Vart i Sverige vill du resa?

Jag har varit i alla landskap utom Dalsland (!) så det finns på min lista. Vad finns att se och göra i Dalsland?

Åkte Inlandsbanan (tåg) (Mora-Gällivare) med flera stopp på vägen och tripp till Kiruna för två år sen. Kan verkligen rekommenderas! 14-dagars kort och man kan hoppa på och av lite som man vill (nåja) och se många norrländska orter.

Kan säga att jag åt de absolut bästa färska skaldjur jag nånsin ätit i Kiruna, vilket var helt otippat.

För att promota lite kan jag ju säga EKO-museum Bergslagen. Dalarna är Falun, Rättvik och Orsa för de flesta, men södra Dalarna har många pärlor!

Blekinge är också speciellt. Karlshamn och Karlskrona bör ”alla” ha besökt tycker jag...

Dalsland har Dalslands kanal och Håverud med sin akvedukt. Där är väldigt fint :)
 
Ja både Malmö och Göteborg står på vår lista :).
Göteborg är fint, ni kan titta på pampiga sekelskifteshus i sten i t ex Linnestan och Vasastan, och gammal fin träbebyggelse i Haga. Feskekörka är också fin.

I Kungälv norr om stan finns Bohus fästning och en ännu häftigare fästning, Carlstens, finns på skärgårdsidyllen Marstrand.

Slott finns en del på bilavstånd, Tjolöholm, Gunnebo och Nääs är de jag kan komma på.
 
Du glömde Jämtland och Västerbotten ;) :D

Edit: Oviksfjällen :love:

oviksfjallen20150610_zpsvaax9fpq.jpg

10 juni 2015

DSC_0490_zpsc1td0ptn.jpg

23 mars 2015

Ovanstående är alltså utsikten från kontoret :love: :love:

Stekenjokk 7 maj 2014:
DSC_0143_zps713880d5.jpg

Ja, jag står på vägen :p
:love::love:
Oj, hur kunde jag missat detta :o lägger direkt till både Jämtland och Västerbotten på listan :p
 
@mandalaki Ja Göteborg har jag varit en hel del i, min äldsta syster bor där :). Tack för slottstipsen!
Tjolöholm är en anakronistisk fars! Om någon av er är det minsta intresserad av historisk galenskap, rekommenderar jag det slottet varmt. Plus att det finns en "arbetarby" med personalbostäder, som helt klart är historiskt intressanta. Men en stad för en spanjor är det inte.
 
Tjolöholm är en anakronistisk fars! Om någon av er är det minsta intresserad av historisk galenskap, rekommenderar jag det slottet varmt. Plus att det finns en "arbetarby" med personalbostäder, som helt klart är historiskt intressanta. Men en stad för en spanjor är det inte.
Inte skrev jag att Tjolöholm är en stad! Utan slott på bilavstånd.
 
Det var mest för att återkoppla till Hoseys tanke om att Uppsala inte var så "mycket" osv.
Nä men säger jag att vi ska åka och titta på ett slott så fattar han att vi inte åker till en stad :). Det är mer hur folk har pratat om Uppsala som fått honom att förvänta sig mer än vad det faktiskt är.
 
Jag skulle vilja besöka den enda riktiga staden i Sverige idag, Järle.


Alltså riktiga, i den bemärkelsen att den fortfarande har sina stadsprivilegier intakta.
 
Jag skulle vilja besöka den enda riktiga staden i Sverige idag, Järle.


Alltså riktiga, i den bemärkelsen att den fortfarande har sina stadsprivilegier intakta.
:D Då kan du även passa på och åka rälsbuss till Nora! :D

Kom på att en varning kanske är på sin plats @niphredil , besvikelsen blir nog total om man väntar sig något större än Uppsala. :angel:
 
Kom på att en varning kanske är på sin plats @niphredil , besvikelsen blir nog total om man väntar sig något större än Uppsala. :angel:
Fast alltså han fattar att städer i Sverige är små. Det var inte så mycket storleken på Uppsala som var problemet utan innehållet.

Men skit samma.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 920
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 824
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 657
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 135
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp