Bukefalos 28 år!

Vart kan jag åka?

Cecilia Udén på radions P1 gjorde mycket troligt att Egypten försöker mörka. Jag har en vän som är i Hurghada nu, och där har man försökt övertyga om att det var ett rån som inträffade.

Själv har jag en resa till Paris och en till Istanbul under våren. Jag har funderat på om jag är lite självdestruktiv. :p
Ja, det är många som går på linjen att de mörkar. Tro fan det, de försöker rädda turismen. De hade tre attentat på lika många dagar: Hurghada, pyramiderna i Giza samt beskjutning av en turistbuss med israeler.

Paris och Istanbul hade jag nog inte heller varit rädd att åka till.
 
Jag har varit på Kap Verde två gånger, en gång i februari och en gång i mars. Visst, det blåste rätt mycket, men temperaturen var båda gångerna minst fem grader högre än det samtidigt var på Grand Canaria och dessutom mer solsäkert, så vädret kändes ändå skönare än vad de gjort de gånger vi varit på de solsäkra delarna av Gran Canaria och Teneriffa. Jag tyckte Kap Verde var optimalt, ville man riktigt steka sig kunde man lägga sig i lä, men det var samtidigt inte för varmt för att vara aktiv eftersom vinden svalkade.

intressant att höra, nu har jag svårt att tycka det är för varmt för att aktivera sig om det inte är över 40-45 grader. besöker ökenlandskap i USA ofta ;)
 
Ja, det är många som går på linjen att de mörkar. Tro fan det, de försöker rädda turismen. De hade tre attentat på lika många dagar: Hurghada, pyramiderna i Giza samt beskjutning av en turistbuss med israeler.

Paris och Istanbul hade jag nog inte heller varit rädd att åka till.
Jag är inte heller rädd. Om jag är rädd så är det för att någon av resorna inte kan bli av.

Dagens händelse i Istanbul är inte så rolig.
 
Jag är inte heller rädd. Om jag är rädd så är det för att någon av resorna inte kan bli av.

Dagens händelse i Istanbul är inte så rolig.
Nej, den är ju inte det. Ffa inte för invandrare, flyktingar och asylsökande i Tyskland. De lever redan farligt efter Köln.
 
Jag åker till Puerto Rico på Gran Canaria 27:e februari, för att få tanka lite D-vitamin och bara vara i en vecka. Nu valde jag all inclusive (något jag aldrig trodde att jag skulle längta efter), just för att jag känner att jag måste få komma bort och inte tänka på någonting för att inte bli sjuk igen, så det blev ju inte under 5000:- men inte så fasansfullt mycket mer heller. Och då blir det ju enkelrumstillägg på mig, såklart - fast jag får en tvårumslägenhet :D
 
Nej, den är ju inte det. Ffa inte för invandrare, flyktingar och asylsökande i Tyskland. De lever redan farligt efter Köln.
Jo. Jag tycker så klart inte att hot mot mina semestrar är det värsta med terrorn. Det värsta som kommer att hända mig är att jag får stanna hemma.

Jag fattar inte hur terroristerna tänker när det gäller läget för muslimer i Europa.
 
Jo. Jag tycker så klart inte att hot mot mina semestrar är det värsta med terrorn. Det värsta som kommer att hända mig är att jag får stanna hemma.

Jag fattar inte hur terroristerna tänker när det gäller läget för muslimer i Europa.
Bedömare brukar ju säga att åtminstone IS gör det för att dra på sig västs vrede mot muslimer så att kalifatet ska framstå som den trygga famnen. Hur de kommit fram till det vet jag inte.
 
Exakt så. IS vill att västen ska hata muslimer, de vill ha ett heligt krig/3e världskrig. De skiter i om civila, kvinnor och barn blir lidande.

Terror är inte bara för att skrämma oss och visa makt, det viktigaste syftet är att skapa mest möjligt avstånd/hat mellan muslimer och västvärlden. Det är dem mot oss och det handlar inte så mycket om religion men makt. Precis som konflikten i Nord-Irland inte handlar om kristna mot katoliker och Palestinakonflikten inte handlar om judar mot muslimer. Makt och landområder.
 
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.

Förenade Arabemiraten?! Om man t ex flyger till Dubai (Norwegian har direktflyg från Arlanda och brukar ha bra priser) men bokar ett hotell som ligger i grannemiratet Sharjah blir det stor skillnad i pris jämfört med att bo i själva Dubai. (Dubai och Sharjah är som två grannstäder som vuxit ihop - man märker knappt när den ena slutar och den andra slutar, så trots att det alltså är två olika emirat upplevs de mer som två stadsdelar som gränsar till varandra. Man åker lätt taxi mellan. Men bör, som alltid i UAE, undvika rusningstrafik om man kan för då tar även korta sträckor lång tid.)

UAE (Förenade Arabemiraten) är HELT solsäkert! Och även om de också har vinter nu så är vädret ungefär som svensk sommar. Det är faktiskt så solsäkert att de har speciella "regnflyg" på flygplatserna och när det någon gång kommer ett moln på himlen avbryts alla andra flygningar och regnflygen skickas upp för att försöka provocera fram regn ur molnen!

Dessutom finns i princip hur mycket som helst att se och uppleva (inkl slalombacke inomhus och liknande galenskaper) ifall man blir less på att ligga på stranden!

(Har goda vänner som bor och arbetar i Al Ain (hör till Abu Dhabi) sedan ett antal år tillbaka. Jag har varit där flera gånger (även innan de flyttade dit) och åker dit igen nu på söndag!
 
Förenade Arabemiraten?! Om man t ex flyger till Dubai (Norwegian har direktflyg från Arlanda och brukar ha bra priser) men bokar ett hotell som ligger i grannemiratet Sharjah blir det stor skillnad i pris jämfört med att bo i själva Dubai. (Dubai och Sharjah är som två grannstäder som vuxit ihop - man märker knappt när den ena slutar och den andra slutar, så trots att det alltså är två olika emirat upplevs de mer som två stadsdelar som gränsar till varandra. Man åker lätt taxi mellan. Men bör, som alltid i UAE, undvika rusningstrafik om man kan för då tar även korta sträckor lång tid.)

UAE (Förenade Arabemiraten) är HELT solsäkert! Och även om de också har vinter nu så är vädret ungefär som svensk sommar. Det är faktiskt så solsäkert att de har speciella "regnflyg" på flygplatserna och när det någon gång kommer ett moln på himlen avbryts alla andra flygningar och regnflygen skickas upp för att försöka provocera fram regn ur molnen!

Dessutom finns i princip hur mycket som helst att se och uppleva (inkl slalombacke inomhus och liknande galenskaper) ifall man blir less på att ligga på stranden!

(Har goda vänner som bor och arbetar i Al Ain (hör till Abu Dhabi) sedan ett antal år tillbaka. Jag har varit där flera gånger (även innan de flyttade dit) och åker dit igen nu på söndag!

Spännande! Det får bli nån gång när jag har resesällskap :)
 
Jag har kikat på lite samma, och Marrakech verkar vara hyfsat prisvärt i t ex februari?
Är det någon som varit där?
 
Jag skulle behöva fem dagar-en vecka någonstans soligt i februari (och gärna kunna bada lite, obs ej i pool). 20 grader i luften och 18 grader i vattnet är helt okej, några grader varmare är ju trevligt men inte över 25.

Kruxet är att resa+hotell/boende inte får överskrida 5000 kr... :crazy: Finns det ens en sån resa till någonstans med rätt temperatur?

Jag skulle förmodligen åka själv och det enda jag vill göra är att vara i solen för att boosta mitt kassa immunförsvar. Gillar typ att promenera omkring samt sitta på en strand och titta på havet, så jag kräver inga direkta aktiviteter.

Kan du tänka dig att chansa så var jag på Mallis sportlovsveckan för några år sedan (v.9 måste det ha varit..) 20-25 grader i luften dagtid, sol och det gick att doppa sig i havet, men inte mer. Dessutom lugnt och skönt. Bara pensionärer på säsong och cyklister på samma hotell. På kvällarna kyligare, krävde långbyxor och tröja men inte jacka. Nu hade vi väl en himla tur med vädret, men behövde jag bara vila upp mig på lite varmare breddgrader hade jag lätt chansat på det igen. Tror att vi då betalade runt 5000 för 2 pers inkl resa och hotell.
 

Liknande trådar

Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 062
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 297
Äldre Nu behöver jag hjälp med tips! Sitter och kollar charterbolagens utbud men hittar ingenting som känns riktigt spot on. Är ledig en ynka...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 115
Senast: mamman
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 578
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp