Och är Sveriges största stad, om man nu går strikt på stadsdefinitionen.Järle har 30 innevånare!
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och är Sveriges största stad, om man nu går strikt på stadsdefinitionen.Järle har 30 innevånare!
![]()
Alltså det låter ju helt fantastiskt! Är det också runt tiveden? Eller vart ligger det?
Vad gör man i Karlshamn? Jag var där nån vecka, sällskapet var trevligt och vi gjorde en del utflykter därifrån, men själva Karlshamn var mest dötrist?
Sigtuna är ju inte allt för långt bort från er, det är ju väldigt kulturhistoriskt och det går inte att bygga i stadskärnan utan att göra en arkelologisk utgrävning. Om man gillar vackra parker och planteringar är enköping trevligt, då finns ju skokloster i närheten. Jag gillar ju annars skåne (som så klart inte är en stad) framförallt västra delen av skåne är ju smockfullt med slott, parker, restauranger och fik. Reser man kusten upp mot Göteborg finns det ju många fina stopp på vägen och själva kusten är ju fin i sig.Ja, sånt till exempel går fetbort.
Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.
Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig.
Trädgårdsföreningen och BotanGöteborg är fint, ni kan titta på pampiga sekelskifteshus i sten i t ex Linnestan och Vasastan, och gammal fin träbebyggelse i Haga. Feskekörka är också fin.
I Kungälv norr om stan finns Bohus fästning och en ännu häftigare fästning, Carlstens, finns på skärgårdsidyllen Marstrand.
Slott finns en del på bilavstånd, Tjolöholm, Gunnebo och Nääs är de jag kan komma på.
App app app!Gotland har jag inte varit på sedan litet barn, sugen på att åka dit med.
Kosteröarna också bara sedan barnsben, dit vill jag igen.
Enda villkoret är att du inte får ha varit där förut.
OrdningskvinnaApp app app!
Min erfarenhet är att stugorna i bohuslän nästan ligger på varandra.
Sorry! Ordningskvinnan säger nej!Men om jag inte ens MINNS det?![]()
Ordningskvinna![]()
Örebro kanske? Slottet ligger iallafall mitt i stanJa, sånt till exempel går fetbort.
Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.
Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig.
Riksgränsen för att åka skidor. Önskar jag eftersom det verkar jättejobbigt att ta sig dit och backarna sägs vara läskiga så jag kommer inte i realiteten göra detSpin off på flygtråden.
Någon ger dig en resa inom Sverige och du får själv bestämma vart. Enda villkoret är att du inte får ha varit där förut. Vad väljer du, och varför?
Jag skulle lätt åka långt norrut, för att få vandra på fina fjällstigar med ljung och bäckar.
Har aldrig varit längre norrut än Orsa.![]()
Rekommenderar KullabergSkåne, det verkar så väldigt annorlunda. Överlag tycker jag att det är speciellt att åka söderut (in- eller utrikes) på sommaren dit där det blir mörkt på kvällen men ändå är varmt.
Det finns litet till.Västkusten har jag inte varit så mycket till, men har varit i Göteborg och kan inte komma på något mera ställe där att vara till![]()
Tror att grejen med Uppsala är att bo i staden, inte att turista i den. Dvs museer och grejs finns det en hel del av men väldigt väl dolt och kanske inte så storslaget presenterat. (Som tex hissen inuti den ministora butiken inne i Domkyrkan som leder till ett museum med kyrkotextilier, spiror, guldklänning och blodiga kläder osv, om man frågar i disken.) Eller om man rantar in i Paleontologens hur så finns ett litet museum med mycket dinosaurieskelett. (För att inte tala om Evolutionsmuseets utrymmen med djur på burk)
Tror att grejen med Uppsala är att bo i staden, inte att turista i den. Dvs museer och grejs finns det en hel del av men väldigt väl dolt och kanske inte så storslaget presenterat. (Som tex hissen inuti den ministora butiken inne i Domkyrkan som leder till ett museum med kyrkotextilier, spiror, guldklänning och blodiga kläder osv, om man frågar i disken.) Eller om man rantar in i Paleontologens hur så finns ett litet museum med mycket dinosaurieskelett. (För att inte tala om Evolutionsmuseets utrymmen med djur på burk)
Eller om man faktiskt råkar orka sig upp för den sista trappan i Gustavianum och då upptäcker ett par rum tättbelamrade med grejs från Vendeltid. Fast vid det laget har de flesta redan kroknat vid de Egyptiska mumierna
(Alltså jag gillar konceptet)
De museer som faktiskt marknadsförs är mycket tråkigare. Som Uppsala kullars museum som har mest golvyta och fönster och lekhörna.
Inte missat alls, jag tycker ju väldigt mycket om detta. Dvs mycket saker på liten yta som levereras som understatement. Istället för tre brända ben på en piedestal mitt på ett stort tomt golv (Gamla Uppsala museum) och tre Dinosaurier i vinyl som nickar på huvudetMeh, har du missat hur poppis det är med Glömda rum-konceptet?Man får jobba sig igenom svårighetsgraderna att hitta museerna, The Svedberg-laboratoriet är nivå 10.