Bukefalos 28 år!

Vatten i huvudet på stegrande häst?

Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Var har jag förolämpad dig??

Jag anser att detta är ett forum och där är det öppet att diskutera fritt.

Och jo i den grenen jag rider så är samspelet det absolut viktigaste. Sedan får du anse vad du vill.

Vill bara påpeka att i alla år har man sagt att samspelet är det viktiga, men begreppet har ändrats från och tolkats helt olika. Du kanske anser att du har samspel med din häst, men det betyder inte att resten av hästvärlden kommer hålla med.

Tillägg:
Att man ramlat av betyder inte att man "flänger runt som en vante". Jag har bra och säker sits i sadeln i vanliga fall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Vill bara påpeka att i alla år har man sagt att samspelet är det viktiga, men begreppet har ändrats från och tolkats helt olika. Du kanske anser att du har samspel med din häst, men det betyder inte att resten av hästvärlden kommer hålla med.

Tillägg:
Att man ramlat av betyder inte att man "flänger runt som en vante". Jag har bra och säker sits i sadeln i vanliga fall.

Eh och med detta vill du säga att jag inte skulle vara samspelt med min häst eller vad är det du vill få fram?

Jo jag är säker på att jag jobbar med mina hästar och inte emot dem. Jag vill ha hästar som litar på mig i de situationer jag försätter dem i. Jag försätter aldrig mina hästar i situationer som kan skada dem eller göra dem rädda. Det är ett krav annars kan det gå illa.

Som sagt jag vet inte din erfarenhet men jag vet min och samspel har alltid haft samma betydelse men vägen dit har säkert ändrat sig en hel del.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Nej, men för hundrade gången i denna tråd; Hästar är olika! En del tar större skada än andra av att aldrig gå med hästar. Den här hingsten var och är fortfarande oerhört ranghög och dessutom känslig.

Jag bryr mig inte om hur du rider, jag vet att jag uppnår resultaten jag strävar efter med min hantering på ett roligt, tryggt, lärorikt och säkert sätt, det är var jag värdesätter! Inte hur snabbt man får hästen att dölja sina symptom.

Jag kommer inte längre här med dig nu.

Kravet att gå i flock anser jag inte vara ett hinder vid inridning. Har aldrig mött på en häst som haft problem vid inridning pga hur den växt upp, vilken rang den haft eller hur känslig eller om den gått i flock eller ensam. Allt beror på hur du som ryttare hanterar inridningen, inget annat!

Det är väl inte fråga om att dölja ett symptom!! Det är att ändra ett beteende som blivit fast. Ingen har skrivit något om att dölja ett symptom här vilket du borde ha läst!

Hästar kan ha ett inlärt beteende utan symptom. Och det är dessa hästar jag diskuterat i denna tråden i vart fall..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Du får tolka mitt svar som du vill, men vad jag ville ha sagt var att folk har olika mål i sin ridning lika väl som i sin hantering.
Vissa siktar på OS i hoppning, andra nöjer sig med lokala rosetter.
Samma sak i hanteringen, vissa är nöjda om hästen går att rida, hantera i stallet utan större bekymmer, andra vill att hästen ska lyda vid minsta lilla vink i total frihet, denna skiter i OS medaljer osv, OS ryttaren bryr sig inte okm någon djupare hantering/relation, bara hästen uppnår tävlingskraven.
Det var det jag menade. En OS ryttare blir inte imponerad av hobbyryttarens framsteg, lika lite som en människa med höga ambitioner inom sin hantering blir imponerad av att någons OS häst går svår dressy på kandar.

Förstår du min tanke?
Nu tycker jag att vi lägger ner vår debatt, det är bara vi 3 som skriver i tråden i alla fall, längre kommer vi inte med varandra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Det här skrev du i en annan tråd, ja det visar ju att dina "magiska krafter" inte riktigt stämmer överens med verkligheten då. :grin: Du har ju klantat till det något grymt i förberedelsen av inridningen då enligt din egen filosofi eftersom hästen reagerar på detta viset :angel:


Ursprungligen postat av Hast-hund
Jo, men jag kanske borde tillägga att den hingsten varken gått i hästflock, var totalt ohanterad, otroligt "på" utan någon känsla för andras "space", kler tex gärna över folk osv, I BÖRJAN, nu är han kvar hos mitt ex, vaforithästen där faktiskt och han rids på i grimma och grimskaft och nästan alla kan hantera/rida honom på det viset.
Som sagt, hästar är olika, just då var det mitt fel, vi skyndade med att få honom inriden, och han behövde ett helt annat bemötande just för att han alltid varit den enväldige "kungen" i sitt egna rike, väldigt självsäker häst om man säger så.


Vad jag menar är att här har du misslyckats med en häst som det finns alla förutsättningar för att lyckas med i och med att hästen är helt ohanterbar, alltså kommer det bara ner på dig vad DU gör, du vet att ingen före dig har klantat till något med hästen och när du då gjorde fel så vet du vad som hände (förhoppningsvis) och kan göra om. Egentligen det lättaste i världen.

Med en problemhäst som du får till dig så vet du ingenting om vad någon har gjort eller hur dom inte har gjort, vad som har hänt eller varför. För du skall inte tro att du får all informationen om det eller att den informationen som du får stämmer.

Att hästen funkar prickfritt på marken som du vill ha det är verkligen inga garantier för att den skall funka när du väl sitter upp eftersom du inte har en aning om vad hästen har blivit utsatt för egentligen.

Så att säga som du säger

Men sånt inträffar inte om man har en bra grundhantering med hästen (dvs hästens tillit och respekt), jag sitter helt enkelt inte upp på en häst med problem innan jag har fått det jag kräver från marken.

är jäkligt arrogant när du inte ens fixar en häst som inte hade några problem mer än de du själv skapade.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jasså? Det vet du för att? Hästen i fråga var just en problemhäst, han var ohanterad för att han enligt förra ägaren var OHANTERBAR. Han sparkade sönder vagnen när han skulle köras in, sprang genom staket etc, folk kunde inte ens få på honom sadeln, så fort han såg den gick det inte att komma nära utan att han anföll. Hästskötaren på gården innan hade försökt rida in honom genom diverse metoder med sadling etc, men han blev värre ju mer han försökte, så när jag började jobba med honom så var hans tidigare erfarenheter ett klart hinder.

vad menar du med att jag inte "fixat" hästen och vilka problem menar du att jag skapat? Hmm... Du är märklig du.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Bortser från den personliga diskussion den här tråden tydligen blivit.

Att hälla vatten på en häst som reser sig är inte ngt som jag skulle göra då det i bästa fall kan förhindra beteendet men inte gör ngt åt orsaken.
Men men, alla sätt är bra utom de dåliga och ingen är ju fullärd.

Men jag skulle nog hellre arbeta hästen från backen och lösa den ledarskapskonflikt som uppenbarligen finns därifrån.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Kom på att jag faktiskt har prövat en liknande metod i ungdomens dagar, hjälpte till med tillkörning av en shettis ett ungt sto som hade fått göra precis som hon velat och hade inga spärrar och då menar jag inga spärrar vid hantering, hennes metod var helt enkelt att gå till motangrepp om man konfronterade henne och hon hotades av avlivning, vi fick då rådet av en erfaren hästkarl att hälla ljummet vatten i huvudet på henne när hon gick till angrepp, sagt och gjort jag tog henne i grimskaftet och ägaren var beredd med hink, hon gjorde sina vana trogen att dra ner huvet hårt och snabbt, jag höll emot och då började cirkusen hon gick upp högt och slog med frambenen mot mig jag flyttade mig åt sidan hon gick ner och kom i 390 med tänderna i högsta hugg, då fick hon en hink ljummet vatten ihuvudet. Attacken stannade genast och sedan var det faktiskt fortfarande problem i vissa lägen men hon gick aldrig till motattack igen. Nu är det många år sedan vi var inte så gamla. Men detta räddade denna hästen. kanske ska tillägga att hästen inte fick någar men av vare sig hinkar eller vatten efter detta
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Du får tolka mitt svar som du vill, men vad jag ville ha sagt var att folk har olika mål i sin ridning lika väl som i sin hantering.
Vissa siktar på OS i hoppning, andra nöjer sig med lokala rosetter.
Samma sak i hanteringen, vissa är nöjda om hästen går att rida, hantera i stallet utan större bekymmer, andra vill att hästen ska lyda vid minsta lilla vink i total frihet, denna skiter i OS medaljer osv, OS ryttaren bryr sig inte okm någon djupare hantering/relation, bara hästen uppnår tävlingskraven.
Det var det jag menade. En OS ryttare blir inte imponerad av hobbyryttarens framsteg, lika lite som en människa med höga ambitioner inom sin hantering blir imponerad av att någons OS häst går svår dressy på kandar.

Men snälla du detta är väl en GROV generalisering!!! Och så som jag vet totalt fel bild av hur det ser ut.

Förstår nu varför du svarar som du gör i denna tråd. Du ser bara svart och vitt och gör antaganden som inte stämmer!

Du kan väl inte dra alla över en kam, eller?? En av världens bästa fälttävlansryttare åker på uppvisningar och visar sina bästa tävlingshästar dvs OS mästare i frihetsdressyr där han rider helt utan träns och gör en rel avancerad dressyruppvisning för att avsluta med att hoppa en bana på 120 helt utan mer hjälp än sina vikthjälper. Jag vet inte vad du kallar det men jag kallar det samarbete.....
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har inte sett klippen, men nu tycker jag att du är barnslig, vad har han med äggkläckarmetoden att göra?
Det är som att diskutera med en 15 åring.
med det du postade menar du att majoriteten inom "din" gren har lika bra hand med hästar som den du länkade till?

Ärligt talat, jag har tröttnat på att ta emot dina kommentarer. Du tror att du vet bäst och allt annat än dina metoder är fel, dessutom förstår du inte vad jag skriver. Lycka till i hästvärlden.


PS: Nu såg jag ett klippet och i parellis metoder ingår inte att kläcka ägg vad jag vet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har inte sett klippen, men nu tycker jag att du är barnslig, vad har han med äggkläckarmetoden att göra?
Det är som att diskutera med en 15 åring.
med det du postade menar du att majoriteten inom "din" gren har lika bra hand med hästar som den du länkade till?

Ärligt talat, jag har tröttnat på att ta emot dina kommentarer. Du tror att du vet bäst och allt annat än dina metoder är fel, dessutom förstår du inte vad jag skriver. Lycka till i hästvärlden.

Knappast jag som ser saker enkelspårigt. Och det visar du genom att du inte ens behagar att se en av världens bästa fälttävlansryttare som dessutom uppträder på Pat Parellis show, eller han är inte heller någon att imponeras av?

Du tog upp att du visste att ingen OS ryttare brydde sig om sina hästar så som du och flera "hobby" ryttare :crazy: Visst!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Knappast jag som ser saker enkelspårigt. Och det visar du genom att du inte ens behagar att se en av världens bästa fälttävlansryttare som dessutom uppträder på Pat Parellis show, eller han är inte heller någon att imponeras av?

Du tog upp att du visste att ingen OS ryttare brydde sig om sina hästar så som du och flera "hobby" ryttare :crazy: Visst!


:confused:
Jag tror inte att jag orkar mer nu! Herregud! Du tolkar allt jag skriver på ett helt tokigt sätt. VART skrev jag att jag vet att ingen OS ryttare bryr sig om sina hästar?

jag har sett klippen nu, men svara på frågan igen: VAD har dessa klipp med äggkläckarmetoden att göra???

Vi kan fortsätta i PM om du vill, för det här har gått över till personligt snack snarare än trådens handling.
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Du tog upp att du visste att ingen OS ryttare brydde sig om sina hästar så som du och flera "hobby" ryttare :crazy: Visst!
Citerar mig själv
Vissa siktar på OS i hoppning, andra nöjer sig med lokala rosetter.
Samma sak i hanteringen, vissa är nöjda om hästen går att rida, hantera i stallet utan större bekymmer, andra vill att hästen ska lyda vid minsta lilla vink i total frihet, denna skiter i OS medaljer osv, OS ryttaren bryr sig inte okm någon djupare hantering/relation, bara hästen uppnår tävlingskraven.


Jag tog här upp 2 exempel där person 1 är OS ryttaren och person 2 är hästtränaren, förstod du inte det?
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

eget kl.

Äh, jag PM:ade dig istället!
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Oh herre gud...

imo var det dar det dummaste jag hort.

Att hysta lite vatten i skallen pa en hast som stegrar sig ar knappast att likstalla med elchock! Kom tillbaka nar du sett nagon losa samma problem genom att sla en kedja mellan oronen pa hasten, da kan du prata om vidriga metoder. Elelr den klassiska svenska losningen BIND IN hasten. Heja. Den ar jattebra, jag lovar:P


I vissa fall far man ta till metoder som inte finns namnda i "bli van med din hast" (vilket iofs ar en bok jag vart rekommenderar) eller "dansa med hastar" eller "shyboy" eller nagot annat spannande "nytt" pafund.

Av alla satt att losa en stegrande istadig hasts attitydproblem tycker jag ljummet vatten i en plastpase verkar vara en utomordentligt praktiskt losning. Troligen mkt trevligare for hasten an att ga omkull bakat, vilket mkt val kan handa.

En hast kan stegra av femtioelva olika saker, men nar det bara ar dumhet (som i TS fall) sa skadar da knappast lite ljummet vatten hasten. Annat hade varit om hasten stegrat pga lasningar o dylika otrevligheter.


..vatten i jamforelse med elchock. Jo tjena. :cool:
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

kl

Fast det finns ju något emellan att gulla med stegrande hästar och att få dem att tro att de blöder i huvudet. Jag har förvisso inte haft mängder av galna hästar som stegrar utan anledning (smärta, rädsla ect), men de jag haft har genom förtroende och konsekvent hantering slutat resa sig. Senast hade jag en treåring som reste sig rakt upp när hon inte förstod/blev frustrerad, jag lärde mig helt enkelt att tolka signalerna och drev fram/styrde in på en volt innan hon hann resa sig. Hon slutade inom kort. Det är bara ett exempel, som dock kanske kräver mer tid och tålamod än att slänga en vattenballong i huvudet på hästen.

Även om det inte är fysiskt våldsamt går det inte i linje med vad jag vill åstakomma med min hästkommunikation, men det är ju individuellt.

Det ligger säkert något i det, bara att jag aldrig hört talas om just detta..
Jag ser på det så här:hästfolk får använda vilka metoder de vill om inte hästen kommer till skada + att det inte är mina hästar.

Lite kul att folk kommer på sådana saker.
Förstår inte riktigt hur man ska få en kanna vatten i huvudet på en häst som stegrar ??Om man inte sitter på , men jag har aldrig med mig en kanna vatten på hästryggen:D..
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Fast nu är det ju inte fråga om någon kanna av vatten, direkt.. Det är ju inte vattna blommorna man ska göra. ;)
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Är du så säker på det:grin:, det trodde ju jag:confused::D, man får ha en vattenslang helt eneklt:D:devil:
 
Sv: Vatten i huvudet på stegrande häst?

Jag har lärt mig samma sak. Däremot har jag aldrig gjort själv. Det jag fick som tips var att lägga till pisken på huvudet om hästen började stegra hysteriskt. Det hjälpte dock inte... vi gick omkull. Visserligen var detta ett extremfall....men ändå. Jag tror att det finns en anledning till att vissa hästar gör såhär & det är det man måste komma underfund med
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Lutten
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 931
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 504
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 384
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp