Varulvslekarnas anmälningstråd

• Tjatter
  • Trådstartare Trådstartare Niyama
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 988
  • Visningar Visningar 68 219
Status
Stängd för vidare inlägg.
Som nybörjare borde det vara enklare att vara ond, då har man lite stöd av dom andra onda
Är man god när man är ny så har man ingen att bolla med. Det bli då svårare att förstå spelet och frågorna hamnar i tråden
Egentligen är det inte konstigt att detblev reaktioner när jag dök upp som helt ny på sidan och i leken. Det ser jag nu
Det blev många inlägg i tråden till slut, jag förstår att det suckades över alla inläggen i början :)

Det var synd att ni inte var "vanliga" tvillingar - då hade du haft någon att prata med i PM redan från början. :(

För övrigt så är det vanligt att många frågor hamnar i leken - är man osäker så kan man ju alltid dra iväg ett PM till LL

jag tycker också att du ska göra ett nytt lekförsök! ;)

Håller m Q att man inte behöver överarbeta ev regler å do's and dont's men mitt förslag till förtydligande av reglerna

1 - LL bestämmer dvs har tolkningsföreträde i leken.
2 - oklarheter kring regler el folks uppförande adresseras till LL som ansvarar för ev åtgärd/undersökn
3 - Håll god ton och kom ihåg att det är en lek. Dvs tänk på hur ett inlägg kan uppfattas av andra även om man inte menar ngt illa m det. tänk efter före man skickar ett inlägg - ett bra rättesnöre är att om man själv skulle ta illa upp av en formulering om man fick den riktad mot sig. Då skriver man om formuleringen innan man trycker på sänd. Är man osäker hör m LL först...

Håller m Q att man inte behöver överarbeta ev regler å do's and dont's men mitt förslag till förtydligande av reglerna

1 - LL bestämmer dvs har tolkningsföreträde i leken.
2 - oklarheter kring regler el folks uppförande adresseras till LL som ansvarar för ev åtgärd/undersökn
3 - Håll god ton och kom ihåg att det är en lek. Dvs tänk på hur ett inlägg kan uppfattas av andra även om man inte menar ngt illa m det. tänk efter före man skickar ett inlägg - ett bra rättesnöre är att om man själv skulle ta illa upp av en formulering om man fick den riktad mot sig. Då skriver man om formuleringen innan man trycker på sänd. Är man osäker hör m LL först...

Mitt minne är ju inte det bästa men både punkt 1 och 3 brukar väl finnas med? Jag har då haft det i flera år om än formulerat lite annorlunda. 1an tror jag fanns med redan 2006 när jag började leka.

2.Är en bra synpunkt/ide tycker jag. :)

Om man i stora drag har samma grundregler i alla lekarna kan reglerna väl skriva ner och kompletteras vid behov i varje enskild lek?

Jag är osäker på om jag förstår hur du menar? Det är redan ungefär samma regler i lekarna menar du att de skulle skrivas ner här i tråden?(när reglerna skiljer sig brukar det mest vara på detalj nivå. Exempelvis aktivitetskrav brukar finns men hur stort det är kan variera och förbund mot hintar är en annan sak som är standard men vad som räknas som hint kan variera) Isåfall tycker jag det låter som ett bra förslag. :)

Dock tror jag de behöver kompleteras vid alla lekar för sakerna jag nämnde ovan kan ju variera och då behöver det ju preciseras vad som gäller i just den leken.

Jag är osäker på om jag förstår hur du menar? Det är redan ungefär samma regler i lekarna menar du att de skulle skrivas ner här i tråden?(när reglerna skiljer sig brukar det mest vara på detalj nivå. Exempelvis aktivitetskrav brukar finns men hur stort det är kan variera och förbund mot hintar är en annan sak som är standard men vad som räknas som hint kan variera) Isåfall tycker jag det låter som ett bra förslag. :)

Dock tror jag de behöver kompleteras vid alla lekar för sakerna jag nämnde ovan kan ju variera och då behöver det ju preciseras vad som gäller i just den leken.
Ja och det borde man väl kunna göra i lekbeskrivning samt rollbeskrivningarna?
Eller vad tycker du?
Jag tycker det är enklare att utgå från att det som inte står med inte är tillåtet , om det inte specificeras?
Eller finns det fallgropar med det tänket?

Hur noggrannt man än gör reglerna å kan oförutsedda situationer uppstå som det hände i leken. Jag hade då inte en tanke på att folk skulle få låna nicket, det finns inte i min värld och är helt tabu och något man inte gör på ett forum över huvudtaget. Nästa gång är det någon som ber sin lillebror rösta. Sedan blir det kontroverser över ett sätt att uttrycka sig eller om något är en hiny eller inte. Det finns oräkneliga sätt att blir kränkt eller bLi oeniga om.

Ja det är klart att det kan bli lite tokiga missförstånd ändå men i de fall som de lätt kan undvikas är det trevligt att göra det.

För mig är det också otänkbart att låna ut mitt nick och jag tror det är det för de flesta och även bland de som tycker det är okej tror jag att det sker väldigt lite. Därför har jag inte reflekterat över att det skulle kunna vara ett problem eller behövas en regel mot det. För mig spelar det liksom ingen roll om någon skulle be sin lillebror rösta. Det verkar det ju dock på diskusionerna vara ett problem för många andra så jag kommer nog lägga till en sådan regel till kommande lekar.

Ja och det borde man väl kunna göra i lekbeskrivning samt rollbeskrivningarna?
Eller vad tycker du?
Jag tycker det är enklare att utgå från att det som inte står med inte är tillåtet , om det inte specificeras?
Eller finns det fallgropar med det tänket?

Eh ja ser bara fallgropar med det tänket för då kan en ju inte skriva något alls? Exempelvis, vad är okej att misstänka folk för? Ska LL rabla upp allt som ärt tillåtet så blir det väldigt låmga regler och det blir desutom väldigt begränsande med snäva ramar.

Nu tror jag dock att jag tolkar dig för bokstavligt (och att du menar något annat), men för mig fungerar inte det tankesättet alls.

Eh ja ser bara fallgropar med det tänket för då kan en ju inte skriva något alls? Exempelvis, vad är okej att misstänka folk för? Ska LL rabla upp allt som ärt tillåtet så blir det väldigt låmga regler och det blir desutom väldigt begränsande med snäva ramar.

Nu tror jag dock att jag tolkar dig för bokstavligt (och att du menar något annat), men för mig fungerar inte det tankesättet alls.
ok jag ser vad du menar, men ja du tolkar mig för bosktavligt :p
jag menar inte att LL ska rabbla upp allt vare sig det är tillåtet, eller icke tillåtet
utan mer som vi har haft det så länge jag lekt, att det som syns är det man leker efter och inte tror att sånt som inte är vanligen förekommande ingår, om inte annat är specificerat?
( om det nu blev tydligare :idea:)

Jag tycker ju att det funkat rätt så bra egentligen som det varit, bara att man inte ska tro att något annat ska förkomma utöver sas?

Så är det ju, men någonstans går ju gränsen mellan att ha "rimliga" regler och "onödigt utbroderade/detaljstyrda".
Plus då de "oskrivna" som alla kanske inte vet om eller tycker lika om.

Det här med att låta nya spelare få en "fribiljett" tycker jag vi har varit ganska duktiga med (förutom i senaste leken, då) - och det skulle jag nog kalla en oskriven regel - det skulle i min värld inte fungera om LL skriver att "eftersom X är ny så är hon skyddad i ett visst antal dygn". Samtidigt tycker nog de flesta att det är bra om man "sparar på" de nya så att de får känna på det lite mer.
I det här exemplet tycker jag att det är en oskriven regel som för det allra mesta fungerar bra - och som inte LL ska lägga sig i egentligen, så kanske är den inte så bra som exempel...

Jo det gäller att hitta en bra balans där.

Det där med nya spelare är ingen regel för mig utan mest något jag väljer att göra för att vara trevlig/ge de chansen att komma in i lekandet. Det är jämförbart med att den som åkte ut först i förra leken vill jag gärna undvika att ha ut först igen.

Jag kan dock rösta på en ny första dagen utan problem om jag verkligen tror den är ulv men oftast har jag ju noll på vad som kan vara vettigt att rösta på och då tar jag helst med någon som var med länge i senaste leken.

och kanske kan det vara bra att ha ett standardformulär 1A (sas) i varje anmälnignstråd som beskri
Jo det gäller att hitta en bra balans där.

Det där med nya spelare är ingen regel för mig utan mest något jag väljer att göra för att vara trevlig/ge de chansen att komma in i lekandet. Det är jämförbart med att den som åkte ut först i förra leken vill jag gärna undvika att ha ut först igen.

Jag kan dock rösta på en ny första dagen utan problem om jag verkligen tror den är ulv men oftast har jag ju noll på vad som kan vara vettigt att rösta på och då tar jag helst med någon som var med länge i senaste leken.
det är som jag brukar resonera också :) förutom att om nån verkar ytterst misstänkt, oavsett ny eller gammal, med länge senast , eller inte, den röstar man på ;)
Edit , eller ja i dL1 tager man vad man haver sas.....:cool:

ok jag ser vad du menar, men ja du tolkar mig för bosktavligt :p
jag menar inte att LL ska rabbla upp allt vare sig det är tillåtet, eller icke tillåtet
utan mer som vi har haft det så länge jag lekt, att det som syns är det man leker efter och inte tror att sånt som inte är vanligen förekommande ingår, om inte annat är specificerat?
( om det nu blev tydligare :idea:)

Jag tycker ju att det funkat rätt så bra egentligen som det varit, bara att man inte ska tro att något annat ska förkomma utöver sas?

Jag är inte säker på att jag helt förstår men ett problem som jag direkt ser är att nya deltagare inte kan veta vad som är vanligt förekommande.

Jag är väldigt mån om att det ska vara lätt att förstå och komma in i lekarna som ny och eftersom många nya verkar lite osäkra på om de kommer klara av det rädda för att förstöra leken för att de inte förstår eller för att de allmänt inte ska förstå något så vill jag gärna att reglerna ska vara förklarande utan att vara för komlicerade.

Jag är inte säker på att jag helt förstår men ett problem som jag direkt ser är att nya deltagareinte kan veta vad som är vanligt förekommande.

Jag är väldigt mån om att det ska vara lätt att förstå och komma in i lekarna som ny och eftersom många nya verkar lite osäkra på om de kommer klara av det rädda för att förstöra leken för att de inte förstår eller för att de allmänt inte ska förstå något så vill jag gärna att reglerna ska vara förklarande utan att vara för komlicerade.
Kan man lösa det med en FAQ för ulvlekar typ? i varje ny anmälningstråd? Samt att alla LL är uppmärksamma när en ny är med och har det att tillgå som något att länka till? man kan ju göra som Niyama gjorde nu i denna trådstart, att FAQ är med som ett citat så det inte tar plats när man skrollar?

Har aldrig hört talas om denna leken innan men har nu smygläst lite i era lekar och är sugen på att kanske våga vara med någon gång (om jag vågar.. :nailbiting:). Verkar vara rätt svårt att komma in som ny så smygläser nog lite till dock.. Är det samma tråd man anmäler sig i till tråden är full eller är det ny för varje gång? Så jag vet var jag ska hålla utkik..

Har aldrig hört talas om denna leken innan men har nu smygläst lite i era lekar och är sugen på att kanske våga vara med någon gång (om jag vågar.. :nailbiting:). Verkar vara rätt svårt att komma in som ny så smygläser nog lite till dock.. Är det samma tråd man anmäler sig i till tråden är full eller är det ny för varje gång? Så jag vet var jag ska hålla utkik..
Du anmäler dig i den här tråden, tills den blir full då gör någon en ny :)
Och klart du ska vara med! Jag tycker att det är skitkul även om det var lite läskigt första gångerna! :D

Klart du ska vara med!:)
kom ihåg att man får fråga LL utöver i lektråden så blir det bra!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
16 603
Senast: qitis
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 842
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7... 42 43 44
Svar
872
· Visningar
18 032
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 343
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur