Vart vänder man sig?

Elina8

Trådstartare
Tror inte att tråden ligger rätt, men här tror jag det är stört chans att få snabbt svar, så jag provar.
Igår kväll när vi var ute och red så stötte vi på 3 små hundar mitt i skogen. De var helt ensamma, ingen ägare inom se eller höravstånd. Vi ropade men fick inget svar.
Detta var mitt inne i en skog, alltså inga hus på ett par kilometer iaf. Så vi tänkte att det är bortsprungna hundar, eller att de har rymt nån stans ifrån. Om det nu är så vill jag ju såklart anmäla att jag sett dem, så att ägaren lättare kan hitta dem.

Men vart gör man detta? Tänkte först ringa polisens upplysningsnummer, men ringer man som hundägare till polisen för att anmäla att hundarna sprungit bort? Jag skulle då inte göra det om det gällde våra katter iaf.

Finns det någon annan stans som hundägare vänder sig för att få hjälp när hundar springer bort? Några tips?
 
Sv: Vart vänder man sig?

Hade jag varit i din sits hade jag tagit med mig hundarna och ringt polisen och anmält att jag hade de, alternativt lämnat över dem till polisen. Hade min hund sprungit bort skulle jag naturligtvis ringa polisen.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Jopp...114 14 ringer du och talar om det :) Det är nog vanligare att man ringer om hundar än katter :) (konstigt kan man kanske tycka men...ja)
 
Sv: Vart vänder man sig?

Hundarna var iofs små men inga jag hade gått fram till och lyft upp och sen burit iväg med flera kilometer. Det är en bra bit och jobbig terräng fram till närmsta bilväg. Kanske kände de sig hotade av hästarna, men de var ganska stöddiga och skällde och jagade oss en bra bit.

Tack så mycket då ringer jag polisen och berättar vad jag vet.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Ja det är lite konstigt, skillnaden är väl att katter är mer "hemkära", missförstå mig rätt där. Men de rymmer ju inte lika ofta som hundar. Många hundar är ju på rymmen när det är löptid och så.
Katter kan mycket väl försvinna några dagar, speciellt om matte reser bort och kissemiss får stå ut med tråkig kattvakt. Men det är sällan som de inte kommer tillbaka om de inte hittat sig ett nytt hem.
Katter klarar ju sig även bra fritt, jag vet inte hur det är med hundar, men jag får inte känslan av att så många hundar jagar. Har aldrig märkt det på de hundar jag passat iaf.

Försvinner katten så sätter man väl oftast upp en lapp i affären istället.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Nu har jag, efter att ha blivit kopplad över halva sverige, kommit fram till rätt person som tog emot anmälan.
Får hoppas att ägaren hittar dem.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Jag tror katter oftare försvinner än hundar. Med katter accepterar dock många att de är borta några dagar utan problem.
Skulle en hund försvinna några dagar blir det ramaskri.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Jag va med om en sån sak för nån månad sedan.. två hundar va de.. en typ gråhund o en annan vinthundstyp. mitt i stan nästan..
Jag va ute med mina hundar o hade tur att det va snälla hundar som va lösa.
Tog o kopplade fast dem med mina koppel o knackade dörr.. då ingen visste av dem så ringde jag polisen så de fick ta hand om dem.
Men det är ju lite svårt att göra så med 3 hundar o om man inte ens har nå koppel :P
 
Sv: Vart vänder man sig?

De olika polisdistrikten har avtal med hundpensionat eller liknande när det gäller bortsprungna hundar. Man kan t ex ringa om man har hittat en hund som man inte har möjlighet att ta med sig. Då kommer hundpensionatet och hämtar på platsen hunden blivit hittad. Det kan iofs ta en stund innan de kommer om de har en bit att köra eller är på annat uppdrag.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Tänkte först ringa polisens upplysningsnummer, men ringer man som hundägare till polisen för att anmäla att hundarna sprungit bort?


När min hund sprungit bort ringde jag till polisen och anmälde henne, då hade jag en sån tur att någon ringt och anmält att de hade en upphittad hund, och det var min lilla vovve.
 
Sv: Vart vänder man sig?

När min hund sprungit bort ringde jag till polisen och anmälde henne, då hade jag en sån tur att någon ringt och anmält att de hade en upphittad hund, och det var min lilla vovve.
Jag har blivit av med hundar, o hittat hundar, o alltid fått bra hjälp av polisen.

mvh
 
Sv: Vart vänder man sig?

Men vart gör man detta? Tänkte först ringa polisens upplysningsnummer, men ringer man som hundägare till polisen för att anmäla att hundarna sprungit bort? Jag skulle då inte göra det om det gällde våra katter iaf.

