Vatten från å....?

Vid ev problem kan du hänvisa till att flodpärlmusslan lever där och forskning visar att då är vattnet rent. Länsstyrelsen är ansvarig för musslan i ett natura2000 område och kontrollen av din hästs vattenkvalitet. Spara pengarna till annat.

Okej. Du menar att jag ska fråga Länsstyrelsen om vad de vattenprov de bör ha tagit visat?
 
Okej. Du menar att jag ska fråga Länsstyrelsen om vad de vattenprov de bör ha tagit visat?
Jag menar, ta inte problemen i förtid. ”Chilla”, helt enkelt. Om du får kritik så har du en handlingsplan.

Musslan finns där alltså bäckvattnet friskt, det är ett rimligt antagande. Spara lite problem, och pengar, på något som kanske inte ens uppstår.

Det kan vara ett generellt stresshanteringssystem att inte ta ut problem i förväg. Sen gäller det att välja problem men en frisk bäck i Sverige är nog inte högrisk.
 
Jag menar, ta inte problemen i förtid. ”Chilla”, helt enkelt. Om du får kritik så har du en handlingsplan.

Musslan finns där alltså bäckvattnet friskt, det är ett rimligt antagande. Spara lite problem, och pengar, på något som kanske inte ens uppstår.

Det kan vara ett generellt stresshanteringssystem att inte ta ut problem i förväg. Sen gäller det att välja problem men en frisk bäck i Sverige är nog inte högrisk.
Det är ju inte för att man riskerar kritik som man följer djurskyddslagen utan för våra djurs väl och ve. Djurskyddslagen anger miniminivå och kan man inte följa det så ska man inte ha djur. Jag hade ju aldrig väntat och sett hur det blir när det handlar om mina djurs hälsa utan för mig är det självklart att kolla upp saker och ting och förebygga det som går. En så enkel sak som att kolla vattnets kvalité är ju självklart att man gör. Det har verkligen inget med stresshantering att göra eller att ta ut problemen i förväg utan om att man bryr sig om sina djur och inte gamblar med deras hälsa och liv.
@HannaZ kan ju istället för att "chilla" som du föreslår enkelt ringa till länsstyrelsen och höra om vattenprov är taget, när och vad det isåfall visade. Finns det inget så bör hon ju ta ett själv för att veta att hon ger sin häst tjänligt vatten istället för att chansa och riskera att hästen blir sjuk.
 
Det är ju inte för att man riskerar kritik som man följer djurskyddslagen utan för våra djurs väl och ve. Djurskyddslagen anger miniminivå och kan man inte följa det så ska man inte ha djur. Jag hade ju aldrig väntat och sett hur det blir när det handlar om mina djurs hälsa utan för mig är det självklart att kolla upp saker och ting och förebygga det som går. En så enkel sak som att kolla vattnets kvalité är ju självklart att man gör. Det har verkligen inget med stresshantering att göra eller att ta ut problemen i förväg utan om att man bryr sig om sina djur och inte gamblar med deras hälsa och liv.
@HannaZ kan ju istället för att "chilla" som du föreslår enkelt ringa till länsstyrelsen och höra om vattenprov är taget, när och vad det isåfall visade. Finns det inget så bör hon ju ta ett själv för att veta att hon ger sin häst tjänligt vatten istället för att chansa och riskera att hästen blir sjuk.
Varför pressa? Vattnet är friskt, det finns flodpärlmussla. Vattnet är friskt och övervakat noggrant av länsstyrelsen. Vem litar du inte på ? Länsstyrelsen eller flodpärlmusslan?
 
Varför pressa? Vattnet är friskt, det finns flodpärlmussla. Vattnet är friskt och övervakat noggrant av länsstyrelsen. Vem litar du inte på ? Länsstyrelsen eller flodpärlmusslan?
Vad menar du med att pressa?
Jag litar på vattenprover tagna på rätt sätt och analyserade av ackrediterat lab.
 
Jag menar, ta inte problemen i förtid. ”Chilla”, helt enkelt. Om du får kritik så har du en handlingsplan.

Musslan finns där alltså bäckvattnet friskt, det är ett rimligt antagande. Spara lite problem, och pengar, på något som kanske inte ens uppstår.

Det kan vara ett generellt stresshanteringssystem att inte ta ut problem i förväg. Sen gäller det att välja problem men en frisk bäck i Sverige är nog inte högrisk.

Nu tänker jag iofs inte på kritik utan på hälsan för hästarna.

Jag vet inte vad flodpärlmusslan har för kriterier för "rent". Att andra i närheten som fött upp djur i 30+ år och låtit dem dricka av vattnet (bla rätt högpresterande hästar) och inte har fått på huvudet vid nån inspektion säger mer för mig personligen.
Men det låter rimligt att en å som är så pass kontrollerad och där tydligen mkt känsliga arter huserar är ren nog för betande djur.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 610
Senast: Sirap
·
Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 740
Senast: Blyger
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 290
Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 777
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp