Vart i Sverige vill du resa?

Inte missat alls, jag tycker ju väldigt mycket om detta. Dvs mycket saker på liten yta som levereras som understatement. Istället för tre brända ben på en piedestal mitt på ett stort tomt golv (Gamla Uppsala museum) och tre Dinosaurier i vinyl som nickar på huvudet :D (någon annanstans)

The Svedberg-laboratoriet har jag missat om du inte menar acceleratorn och förrådet :D

Det är nog acceleratorn och förrådet. Har själv inte nått dit, måste ta nivå 9 på myntkabinettet först. Har du varit på Medicinhistoriska? Massor med kollijoxer i flera lager, man kan gå där hela dagen utan att se allt.
 
Det är nog acceleratorn och förrådet. Har själv inte nått dit, måste ta nivå 9 på myntkabinettet först. Har du varit på Medicinhistoriska? Massor med kollijoxer i flera lager, man kan gå där hela dagen utan att se allt.
Nej jag har missat både myntkabinettet (gillar inte mynt) och medicinhistoriska, jag tänkte gå dit men blev varnad att det inte var för barn :eek:

Den dubbelhövdade kalven på BMC och en liten fin utställning om hittat i magen på kor på Veterinärhögskolan har jag dock ramlat över.

Har du kravlat runt under pumphuset vid Islandsbron?

Jag kan varmt rekommendera de döda uppstoppade djuren speciellt för barn i Vasaparken, Biotopia :rofl:
 
@Badger Alltså nja, jag tror du inte riktigt förstått vad vi är ute efter eller varför det var lite av en besvikelse.

Men det är lugnt! Han kommer vänja sig vid att i Sverige finns det vacker natur och små, mysiga städer men att det är allt :).
 
När jag passerade Älvsered sist, kom det två elefanter gående på rätt sida vägen, och började käka på rondellens prydnadstujor.
 
Det finns litet till. :p
Börjar vi i söder, inte längst söderut men en bra bit, så finns Kullaberg med den fortfarande rätt pittoreska gamla badorten Mölle, Kullens fyr med branta klippor och grotta, och Lars Vilks skulpturspektakel Nimis. Ett snäpp norrut ligger Bjärehalvön med Torekov, Hallands Väderö och Båstad. Sen har du halvannan mil sandstrand i form av Mellbystrand, därefter Halmstad med bl a Tylösand. Falkenberg och Skrea strand (med mera) och Varberg, båda trevliga sommarstäder. Den hugade tittar in på Gekås på väg norrut mot t ex Tjolöholms slott. Vi hoppar över Göteborg och kommer till Kungälv med Bohus fästning, Marstrand (med Carlstens fästning), Tjörn och Orust. Tar du vänster efter Munkedal hittar du t ex Smögen, Hunnebostrand, Bovallstrand och Nordens Ark. Längre norrut finns Fjällbacka och Koster, sen är du i Norge. Och allt jag har räknat upp är trevliga utflyktsmål var för sig. :)
Nordens ark har jag hört gott om, men det är väl inte en stad i sig eller..?
 
På min lista står
Abisko
Torneträsk
Jokkmokk
Örnsköldsvik
Östersund
Arvika
Mellerud
Kilsbergen
Visingsö
Tjolöholm
Öland
Orust
Halmstad
Nora (marknaden)
Wadköping
Blå jungfrun
Djurö
Padjelanta
Skuleskogen
Stenshuvud/Simrishamn
Stora mosse
Söderåsen/Helsingborg
Ängsö

Ja, jag samlar på nationalparker och naturreservat.
 
Nejdå, det är en naturpark med vilda djur. Flera av de andra platserna jag nämnde är inte heller städer, men trevliga ställen att besöka. :up:
Aha, ja jag tänkte på trådens ämne :D det ska vara ordning och reda :angel:
Googlade men den verkar ju ligga lite mitt ute mellan städer .. vilken är den närmsta?
 
Jag vill hälsa på flera medeltidsfestivaler :d Tyvärr har jag redan varit i Visby och Söderköping (fast inte under medeltidsveckan på den andra staden, det borde åtgärdas snarast :cautious:), och vet inte var mera såna finns...
Jag tänkte genast Visby när jag såg den här tråden men läste att man måste inte ha varit där tidigare :mad: jag som bara varit där en gång :cautious:

Västkusten har jag inte varit så mycket till, men har varit i Göteborg och kan inte komma på något mera ställe där att vara till :angel:

Jag har varit till storulvån en gång på en klassresa i augusti - jättefin miljö att vandra i :love: Men det räcker för mig :p

Jag läste att du ville hälsa på fler Melodifestivaler. Fick verkligen inte ihop det med resten av texten :laugh:
 
Jag googlade lite och allt är ju nära i Skåne, skulle vara roligt att se Malmö och Lund också. Kullaberg ser väldigt fint ut på bild iaf :)

Det är värt en avstickare, helt klart! Utsikten från fyren är häftig sedan finns Ellens café i Ransvik. Nimis står med lite tur kvar.

Helsingborg är en härlig stad också, om ni ändå har vägarna åt det hållet. Där finns bla Kärnan, Sofiero slott och en mysig stadskärna med vackra byggnader.
 
Aha, ja jag tänkte på trådens ämne :D det ska vara ordning och reda :angel:
Googlade men den verkar ju ligga lite mitt ute mellan städer .. vilken är den närmsta?
Jag måste ha missat biten där tråden begränsades specifikt till städer, jag har uppfattat den som syftande på platser i ett vidare begrepp än enbart större tätorter... och ville fylla i potentiellt intressanta västkustska resmål utöver Göteborg. :) Fast visst blir det litet OT ändå, även om tråden redan är full av tips och förslag snarare än önskningar.

(Hur som helst, Nordens Ark är ett jättehäftigt ställe som har en berättigad plats på en bred västkustturné imho. De listar ett åttiotal djurraser, från pilgiftgrodor till leoparder och Przewalskis häst. Närmaste stad torde vara Uddevalla, men parken ligger 4-5 mil därifrån på samma udde som Smögen, Kungshamn och Hunnebostrand.)
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Växjö, har både slott, ruiner och det finns något som kan liknas vid ett stadsliv. Halmstad tycker jag är fint med. Sen har ju Sverige relativt små städer, vi är ju små befolkningsmässigt och vår äldre stadsbyggnad är av trä.
 
@Badger Alltså nja, jag tror du inte riktigt förstått vad vi är ute efter eller varför det var lite av en besvikelse.

Men det är lugnt! Han kommer vänja sig vid att i Sverige finns det vacker natur och små, mysiga städer men att det är allt :).
Jo tyska hansestäder och sådant lär ju inte hittas här onekligen :) till och med våra slott är ju lite tråkiga oftast.
Jag älskar Visby men det duger nog knappast för er heller jämfört med franska städer. Det är faktiskt inte så mycket att se mer än helheten.

Men jag ville faktiskt förklara varför han kan ha "hört om" stan utan att tycka att den är speciell. För du skrev tydligt att han hade hört den var speciell. Den är inte speciell att titta på, den är speciell att bo i som sagt. Och man brukar höra om städer från folk som har bott i dem (känner få som någonsin flyttat till Uppsala som vill därifrån).

Kan inte föreställa mig någon turist efter en dag i Uppsala säga att uhm Domkyrkan är såå fin jämfört med en katedral i Paris :rofl: (den är bara väldigt mycket större än kyrkor i Stockholm, det är inte mer med det, och den är röd av alla färger.) Eller att slottet går att jämföra med ett Tyskt sagoslott.
 
Senast ändrad:
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Jag fortsätter när jag ändå har hjärnan på det spåret: Men kombinationen, Gränna, Visingsö och boende på Gylleneuttern som är ett fuskslott värt att besöka bara för det. Vill man titta på något stadslikt finns Jönköping-Huskvarna i närheten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 959
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 942
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 683
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 158
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp