Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

jag förstår, jag har lovat honom att avliva heldre än sälja vidare. jag såg paniken/skräcken i hans ögon och kropp under de första dryga året hos mig... knappst att jag utsätter honom för det igen.

idag är en bra dag fysiskt, idag struttar jag omkring utan kryckor rel obehindrat, däremot ångrar jag mycket att jag startade den andra tråden... fixade inte alls allas åsikter om vad jag "borde" göra.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Skriv till Moderator och be henne stänga den tråden. För visst skrev du väl att du ville ha stöttning i ditt beslut och inte en massa påhopp? Du kan ju hävda att den har urartat lite?
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

ja.. o andra sidan så har det fått mig o tänka och trotts att jag tänkt så står jag fortfarande kvar vid mitt beslut och det gör nig ju bara mer säker på att jag fattat rätt beslut...

visst att jag kan skicka honom på tillridning, men då kan jag lika gärna göra det om 2 år eller what ever, när jag känner lust och pepp för att rida honom. för det gör jag, som kanske förstårligt är, inte nu.
sedan jag köpte mitt sto så har jag blivit jätte peppad till att rida mer och på en högre nivå. eftersom han inte är utbildad och jag inte tillräckligt duktig för att utbilda honom på en femöring så hamnar vi just ni inte på samma våglängd. därför kan jag ist utbilda mig själv på stot ett tag, och se vad som händer i framtiden. men jag har ingen lust att känna nån press åt varken det ena eller andra hållet för att några på ett forum har massa att tycka och tänka om en häst och en ryttare som dom aldrig träffat eller sätt.

hehe de va bara som att någon fick Apollo till bakskygg genom en av bilderna i mitt inlägg.. hehehehe det sista han är, är bakskygg...
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Såg att du avslutat den andra tråden.Se nu till att ta det lugnt och bli bra.Och du är INTE ngn dålig matte,snacka om att du har kämpat.Tråkigt att du fick "påhopp" i andra tråden,ta inte åt dej.Typiskt för många som aldrig suttit i en sådan situation att tycka en massa,(från en som suttit i liknande sits)Håll huvudet högt och som sagt det är du som känner din häst.Krya på dej.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Läste inte hela, men när jag lämnade ut häst på foder en längre tid som skulle vara till tävling så krävde jag träningssdagbok av fodervärden. Man behöver ju veta vad som gjorts för att kunna fortsätta tränings sedan. Så varför inte.

Det blir nog mycket svårt att ha hästen hemma och låta någon annan vara fodervärd. Varför låter du inte istället någon vara medryttare och betala en liten summa varje månad för det istället. Om det nu inte är pengarna som tryter med.

Är det pengarna så får du nog stå ut med att du förlorar kontrollen, så länge inte hästen missköts, för det skriver man åtminstone i kontraktet.

Hälsning Maja
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Jaha du... Inte lätta saker du varit med om. En häst som haft 7 olika ägare vid 7 års ålder, det säger en del om hästen. Undrar vad han varit med om innan du köpte honom? Du säger att han "blir lycklig" efter att han kastat av dig. Egendomligt, tycker jag. Men du har gjort ditt bästa och jag har svårt att tro att någon medryttare/fodervärd skulle klarat av honom bättre än du. För som du säger har ni annars en fin relation och det är mycket värt! Men efter det du varit med om så är det en hälsorisk att rida honom. Det är heller inge kul att rida ngn. som man tror man kommer trilla av när som helst.
Han kommer förmodligen inte få det bättre nån annanstanns heller.

Så mitt råd är att ha honom kvar och gör roliga saker tillsammans. tja, kanske köra, tömköra, promenader osv. Och Kanske, kanske så hittar du nån fodervärd som känns bra och kunnig, som din häst och du får förtroendet för. Vem vet?

Önskar dig all lycka.

Karamelldrottningen.
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Läste först nu ditt första inlägg i frågan, du låter precis som jag tänkte då jag som långtidsskadad (ej förmåga att vara uppe alls i början, alltså ej åka med i bil) skulle låna ut min ögonsten:D. Jag släppte dock taget och han for iväg en bit bort. Ringde och allt verkade bra... Skulle aldrig ha lånat ut honom!!! Stod vid första besöket efter ett halvår mager, ensam och utan tillgång till lösdrift:cry:. Hämtade hem honom så snart det uppdagades, gåendes m kryckor och en trött o hungrig häst. Efter dryga fyra tim var vi hemma. Lagom distans är nog bäst för tjejens skull, ha "koll i bakgrunden" och var glad om häst och tjej är glada även om det inte blir på ditt sätt:angel:
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Fick se nu att du inte skulle låna ut henne längre. Sorry:angel:
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

Jag vill inte låta elak,förstår att det är jättejobbigt att lämna din häst på foder! Men om hästen står hos dej och du ska ha en sån kontroll som du vill skriva i kontraktet så tycker inte jag att du lämnat din häst på foder,snarare medryttare .Det är en stor skillnad.Jag tror absolut inte att detta kommer fungera utan ni kommer att bli osams.Ha "fodervärden" som medryttare ist.För om du ska sådan kontroll så tycker jag synd om "fodervärden".Jag skulle aldrig ta imot en foderhäst med en sådan kontroll på mej.Satsa på medryttare tycker jag.Lycka till.MVH Ylva
 
Sv: Vart går gränsen? Fodervärdsavtal + känslor

? Svar till mig?

Hälsning Maja
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: Bee
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 470
Senast: Avalbane
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 069
Senast: Dentaku
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp