Bukefalos 28 år!

Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

tuaphua;13297763Av naturen går de som sagt mot tryck.[/QUOTE skrev:
Det här är lite förvirrande för mig :angel:.

Om jag t ex vill att min häst ska flytta sin bakdel åt höger så använder jag ju vänster skänkel och då flyttar han undan för trycket och inte emot. Är det ett beteende som vi människor lärt hästen eftersom de inte gör så av naturen? Dum fråga kanske men jag har aldrig tänkt på det innan. Har bara tagit förgivet att hästen ska flytta sig från trycket.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Imo är folk som tar till metoder som ska skrämma hästen till ett visst beteende rent utav puckade. Snacka om att arbeta mot djuret och inte med.

Fast denna metod med vatten är ju knappast något att skrämma hästen där hänvisar man ju till hästens instinkter att inte resa sig för då slår den i huvudet.

Det finns inget farligare än hästar som reser sig
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Att slå hästen ska inte vara ett alternativ.
Att ta reda på varför problemet uppstår och tillkalla professionell hjälp är ett alternativ.

Att ta bort symptomen men inte lösa problemet är idioti.

Fast när symptomen blivit orsaken så är det inte alltid lätt att få hästar att sluta ställa sig genom att gulla med dem :grin:

Problemet behöver ju inte vara sjukligt när det gäller hästar som ställer sig
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har inte läst alla svar.

Ja den "metoden" är helt sinnesjuk, precis som resternade metoder av Henry Blake. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta efter att ha läst några sidor i en engelsk bok här hemma från 1970-talet.
Man skulle tex bota hästar som springer mot träd för att skrapa av sin ryttare genom att försöka styra hästen bort från trädet och i sista sekund vända hästens huvud allt vad man kan mot trädet så att den slår i skallen med ett jävla brak, hästen ska då falla medvetslös till marken och man ska vara berdd på att hoppa av innan det sker.

Har man en istadig häst så ska man tydligen SLÅ hästen av full kraft DIREKT på baken.

Jag är förvånad över att folk FORTFARANDE tror på idiotin som härjade då!!!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

.
Man skulle tex bota hästar som springer mot träd för att skrapa av sin ryttare genom att försöka styra hästen bort från trädet och i sista sekund vända hästens huvud allt vad man kan mot trädet så att den slår i skallen med ett jävla brak, hästen ska då falla medvetslös till marken och man ska vara berdd på att hoppa av innan det sker.

:eek: Jag, vet inte vad jag ska säga. Än är inte den sista idioten född.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Det här är lite förvirrande för mig :angel:.

Om jag t ex vill att min häst ska flytta sin bakdel åt höger så använder jag ju vänster skänkel och då flyttar han undan för trycket och inte emot. Är det ett beteende som vi människor lärt hästen eftersom de inte gör så av naturen? Dum fråga kanske men jag har aldrig tänkt på det innan. Har bara tagit förgivet att hästen ska flytta sig från trycket.

Ja jag håller med, vi lär i vart fall våra hästar att gå ifrån tryck. Inte emot.

Och jag är lite nyfiken på hur folk menar att man skall trycka på magen när hästen ställer sig och man sitter på??

Undrar om dessa personer verkligen har suttit på en häst som ställer sig!??

Undrar hur man hinner göra denna metod på denna häst:

http://www.youtube.com/watch?v=Qv4V...6B290A019&playnext=1&playnext_from=PL&index=5
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Och jag är lite nyfiken på hur folk menar att man skall trycka på magen när hästen ställer sig och man sitter på??

Jag ser en viss svårighet i det :D.

Min häst var lite lätt i framänden i början men jag fick tipset av min tränare att vända runt honom ganska snävt så fort jag kände att han ens var på väg att lyfta och sedan rida på rejält framåt. Då kom han av sig och efter två ridpass var problemet borta och har inte återkommit efter det.
Naturligtvis var hästen både kollad av veterinär, equiterapeut och hade korrekt utprovad utrustning så det var inget fysiskt fel utan bara lite testande.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Om man nu vet att det bara är trams från hästens sida så tycker jag att en vattenballong i skallen faktiskt är ganska milt, knappast farligt eller något som hästen gör illa sig på om man t ex jämför med ett spörapp i huvudet.
Om det nu fungerade så är det väl bra, finns säkert andra metoder att få hästen att sluta också som kanske är bättre eller rentav sämre.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Fast det handlar väl inte om att SLÅ hästen i huvudet, utan att knacka till den, så att den inte stegrar mer? Om alternativet är att slå över så anser jag att det är ett bättre alternativ med en liten knack i huvudet?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Är allt som fungerar bra enligt dig? Är det inte vägen dit som är den avgörande?
VARFÖR stegrar sig hästen? Man ska inte ta det bästa allternativet av dem sämsta, utan sträva efter best of the best.
Visst, vi kanske får hästen att sluta stegra, vi botar ett symptom, men problemet ligger kvar och kommer garanterat att yttra sig på annat vis.
Vi har så mycket mer kunskap om hästens psyke och beteende idag än för tex 50 år sen, varför i hela friden fortsätta med genvägarna?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

låter som ett utmärkt sätt. Den filosofin funkar med det mesta. Det handlar om att bryta ett potentiellt farligt beteende när det är i sin linda, men på gång (vänd hästen så kan den inte stegra...) och sedan använda energin som hästen har i bakkärran till något önskvärt (rid framåt!). En häst som stegrar har ju massor med energi och att ge den utlopp för det på det sättet låter jättebra. Nu har jag inte hästar som stegrar, inte heller de unga, men om jag råkar på det är det verkligen en plan att använda.
Själv är jag tveksam till att använda sina krafter och sitt fokus på att försöka nå huvudet när en häst stegrar och lyckas hälla vatten på huvet istället för att försöka lösa problemet. Att dessutom ha vatten MED sig när man rider för att stoppa hästen från att stegra skapar väl dessutom en förväntning att hästen ska stegra?

Förväntningar - de är ofta det som också sedan händer. Hästar känner på sig att vi förväntar oss något, och ofta också vad...... det är lika lätt att lära in en häst "fel" beteende genom att förvänta sig att något ska hända (vår kropp skapar den rörelsen...) som att skapa rätt beteende..... TROR vi att en häst ska bli rädd för en soptunna, lär den bli det för att vi spänner oss (kolla gärna SLU för forskning om det...). Tror vi att den ska stegra, förbereder vi kroppen för det... så klart (vi vill ju inte trilla av). Då kan också hästen uppfatta det som en signal att stegring faktiskt är det vi önskar....

Pyskologi och hästar är fascinerande.... Det är svårare än vad vi tror att inte lära in ett visst beteende.....
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Man skulle tex bota hästar som springer mot träd för att skrapa av sin ryttare genom att försöka styra hästen bort från trädet och i sista sekund vända hästens huvud allt vad man kan mot trädet så att den slår i skallen med ett jävla brak, hästen ska då falla medvetslös till marken och man ska vara berdd på att hoppa av innan det sker.

:eek::eek::eek::eek: Helt galet!!!!!!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har en vän som jobbade på ett stort galoppstall i Irland, där dom faktiskt använde denna metoden. Och den fungerade alltid för dom! Lite vatten i huvudet känns väldigt mildt, om man tänker på vilka skador som kan uppkomma när en häst stegrar. Både på häst och människa...

Jag anser att det inte är någon farlig/elak metod, snarare bättre med det än ett spörapp eller liknande. Dessutom är det bättre att få bukt med stegrandet i tid, om man nu givetvis vet att det inte är för att dom har ont.

Det där med trycket under magen förstår jag inte? Om man ska hinna trycka något under magen känns det väldigt mycket mer riskabelt än vatten i huvudet? :eek:
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Mot tryck? Nu förstår jag ingenting. All hästhantering görs ju så att hästen ska flytta sig från tryck(?), hade ju varit lite knepigt om det vore tvärtom och man kommer in i boxen puttar hästen på bogen och helt plötsligt sitter man fastklistrad mellan en häst och en vägg.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har inte läst alla svar.

Ja den "metoden" är helt sinnesjuk, precis som resternade metoder av Henry Blake. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta efter att ha läst några sidor i en engelsk bok här hemma från 1970-talet.
Man skulle tex bota hästar som springer mot träd för att skrapa av sin ryttare genom att försöka styra hästen bort från trädet och i sista sekund vända hästens huvud allt vad man kan mot trädet så att den slår i skallen med ett jävla brak, hästen ska då falla medvetslös till marken och man ska vara berdd på att hoppa av innan det sker.

Har man en istadig häst så ska man tydligen SLÅ hästen av full kraft DIREKT på baken.

Jag är förvånad över att folk FORTFARANDE tror på idiotin som härjade då!!!

Fast att slänga lite vatten i huvudet på en stegrande häst är ju inte riktigt samma sak som att drämma huvudet in i ett träd :crazy:

Betydligt effektivare OCH snällare att släppa en påse vatten i huvudet än att slå den mellan öronen som de flesta faktiskt gör!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Är allt som fungerar bra enligt dig? Är det inte vägen dit som är den avgörande?
VARFÖR stegrar sig hästen? Man ska inte ta det bästa allternativet av dem sämsta, utan sträva efter best of the best.
Visst, vi kanske får hästen att sluta stegra, vi botar ett symptom, men problemet ligger kvar och kommer garanterat att yttra sig på annat vis.
Vi har så mycket mer kunskap om hästens psyke och beteende idag än för tex 50 år sen, varför i hela friden fortsätta med genvägarna?

Men snälla du har du överhuvudtaget hållit på med 170 hästar som reser sig?

Det behöver inte ligga skada eller sjukdom bakom att de reser sig och gulla med en stor häst som reser sig så högt att den kan gå runt är ju knappast något att rek.

Det behöver bara vara enkla saker som får hästar att sätta stegring i system, tex att inte vilja gå hemifrån eller förbi grannens får etc etc

Jag anser att man aldrig skall äventyra sin egen hälsa på något vis och hästar som reser sig är inget att leka med.

Se på videon jag länkade till och säg hur man skall göra med en häst som gör så? Hästen i fråga är helt frisk och efter denna "vurpa" så reds den inte igen eftersom den satte detta i system. Personligen anser jag att en häst som beter sig så som på videon aldrig mer skulle ridas..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har en vän som jobbade på ett stort galoppstall i Irland, där dom faktiskt använde denna metoden. Och den fungerade alltid för dom! Lite vatten i huvudet känns väldigt mildt, om man tänker på vilka skador som kan uppkomma när en häst stegrar. Både på häst och människa...

Jag anser att det inte är någon farlig/elak metod, snarare bättre med det än ett spörapp eller liknande. Dessutom är det bättre att få bukt med stegrandet i tid, om man nu givetvis vet att det inte är för att dom har ont.

Det där med trycket under magen förstår jag inte? Om man ska hinna trycka något under magen känns det väldigt mycket mer riskabelt än vatten i huvudet? :eek:

Jag håller med och vet många hästar som skadad sig enormt genom att gå över. Hade en själv som gick över där lyckligtvis ingen satt på men tyvärr bröt hon nacken på två ställen och gick inte att rädda. Den hade dock aldrig gjort så innan så orsak till varför hon gick upp vet vi inte.

Sedan vet jag väldigt många som rest sig och brutit manken med lång konvalescent som följd.

Vet flera som både förolyckats och fått krossade ben till följd av hästar som gått över, så för mig så är det något som man måste ta tag i direkt eller som jag tycker bäst inte rida på dem

Stegrande hästar så som jag menar med stegrande är inget att leka med och framförallt inte lirka med heller.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag hade inte testat denna metod på min häst, har aldrig hört talas om detta, dåligt påhitt skulle jag kalla det:D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Lutten
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 941
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 644
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 408
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp