Bukefalos 28 år!

Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Ja, då kan man ju passa på att bada hästen samtidigt! Och om det är riktigt kallt ute lär väl hela hästen frysa till is, och då kommer den garanterat inte stegra högt..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

KL



Vad ska jag säga annat än att sucka djupt? Ser man hästen som ett sportredskap och inte som det flyktdjur hästen av naturen är så kommer du att ha många fler problem och problemhästar att skryta med i framtiden :angel::D

Det är väl lika illa om en tävlingshäst stegrar som om arbetshäst/skogsmullehäst eller whatever stegrar.
Det är livsfarligt med en häst som stegrar. Punkt slut. Ska man låta både häst och ryttare komma till skada och kanske dö bara för att man ska "fokusera på relationen" och lösa problemen på den vägen? Det funkar faktiskt inte alltid, ibland måste man tänka på säkerheten framförallt.

Om min häst håller på att backa ut i vägen när en bil kommer körandes i 180 då måste man agera NU och inte om ett år. Detsamma kan gälla när hästen stegrar sig.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte? Vad är problemhästar för dig då? Galna lejon i hästform? Problemhästar är lika mycket häst som andra hästar, och snälla du, läs bättre vad jag skriver, jag skrev tidigare att det INTE finns någon bok man ska följa utan man behandlar VARJE problem olika i kombination med hästens personlighet, bakgrund och mentalitet! Du får det att låta som om alla "problemhästar" är en typ av häst och fungerar på samma sätt. Skulle du försöka dig på din "äggkläckarmetod" på 2 av hästarna jag haft så kan jag garantera dig att det skulle slutat mycket tragiskt.

Ang hantering- Fungerar hästen från marken så är det mycket mycket lättare och säkrare för människan att sedan lösa problemet från ryggen. Det är även oerhört viktigt att man känner sig trygg och i harmoni när man handskas med hästen, hästar, speciellt känsliga/ängsliga problemhästar, reagerar OERHÖRT starkt på människans psykiska och fysiska självkänsla. Starkare än vad många är medvetna om. Hoppar du upp med ett ägg i handen så är jag säker på att hästen redan från marken fattar att någonting extra läskigt/otrevligt håller på att ske.
nej, allt är inte svart eller vitt, för att ALL hantering hänger ihop när man handskas med ett djur.

Hästar är inte genier och tänker inte heller som människor. Dom kopplar inte att 'oj nu hoppar matte upp med ett ägg på ryggen, vad konstigt, nu är det nått på gång".

En häst kan funka super på marken men inte i ridningen. Min häst är och har alltid varit en av de mest välhanterade hästarna på marken, redan när jag fick honom. NH-tränad osv osv. Men likväl har han varit ett monster att rida och ibland går inte alla problem att lösa från marken, tyvärr. Annars hade det varit himla enkelt det här med hästar.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Precis min tanke om det hela! Och helt ärligt tror jag hästen uppskattar lite vatten i huvudet mer än en bruten nacke eller annat. Ibland får ju faktiskt hästar dumheter för sig, oavsett om dom funkar bra i hanteringen, och då behöver man sätta ett snabbt stopp för det innan det blir en ful ovana som går på rutin.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Och han hade väl inte heller hört talas om metoden heller. Talade han om för dig vad han gör med stegrande hästar
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jo han hade självklart hört talas om det. Jag frågade inte om något mer.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har inte läst alla inlägg.

Jag köpte förra året en 05:a som var väldigt lätt på frambenen, det gick så långt att vi slog över och jag fick henne på mig. (Hästen kollades i efterhand och allt var ok!) Hon och jag tog en kort paus från varanndra. Sedan började arbetet! Tömkörning där hon skulle ha fokus på framåt och neråt. Så fort hon hade en annan tanke, drev jag på henne. Hon skulle använda sin energi på rätt sätt. Framåt- inte uppåt. Vi gjorde ledarskapsövningar och tog det i VÅR takt. (Jag blev givetvis också skrämd utav händelsen)

Efter att ha arbetat igenom henne ordentligt hoppade jag upp. Sedan dess har hon inte gjort det en enda gång. Jag är en sådan person som inte tror på genvägar. Man måste gå till botten med problemen. I detta fallet hade den unga damen fått lite väl mycket luft under hennes vingar. Jag var tvungen att se hur hon reagerade vid press från marken innan jag kunde lösa problemet från ryggen.

Så, det vjag ville komma fram till var att jag tror och vet att olika metoder funkar till olika hästar. Så länge hästarna inte skadas eller liknande kan det vara bra metoder, dock kanske det inte passar nästa häst. En påse vatten i huvudet funkade ju tydligen på ponnyn :) Men det hade inte funkat på min nyköpta!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Har du (eller tua) någon källa på detta "mot tryck" ? (bok, artikel eller dyl) Är det något ni rider efter och vilken filosofi är det i sånt fall?

Är nyfiken, inte odräglig :p :)
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag tror inte ett dugg på att hästen tror den har slagit huvudet och börjat blöda. Nog må hästar vara ganska IQ-befriade, men så jäkla korkad har ingen häst jag stött på varit...

Att det är obehagligt att få vatten på sig (kring öronen), alternativt ägg knäckta mitt i pannluggen kan jag däremot köpa och att hästen slutar stegra av den anledningen. Att få ett piskrapp där gör nog ganska så jävla ont också, så självklart slutar man med något som gör ont - tills man hittar ett annat sätt att uttycka sitt missnöje på...

Personligen skulle jag aldrig välja dom metoderna, är helt emot att bruka någon form av våld/bestraffning på hästens huvud. Den delen är alldeles för känslig för sånt, både fysiskt och psykiskt.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag kan inte ange exakt källa. Jag har läst för många böcker för att kunna hålla isär dem. Men skulle gissa på att det är ur någon(eller snarare flertalet) NH-bok(böcker) eller problemhästbok och ej någon ridhandbok.

Testar du på oskolade hästar att trycka på bakdel eller med skänkel kan du ofta få en reaktion med mottryck.

Men jag rider inte så. Jag vill ha dem bort från tryck. Och jag lär in det. Det vill jag även från marken. Så jag lär in det där med.

Och just under magen/bröstkorg vill de flesta djur skydda och drar ihop sig och går mot snabbt tryck där. Det är sällan de fortsätter resa sig eller går upp mer och öppnar upp för attack på buk/bröst om de får en snab klatch där. En del kan ju dock välja sidledes rörelser för att försöka fly så och då ramla omkull.

Jag föredrar att se till att hästen inte kan ta sig upp. Det finns ingen 100%-ig metod som är helt safe för att bota stegring. Så är väl dumt att sätta sig i den sitsen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Lutten
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 518
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp