Vart i Sverige vill du resa?

Vad gör man i Karlshamn? Jag var där nån vecka, sällskapet var trevligt och vi gjorde en del utflykter därifrån, men själva Karlshamn var mest dötrist?

Nu är ju smaken olika men det är staden som sådan. Arkitekturen är speciell och får man möjlighet att gå en stadsvandring och se bakgårdarna så är det en upplevelse (om man som jag inte alls är kustbo och inte van vid ”instängda trädgårdar”). Det finns mer i Karlshamn än vad som ”syns utanpå” :)

Trosa och Mariefred är andra pärlor av liknande anledning.
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Sigtuna är ju inte allt för långt bort från er, det är ju väldigt kulturhistoriskt och det går inte att bygga i stadskärnan utan att göra en arkelologisk utgrävning. Om man gillar vackra parker och planteringar är enköping trevligt, då finns ju skokloster i närheten. Jag gillar ju annars skåne (som så klart inte är en stad) framförallt västra delen av skåne är ju smockfullt med slott, parker, restauranger och fik. Reser man kusten upp mot Göteborg finns det ju många fina stopp på vägen och själva kusten är ju fin i sig.

Trosa och Eksjö är ju fint om man gillar låga äldre stadskärnor av trä. Lite sämre med slotten där dock. Uppland och Sörmland är ju extremt täta bland slott och herrgårdar.
 
Göteborg är fint, ni kan titta på pampiga sekelskifteshus i sten i t ex Linnestan och Vasastan, och gammal fin träbebyggelse i Haga. Feskekörka är också fin.

I Kungälv norr om stan finns Bohus fästning och en ännu häftigare fästning, Carlstens, finns på skärgårdsidyllen Marstrand.

Slott finns en del på bilavstånd, Tjolöholm, Gunnebo och Nääs är de jag kan komma på.
Trädgårdsföreningen och Botan :heart.
 
Instämmer med flera om Bornholm! Har velat åka dit i flera år, nu blir det kanske äntligen av :)
Gotland har jag inte varit på sedan litet barn, sugen på att åka dit med.
Öland kommer det bli i vår/sommar.
Kosteröarna också bara sedan barnsben, dit vill jag igen.

Fjällen, Treriksröset, Lofoten, Kiruna, fjällvandringar mfl har jag varit flera gånger så det kan jag hoppa ett tag till innan jag blir sugen igen.
 
Min erfarenhet är att stugorna i bohuslän nästan ligger på varandra.

"Bohuslän" är ju ganska stort :D Min familj har stuga på en halvö utanför Tanum och där ser man absolut inte in i grannarnas stugor. Vandrar du runt i tätorterna däremot ligger husen dikt an, typ Grundsund. En del hus har inte väg fram till sig utan slingrande stigar kring andra hus innan man hittar rätt hus! :D

Kan rekommendera Tjurpannan om man vill ha ett naturreservat med häftiga klippor, lite vandring/klättring men ändå badmöjligheter!
 
Svårt! Jag har varit i alla landskap och ofta mer än en gång, men norrland. På något ställe jag inte varit. Vid treriksröset kanske? Det är ju inte alltför långt från Karesuando som jag gärna återser samtidigt. :)
 
Jag vill hälsa på flera medeltidsfestivaler :d Tyvärr har jag redan varit i Visby och Söderköping (fast inte under medeltidsveckan på den andra staden, det borde åtgärdas snarast :cautious:), och vet inte var mera såna finns...
Jag tänkte genast Visby när jag såg den här tråden men läste att man måste inte ha varit där tidigare :mad: jag som bara varit där en gång :cautious:

Västkusten har jag inte varit så mycket till, men har varit i Göteborg och kan inte komma på något mera ställe där att vara till :angel:

Jag har varit till storulvån en gång på en klassresa i augusti - jättefin miljö att vandra i :love: Men det räcker för mig :p
 
Ja, sånt till exempel går fetbort.

Alltså han har velat se städer som är intressanta på olika sätt: vackra och trevliga med gärna nåt slott i närheten. Inte för att specifikt gå på museum eller så utan bara besöka olika svenska städer som är fina och har nån större sevärdhet. Typ Visby.

Jag tycker inte att det finns så många men han tror inte på mig :p.
Örebro kanske? Slottet ligger iallafall mitt i stan :p marknaden på vintern är rätt trevlig då.
 
Spin off på flygtråden.

Någon ger dig en resa inom Sverige och du får själv bestämma vart. Enda villkoret är att du inte får ha varit där förut. Vad väljer du, och varför?

Jag skulle lätt åka långt norrut, för att få vandra på fina fjällstigar med ljung och bäckar.

Har aldrig varit längre norrut än Orsa. :meh:
Riksgränsen för att åka skidor. Önskar jag eftersom det verkar jättejobbigt att ta sig dit och backarna sägs vara läskiga så jag kommer inte i realiteten göra det :D

Sedan Nordens ark skulle jag gärna se.
 
Västkusten har jag inte varit så mycket till, men har varit i Göteborg och kan inte komma på något mera ställe där att vara till :angel:
Det finns litet till. :p
Börjar vi i söder, inte längst söderut men en bra bit, så finns Kullaberg med den fortfarande rätt pittoreska gamla badorten Mölle, Kullens fyr med branta klippor och grotta, och Lars Vilks skulpturspektakel Nimis. Ett snäpp norrut ligger Bjärehalvön med Torekov, Hallands Väderö och Båstad. Sen har du halvannan mil sandstrand i form av Mellbystrand, därefter Halmstad med bl a Tylösand. Falkenberg och Skrea strand (med mera) och Varberg, båda trevliga sommarstäder. Den hugade tittar in på Gekås på väg norrut mot t ex Tjolöholms slott. Vi hoppar över Göteborg och kommer till Kungälv med Bohus fästning, Marstrand (med Carlstens fästning), Tjörn och Orust. Tar du vänster efter Munkedal hittar du t ex Smögen, Hunnebostrand, Bovallstrand och Nordens Ark. Längre norrut finns Fjällbacka och Koster, sen är du i Norge. Och allt jag har räknat upp är trevliga utflyktsmål var för sig. :)
 
@svea Uppsala har vi varit i! Han tyckte att det var trevligt och gulligt men inte så ”mycket” liksom. Tror han hade väntat sig mer, med tanke på allt han hört om stan.

Tack för tipsen! :) @Petruska också :)
Tror att grejen med Uppsala är att bo i staden, inte att turista i den. Dvs museer och grejs finns det en hel del av men väldigt väl dolt och kanske inte så storslaget presenterat. (Som tex hissen inuti den ministora butiken inne i Domkyrkan som leder till ett museum med kyrkotextilier, spiror, guldklänning och blodiga kläder osv, om man frågar i disken.) Eller om man rantar in i Paleontologens hur så finns ett litet museum med mycket dinosaurieskelett. (För att inte tala om Evolutionsmuseets utrymmen med djur på burk)

Eller om man faktiskt råkar orka sig upp för den sista trappan i Gustavianum och då upptäcker ett par rum tättbelamrade med grejs från Vendeltid. Fast vid det laget har de flesta redan kroknat vid de Egyptiska mumierna :rofl:

(Alltså jag gillar konceptet)

De museer som faktiskt marknadsförs är mycket tråkigare. Som Uppsala kullars museum som har mest golvyta och fönster och lekhörna.
 
Tror att grejen med Uppsala är att bo i staden, inte att turista i den. Dvs museer och grejs finns det en hel del av men väldigt väl dolt och kanske inte så storslaget presenterat. (Som tex hissen inuti den ministora butiken inne i Domkyrkan som leder till ett museum med kyrkotextilier, spiror, guldklänning och blodiga kläder osv, om man frågar i disken.) Eller om man rantar in i Paleontologens hur så finns ett litet museum med mycket dinosaurieskelett. (För att inte tala om Evolutionsmuseets utrymmen med djur på burk)

Eller om man faktiskt råkar orka sig upp för den sista trappan i Gustavianum och då upptäcker ett par rum tättbelamrade med grejs från Vendeltid. Fast vid det laget har de flesta redan kroknat vid de Egyptiska mumierna :rofl:

(Alltså jag gillar konceptet)

De museer som faktiskt marknadsförs är mycket tråkigare. Som Uppsala kullars museum som har mest golvyta och fönster och lekhörna.

Meh, har du missat hur poppis det är med Glömda rum-konceptet? :D Man får jobba sig igenom svårighetsgraderna att hitta museerna, The Svedberg-laboratoriet är nivå 10.
 
Meh, har du missat hur poppis det är med Glömda rum-konceptet? :D Man får jobba sig igenom svårighetsgraderna att hitta museerna, The Svedberg-laboratoriet är nivå 10.
Inte missat alls, jag tycker ju väldigt mycket om detta. Dvs mycket saker på liten yta som levereras som understatement. Istället för tre brända ben på en piedestal mitt på ett stort tomt golv (Gamla Uppsala museum) och tre Dinosaurier i vinyl som nickar på huvudet :D (någon annanstans)

The Svedberg-laboratoriet har jag missat om du inte menar acceleratorn och förrådet :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 921
Senast: Cambrie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 827
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Har funderat på att gå ut och vandra längre norrut i landet med Milou men eftersom jag inte har bil så är jag tvungen att åka buss eller...
2
Svar
36
· Visningar
2 657
Senast: Niyama
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 139
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp