Vart ska vi åka?

Bukefalos 30 år!

Vi hade all-inclusive i Kroatien och inte särskilt imponerad, så jag kan inte rekommendera det. Ambitionen i köket räckte för en dags måltider, sen blev systemet uppenbart och kvaliteten var betydligt sämre dag 2-6. Om det är signifikant för Kroatien, eller bara otur med hotellet vet jag inte. Skulle i alla fall hellre valt att vara utan, utom möjligtvis för frukosten som kan vara smidig.
Jag har aldrig hört talas om ett all-inclusive där du eller jag skulle vara nöjd med maten.

Jag har generellt inte pratat med någon som varit nöjd och skulle boka all inclusive igen efter att de provat det första gången, vad jag kan minnas. :)
Jag har!

Kan vara ett klockrent koncept.

Goda drinkar. Fanns alltid helt ok mat och ibland riktigt bra!
För alla i sällskapet.

Vi hade Bamseklubb och hela kittet.
Barnet var hög på livet hela resan, fanns aktiviteter för alla åldrar på barn och även hela familjen. Hela tiden. Så för konceptet trötta vuxna och pigga barn kan det ju vara svårslaget!

Jag har!

Kan vara ett klockrent koncept.

Goda drinkar. Fanns alltid helt ok mat och ibland riktigt bra!
För alla i sällskapet.

Vi hade Bamseklubb och hela kittet.
Barnet var hög på livet hela resan, fanns aktiviteter för alla åldrar på barn och även hela familjen. Hela tiden. Så för konceptet trötta vuxna och pigga barn kan det ju vara svårslaget!
Mitt umgänge är inte särskilt många barnfamiljer, det kan ju vara därför. :)

Jag har aldrig hört talas om ett all-inclusive där du eller jag skulle vara nöjd med maten.
Du har en god poäng men eftersom jag bara utgör en bråkdel av resesällskapet så får jag inte alltid alla att böja sig efter min vilja. Har provat några koncept och det finns definitivt bättre och sämre utföranden. Tyvär är min anekdotiska upplevelse att det blivit sämre med åren och den större utbredningen av konceptet. Förr var det mer tanke på variation och kvalitet (man gick ofta till olika slags restauranger på området med fin bordsservering), på senare år är det mest vansinnigt tråkig buffe-servering där variationer utgörs av att samma kycklingrätt har koriander eller persilja på toppen (och en annan landsflagga som markerar vart fördomarna säger att koriander vs persilja konsumeras mer).

Jag har generellt inte pratat med någon som varit nöjd och skulle boka all inclusive igen efter att de provat det första gången, vad jag kan minnas. :)
När jag jobbade som personlig assistent i en familj var vi iväg på all inclusive i Spanien ett par gånger. Var helt perfekt för både oss assistenter och barnfamiljen vi jobbade i.
Jag är inte så kräsen, så tyckte maten var helt okej och fanns olika veganska rätter varje dag och god frukost.

Skulle klart kunna resa till något sånt ställe utanför jobbet också om jag bara ville komma bort och vila i solen en vecka.

Du har en god poäng men eftersom jag bara utgör en bråkdel av resesällskapet så får jag inte alltid alla att böja sig efter min vilja. Har provat några koncept och det finns definitivt bättre och sämre utföranden. Tyvär är min anekdotiska upplevelse att det blivit sämre med åren och den större utbredningen av konceptet. Förr var det mer tanke på variation och kvalitet (man gick ofta till olika slags restauranger på området med fin bordsservering), på senare år är det mest vansinnigt tråkig buffe-servering där variationer utgörs av att samma kycklingrätt har koriander eller persilja på toppen (och en annan landsflagga som markerar vart fördomarna säger att koriander vs persilja konsumeras mer).
vansinnigt tråkig buffe-servering = Högljudd, stressande, ohygienisk, slabbig, trista varmhållna rätter som ska passa alla och ingen, råvarornas kvalitet i bästa fall halvdan för att hålla ned kostnaden, springande med mat och dryck - precis allt jag inte vill ha när man ska äta tillsammans.

Senast ändrad:
All inclusive lockar en del märkliga typer. Har provat en gång. Dryga otrevliga ryssar utan hyfs. Bättre med halvpension.favorithotellet är Playitas på Fuerteventura. Man behöver inte sporta, god mat, lugn sandstrand utan folk.Den lilla staden Gran tarajal är så gott som utan turister och supermysig . Hyrbil behövs. Kanske en gruppresa. Har precis varit i cornwall. Rekommenderar amalfi kusten med Rom och Pompeji. Eller Andalusien med Alhambra och den fantastiska kyrkan / mosken i Cordoba.

All inclusive är lite svårt om man inte vill ha det så turistigt. Så det har jag tagit bort.

Men utan att veta när och längs föreslår jag:
Rumänien- vacker natur, ej sönderturistat, mycket slott och historia. Finns järnväg också om man vill åka.
Montenegro - mer turister, vacker natur, mycket klippbad men lite sand finns också. Historia. Kan kanske kombineras med Kroatien (södra delarna), eller åka in till Kosovo alt Albanien.
Kroatien - mycket turister men trevligt. Åka till Bosnien Hercegovina och/eller Montenegro kanske?

Eller kanske flyga till Belgrad och sen ta tåget till Montenegro. Ska vara fin tågtur.

Polen? Åka runt och titta och sedan stanna några dagar i Sopot eller liknande för lite lugn? Kombinera Polen och Tjeckien annars?

Istället för all inclusive kan man ju leta efter hotell med egen restaurang?
Så bodde vi när vi var i Västindien, då kunde man alltid äta "hemma" ifall man inte gjorde det ute någonstans :)
Jag tycker det är skönt när det finns frukost och man inte måste leta restaurang när man redan är hungrig och trött..

Vi var på ett all inclusive på Kanarieöarna när dottern var liten (4-5 år). Vi åkte dit två år på raken. Det var perfekt för den perioden i livet. Jag hade inte så stora förväntningar på maten men den var faktiskt riktigt god! Vi var där en vecka och det var olika teman varje kväll. Vi åkte gladeligen dit en gång till. Men! Jag hade aldrig åkt dit utan småbarn! Men vi var supernöjda! Dottern fick vara barn och vi fick vara vuxna samtidigt pga att det var så väldigt bra anpassat för just småbarnsfamiljer. Allt från hur hotellet var byggt, till maten, till barnklubben, till showerna på kvällen.

Men nu när hon är tonåring är det andra typer av resmål som gäller.

Däremot måste jag lägga till att jag pratade med en kvinna som var där med sin familj. Hon hade flera allvarliga allergier och varje lunch och middag välkomnades hon av värdinnan (som hon inte behövde söka upp utan värdinnan kom till henne så fort hon gick till restaurangen) som igenom med henne vad hon kunde äta och köket lagade mycket god specialmat till henne så att hon skulle få god varierad mat. Hon var väldigt nöjd med hur maten smakade, variationen och kände sig trygg att äta där. Så det var ju ett riktigt bra all inclusive vi hamnat på med engagerad och duktig personal i köket!

Har inte tråden litegrann övergått till att handla om all inclusive och dess för- och nackdelar?

Med det sagt: det är väl egentligen i första hand semantik, men för mig är det skillnad på helpension och all inclusive. Helpension = frukost, lunch, middag ingår. All inclusive = alla måltider och all dryck ingår, även alkoholhaltig sådan.

När jag har varit i Italien har jag flera gånger bott på olika agriturismo. Där kan man välja halv- eller helpension (eller inget), eller bara frukost + om man vill boka middag på boendet på kvällen. Ofta är kvaliteten mycket hög.

Finns nog riktigt bra all inclusive. Men det är ju mest för de som verkligen vill vara på hotellet. Men då snackar vi STORA hotell med DYYYYR all inclusive. (Men då kan man ju också få michelin-mat på hotellets tio olika restauranger, typ)

Min röst, utan att ha varit där (heh), går spontant till Italien, nånstans. Värme, kultur, mat.

Mitt förslag om Island kvarstår, enkelt att hyra bil och se och uppleva. Men ska ni ner i Europa, eller vidare ut i världen, kanske det är enklast att åka på en gruppresa, eftersom ni inte är så resvana. Är man osäker på att köra bil, kan det ju bli en hel del administration kring att ta sig runt, och det verkar ju ändå som ni vill se och uppleva mycket. Dessutom så är ju oftast maten förbokad, så det blir ju lite av en helpensionskänsla. Har inte åkte själv med Rolf, men dom har ett riktigt rikligt utbud av olika resor i alla fall. https://www.rolfsbuss.se/

Mitt umgänge är inte särskilt många barnfamiljer, det kan ju vara därför. :)
Utan barn skulle jag inte åka på all inclusive! För mig verkar det för tråkigt att stanna på samma ställe så mycket.

Fast jag har iof varit på en del ridresor med all-inclusive. Det har ju varit suveränt!
Men då är man ju oxå på samma ställe, helt off från civilisationen. Då finns ju ingen poäng att inte ha all-inclusive…..
så äventyrsresor fungerar för mig oxå med all-inclusive.

Vi har inte bestämt nånting kring när vi vill åka. Sambon jobbar komprimerat varannan vecka borta och varannan hemma och jag är förtidspensionär, så vi är flexibla så sett. Hur länge vi blir borta har vi inte ens diskuterat men säg en vecka kanske? 😅

Ang all inclusive har sambon mest pratat om hotellfrukost, kanske har det blivit någon ihopblandning där. Själv har jag noll koll då jag som sagt inte är så berest och sambon har inte roddat i sånt där innan heller vad jag förstått då han inte ens velat följa med när han varit ute och rest förr om åren :laugh: Ingen av oss vill åka för att hänga på ett hotell, då kan vi lika gärna stanna hemma, så all inclusive kan vi nog stryka alltså.

Ang Island så vill jag åka dit någon gång i livet men det är inte aktuellt just nu. Hur är det ett varmt land ens? 😅
Österrike, Polen, Tjeckien odyl är sånt jag vill åka till, men det är länder jag kan få med sambon till längre fram så det är inte prio nu. Längre bort än så vill vi åka :D

Ang Italien så har jag förstått det som att turister är paria där? Men det kanske bara är i Rom och Venedig?

Hyrbil eller lokaltrafik beror nog på resmålet. Personligen är jag team hyrbil så man är lite friare :) Jag blir åksjuk av att åka buss dessutom så beroende på avstånd till det vi vill göra och vad för lokaltrafik som finns så kan hyrbil ev bli tvunget.

• Gilla
Reactions: Sel
Vi har inte bestämt nånting kring när vi vill åka. Sambon jobbar komprimerat varannan vecka borta och varannan hemma och jag är förtidspensionär, så vi är flexibla så sett. Hur länge vi blir borta har vi inte ens diskuterat men säg en vecka kanske? 😅

Ang all inclusive har sambon mest pratat om hotellfrukost, kanske har det blivit någon ihopblandning där. Själv har jag noll koll då jag som sagt inte är så berest och sambon har inte roddat i sånt där innan heller vad jag förstått då han inte ens velat följa med när han varit ute och rest förr om åren :laugh: Ingen av oss vill åka för att hänga på ett hotell, då kan vi lika gärna stanna hemma, så all inclusive kan vi nog stryka alltså.

Ang Island så vill jag åka dit någon gång i livet men det är inte aktuellt just nu. Hur är det ett varmt land ens? 😅
Österrike, Polen, Tjeckien odyl är sånt jag vill åka till, men det är länder jag kan få med sambon till längre fram så det är inte prio nu. Längre bort än så vill vi åka :D

Ang Italien så har jag förstått det som att turister är paria där? Men det kanske bara är i Rom och Venedig?

Hyrbil eller lokaltrafik beror nog på resmålet. Personligen är jag team hyrbil så man är lite friare :) Jag blir åksjuk av att åka buss dessutom så beroende på avstånd till det vi vill göra och vad för lokaltrafik som finns så kan hyrbil ev bli tvunget.
Vi ska åka till Apulien i höst (klacken i Italien) och där har du allt ifrån sol, bad, värme till kultur och historia och vandring. Med bil kommer ni överallt och ni kan flyga både till Bari eller Brindisi om ni inte tar tåget från Rom exempelvis. Inte lika turistigt som i andra delar av Italien.

Liknande trådar

• Vart ska vi åka?
  • Vi är okej
  • Gemensamt kalas - när?
  • Energikälla för lägre elkostnader

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn