Vart slut i över 4 år

Sv: Vart slut i över 4 år

kl

För att den här psykologiska utvärderingen och personlighetsprofilen ska bli komplett så får vi nu skicka TS på blinddate med hugad Bukefalist. Naturligtvis med påföljanderapportering samt sedvanlig omröstning och bedömning.

Anyone? :D
 
Sv: Vart slut i över 4 år

kl

För att den här psykologiska utvärderingen och personlighetsprofilen ska bli komplett så får vi nu skicka TS på blinddate med hugad Bukefalist. Naturligtvis med påföljanderapportering samt sedvanlig omröstning och bedömning.

Anyone? :D

Moahaha.... :sneaky:
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Så jobbigt det där måste vara när det kommer till musik!
Att bli illa berörd av låtar som innehåller "om du var min" etc.

En herrans massa låtar använder sig av detta klichéartat uttryck!

Jag säger både till min man och mina barn att de är MINA Älsklingar tex!
Jag tror inte att de blir illa till mods och känner sig ägda..
I det första fallet är det fråga om en låt. Ett fiktivt uttryck. Men nä, jag lyssnar inte jättemycket på den sortens musik, nej.

I det andra fallet så kan jag omtala min make som "min make" eller kalla honom "min älskling" - men där finns ju inte den där svartsjukan (och rimligen förekommande tillhörande kontrollbehovet) som tog en central roll i den här tråden. Vidare så är jag ju tillsammans med min man så det är ju lite skillnad om han säger "min" eller om mitt psycho-ex dyker upp och säger att han vill att jag "blir hans" igen.

Eller kortfattat: Jämförelsen haltar betydligt.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Bestämmer du dig för att göra det så följ No1s råd och gör det snyggt. Sen får du kanske acceptera att inget svar alls= nej. Kan du leva med det?

Ja självklart ska det göras snyggt om det nu görs :)
Och självklart accepterar jag det utan problem, då har jag ändå fått gjort mitt :)
 
Sv: Vart slut i över 4 år

kl

För att den här psykologiska utvärderingen och personlighetsprofilen ska bli komplett så får vi nu skicka TS på blinddate med hugad Bukefalist. Naturligtvis med påföljanderapportering samt sedvanlig omröstning och bedömning.

Anyone? :D

låter som en bra idé :D

PS. Han är faktiskt ganska söt också, om det hjälper till att hitta någon villig blinddate ;) DS.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Så jobbigt det där måste vara när det kommer till musik!
Att bli illa berörd av låtar som innehåller "om du var min" etc.

En herrans massa låtar använder sig av detta klichéartat uttryck!

Det beror ju på hur allvarligt man tar på den där typen av musik, men helt klart är att den bild av romantisk kärlek som förmedlas med sådana uttryck gör mig rätt negativt inställd till musikformen. Det är inget jag väljer att lyssna på, helt enkelt.

Om det skvalar i bakgrunden kan jag väl nästan uthärda, men jag skulle ju aldrig välja texter med sådana uttryck vid situationer då man vill spela en låt av symboliska skäl (såsom bröllop och begravningar).

Och om jag nu lättar på hjärtat och berättar så ligger ju bollen hos henne ?

Respekterar självklart hennes val

Hennes val är ju att hon har förlovat sig med en annan, trots att hon uppenbarligen visste hur hon kunde nå dig.

Lägg inte ansvaret för dina känslor på henne.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Det beror ju på hur allvarligt man tar på den där typen av musik, men helt klart är att den bild av romantisk kärlek som förmedlas med sådana uttryck gör mig rätt negativt inställd till musikformen. Det är inget jag väljer att lyssna på, helt enkelt.

Om det skvalar i bakgrunden kan jag väl nästan uthärda, men jag skulle ju aldrig välja texter med sådana uttryck vid situationer då man vill spela en låt av symboliska skäl (såsom bröllop och begravningar).
QUOTE]

I det första fallet är det fråga om en låt. Ett fiktivt uttryck. Men nä, jag lyssnar inte jättemycket på den sortens musik, nej.

Vad är "den sortens musik"?

Sådana "ägandeuttryck" finns i allt från Taube-Don Henley-Opera-Phil Collins-Vangelis-Nirvana-Uno Svenningsson..
Finns det någon viss musikstil som är förskonad från den här typen av kärleksuttryck?

Vad lyssnar ni på då, om jag får vara vänligt nyfiken?

Inte så OT som kan tro, då ni (be-)dömer TS efter hans sätt att uttrycka sig.
Använder man ord som "vill att hon ska bli min" har man per automatik en personlighet satt att äga!

Det är så intressant vad vi lägger för värderingar i vissa ord och meningar!
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Musiken först:

Det jag tänkte på var typ dansbandsmusik/Lugna Favoriter/likartat - kanske för att du valde några uttryck på svenska.

Taubes texter är enligt min mening riktigt gräsliga till stora delar när det kommer till relationerna mellan könen, det finns strofer som jag tycker skildrar sexualiserat våld i "romantiska" termer. Och då är jag ändå uppvuxen med Taube och hade svårt att börja kritisera hans texter när jag insåg hurdana de är.

Men du har rätt, det gäller inte just en viss musikalisk genre.

Snarare är väl problemet att vi lever i en kultur med en djupt problematisk syn på kärleksrelationer mellan män och kvinnor, som behöver omvärderas. Ovan nämnda musik är inte till hjälp på den punkten.

TS sen:

Så som TS uttrycker sig, så ja, TS framstår negativt i mina ögon. Jag känner ungefär som Imzork uttrycker det inför TS inlägg och resonemang. Det enda vi har att gå på är ju vad TS skriver - att önsketänka att TS säkert är mycket bättre än sitt språkbruk, är inte min grej. När jag bara har språkbruket att gå på, så går jag på det, helt enkelt.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Musiken först:

Det jag tänkte på var typ dansbandsmusik/Lugna Favoriter/likartat - kanske för att du valde några uttryck på svenska.

Taubes texter är enligt min mening riktigt gräsliga till stora delar när det kommer till relationerna mellan könen, det finns strofer som jag tycker skildrar sexualiserat våld i "romantiska" termer. Och då är jag ändå uppvuxen med Taube och hade svårt att börja kritisera hans texter när jag insåg hurdana de är.

Men du har rätt, det gäller inte just en viss musikalisk genre.

Snarare är väl problemet att vi lever i en kultur med en djupt problematisk syn på kärleksrelationer mellan män och kvinnor, som behöver omvärderas. Ovan nämnda musik är inte till hjälp på den punkten.

TS sen:

Så som TS uttrycker sig, så ja, TS framstår negativt i mina ögon. Jag känner ungefär som Imzork uttrycker det inför TS inlägg och resonemang. Det enda vi har att gå på är ju vad TS skriver - att önsketänka att TS säkert är mycket bättre än sitt språkbruk, är inte min grej. När jag bara har språkbruket att gå på, så går jag på det, helt enkelt.
+1.

Jag skulle möjligen lyssna på Taube, Uno Svenningsson, Wiehe, Hellström etc. och dansbandsmusik under pistolhot. Inte annars. All opera går också bort. Gillar inte ballader, tryckare eller annat som kan passa in i den kategorin.

Jag gillar klassisk musik (instrumentell då), musik med ös och en hel del "smala" band samt diverse instrumentell icke-klassisk musik. Jag gillar Nirvana. Försöker att inte uppehålla mig i mittfåran alltför länge. Kan förlåta en problematisk text om den är ironisk (typ Nirvana) och/eller soundet är jävligt bra.

För grejen med Nirvana, som ju nämndes, är att de är ironiska. Till skillnad från balladdravel som är på fullaste allvar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart slut i över 4 år

kanske dags att bara skänka en liiiiten tanke till att alla inte har lika lätt för att uttrycka sin i skrift, och då fråga mer före släggan tas fram.

Bara en tanke från en annan som inte alltid uttrycker sig helt klart (tänker ibland fortare än vad jag skriver och då blir det fel)....
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Ditt största feltänk måste nog ändå vara

a) du trodde att din kompis skulle få hjälp här

b) du trodde att din kompis skulle hitta en dejt här.

Du är alldeles för sällan på buke, du verkar ha glömt hur det är;):laugh:
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Ditt största feltänk måste nog ändå vara

a) du trodde att din kompis skulle få hjälp här

b) du trodde att din kompis skulle hitta en dejt här.

Du är alldeles för sällan på buke, du verkar ha glömt hur det är;):laugh:



A) Fått hjälp har jag fått =)

B) Det var ren ironi från baconbob, för hon vet att jag inte vågar träffa nån härifrån nu om tillfälle skulle ges ;)

C) Kan ja inte säga nått om ;)
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Ditt största feltänk måste nog ändå vara

a) du trodde att din kompis skulle få hjälp här

b) du trodde att din kompis skulle hitta en dejt här.

Du är alldeles för sällan på buke, du verkar ha glömt hur det är;):laugh:

A) Jag hoppades han kunde får råd hur han borde göra (hoppades på att han inte skulle bli halshuggen direkt) och hur "ni" skulle reagerat om ett gammalt x hörde av sig i denna fråga, eftersom den kvinnliga andelen är högre här än på måna andra ställen.

B) haha, nej dejt trodde jag inte, och det sa jag till honom innan han skrev, ragga INTE (vilket han inte heller hade planer på :D men vad fan när någon förslog blinddate så tyckte jag att det skulle ju inte skada, vet dock inte hur intresserad Romantikern skulle vara av detta om jag ska vara ärlig. :))

Finns kanske en anledning till att jag inte är så mycket här ;) men glömt har jag inte, och jag blev inte speciellt förvånad över svaren, det var precis som vanligt. :p några vettiga svar, några tolkar allt ordagrant för att hitta "fel" helt utan förståelse att alla inte är potentiella författare, den psykiska utvärdering kom också ganska snabbt.

Men mitt stora fel var väl att tipsa om denna sidan, även om det var i all välmening.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Jag undrar mest hur det kommer sig att du hängt upp dig på den här relationen i 6 år utan att ni haft kontakt med varandra? Då är hon ju bara ett minne inte en verklig person längre. Det känns som en fix ide hos dig, ungefär som att försöka ta tillbaka sin barndom eller återskapa upplevelser man haft som var bra, det går inte. Man kan bara skapa nya upplevelser (nya relationer).

När mitt ex kom dragandes med sina känslor "du är min stora kärlek" bla, bla... Då blev jag ärligt talat mest arg, hade han velat vårda vår relation hade han kunnat göra det när vi var tillsammans(!):meh:.

Så ärligt talat om du efter 6 år och några sms plötsligt dyker upp i hennes liv där hon troligen är himlastormande förälskad i någon annan och deklarerar att du fortfarande älskar henne misstänker jag det inte är särskilt välkommet.


BTW det här är den tredje historien på samma tema som jag får berättat för mig av män, vad är det med er varför kan ni inte vårda relationerna när ni är i dem istället för att sätta era ex på någon form av pidestal när relationen är slut. Ingen av mina vänner av kvinnokön är ens det minsta intresserade av sina ex, snarare tvärtom.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

alltså, hon har varit tillsammans med den här killen i fem år.. och har precis förlovat sig med honom *bankar in*
Hon är inte intresserad av dig. Hon dumpade dig (uppenbarligen till viss del pga din svartsjuka). Du säger att du bara varit svartsjuk och inte haft något kontrollbehov. Hur kan du få "jag vill inte att du pratar med dina ex" till att inte vara kontrollerande?

Och du har inte gjort något åt dina "känslor" på alla dessa år men de tar plötsligt överhanden när hon kommer tillräckligt nära (i telefonen nu då t.ex.) Och "problemet " är att hon har fästman och då inte kan bli din.. Mina varningslampor lyser fan stenhårt. Sorry.
Köp dig något du kan äga (typ en båt), låt den stackars tjejen vara och gå vidare.
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Taubes Nocturne, till exempel. Fruktansvärda inslag i den texten:

Sov på min arm!
Natten gömmer
under sin vinge din blossande kind.
Lycklig och varm
snart du drömmer,
flyr mig i drömmen som våg flyr vind.
Fångas igen.
Flämtar. Strider.
Vill inte. Vill.
och blir åter kysst.
Slumra min vän!
Natten skrider.
Kärleken vaktar dig ömt och tyst.

Sov på min arm!
Månens skära
lyftes ur lundarnas skugga skyggt,
och på din barm,
o, min kära,
täljer dess återglans timmarnas flykt.
Helig den frid
hjärtat hyser
mitt i den virvlande blodstormens larm!
Slut är din strid.
Månen lyser.
Vårnattsvind svalkar dig. Sov på min arm!

Och det beror troligen inte på att Taube hade problem att uttrycka sig i skrift.

Och den brukar rätt ofta spelas på begravningar!
 
Sv: Vart slut i över 4 år

BTW det här är den tredje historien på samma tema som jag får berättat för mig av män, vad är det med er varför kan ni inte vårda relationerna när ni är i dem istället för att sätta era ex på någon form av pidestal när relationen är slut. Ingen av mina vänner av kvinnokön är ens det minsta intresserade av sina ex, snarare tvärtom.

Haha stackars Romantikern, nu får hans stå till svars för hela manssläktet :D
 
Sv: Vart slut i över 4 år

Jag vill inte ha tillbaka mitt ex, inte heller hitta någon ny. Jag vill bli munk och troende känns som det är det som lockar mest just nu!
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: Rosett
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 489
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
L
  • Artikel
Dagbok Nu är allt slut 😭 Och jag kan inte sluta gråta. Jag HAR försökt ALLT jag kan hurmycket somhelst. Men om det inte funkar så funkar det...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 494
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp