Jag och sambon tänkte försöka komma iväg lite nästa år när vi fyller 100 år ihop, men vet inte riktigt vart. Vill gärna åka till något varmt land, men inte svindyrt och inte sönderturistat. Vi vill inte gå runt och vara paria
Ingen av oss är sol- och badtypen, även om jag gärna tar ett dopp - åker hellre iväg och upplever nånting nytt, och tar ett dopp före läggdags eller så. En dag på stranden är lockande men jag skulle mest känna mig stressad över att missa nånting kul.
Ingen av oss gillar att festa heller.
Sambon vill ha all inclusive, så viss turism kommer vi inte ifrån.
Upplevelsemässigt så gillar vi historia (främst andra världskriget och jättegammalt, typ medeltid och bakåt), gamla kyrkor, järnväg (sambon är lokförare och engagerad i museijärnväg på fritiden), fin natur, växter, muséer generellt, lite sånt. Obskyra grejer är positivt, så lite av varje är av intresse kan man säga! De bästa muséerna brukar vara de man knappt vet att de finns, i ämnen man inte ägnat en tanke
Jag har en del resdrömmar i länder nära oss men har en sambo som inte är så förtjust i att resa och är lättare att få med just nära, så nu när han är villig är det till att passa på - det kan vara enda resan jag gör till ett varmt land. Jag har öht aldrig flugit ens utan som mest åkt på kryssning till Tallinn liksom.
Vi är inte intresserade av att åka till USA, Israel eller Turkiet. Länder med grova problem med mänskliga rättigheter går bort.
Så, vart borde vi åka? Vad sitter ni på för guldklimpar som kan passa oss?

Kroatien verkar fint men sen kör jag fast lite, utlandet har alltid varit så onåbart för mig att jag liksom aldrig fått någon direkt koll på det