Tips, så om katterna skulle försvinna - ring polisen och anmäl det.

När jag hittade en stackars utmärglad kattkrake så hade ägaren kunnat få tillbaka den direkt om hon bara ringt polisen. Nu fick hon tillbaka den ändå, men det var eg bara ren tur.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Ja det är lite konstigt, skillnaden är väl att katter är mer "hemkära", missförstå mig rätt där. Men de rymmer ju inte lika ofta som hundar. Många hundar är ju på rymmen när det är löptid och så.
Katter kan mycket väl försvinna några dagar, speciellt om matte reser bort och kissemiss får stå ut med tråkig kattvakt. Men det är sällan som de inte kommer tillbaka om de inte hittat sig ett nytt hem.
Katter klarar ju sig även bra fritt, jag vet inte hur det är med hundar, men jag får inte känslan av att så många hundar jagar. Har aldrig märkt det på de hundar jag passat iaf.

Försvinner katten så sätter man väl oftast upp en lapp i affären istället.


Att man oftare anmäler en försvunnen hund beror nog på att inte många hundar klarar sig en längre tid utan någon som tar hand om dem. Hundar är så domesticerade att de inte klarar sig själva. De har instinkten att jaga, men många vet inte hur man gör för ingen har lärt dem. Annat är det med katter som tidigt får lära sig att jaga tillsammans med syskon/mamma.

Skulle min hund vara borta mer än ett par timmar skulle jag ringa polisen med en gång, men katten har varit borta både en och två veckor i sträck utan att jag blivit ett dugg orolig, han kommer alltid hem friskare än friskast.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Att man oftare anmäler en försvunnen hund beror nog på att inte många hundar klarar sig en längre tid utan någon som tar hand om dem. Hundar är så domesticerade att de inte klarar sig själva. De har instinkten att jaga, men många vet inte hur man gör för ingen har lärt dem. Annat är det med katter som tidigt får lära sig att jaga tillsammans med syskon/mamma.

Skulle min hund vara borta mer än ett par timmar skulle jag ringa polisen med en gång, men katten har varit borta både en och två veckor i sträck utan att jag blivit ett dugg orolig, han kommer alltid hem friskare än friskast.
Vad har du för hundar?
Mina BCs har klarat sig alldeles ypperligt de ggr de varit på rymmen.
2 av dem lösa i vargrevir i tiomilaskogen, rakt genom nyfödda vargungars närområde.
Ja vargar är verkligen livsfarliga för hundar.
"Rasida för djup ironi"
 
Sv: Vart vänder man sig?

Okej bra för dem, men jag tror inte många hundar gör det. Jag har en golden och i ärlighetens namn vet jag inte hur länge han skulle klara sig själv då han inte rymt mer än max 10 minuter.

Sa jag nåt om vargar?
 
Sv: Vart vänder man sig?

Jag har aldrig haft hund, men jag inbillar mig iaf att det är så. Våra katter går ju ut och in som de vill och nu på sommaren så har de alltid med sig fina offergåvor till oss andra i familjen. De jagar som tusan och hade nog lätt kunnat leva på det. De jagar även på tomten, möss och fåglar och annat skoj.
Hur är det med hundar jagar de? De hundar jag passat (grannens) har då aldrig jagat vad jag sett iaf. Däremot så har man ju sett en och annan hund gå och sniffa bland sopor och liknande, så de får väl kanske i sig mat på nåt sätt de med, även de som inte jagar.
 
Sv: Vart vänder man sig?

Tips, så om katterna skulle försvinna - ring polisen och anmäl det.

När jag hittade en stackars utmärglad kattkrake så hade ägaren kunnat få tillbaka den direkt om hon bara ringt polisen. Nu fick hon tillbaka den ändå, men det var eg bara ren tur.

Nu menade jag inte att jag inte skulle ringa, såg nu efter att det såg så ut. Men jag hade inte gjort det direkt. Hade mina katter varit borta en dag så hade jag inte reagerat nämnvärt, men hade det gått 3-4 dagar eller mer så hade jag såklart börjat fråga mig omkring i området och såklart ringt polisen och satt upp en bortsprungen-annons.
Men jag kan tänka mig att en bortsprungen hund ringer man på tidigare.


Dessutom, springer det en katt lös så är det knappast något som man höjer på ögonbrynen åt, speciellt inte på landet. Men kommer det en hund springande lös utan sin människa med sig så blir man ju måttligt förvånad. Och som i detta fallet, tar genast för givet att de är bortsprungna.
Det tror jag är den stora skillnaden!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 905
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett...
2
Svar
37
· Visningar
3 835
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker...
23 24 25
Svar
492
· Visningar
34 496
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp