häst, om ni inte är överens och känner att ni kan ha en öppen relation.

Jag tror inte heller att det gör ngt att hon bara är 15. Jag hade mängder av privathästar som jag red när jag var 14 och jag slarvade inte en sekund. På den tiden hade man inga bekymmer och all ork i världen. ;) Sålänge man är ärligt intresserad och pålitlig.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

*kl*

Jag har haft väldigt omfattande kontrakt när jag lämnat ut hästar på foder. Men samtidigt måste man till viss del försöka släppa taget. Ingen fodervärd vill i längden ha en hästägare som lägger sig i allting, det blir väldigt jobbigt för båda parter. Är man inte beredd att släppa taget lite om sin häst så bör man nog inte skaffa någon fodervärd.
Men det viktigaste är väl att noga gå igenom allting innan, så att både hästägare och fodervärd vet vad de ger sig in i.

Att hästen ska fodras enligt dina anvisningar och behålla man och svans som du önskar tycker jag är självklara krav. Angående att du vill godkänna tränare så är det kanske något som de flesta fodervärdar vill välja själva, men jag hade som hästägare resonerat precis som du. Jag vet dock att jag tvekade lite på den här punkten när jag senast skulle skriva ett fodervärdsavtal. Det slutade med att jag behöll hästen själv...:)"Mockningsteknik" tycker jag är på gränsen så länge hästen har det rent och torrt.

Att tjejen är såpass ung tror jag inte har någon betydelse - är hon bara ansvarsfull och har det rätta intresset så tror jag att hon kan vara minst lika lämplig fodervärd som någon äldre. Jag tog själv hand om både egna och andras hästar i den åldern och det var nog större risk att man skulle rykta sönder hästen än att slarva med något...
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Oj, dig hade jag inte velat ha som ägare till min foderhäst. Nu har ju jag några egna och en häst på foder.


Men det jag ville säga var vid skada av häst så har vi skrivit såhär: Hästägaren står för att hästen är försäkrad. Om fodervärden vållat skada genom oförsiktighet får denne betala självrisken. Annars står ägaren för det. Detta iom att ägaren har hästen två dagar i veckan ungefär. Däremot har jag som fodervärd ansvaret för att ta hästen till vet. vid behov.

Jag som fodervärd hade inte gått med på att ägaren har rätt att skicka hästen till rehabstall med mig som betalare utan då hade jag krävt att hästen skulle ha en försäkring med rehab som tillägg.

Sen för att båda skall känna sig säkra har vi en uppsägningstid på tre månader om ingen av vederbörande har brutit mot kontraktet. Självklart har vi en massa andra punkter ang skötsel men dessa är mest sunt förnuft och vissa speciella för denna häst ang. foder och skoning.

Lycka till och var ödmjuk (ingen kommer att kunna sköta din häst som du)
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Utan att läst igenom ditt inlägg helt.

Vore det ett alternativ att söka någon som är mer en halvfodervärd/medryttare, som fortfarabde betakar alla kostnader, men som inte har fulla rättigheter?


Sen Går det att vara petig.
Jag har en fodervärd på mitt sto som tyckte det var helt ok att vi skrev att hon inte fick tex klippa man, pannlugg och svans (svannsen fick toppas men inte klippa kort) på hästen.
Bara man förklarar Varför man vill det, så är det ju inte hela världen att man har krav, imo.
Och ärligt talat, den fodervärd som anser att den ska ha full bestämmelserätt över hästen, vill inte jag ha som fodervärd på mina hästar...
När man är foderhäst lånar man en häst, man äger den inte, man har inte full bestämmelserätt över den.
Sen så kan man ju vara just och inte vara en tyrann...
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Hej!
Har inte läst alla svar men svarar ändå.
Får lite känning av att du "både vill ha kakan och äta den." Att det är praktiskt med någon annan som betalar och sköter allt praktiskt med din häst, men att du fortfarande vill ha den som DIN häst.
Där faller hela fodervärdsbiten. Som fodervärd har man hästen som sin egen mot att man står för alla kostnader, samt givetvis tar god hand om hästen. Du lär helt enkelt hitta en fodervärd som du litar på sköter detta. Självklart skriver man ett avtal, men om allt ska vara så styrt in i minsta detalj borde du skaffa dig en skötare eller dyl istället.
Jag skulle ALDRIG skriva på ett sådant avtal. (kontrollera hur mockningen sker??!) Däremot ett där det stå typ att jag " ska sköta och vårda hästen på ett för hästen bra sätt" samt övriga punkter som är brukliga.
Däremot kan du ju alltid skriva i en uppsägningstid, på låt säga 2 månader, åt båda håll. Då kan ni ju båda säga upp fodervärdsavtalet om det inte känns bra.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 470
Senast: Avalbane
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 072
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 099

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp