Bukefalos 28 år!

Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Men sånt inträffar inte om man har en bra grundhantering med hästen (dvs hästens tillit och respekt), jag sitter helt enkelt inte upp på en häst med problem innan jag har fått det jag kräver från marken.

Problemhästar fungerar inte som vanliga hästar och väldigt många av dessa hästar har inga direkta problem från marken, jag vet en hel del hanteringsproffs som nästan fått sätta livet till för att dom haft samma inställning som du.. och för att dom varit bättre på att hantera hästar från marken än vad dom är ryttare!

Allt är inte svart eller vitt, tänk på det i framtiden annars kan du råka ut för en rejäl olycka.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Frågan är väl hur man ska hinna med att knäcka ett ägg i huvudet på en häst som reser sej..knöka fram det ur fickan och sen knäcka ägget utan att ramla av!;) Ofta går det ju på nån microdels sekund och utan förvarning när de reser sej, så nåt sånt skulle inte jag hinna med på min häst ifallafall. Nu reser han sej inte ofta heller, så jag har inte det problemet. Men bästa sättet är väl att snabbt dra ena tygeln åt sidan, så att hästen inte går runt bakåt.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

KL

"Min" ponny började resa sig och jag fick tips av flera stycken att knäcka ett ägg i huvudet, men lukten lär ju va svår att få bort? :o
Vanligt vatten är för rinnigt, det har vi provat på en annan häst.
Dra i ena tygeln gick inte heller för då kastade hon sig runt. Ledare funkade inte heller och de slutade med att hon började resa sig när vi ledde henne också. Detta gick på 3 veckor men nu är hon på tillridning :)
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte? Vad är problemhästar för dig då? Galna lejon i hästform? Problemhästar är lika mycket häst som andra hästar, och snälla du, läs bättre vad jag skriver, jag skrev tidigare att det INTE finns någon bok man ska följa utan man behandlar VARJE problem olika i kombination med hästens personlighet, bakgrund och mentalitet! Du får det att låta som om alla "problemhästar" är en typ av häst och fungerar på samma sätt. Skulle du försöka dig på din "äggkläckarmetod" på 2 av hästarna jag haft så kan jag garantera dig att det skulle slutat mycket tragiskt.

Ang hantering- Fungerar hästen från marken så är det mycket mycket lättare och säkrare för människan att sedan lösa problemet från ryggen. Det är även oerhört viktigt att man känner sig trygg och i harmoni när man handskas med hästen, hästar, speciellt känsliga/ängsliga problemhästar, reagerar OERHÖRT starkt på människans psykiska och fysiska självkänsla. Starkare än vad många är medvetna om. Hoppar du upp med ett ägg i handen så är jag säker på att hästen redan från marken fattar att någonting extra läskigt/otrevligt håller på att ske.
nej, allt är inte svart eller vitt, för att ALL hantering hänger ihop när man handskas med ett djur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Du hade ju ingen refarenhet av det, du vet andra som använt metoden, det är inte samma sak. Sen föreslog jag ingen metod, jag sa att det var mer logisk att komma åt hästen underifrån. Att den skulle vara farligare får stå för dig. Å andra sidan sa du själv att det inte finns nåt så farligt som en häst som reser sig så då borde väl alla metoder vara mer eller mindre tillåtna som inte faller under djurplågeri.

Du kan väl be Roffe maila mig och berätta vad han anser om metoden!

Jo jag har använt metoden ,men inte på någon av mina hästar. Jag har varit med när man använt metoden också så jag vet inte riktigt vad du vill komma med ditt påstående!

Du kan ju fråga honom själv på Falsterbo tex :idea:
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Det beror på hur hästen stegrar givetvis! Men i stort sett kan jag rekommendera att man lutar sig fram, släpper stödet i tyglarna och är beredd att glida av på sidan om hästen skulle komma så pass högt och i obalans att den sätter sig på hasor med risk att den välter över. Men sånt inträffar inte om man har en bra grundhantering med hästen (dvs hästens tillit och respekt), jag sitter helt enkelt inte upp på en häst med problem innan jag har fått det jag kräver från marken.

Återigen vad har du för komentarer till den video jag länkade till??
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Frågan är väl hur man ska hinna med att knäcka ett ägg i huvudet på en häst som reser sej..knöka fram det ur fickan och sen knäcka ägget utan att ramla av!;) Ofta går det ju på nån microdels sekund och utan förvarning när de reser sej, så nåt sånt skulle inte jag hinna med på min häst ifallafall. Nu reser han sej inte ofta heller, så jag har inte det problemet. Men bästa sättet är väl att snabbt dra ena tygeln åt sidan, så att hästen inte går runt bakåt.

Enkelt du har ägget i handen redan!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte? Vad är problemhästar för dig då? Galna lejon i hästform? Problemhästar är lika mycket häst som andra hästar, och snälla du, läs bättre vad jag skriver, jag skrev tidigare att det INTE finns någon bok man ska följa utan man behandlar VARJE problem olika i kombination med hästens personlighet, bakgrund och mentalitet! Du får det att låta som om alla "problemhästar" är en typ av häst och fungerar på samma sätt. Skulle du försöka dig på din "äggkläckarmetod" på 2 av hästarna jag haft så kan jag garantera dig att det skulle slutat mycket tragiskt.

Ang hantering- Fungerar hästen från marken så är det mycket mycket lättare och säkrare för människan att sedan lösa problemet från ryggen. Det är även oerhört viktigt att man känner sig trygg och i harmoni när man handskas med hästen, hästar, speciellt känsliga/ängsliga problemhästar, reagerar OERHÖRT starkt på människans psykiska och fysiska självkänsla. Starkare än vad många är medvetna om. Hoppar du upp med ett ägg i handen så är jag säker på att hästen redan från marken fattar att någonting extra läskigt/otrevligt håller på att ske.
nej, allt är inte svart eller vitt, för att ALL hantering hänger ihop när man handskas med ett djur.

Nu tar du för givet att hästen som reser sig är rädd.. Det behöver inte alls vara så.

De hästar jag ridit som har rest sig har alla varit som fromma lamm på marken. Beteendet har kommit under ridningen. Nu rider jag inte andras hästar som ställer sig längre jag är alldeles för rädd om mitt liv och jag rek oftast att inte rida de hästar som uppvisar ett farligt beteende öht.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vad menar du nu? Vad vill du att jag ska kommentera? Bilmärke, bensintank? SKämt åsido, det jag vill säga igen är att hästen är en I N D I V I D. Hur många gånger till måste jag påpeka det så att du i alla fall ska försöka att förstå mitt synsätt på hästen? Jag vet INGENTING om den häst i video du länkade till så vad vill du att jag ska säga? Komma med en mirakellösning på hur man "botar" hästens problem efter ett klipp på några sekunder? jag tvivlar på att du lär känna människor så snabbt, dvs genom ett kort klipp på youtube.

Ang "from som ett lamm": Jag är inte ute efter att hästen ska vara sån, den ska snarare vara levande och lekfull, det är då man får ut mest av hästen och snabbast, dvs när den VILL göra det jag vill att den ska göra med mig. Hästen ska bara lita på mig och följa mig som sin ledare och "kamrat", dvs respektera mig och VILJA vara med mig, den ska gilla mina uppgifter och tycka att det är roligt att arbeta med/för mig.
På den här punkten har vi oerhört olika åsikter, så vad du och jag anser om duktig hästmänniska är nog som natt och dag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte? Vad är problemhästar för dig då? Galna lejon i hästform? Problemhästar är lika mycket häst som andra hästar, och snälla du, läs bättre vad jag skriver, jag skrev tidigare att det INTE finns någon bok man ska följa utan man behandlar VARJE problem olika i kombination med hästens personlighet, bakgrund och mentalitet! Du får det att låta som om alla "problemhästar" är en typ av häst och fungerar på samma sätt. Skulle du försöka dig på din "äggkläckarmetod" på 2 av hästarna jag haft så kan jag garantera dig att det skulle slutat mycket tragiskt.

Ang hantering- Fungerar hästen från marken så är det mycket mycket lättare och säkrare för människan att sedan lösa problemet från ryggen. Det är även oerhört viktigt att man känner sig trygg och i harmoni när man handskas med hästen, hästar, speciellt känsliga/ängsliga problemhästar, reagerar OERHÖRT starkt på människans psykiska och fysiska självkänsla. Starkare än vad många är medvetna om. Hoppar du upp med ett ägg i handen så är jag säker på att hästen redan från marken fattar att någonting extra läskigt/otrevligt håller på att ske.
nej, allt är inte svart eller vitt, för att ALL hantering hänger ihop när man handskas med ett djur.

Men fattar du trögt, en problemhäst behöver inte ha några problem på marken överhuvudtaget, alla problemhästar fungerar inte likadant. Det lyser tyvärr igenom en massa okunskap i dina svar och du är arrogant nog att inte förstå det.. Ha lite ödmjukhet inför hästen och förstå att dom inte är maskiner innan du råkar ut för en allvarlig olycka.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Men fattar du trögt, en problemhäst behöver inte ha några problem på marken överhuvudtaget, alla problemhästar fungerar inte likadant. Det lyser tyvärr igenom en massa okunskap i dina svar och du är arrogant nog att inte förstå det.. Ha lite ödmjukhet inför hästen och förstå att dom inte är maskiner innan du råkar ut för en allvarlig olycka.

:rofl::rofl::rofl:
Är du på riktigt?? Ditt påhopp bevisar snarare på din okunskap.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag provade detta (för ca 20år sedan...) på en besvärlig D-ponny som ofta stannade och stegrade och varken ville gå hem eller framåt. Han svarade med att omedelbart stegra igen ännu högre och nästan bryta näsan på mig:o


En annan häst jag hade stegrade väl inte alls ofta vad jag kommer ihåg, men en gång trillade hon bakåt/åt sidan (med mitt ben under:grin:) och stegrade aldrig igen. Som tur var var det mot en uppförsbacke så fallet blev inte så långt, men hon skrämde nog sig själv när hon tappade balansen.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

:rofl::rofl::rofl:
Är du på riktigt?? Ditt påhopp bevisar snarare på din okunskap.

Det här skrev du i en annan tråd, ja det visar ju att dina "magiska krafter" inte riktigt stämmer överens med verkligheten då. :grin: Du har ju klantat till det något grymt i förberedelsen av inridningen då enligt din egen filosofi eftersom hästen reagerar på detta viset :angel:

haha! Nu kom jag att tänka på mig själv, jag är själv "NH" nörd, enligt många en sån med magiska krafter vad gäller hästhantering men knappats odödlig! detta hände sommaren -07 då jag fortfarande var sambo med en stallägare, vi hade just fått en ny unghingst som var helt ohanterad, red in honom, och första gången jag satt upp så hann jag inte ens sätta mig upp, han flög upp i skyn och jag flög åt sidan. Nån dag senare satte jag mig PRECIS i sadeln, varpå han FLYGER upp i luften (lämnar marken bak) och sedan sparkar bakut vid landning, jag flög av och tur var att jag har bra reaktionsförmåga och rullade undan och reste mig upp direkt, annars skulle 800 kg häst mosat mitt huvud.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jo, men jag kanske borde tillägga att den hingsten varken gått i hästflock, var totalt ohanterad, otroligt "på" utan någon känsla för andras "space", kler tex gärna över folk osv, I BÖRJAN, nu är han kvar hos mitt ex, vaforithästen där faktiskt och han rids på i grimma och grimskaft och nästan alla kan hantera/rida honom på det viset.
Som sagt, hästar är olika, just då var det mitt fel, vi skyndade med att få honom inriden, och han behövde ett helt annat bemötande just för att han alltid varit den enväldige "kungen" i sitt egna rike, väldigt självsäker häst om man säger så.

Lite kul nu när man tänker tillbaka på det hela, jag hade inte väntat mig en sån reaktion just då, var nog lite för självsäker så jag fick börja om från början med honom flera gånger, snacka om att jag blev skrämd när hans hovar landade någon meter ifrån min skalle.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vad menar du nu? Vad vill du att jag ska kommentera? Bilmärke, bensintank? SKämt åsido, det jag vill säga igen är att hästen är en I N D I V I D. Hur många gånger till måste jag påpeka det så att du i alla fall ska försöka att förstå mitt synsätt på hästen? Jag vet INGENTING om den häst i video du länkade till så vad vill du att jag ska säga? Komma med en mirakellösning på hur man "botar" hästens problem efter ett klipp på några sekunder? jag tvivlar på att du lär känna människor så snabbt, dvs genom ett kort klipp på youtube.

Jag var bara nyfiken på hur du ser på den hästen som slänger sig runt, det var allt.. Med tanke på att du menade att beteendet låg i grundhanteringen..

Ang "from som ett lamm": Jag är inte ute efter att hästen ska vara sån, den ska snarare vara levande och lekfull, det är då man får ut mest av hästen och snabbast, dvs när den VILL göra det jag vill att den ska göra med mig. Hästen ska bara lita på mig och följa mig som sin ledare och "kamrat", dvs respektera mig och VILJA vara med mig, den ska gilla mina uppgifter och tycka att det är roligt att arbeta med/för mig.
På den här punkten har vi oerhört olika åsikter, så vad du och jag anser om duktig hästmänniska är nog som natt och dag.

Tja jag vet ju inte vad du sysslar med inom ridningen men i min gren så är det som du ovan skriven en självklarhet :grin:

Så jag vet inte var du läst in hur jag skulle hantera mina hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jo, men jag kanske borde tillägga att den hingsten varken gått i hästflock, var totalt ohanterad, otroligt "på" utan någon känsla för andras "space", kler tex gärna över folk osv, I BÖRJAN, nu är han kvar hos mitt ex, vaforithästen där faktiskt och han rids på i grimma och grimskaft och nästan alla kan hantera/rida honom på det viset.
Som sagt, hästar är olika, just då var det mitt fel, vi skyndade med att få honom inriden, och han behövde ett helt annat bemötande just för att han alltid varit den enväldige "kungen" i sitt egna rike, väldigt självsäker häst om man säger så.

Inte många hästar går i flock idag. Det är absolut inget krav för att kunna vara hanterbara.

Jag har ridit in många hästar under mina år, både hästar jag läst av behöva lång tid på sig och hästar som man kunnat snabba på och aldrig någonsin har jag flygit omkring som en vante.

Lite kul nu när man tänker tillbaka på det hela, jag hade inte väntat mig en sån reaktion just då, var nog lite för självsäker så jag fick börja om från början med honom flera gånger, snacka om att jag blev skrämd när hans hovar landade någon meter ifrån min skalle.

Du tycker detta var kul medan du anklagar andra för att inte kunna hantera sina hästar på ett "kamratligt" sätt??
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Menar du allvar?
Jag är ganska säker på att det inte finns NÅGON gren där man hanterar sina hästar efter samma metoder ur samma synvinkel.

Jag förstår att ni är kompisar, du och Fio, men låt Fio tala för sig själv, du är väl inte hennes advokat?
Om du uppfattat mina tidigare inlägg som kränkande så ber jag om ursäkt, men din ton har inte varit så trevlig den heller.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Menar du allvar?
Jag är ganska säker på att det inte finns NÅGON gren där man hanterar sina hästar efter samma metoder ur samma synvinkel.

Jag förstår att ni är kompisar, du och Fio, men låt Fio tala för sig själv, du är väl inte hennes advokat?
Om du uppfattat mina tidigare inlägg som kränkande så ber jag om ursäkt, men din ton har inte varit så trevlig den heller.

Var har jag förolämpad dig??

Jag anser att detta är ett forum och där är det öppet att diskutera fritt.

Och jo i den grenen jag rider så är samspelet det absolut viktigaste. Sedan får du anse vad du vill.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Inte många hästar går i flock idag. Det är absolut inget krav för att kunna vara hanterbara.

Jag har ridit in många hästar under mina år, både hästar jag läst av behöva lång tid på sig och hästar som man kunnat snabba på och aldrig någonsin har jag flygit omkring som en vante.



Du tycker detta var kul medan du anklagar andra för att inte kunna hantera sina hästar på ett "kamratligt" sätt??

Nej, men för hundrade gången i denna tråd; Hästar är olika! En del tar större skada än andra av att aldrig gå med hästar. Den här hingsten var och är fortfarande oerhört ranghög och dessutom känslig.

Jag bryr mig inte om hur du rider, jag vet att jag uppnår resultaten jag strävar efter med min hantering på ett roligt, tryggt, lärorikt och säkert sätt, det är var jag värdesätter! Inte hur snabbt man får hästen att dölja sina symptom.

Jag kommer inte längre här med dig nu.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
856
Senast: Lutten
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 897
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 524
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 329
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp